Özgür Bolat En Beğenilen Sözleri
1. "Gerçek sevgide koşul yoktur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
2. "Gerçek sevgide koşul yoktur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
3. "Ödül gibi tüm kontrol mekanizmaları yaratıcılığı olumsuz etkiler. Seçme hakkı verilince çocuk daha yaratıcı olur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
4. "Çocuk sınavdan 70 alıyor. Anne soruyor: "100 alan var mı?", "En yüksek kim aldı?", "Sınıf ortalaması kaç?" veya "Ayşe kaç aldı?" Çocuğa verilen mesaj net: sen başarılı olduğun sürece değerlisin, sınıf ortalamasının üstünde olursan değerlisin. Çocukta değersizlik duygusu başlıyor. Çünkü bunlar yapay sevgidir. Bir çocuk, "Ben sadece ben olduğum için değerliyim" demelidir. Aile çocuğunu sadece o olduğu için severse, çocuk kendini değerli hisseder."
- Beni Ödülle Cezalandırma
5. "Sürekli kontrol edilen bir çocuk da bir süre sonra kendini kontrol etmeyi bırakır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
6. "Bir okulun yanı başında yaşayan yaşlı bir adam varmış. Okuldan çıkan çocuklar onun evinin önünden geçerken ellerindeki değnekleri balkonun demirlerine sürtermiş demirden çıkan dırrrrttttt sesinden de büyük mutluluk duyarmış ama yaşlı adam bu gürültüden çok rahatsız olurmuş. Çocuklara kızsa veya ceza verse olmayacak. Onları bu davranıştan vazgeçirmek için aklına çok güzel bir fikir gelmiş. Çocukları yanına çağırmış ve şöyle demiş: Çocuklar çıkardığınız ses çok güzel, onun için size her gün bu sesi çıkarmanız için bir lira vereceğim. ... yaşlı adam çocuklara her gün bir lira vermiş. İkinci hafta olmuş yaşlı amca çocukları bir defa daha çağırmış çocuklar param azaldı onun için size 1 lira değil 50 kuruş verebileceğim demiş. ... 3 hafta gelmiş yaşlı amca çocukları son defa çağırmış çocuklar maalesef param kalmadı onun için size para veremeyeceğim demiş. Çocuklarda para yoksa dırrrrttttt da yok demiş ve değnekleri demirlere sürtmeyi bırakmış."
- Beni Ödülle Cezalandırma
7. "Ödül, amacı araca dönüştürür. Ödülle ödev yapan çocuk, ödevi araç ödülü amaç olarak görür. Hatta çocuk ödevi ödüle engel görerek ödevden soğur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
8. "“En etkili eğitim,ödülsüz eğitim...”"
- Beni Ödülle Cezalandırma
9. "“Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir"."
- Beni Ödülle Cezalandırma
10. "Cahilin soru sorduğu görülmemiştir.
Benjamin Franklin"
- Sorularla Büyüyoruz
11. "Ödül ve ceza aynı paranın iki ayrı yüzü gibidir. Özünde ikisi de kontroldür."
- Beni Ödülle Cezalandırma
12. "Çünkü çocuklar, fiziksel olarak doyurulduğunda değil, duygusal olarak doyurulduğunda sevildiklerini hissederler."
- Sorularla Büyüyoruz
13. "Not ve sınav sistemi de bir değerlendirme ve dolayısıyla bir kontrol mekanizması. Sınav çocuğun neye çalışacağını kontrol eder. Çocuk kendi ilgisine göre değil sınavın içeriğine göre çalışır zaten sınavdan sonra da asla eski konulara geri dönmez. Neden? Çünkü gerek yoktur. Oradan bir daha soru çıkmaz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
14. "Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
15. "Çocuk ödülle iş yapmaya alışırsa, kendi sorumluluğunda olan işler için bile sizden ödül talep eder. Sorumsuzluk bilinci gelişir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
16. "Kişi stres yaşadığı an, beyin tehlike var zannediyor..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
17. "Özdenetimli insanlar, gelecekteki daha iyi bir şey için, şu anda çekici görünen isteklerini ve dürtülerini erteleyebilirler."
- Beni Ödülle Cezalandırma
18. "Ödül, sosyal normları, pazar normuna dönüştürür. Sosyal sorumluluk ya da yardımcı olmak isteyen bir insana ödül verilince, ilişki pazar normuna dönüşür. Kişi de o işi ödül için yapacak olursa, kendini ucuz hisseder. Ucuz hissetmemek için yapmak istemez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
19. "Çocuklara bir iş karşılığında ödül verilince, amaç o işi en iyi şekilde yapmak değil, en kısa sürede bitirip ödülü almak olur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
20. "Yargının olduğu yerde sevgi olmaz. Çünkü sevginin özünde koşulsuz kabul vardır. Örneğin, denizi seviyorum dediğinizde, denizi değiştirmek hiç aklınızın ucundan geçmez. "Allah kahretsin birazcık daha mavi olsaydı " demezsiniz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
21. "Kısacası, insanlara sevdikleri şeyleri ya da sorumluluklarını yapmaları için dışarıdan ödül vermeye gerek yoktur. Ödül verilirse, kişi bilişsel çelişki yaşar, o iş kendi içinde değerli değildir algısı oluşur. Bundan dolayı da o işten soğut ve ilgisi azalır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
22. "Kendi ihtiyacını değil de çocuğun ihtiyacını öncelikli hale getiren aile, çocuğunu kontrol etme ihtiyacı duymaz ve doğal olarak ödül, ceza gibi kontrol mekanizmalarına başvurmaz.."
- Beni Ödülle Cezalandırma
23. "Ödül, hava kaçıran bir tekerleğe sürekli dışarıdan hava vermenize benzer. Siz dışarıdan hava (ödül) verirseniz, tekerlek şişer ve yola devam eder. Ama bir süre sonra havası kaçar ve yola devam etmez. Bu durumda tekerleğe tekrar hava (ödül) vermeniz gerekir. Bu da sürdürülebilir değildir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
24. "Kültürümüzde birçok kişi yapmak istemediği bir şeyi ayıp olmasın diye yapıyor. Ayıplanırsa kötü veya suçlu hissedeceğinden, ayıp kavramını kendisine uyguluyor. Kendini suçlu hissediyor ama kendi değerini ihlal ettiği için değil, başkaları yüzünden yargılanmaktan korktuğu için."
- Beni Ödülle Cezalandırma
25. "Mutlu ve başarılı çocuk yetiştirmenin en önemli prensibi, kolay olanı değil, zor olsa da doğru olanı yapmaktır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
26. "Ödül, bir kontrol aracıdır. Kontrol aracı olduğu için bilişsel çelişki yaratır ve çelişki de bir işi yapma isteğini öldürür."
- Beni Ödülle Cezalandırma
27. "Cezanın daha ağır olması bile davranışı etkilemez. Öyle olsaydı, idam olan ülkelerde insanlar, ölüm cezası gerektiren suçlardan kaçınırdı. İdam olduğunu bilmesine rağmen insanlar hâlâ suç işlemektedir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
28. "Ödülde olduğu gibi, gözetim olmadan yapılan etkinliklerde de kişi kendi kendine diyor ki "Dışarıdan bir kontrol olmadan, yaptığım etkinlikleri ben sevdiğim için yapıyorum. Kontrol olursa, sevdiğim için değil, yapmak zorunda olduğum için yapıyorum.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
29. "Lepper, Anaokulu çocuklarının üç gruba ayırıyor ve onları renkli boya kalemleri veriyor. Onlardan bir resim çizmelerini istiyor. Birinci ve ikinci gruba ödül olarak kurdeleli ve yıldızlı sertifikalar veriyor. birinci gruba boyama yaptıklarında ödül vereceğini söylüyor ama ikinci gruba söylemiyor ikinci gruba etkinlik sonrası ödülü sürpriz olarak veriyor üç gruba ise hiçbir şey vermiyor. Lepper de aynı Deci gibi görüyor ki ödül alan çocuklar daha çok resimli uğraşıyor. ... 2 hafta sonra bu çocuklara serbest zaman veriliyor önlerine boyama kalemleri ve farklı oyuncaklar konuluyor bu sefer hiçbir gruba ödül yok. ... Çok net görüyor ki ödül alan her iki grup da boyamaya çok ilgi göstermiyor. Ama üçüncü grup hala aynı heyecanlı boyama yapıyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
30. "Lepper, Anaokulu çocuklarının üç gruba ayırıyor ve onları renkli boya kalemleri veriyor. Onlardan bir resim çizmelerini istiyor. Birinci ve ikinci gruba ödül olarak kurdeleli ve yıldızlı sertifikalar veriyor. birinci gruba boyama yaptıklarında ödül vereceğini söylüyor ama ikinci gruba söylemiyor ikinci gruba etkinlik sonrası ödülü sürpriz olarak veriyor üç gruba ise hiçbir şey vermiyor. Lepper de aynı Deci gibi görüyor ki ödül alan çocuklar daha çok resimli uğraşıyor. ... 2 hafta sonra bu çocuklara serbest zaman veriliyor önlerine boyama kalemleri ve farklı oyuncaklar konuluyor bu sefer hiçbir gruba ödül yok. ... Çok net görüyor ki ödül alan her iki grup da boyamaya çok ilgi göstermiyor. Ama üçüncü grup hala aynı heyecanlı boyama yapıyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
31. "Ödül de aynı şekilde bir rüşvet."
- Beni Ödülle Cezalandırma
32. "Çocuk severek yaptığı işi, ödül aldıktan sonra daha az seviyor hatta o işe karşı olumsuz tutum geliştiriyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
33. "Sürekli övgü alan ve övgüye bağımlı olan çocuk, övgü almadığı zaman, kendisini cezalandırılmış hisseder."
- Beni Ödülle Cezalandırma
34. "Aile bir limandır..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
35. "Yaratıcılık gerektiren durumlarda ödül verirsek, çocuk bu işe mekanik bir işmiş gibi yaklaşır. Hemen bitirmek ister. Derinlemesine düşünmez. İşe mekanik yaklaştığı için hem işten zevk almaz hem de yaratıcılığı düşer."
- Beni Ödülle Cezalandırma
36. "Mutluluğun temelinde güven var. Güveni sağlayan hormon oksitosin. Oksitosini salgılatan ilişkiler. Dolayısıyla, bir insanın ilişkisi ne kadar güçlü olursa, o kadar mutlu ve huzurlu oluyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
37. "Çokça söylendiği gibi "çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir"."
- Beni Ödülle Cezalandırma
38. "Organik düşünen aile sahip olmak istediği değil, sahip olduğu çocuğu yetiştirir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
39. "Amacımız ailede değerleri güçlü ve okulda da öğrenmeye ilgisi olan iç motivasyonlu öğrenciler yetiştirmek olmalıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
40. "Çocuk severek yaptığı işi, ödül aldıktan sonra daha az seviyor, hatta o işe karşı olumsuz tutum geliştiriyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
41. "Özellikle aileler çocuklarını karşılaştırarak, onları değersiz hissettirir. Bu çocuğun başarısıyla veya davranışıyla sevmek, yapay sevgidir. Kimliği ile sevmek gerçek sevgidir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
42. "Ödül beynin hem iç motivasyonunu öldürür hem de kişinin kendini motive etme kapasitesini azaltır. Onun için çocuklara, davranış kazandırmak ya da gerçek öğrenmeyi sağlamak için ödülle iş yaptırmak yanlıştır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
43. "İnsanların , sahip oldukları şeylere alışıp, o şeylerden daha az keyif almalarına , psikologlar " hedonistik adaptasyon " diyor.
Bundan dolayı insanlar ödüllere alıştıklarından aynı ödülle motive olmazlar. Ödülün miktarını sürekli artırmak gerekir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
44. "Çocuğa dışarıdan sürekli ödül verilirse, isteği azalır. Bir süre sonra kendi başına karar verme ve harekete geçme becerisini de kaybeder. Dahası aynı seviyede motivasyon üretmek için sizin de ödülü mütemadiyen artırmanız gerekir; bağımlılaların kullandığı maddenin dozunu arttırdığı gibi."
- Beni Ödülle Cezalandırma
45. "Yargının olduğu yerde, sevgi olmaz. Çünkü sevginin özünde koşulsuz kabul vardır. Örneğin, denizi seviyorum dediğinizde, denizi değiştirmek hiç aklınızın ucundan geçmez. " Allah kahretsin birazcık daha mavi olsaydı " demezsiniz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
46. "Çocuklarınız sizin çocuklarınız değil,
Onlar kendi yolunu izleyen Hayat'ın oğulları ve kızları.
Sizin aracılığınızla geldiler ama sizden gelmediler.
Ve sizinle birlikte olsalar da sizin değiller.
Onlara sevginizi verebilirsiniz, düşüncelerinizi değil.
Çünkü onların da kendi düşünceleri vardır.
Bedenlerini tutabilirsiniz, ruhlarını değil.
Çünkü ruhlar yarındadır,
Siz ise yarını düşlerinizle bile göremezsiniz.
Siz onlar gibi olmaya çalışabilirsiniz ama sakın onları
Kendiniz gibi olmaya zorlamayın.
Çünkü hayat geriye dönmez, dünle de bir alışverişi yoktur.
Siz yaysınız, çocuklarınız ise sizden çok ilerilere atılmış oklar.
Okçu, sonsuzluk yolundaki hedefi görür
Ve o yüce gücü ile yayı eğerek okun uzaklara uçmasını sağlar.
Okçunun önünde kıvançla eğilin
Çünkü okçu, uzaklara giden oku sevdiği kadar
Başını dimdik tutarak kalan yayı da sever."
- Beni Ödülle Cezalandırma
47. "Tutumları olumsuz etkileyen en büyük etken, öğretmenlerin ve ailelerin kullandığı ödül ve övgü mekanizmasıydı."
- Beni Ödülle Cezalandırma
48. "Kültürümüzde bir çok kişi yapmak istemediği bir şeyi ayıp olmasın diye yapıyor. Ayıplanırsa kötü veya suçlu hissedeceğinden, ayıp kavramını kendisine uyguluyor. Kendini suçlu hissediyor ama kendi değerlerini yok ettiği için değil, başkaları yüzünden yargılamaktan korktuğu için.."
- Beni Ödülle Cezalandırma
49. "Kültürümüzde bir çok kişi yapmak istemediği bir şeyi ayıp olmasın diye yapıyor. Ayıplanırsa kötü veya suçlu hissedeceğinden, ayıp kavramını kendisine uyguluyor. Kendini suçlu hissediyor ama kendi değerlerini yok ettiği için değil, başkaları yüzünden yargılamaktan korktuğu için.."
- Beni Ödülle Cezalandırma
50. "Özellikle aileler çocuklarını karşılaştırarak, onları değersiz hissettirir. Bir çocuğun başarısıyla veya davranışıyla sevmek, yapay sevgidir, kimliğiyle sevmek ise gerçek sevgidir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
51. "Çocukları kontrol edilmesi gereken küçük insanlar değil, güvenilmesi gereken iç dünyası geniş bireyler olarak görmeliyiz. Sahip olmak istediğimiz değil, sahip olduğumuz çocukları yetiştirmeliyiz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
52. "Sürekli kontrol edilen bir çocuk bir süre sonra kendini kontrol etmeyi bırakır. Çocuğun özdenetim becerisi gelişmez; sabahları anneleri tarafından uyandırılan çocukların kendi kendine uyanmayı ögrenmemeleri gibi. Nasıl bu çocuklar uykularını ve kendilerini düzenleyemiyorsa, ödül alan çocuk da kendini düzenleyemez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
53. "Mutluluğun özünde kabul görmek var. Kabul gören insanlar mutlu oluyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
54. "Ödül insanları kontrol eden bir manipülasyon aracıdır. Kişi bir işi kendi iradesiyle ve isteyerek değil de dışarıdan bir kontrol mekanizmasıyla yapıyorsa, o işten soğur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
55. "Aile çocuğa ödül vaat ettiği an, aslında bir de gizli ceza vermiş oluyor. Çünkü çocuk o ödüle ulaşamazsa, kendisini cezalandırılmış hissediyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
56. "Bir insanı alıkoyabilirsiniz ama zorla sizi sevmesini sağlayamazsınız."
- Beni Ödülle Cezalandırma
57. "Bazı öğretmenler kısa vadeli düşünür. Müfredatı yetiştirir ama öğrenciyi yetiştiremez. Amaç işleri değil, her zaman çocuğu yetiştirmek olmalı.."
- Beni Ödülle Cezalandırma
58. "Ödül insanları kontrol eden bir manipülasyon aracıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
59. "Size Türkiye'de bir kurum tarif etsem, bu kurumun hangisi olduğunu söyleyebilir misiniz? İnsanların dört duvar içerisinde tutulduğu, geniş bir avlusu olan, belirli saatlerde insanların avluya çıkmasına izin verilen, kapısında güvenlik görevlileri olan, imza atarak içeriye girdiğiniz, müdür tarafından yönetilen, koridorlarında nöbet tutulan, her gün yoklama yapılan, katı kuralları olan, kural ihlallerinin disiplin suçuyla cezalandırıldığı, müfettişler tarafından denetlenen, insanların sınıflandırıldığı, sorgulama hakkınızın kısıtlı olduğu, kamerayla gözetlenen, arada sırada firarların olduğu ve çıkarken mutlu olunan kurum hangisidir?
Görüldüğü üzere,okullar ve hapishaneler çok benziyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
60. ""Neden" sorusu kişiler hakkında olduğunda yargılayıcıdır ama fikirler hakkında olduğunda keşfedici ve güçlüdür."
- Sorularla Büyüyoruz
61. "Bir insanı zorla alıkoyabilirsiniz ama zorla sizi sevmesini sağlayamazsınız.
𝙎𝙚𝙫𝙜𝙞 𝙞𝙘̧𝙩𝙚𝙣 𝙜𝙚𝙡𝙚𝙣 𝙗𝙞𝙧 𝙢𝙤𝙩𝙞𝙫𝙖𝙨𝙮𝙤𝙣𝙙𝙪𝙧."
- Beni Ödülle Cezalandırma
62. "Gerçek sevgide koşul yoktur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
63. "Sonuçta beyin yani insan bedeni asla yalan söylemez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
64. "Aile çocuğa ödül vaat ettiği an, aslında bir de gizli ceza vermiş oluyor. Çünkü çocuk o ödüle ulaşamazsa, kendisini cezalandırılmış hissediyor.."
- Beni Ödülle Cezalandırma
65. "İnsan adalet ister"
- Beni Ödülle Cezalandırma
66. ""Çocuklar kulaktan değil, gözden eğitilir.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
67. "Gerçek hayatta sınav ya da not yoktur. Dünyaca ünlü tenisçi Nadal'a hocası not vermemiştir. Mozart'ın hocası Mozart'a not vermemiştir. Michelangelo'nun hocası da ona not vermemiştir. Sadece, "geribildirim" vermiştir. Geribildirim de bir kontrol mekanizması olmadığı için iç motivasyonu artırır. Aynı mantıkla bir öğretmen, sınavı ve notu kontrol ve ya değerlendirme olarak değil de bir geribildirim sistemi olarak kullanabilirse, o zaman çocukların iç motivasyonunu artırabilir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
68. "Ödül çocuğun sorumluluk bilincini öldürür ve muhakeme becerisini köreltir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
69. "Güven ile mutluluk arasında bu kadar büyük bir ilişki var. İnsanlar ne kadar çok güven ilişkisi kurarsa, o kadar mutlu oluyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
70. "Çocuk sınavdan 70 alıyor. Anne soruyor: "100 alan var mı?", "En yüksek kim aldı?", "Sınıf ortalaması kaç?" veya "Ayşe kaç aldı?" Çocuğa verilen mesaj net: sen başarılı olduğun sürece değerlisin, sınıf ortalamasının üstünde olursan değerlisin. Çocukta değersizlik duygusu başlıyor. Çünkü bunlar yapay sevgidir. Bir çocuk, "Ben sadece ben olduğum için değerliyim" demelidir. Aile çocuğunu sadece o olduğu için severse, çocuk kendini değerli hisseder."
- Beni Ödülle Cezalandırma
71. "Çocuk ödülle iş yapmaya alışırsa, kendi sorumluluğunda olan işler için bile sizden ödül talep eder. Sorumsuzluk bilinci gelişir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
72. ""Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
73. "Ödül, bir "yapay sevgi" aracıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
74. "Ödül, bir "yapay sevgi" aracıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
75. "Bir çocuğun ailesiyle ilişkisi ne kadar kötüyse, teknoloji, oyun ve sosyal medyaya o kadar yönelir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
76. "Gerçek sevgide koşul yoktur ama ödülde koşul vardır. Öyleyse rahatlıkla söyleyebiliriz: Ödül, bir "yapay sevgi" aracıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
77. "Görüldüğü üzere okullar ve hapishaneler çok benziyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
78. "Okullar ve hapishaneler bir-birine çok benziyor..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
79. "Asıl sorunla uğraşmak istemeyenler, ödül kullanır. Çünkü soruna emek ve zaman vermek istemez. Bu zor bir süreçtir. Kısa yoldan çözmeyi ister."
- Beni Ödülle Cezalandırma
80. "Ödülün hayvanlarda işe yaradığını gören eğitimcilerin aklına dâhiyane bir fikir geldi: Ödül, hayvanlara belirli davranışları mükemmel şekilde öğretiyorsa, aynı yöntemi biz okullarda çocuklar üzerinde niye kullanmıyoruz...?"
- Beni Ödülle Cezalandırma
81. "Cezanın daha ağır olması bile davranışı etkilemez. Öyle olsaydı, idam olan ülkelerde insanlar, ölüm cezası gerektiren suçlardan kaçınırdı. İdam olduğunu bilmesine rağmen insanlar hâlâ suç işlemektedir..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
82. "Ödül insanları kontrol eden bir manipülasyon aracıdır. Kişi bir işi kendi iradesiyle ve isteğiyle ( iç motivasyonla) değil dışarıdan bir kontrol mekanizmasıyla yapıyorsa, o işten soğur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
83. "Ödül aslında bir cezadır. Aynı mantıkla ceza da ödüldür..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
84. "Maalesef eğitim sistemimizdeki not ve sınav, iç motivasyonu tamamen öldürmektedir..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
85. "Her insanın kabul görmeye ihtiyacı vardır ama bu yargısız olmalıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
86. "Çocuğunuza,"ödevini yaparsan,oyun oynayabilirsin" dediğiniz an, belki onda endişe yaratmazsınız ama heyecan yaratırsınız. Çocuk oyun oynamak için o kadar heyecanlanır ki bu heyecandan dolayı ödevine odaklanamaz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
87. "Karşılaştırma ve rekabet insanlar arasında nefret ilişkisi ve düşmanlık oluşturuyor. Güven ilişkisi kurulmasını engelliyor"
- Beni Ödülle Cezalandırma
88. "Kültürümüzde birçok kişi yapmak istemediği bir şeyi ; ayıp olmasın diye yapıyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
89. "Beyin, yani insan bedeni asla yalan söylemez..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
90. "Soru sormak insanları eşitler."
- Sorularla Büyüyoruz
91. "Sınıfta rekabet ve ödül varsa, çocuk yargılanır ve kendisini değersiz hisseder. Özdeğerini korumak için de okulu önemsizleştirir. Deneyip başarısız olmaktansa, denemeyip başarısız olmayı seçer. Aileler ve sistem bu çocukları kaybeder."
- Beni Ödülle Cezalandırma
92. "Kendisine seçme hakkı verilen çocuğun pusulası diğer insanlar değil, kendisi olur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
93. "Beyin, yani insan bedeni asla yalan söylemez..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
94. "Biyoloji asla yalan söylemez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
95. "Gerçek sevgide koşul yoktur ama ödülde koşul vardır. Ödül, bir "yapay sevgi" aracıdır..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
96. "İnsanlar ulaşamayacağı hedefleri değersizleştirir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
97. "Ödül bir “yapay sevgi” aracıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
98. "İnsanların, sahip oldukları şeylere alışıp, o şeylerden daha az keyif almalarına, psikologlar “hedonistik adaptasyon” diyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
99. "En iyi sohbetler, iyi bir soruyla başlar."
- Sorularla Büyüyoruz
100. "Demek ki, başarmak da, ödül olmadan da tek başına keyif veren bir şey."
- Beni Ödülle Cezalandırma
101. "Ödül, hava kaçıran bir tekerleğe sürekli dışarıdan hava vermeye benzer. Siz dışarıdan hava (ödül) verirsiniz, tekerlek şişer ve yola devam eder. Ama bir süre sonra havası kaçar ve yola devam etmez. Bu durumda tekerleğe tekrar hava (ödül) vermeniz gerekir. Bu da sürdürülebilir değildir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
102. "İnsanların endişe yaşamaması için tutumları ile davranışları tutarlı olmak zorundadır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
103. "İlk olarak çocuğun bakış açısını anlamak gerekir. Çünkü bizim için mantıksız olsa da her davranış çocuk için mantıklıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
104. "Özellikle aileler çocuklarını karşılaştırarak, onları değersiz hissettirir. Bir çocuğu başarısıyla veya davranışlarıyla sevmek, yapay sevgidir, kimliğiyle sevmek ise gerçek."
- Beni Ödülle Cezalandırma
105. "İnsanlar ne kadar çok güven ilişkisi kurarsa, o kadar mutlu oluyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
106. "Sahip olmak istediğimiz değil, sahip olduğumuz çocukları yetiştirmeliyiz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
107. "Annesiyle yan yana değil de beraber kitap okuyan çocuğun, kitap okuma alışkanlığı kazanması çok daha kolaydır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
108. "Bir insanı alıkoyabilirsiniz ama zorla sizi sevmesini sağlayamazsınız."
- Beni Ödülle Cezalandırma
109. "Çocuğa değerleri kazandırırsanız çocuk bunları içselleştirir, ama ödülle iş yaptırırsanız değerleri dışsallaştırır..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
110. "Cahilin soru sorduğu görülmemiştir.
Benjamin Franklin"
- Sorularla Büyüyoruz
111. "Bir de "sosyal ödül" olarak adlandırılan davranışlar vardır. Bunlar da cesaretlendirme, takdir etme, övme gibi davranışları içerir. Sosyal ödül de övgüye bağımlılık ve onaylanma ihtiyacı yarattığı için tehlikelidir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
112. "Kaygılı yetişen insanların en büyük korkusu "terk edilmek" oluyor."
- Sorularla Büyüyoruz
113. "Bir insan kendini denetleyebiliyor, zevklerini erteleyebiliyor, vizyonuna ulaşmak için disiplinli çalışıyorsa, özdenetim becerisi yüksektir. Başarılı ve mutlu olmak için de bu beceri şarttır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
114. "İnsanlar ödül kazanmak için yarışınca, birbirlerini düşman olarak görür. Çünkü kendileri ile ödül arasında duran herkesi, bir engel olarak görür."
- Beni Ödülle Cezalandırma
115. "Aynı zamanda rekabet ve ödül ortamında kişi kazanınca, kazanmayanları kendinden düşük görüyor ve aşağılıyor. Narsisizm gelişiyor. Bu da hem o kişiye hem de ilişkilere zarar veriyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
116. ""Çocukları "notla" kontrol ve hatta tehdit ettiğimiz sürece, okullarda yaratıcılığı sağlamamız mümkün değil.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
117. "Gerçek uzmanlar veya dahiler not değil, geribildirim almışlardır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
118. ""Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
119. "İnsanların , sahip oldukları şeylere alışıp, o şeylerden daha az keyif almalarına , psikologlar " hedonistik adaptasyon " diyor.
Bundan dolayı insanlar ödüllere alıştıklarından aynı ödülle motive olmazlar. Ödülün miktarını sürekli artırmak gerekir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
120. "Ödül kontrol mekanizması olduğu için, çocuk bir işi yaptığında, bilişsel çelişki yapar. Ben bu işi ödülle yapıyorsam, bu işi sevmiyor olmalıyım. Diye çıkarım yapar ve o işe olan ilgisi azalır. Çocuk bilir ki keyifli işler için zaten ödül verilmez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
121. "Bir çocuğu kontrol ederek iş yaptırabilirsiniz ama yaratıcı olmasını sağlayamazsınız. Kontrol, yaratıcılığı öldürür."
- Beni Ödülle Cezalandırma
122. "Ödül, insanları değerlerden uzaklaştırır. Çocuklara ödülle değerli bir iş yaptırılırsa, çocuk da aynı hisseder. İyi olma hakkı elinden alınır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
123. "Gerçek uzmanlar veya dahiler not değil, geribildirim almışlardır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
124. ""Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
125. "İnsanların , sahip oldukları şeylere alışıp, o şeylerden daha az keyif almalarına , psikologlar " hedonistik adaptasyon " diyor.
Bundan dolayı insanlar ödüllere alıştıklarından aynı ödülle motive olmazlar. Ödülün miktarını sürekli artırmak gerekir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
126. "Aynı zamanda rekabet ve ödül ortamında kişi kazanınca, kazanmayanları kendinden düşük görüyor ve aşağılıyor. Narsisizm gelişiyor. Bu da hem o kişiye hem de ilişkilere zarar veriyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
127. ""Çocukları "notla" kontrol ve hatta tehdit ettiğimiz sürece, okullarda yaratıcılığı sağlamamız mümkün değil.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
128. "Bütün ebeveynler çocuklarını merak ediyorsa, neden bazıları çocuğuna soru sormuyor?"
- Sorularla Büyüyoruz
129. "Ödül kontrol mekanizması olduğu için, çocuk bir işi yaptığında, bilişsel çelişki yapar. Ben bu işi ödülle yapıyorsam, bu işi sevmiyor olmalıyım. Diye çıkarım yapar ve o işe olan ilgisi azalır. Çocuk bilir ki keyifli işler için zaten ödül verilmez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
130. "Bir çocuğu kontrol ederek iş yaptırabilirsiniz ama yaratıcı olmasını sağlayamazsınız. Kontrol, yaratıcılığı öldürür."
- Beni Ödülle Cezalandırma
131. "Ödül, insanları değerlerden uzaklaştırır. Çocuklara ödülle değerli bir iş yaptırılırsa, çocuk da aynı hisseder. İyi olma hakkı elinden alınır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
132. "Her insanın kabul görmeye ihtiyacı vardır ama bu yargısız olmalıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
133. ""Aile çocuğa ödül vaat ettiği an, aslında bir de gizli ceza vermiş oluyor. Çünkü çocuk o ödüle ulaşamazsa, kendisini cezalandırılmış hissediyor.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
134. "Çocuklarınız sizin çocuklarınız değil,
Onlar kendi yolunu izleyen Hayatın oğulları ve kızları. Sizin aracılığınızla geldiler ama sizden gelmediler. Ve sizinle birlikte olsalar da sizin değiller. Onlara sevginizi verebilirsiniz, düşüncelerinizi değil."
- Beni Ödülle Cezalandırma
135. "Bir veli anlatmıştı.Öğretmen uslu durduğu için bir çocuğa çikolata vermiş. Başka bir çocuk da ben de uslu durmuştum ama öğretmen bana çikolata vermedi diyerek tam 2 saat ağlamış.O kadar ki annesi öğretmeni aramak durumunda kalmış. Öğretmen ertesi gün o çocuğa da çikolata vermiş.Başka bir çocuk çok kitap okuyormuş ama okuduğu kitaplar kalınmış. Öğretmen de en çok kitap okuyan başka bir çocuğa ödül vermiş.Kitap okumayı seven çocuk da ödül alamadım diye ağlamış ve çok sevdiği kitap okumayı bırakmış..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
136. "İnsan sevdiği işi yaparken iş bölünürse, en kısa zamanda yarım kalan işine geri dönmek ister. Çünkü yarım kalmışlık duygusuyla yaşamak istemez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
137. "Ödül insanlan kontrol eden bir manipülasyon aracıdır. Kişi bir işi kendi iradesiyle ve isteyerek (iç motivasyonla) değil de dışarıdan bir kontrol mekanizmasıyla yapıyorsa, o işten soğur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
138. "Ödül insanlan kontrol eden bir manipülasyon aracıdır. Kişi bir işi kendi iradesiyle ve isteyerek (iç motivasyonla) değil de dışarıdan bir kontrol mekanizmasıyla yapıyorsa, o işten soğur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
139. "Aslında bir toplumdaki levhalara bakarak da o toplumu anlarsınız. Ülkemizde uyarılar genellikle yasak ve ceza ifadeleriyle yazılırken, özdenetimli toplumlarda uyarılar daha çok rica ve bilgilendirme amaçlı yazılır. Mesela bizde, "Burada yüzmek yasaktır" yazılır, özdenetimli toplumlarda, "Burada yüzmek tehlikelidir" diye."
- Beni Ödülle Cezalandırma
140. "Aktif dinlemenin başka bir nedeni de şudur: Karşı tarafı aktif dinlediğimiz zaman kişi iç dünyasını anlatmaya başlar. Peki bu durumda ne olur? Aramızdaki bağ kuvvetlenir. Ama değersiz hisseden insanlar için bağ kurmak risklidir. Bağlanmaktan korkan insan, karşı tarafın kendisini açmasına izin vermez. Bundan dolayı ya soru sormaz ya da sorar ama aktif dinlemez. Yakınlığı yüzeysel seviyede tutar. Aktif dinlerse ve karşı taraf kendini açarsa, bağlanmaktan korkar. Dinlemeyerek aslında kendisini koruyordur."
- Sorularla Büyüyoruz
141. "Ödül vererek bir çocuğu motive edebilirsiniz. Çocuk o işi yapar, hatta heyecanla yapar, ama ödül vermeyi bırakınca, çocuk da o işi yapmayı bırakır..."
- Beni Ödülle Cezalandırma
142. "Aynı şekilde olumsuz duygular (kızgınlık gibi) bakış açısını daraltır ve yaratıcılığı öldürür. Olumlu duygular (neşe, mutluluk gibi) bakış açısını genişletir ve yaratıcılığı arttırır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
143. "Gerçek ilişkinin temelinde güven, saygı ve anlayış, yapay ilişkinin temelinde kontrol vardır. Yapay ilişki "Nasıl yaptırabilirim?", gerçek ilişki "Nasıl anlayabilirim ve yardımcı olurum?" sorusunu sorar."
- Beni Ödülle Cezalandırma
144. "Türkiye’de denetleme ve kontrol mekanizmaları daha çok kullanılmaktadır. Bu sebeple okullarda çocuklar, işyerinde çalışanlar veya sporcular denetleme ortadan kalkınca çalışmayı bırakır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
145. "Eğitim ve öğrenme için ödül verilince, çocuk derslere daha çok katılır, ödevlerini yapar ama daha iyi öğrenmez. Çünkü işe yüzeysel yaklaşır. Amaç öğrenmek değil, ödülü almak olur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
146. "Sevgi içten gelen bir motivasyondur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
147. "Karne hediyesi de bir ödüldür. O da öğrenmeyi ve iç motivasyonu olumsuz etkiler."
- Beni Ödülle Cezalandırma
148. "Size Türkiye’de bir kurum tarif etsem, bu kurumun hangisi olduğunu söyleyebilir misiniz? İnsanların dört duvar içerisinde tutulduğu, geniş bir avlusu olan, belirli saatlerde insanların avluya çıkmasına izin verilen, kapısında güvenlik görevlileri olan, imza atarak içeriye girdiğiniz, müdür tarafından yönetilen, koridorlarında nöbet tutulan, her gün yoklama yapılan, katı kuralları olan, kural ihlallerinin disiplin suçuyla cezalandırıldığı, müfettişler tarafından denetlenen, insanların sınıflandırıldığı, sorgulama hakkınızın kısıtlı olduğu, kamerayla gözetlenen, arada sırada firarların olduğu ve çıkarken çöm mutlu olunan kurum hangisidir?"
- Beni Ödülle Cezalandırma
149. "Bir insanı zorla alıkoyabilirsiniz ama zorla sizi sevmesini sağlayamazsınız. Sevgi içten gelen bir motivasyondur. Aynı şekilde bir çocuğu kontrol ederek bir iş yaptırabilirsiniz ama yaratıcı olmasını sağlayamazsınız. Kontrol, yaratıcılığı öldürür."
- Beni Ödülle Cezalandırma
150. "Bir çocuğu kontrol ederek bir iş yaptırabilirsiniz ama yaratıcı olmasını sağlayamazsınız. Kontrol, yaratıcılığı öldürür."
- Beni Ödülle Cezalandırma
151. "İnsanlar ödül kazanmak için yarışınca, birbirlerini düşman olarak görür. Çünkü kendileri ile ödül arasında duran herkesi, bir engel olarak görür. Kimse de engelleri sevmez; seçimlere giren parti liderlerinin birbirlerini engel görmesi ve karalaması gibi:"
- Beni Ödülle Cezalandırma
152. "Baskı yapan öğretmen, bilgiyi kesin olarak görür ve kendi görevini bilgiyi aktarmak olarak tanımlar. ... Böyleleri " öteriter " öğretmendir. Özerklik verenler ise, bilgiyi öznel ve çocukları da birey olarak kabul eder. Bu öğretmenler görevini bilgiyi aktarmak değil, çocuklara düşünmeyi öğretmek olarak gördüğünden, çocuklar sınıfta oturup, sıkıcı bir şekilde dersi dinlemez. Özerklik veren öğretmenin sınıfında keşfetme ve tartışma vardır. Çocukların fikirlerine değer veren böyleleri " demokratik " öğretmendir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
153. "Ödül insanları etik dışı davranışa iter"
- Beni Ödülle Cezalandırma
154. "Sahip olmak istediğiniz değil, sahip olduğunuz çocukları yetiştirin"
- Beni Ödülle Cezalandırma
155. "Bir çamaşır makinesi düşünün, sadece açma ve kapatma düğmesi var. Yıkama bitince, makinenin sizi uyaracağı bir sistemi yok. Çamaşırı makineye attınız ve oturma odasına geçtiniz. Yıkamanın bittiğini nasıl anlarsınız? Anlayamazsınız. Sürekli kontrol etmeniz gerekir. Makinenin özdenetim sistemi yoksa siz onu kontrol etmek zorunda kalırsınız. Ama bir kurma düğmesi varsa, makineyi önceden kurarsınız, kontrol etmek zorunda kalmazsınız. Yıkama bitince makine size haber verecektir.
Aynı şekilde siz bazı değerleri çocuğa kazandırırsanız, o da kendi kendini denetleyecektir. İç denetim kazanmış bir çocuğu dışarıdan sürekli kontrol etmenize gerek yoktur. Çocuğa değer kazandıramadıysanız veya ödevle ilgili öğrenme aşkı geliştiremediyseniz onu dıştan zorlamanız ve denetlemeniz gerekir. Çocuğa değerleri kazandırırsanız, çocuk bunları içselleştirir, ama ödülle iş yaptırırsanız değerleri dışsallaştırır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
156. "Güven olmayan toplumlarda insanlar daha mutsuz. Örneğin Moldova’da insanlar mutsuz çünkü ne birbirlerine, ne ürünlere ne de devlet kurumlarına güveniyor. Güven olmayan ülkelerde daha fazla intihar vakası yaşanıyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
157. "İnsanlara sevdikleri şeyleri ya da sorumluluklarını yapmaları için dışarıdan ödül vermeye gerek yoktur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
158. "İnsanlar ne kadar çok güven ilişkisi kurarsa, o kadar mutlu oluyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
159. "En etkili eğitim, ödülsüz eğitim."
- Beni Ödülle Cezalandırma
160. "kendini yalnız hisseden insanlar, insan sıcaklığını alamadığını düşündüğünden sıcak suyun sıcaklığını hissetmek için duşta daha çok vakit geçiriyor"
- Sorularla Büyüyoruz
161. "Gerçek sevgide koşul yoktur ama ödülde koşul vardır. Öyleyse rahatlıkla söyleyebiliriz: Ödül bir 'yapay sevgi' aracıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
162. "“ Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir. “"
- Beni Ödülle Cezalandırma
163. "Yardım etmek ve iyilik insanın doğasında olan bir değerdir. Onun için de çocuklar bunu iç motivasyonla yapar. Yani, sadece yardım etmiş olmak için yardım eder. Ama çocuklara yardım ettikten sonra ödül verilirse veya onlar övülürse, iç motivasyonun yerini dış motivasyon alır. Çocuklar dış motivasyon için yardım etmeye başlar."
- Beni Ödülle Cezalandırma
164. "Aslında insanlar sevdikleri işleri iyi yapmazlar,iyi yaptıkları işi severler."
- Beni Ödülle Cezalandırma
165. "Ödül insanları kontrol eden bir manipülasyon aracıdır. Kişi bir işi kendi iradesiyle ve isteyerek değil de dışarıdan bir kontrol mekanizmasıyla yapıyorsa o işten soğur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
166. "“Çocuklar söylenenleri değil, gözlemlediklerini yapar.”"
- Beni Ödülle Cezalandırma
167. "Çocuğa, "Ödevini yaparsan, bilgisayarla oynayabilirsin" dediğiniz an, ödev araç, bilgisayar amaç olur. Amaç da her zaman araçtan değerlidir. Çocuk ödevi araç olarak gördüğü için ona olan ilgisi az alır; aslında araç olarak bile görmez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
168. "Bir çocuğun ailesiyle ilişkisi ne kadar kötüyse, teknoloji, oyun ve sosyal medyaya o kadar yönelir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
169. "Çocukları kontrol edilmesi gereken küçük insanlar değil, güvenilmesi gereken iç dünyası geniş bireyler olarak görmeliyiz. Sahip olmak istediğimiz değil, sahip olduğumuz çocukları yetiştirmeliyiz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
170. "Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
171. "Gerçek sevgide koşul yoktur ama ödülde koşul vardır. Öyleyse rahatlıkla söyleyebiliriz: ödül, bir "yapay sevgi" aracıdır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
172. "Aslında çocuklarda sorun yaratan tam olarak fiziksel ayrılık değil, fiziksel ayrılıkla gelen duygusal uzaklaşmadır."
- Sorularla Büyüyoruz
173. "Kontrol, yaratıcılığı öldürür."
- Beni Ödülle Cezalandırma
174. "Peki nedir yaratıcı öğrencilerin özellikleri?
Aniden konuşmak, kurallara uymamak, kendi kurallarını koymak, çok meraklı olup konu dışında sorular sormak, duygusal olmak, heyecanlı olmak, bireysel davranmak, risk almak, az hoşgörülü olmak, hayır yanıtını kabul etmemek vs."
- Beni Ödülle Cezalandırma
175. "Sevgi, içten gelen bir motivasyondur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
176. "Çocukları kontrol edilmesi gereken küçük insanlar değil, güvenilmesi gereken iç dünyası geniş bireyler olarak görmeliyiz. Sahip olmak istediğimiz değil, sahip olduğumuz çocukları yetiştirmeliyiz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
177. "İnsanlar ulaşamayacağı hedefleri değersizleştirir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
178. "Bir insanı zorla alıkoyabilirsiniz ama zorla sizi sevmesini sağlayamazsınız. Sevgi içten gelen bir motivasyondur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
179. "Bir çocuk bir işi ödülle yapıyorsa, bilişsel çelişki yaşar ve o işten soğur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
180. "Çocukların yargıca değil rehbere ihtiyacı vardır."
- Beni Övgüyle Utandırma
181. "Çünkü sevginin özünde koşulsuz kabul vardır. S143"
- Beni Ödülle Cezalandırma
182. "Sevgi içten gelen bir motivasyondur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
183. "Çocuklar söylenenleri değil, gözlemlediklerini yapar. Özellikle küçük yaşlarda soyut düşünme gelişmediği için çocuklar daha çok gözlemleyerek öğrenir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
184. "Aileler çocuğun bir şey yapmasını istemiyorsa, ilk önce kendisi yapmayacak. Çocuk için geçerli olan kural, tüm aile için geçerli olacak."
- Beni Ödülle Cezalandırma
185. "İnsanların, sahip oldukları şeylere alışıp, o şeylerden daha az keyif almalarına, psikologlar "hedonistik adaptasyon" diyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
186. ""Kültürümüzde birçok kişi yapmak istediği bir şeyi ayıp olmasın diye yapıyor. Ayıplanırsa kötü veya suçlu hissettiğinden, ayıp kavramını kendisine uyguluyor. Kendini suçlu hissediyor ama kendi değerini ihlal ettiği için değil, başkaları yüzünden yargılamaktan korktuğu için. ""
- Beni Ödülle Cezalandırma
187. "“Herkesin övgüsüne ihtiyaç duyarsanız insanları yargıcınız yaparsınız.”"
- Beni Övgüyle Utandırma
188. "Rus bilim adamı Zeigarnik diyor ki, insan, sevdiği işi yaparken iş bölünürse, en kısa zamanda yarım kalan işine geri dönmek ister. Çünkü yarım kalmışlık bu duygusu ile yaşamak istemez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
189. "Ödül cezayı içinde barındırdığı gibi ceza da içinde ödülü barındırır. Ceza olduğu zaman, kişi, “ Bu işi de yapmam, cezamı da çekerim.” der. Ceza o davranışı yapmamayı meşrulaştırır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
190. "Çocukla gerçek ilişki kurmak, onun gelişiminden çok daha önemlidir. İlişkisi zayıf olan çocuk, başarılı olsa da mutlu ve huzurlu olmakta zorlanır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
191. "insanoğlu her zaman amacına en kolay yoldan ve en az enerjiyi harcayarak ulaşmak ister."
- Beni Ödülle Cezalandırma
192. "Sorular bizi ayırmaz, yanıtlar ayırır"
- Sorularla Büyüyoruz
193. "İlişki kurmak, çocuğu sadece değerli hissettirmez. Aynı zamanda iç motivasyonu da arttırır (...) Birçok aileyi gözlemliyorum, çocuğuyla beraber oyun oynamıyor, çocuğuna oyun oynatıyor ve onu izliyor. Doğal olarak onunla ilişki kuramıyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
194. "Ödül aslında bir cezadır . Aynı mantıkla, ceza da ödüldür."
- Beni Ödülle Cezalandırma
195. "Yargının olduğu yerde sevgi olmaz. Çünkü sevginin özündr koşulsuz kabul vardır"
- Beni Ödülle Cezalandırma
196. "Ödül insanları kontrol eden bir manipülasyon aracıdır. Kişi bir işi kendi iradesiyle ve isteğiyle ( iç motivasyonla) değil dışarıdan bir kontrol mekanizmasıyla yapıyorsa, o işten soğur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
197. "Tutum ve davranış arasında bir etkileşim var. İkisi birbirini etkiliyor. Tutum davranışı değiştirdiği gibi, davranış da tutumu değiştiriyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
198. "• Siz kitap okuyor musunuz?
• Okurum ama bu aralar çok okuyamıyorum.
• Neden?
• İşten yorgun geliyoruz.
• Çocuk da okuldan yorgun geliyor. Bir de üstüne ödev yapıyor.
Siz gelince ne yapıyorsunuz?
• Dizi izliyoruz (gülüyor) .
• Anne baba evde dizi izleyip eğlenirken, çocuk anne babasından ve eğlenceden uzaklaşıp kitap okumak istemez. Ailede
hep birlikte kitap okumazsanız, çocuk da okumaz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
199. "Aile bir şey söylüyor ama aynısını kendisi yapmıyorsa, çocuk söyleneni değil, davranışları baz alır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
200. "Kişi korkusunu yönetebileceğini düşünürse heyecan, yönetemeyeceğini düşünürse endişe hisseder."
- Beni Ödülle Cezalandırma
201. ""Mutlu insanları mutsuz insanlardan ayıran en önemli etken, güçlü ilişkiler.""
- Sorularla Büyüyoruz
202. "İç motivasyonu son derece yüksek olan Dostoyevski bile kontrol altında olunca, kendisini işkence çekiyor gibi hissetmiş ve arkadaşına yazdığı bir mektupta, "Sipariş üzerine yazı yazmanın işkencesini çektin mi hiç?" diye sormuştur.
Beni Ödülle Cezalandırma, Özgür Bolat
Sayfa 86"
- Beni Ödülle Cezalandırma
203. ""Aptal puma sendromu" diye bir sendrom vardır. Pumalar avlarını kovalarken, yakalama ihtimalleri olmasına rağmen birden durur. Puma neden durdu diye merak edersiniz. Aslında puma ince bir enerji hesabı yapmıştır. O avı yakalamak için harcayacağı enerjinin, o avı yediğinde alacağı enerjiden az olacağını hesaplamıştır. Onun için koşmayı bırakır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
204. "Yargının olduğu yerde sevgi olmaz. Çünkü sevginin özündr koşulsuz kabul vardır"
- Beni Ödülle Cezalandırma
205. "Ödül, insanları değerlerden uzaklaştırır. Çocuklara ödülle değerli bir iş yaptırılırsa, çocuk da aynı hisseder. İyi olma hakkı elinden alınır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
206. "Aile çocuğa ödül vaat ettiği an, aslında bir de gizli ceza vermiş olur. Çünkü çocuk o ödülle ulaşamazsa, kendisini cezalandırılmış hissediyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
207. "Karmaşık durumlarda çocuğa ödül verilirse, çocuk bu işe mekanikmiş gibi yaklaşır o işi yapar ama düşünmeden ve kendisini vermeden. Bu da ilgiye, işin kalitesine ve gelişime zarar verir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
208. "Karmaşık durumlarda çocuğa ödül verilirse, çocuk bu işe mekanikmiş gibi yaklaşır. O işi yapar ama düşünmeden ve kendisini vermeden. Bu da ilgiye, işin kalitesine ve gelişime zarar verir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
209. "İlgi öyle bir şeydir ki asla yarar, ihtiyaç, hedef düşünmez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
210. "Kısacası, insanlara sevdikleri şeyleri ya da sorumluluklarını yapmaları için dışarıdan ödül vermeye gerek yoktur. Ödül verilirse, kişi bilişsel çelişki yaşar, o iş kendi içinde değerli değildir algısı oluşur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
211. "İç motivasyonu son derece yüksek olan Dostoyevski bile kontrol altında olunca, kendisini işkence çekiyor gibi hissetmiş ve arkadaşına yazdığı bir mektupta, "Sipariş üzerine yazı yazmanın işkencesini çektin mi hiç?" diye sormuştur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
212. "...değerlendirme de bir kontrol mekanizması oluğu için, ödül gibi, iç motivasyonu öldürüyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
213. "“Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir.”"
- Beni Ödülle Cezalandırma
214. "Onun için çocuklarımızı asla performans odaklı yapmamalıyız. Ama ödülün gelişimi durdurmasının tek sebebi bu değil. S95"
- Beni Ödülle Cezalandırma
215. "İlgi öyle bir şeydir ki asla yarar, ihtiyaç, hedef düşünmez."
- Beni Ödülle Cezalandırma
216. "Kısacası, insanlara sevdikleri şeyleri ya da sorumluluklarını yapmaları için dışarıdan ödül vermeye gerek yoktur. Ödül verilirse, kişi bilişsel çelişki yaşar, o iş kendi içinde değerli değildir algısı oluşur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
217. ""Yargının olduğu yerde, sevgi olmaz. Çünkü sevginin özünde koşulsuz kabul vardır.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
218. "Geribildirim, kontrol mekanizması olmadığı, gelişime odaklandığı için motivasyonu arttırır. Gerçek uzmanlar veya dâhiler not değil, geribildirim almışlardır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
219. "Kişi bir iyilik yapmak istediğinde, bunu iyi bir insan niyetiyle yaptığının bilinmesini ister. Ama ödül veya para, insanın elinden bu iyi insan olmak hakkını alır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
220. "Çocuk ödülle bir işi yapsa bile, o işin kalitesi düşük olur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
221. ""Mutluluğun özünde kabul görmek var. Kabul gören insanlar mutlu oluyor.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
222. "İnsanlar "El ne der?" diye yaşamıyor mu? Bundan dolayı gösteriş ve statü kaygısı yok mu? Bundan dolayı insanlar kendilerinden uzaklaşmıyor mu? Peki, çocukları neden kontrol etmeye çalışıyoruz? Çünkü onlara güvenmiyoruz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
223. "Bir çamaşır makinesi düşünün, sadece açma ve kapatma düğmesi var. Yıkama bitince, makinenin sizi uyaracağı bir uyarı sistemi yok. Çamaşırı makineye attınız ve oturma odasına geçtiniz. Yıkamanın bittiğini nasıl anlarsınız? Anlayamazsınız. Sürekli kontrol et meniz gerekir. Makinenin özdenetim sistemi yoksa siz onu kontrol etmek zorunda kalırsınız. Ama bir kurma düğmesi varsa, makineyi önceden kurarsanız, kontrol etmek zorunda kalmazsınız. Yıkama bitince, makine size haber verecektir. Aynı şekilde siz bazı değerleri çocuğa kazandırırsanız, o da ken di kendini denetleyecektir. İç denetim kazanmış bir çocuğu dışar dan sürekli kontrol etmenize gerek yoktur. Çocuğa değer kazandıramadıysanız veya ödevle ilgili öğrenme aşkı geliştiremediyseniz, onu dıştan zorlamanız ve denetlemeniz gerekir. Çocuğa değerleri kazandırırsanız, çocuk bunları içselleştirir, ama ödülle iş yaptırırsanız değerleri dışsallaştırır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
224. "Öğretmen düşünen çocuk istiyor ama test bir dakikada yanıt vereni ödüllendirdiği için çocuklar ezbere yöneliyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
225. "En iyi sohbetler, iyi bir soruyla başlar."
- Sorularla Büyüyoruz
226. ""Yargının olduğu yerde, sevgi olmaz. Çünkü sevginin özünde koşulsuz kabul vardır.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
227. "Geribildirim, kontrol mekanizması olmadığı, gelişime odaklandığı için motivasyonu arttırır. Gerçek uzmanlar veya dâhiler not değil, geribildirim almışlardır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
228. "Kişi bir iyilik yapmak istediğinde, bunu iyi bir insan niyetiyle yaptığının bilinmesini ister. Ama ödül veya para, insanın elinden bu iyi insan olmak hakkını alır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
229. "Çocuk ödülle bir işi yapsa bile, o işin kalitesi düşük olur."
- Beni Ödülle Cezalandırma
230. ""Mutluluğun özünde kabul görmek var. Kabul gören insanlar mutlu oluyor.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
231. "İnsanlar "El ne der?" diye yaşamıyor mu? Bundan dolayı gösteriş ve statü kaygısı yok mu? Bundan dolayı insanlar kendilerinden uzaklaşmıyor mu? Peki, çocukları neden kontrol etmeye çalışıyoruz? Çünkü onlara güvenmiyoruz."
- Beni Ödülle Cezalandırma
232. "Ödül çocuğun sorumluluk bilincini öldürür ve muhakeme becerisini köreltir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
233. "Malesef eğitim sistemimizdeki not ve sınav, iç motivasyonu tamamen öldürmektedir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
234. ""Kişi stres yaşadığı an, beyin tehlike var zannediyor..""
- Beni Ödülle Cezalandırma
235. ""Yargının olduğu yerde, sevgi olmaz. Çünkü sevginin özünde koşulsuz kabul vardır. Örneğin, denizi seviyorum dediğinizde, denizi değiştirmek hiç aklınızın ucundan geçmez.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
236. ""Hedef odaklı çalışan bir insan,hedefe ulaşılınca ya da ürün teslim edilince,o işe olan ilgisini kaybeder. Sonuçta hedef ya da teslim tarihi vermek de kişinin davranışını kontrol etmektir.""
- Beni Ödülle Cezalandırma
237. "Kişi korkusunu yönetebileceğini düşünürse heyecan, yönetemeyeceğini düşünürse endişe hisseder."
- Beni Ödülle Cezalandırma
238. "Ödül beynin hem iç motivasyonunu öldürür hem de kişinin kendini motive etme kapasitesini azaltır. Onun için çocuklara, davranış kazandırmak ya da gerçek öğrenmeyi sağlamak için ödülle iş yaptırmak yanlıştır."
- Beni Ödülle Cezalandırma
239. "Çocukla ilişki kurmak, çocuğu sadece değerli hissettirmez. Aynı zamanda iç motivasyonun da arttırır. Çocuk herhangi bir alışkanlığı ilişki içerisinde daha çabuk öğrenir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
240. "Mutluluğun temelinde güven var. Güveni sağlayan hormon ok sitosin. Oksitosini salgılatan ilişkiler. Dolayısıyla, bir insanın ilişkisi ne kadar güçlü olursa, o kadar mutlu ve huzurlu oluyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
241. "Özdenetimli insanlar, gelecekteki daha iyi bir şey için şu anda çekici görünen isteklerini ve dürtülerini erteleyebilirler. Geleceğe yönelik çalışıp, çeldiricilere ket vurabilirler. Bu da onlara başarı getirir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
242. ""Aptal puma sendromu" diye bir sendrom vardır. Pumalar avlarını kovalarken, yakalama ihtimalleri olmasına rağmen birden durur. Puma neden durdu diye merak edersiniz. Aslında puma ince bir enerji hesabı yapmıştır. O avı yakalamak için harcayacağı enerjinin, o avı yediğinde alacağı enerjiden az olacağını hesaplamıştır. Onun için koşmayı bırakır. Tüm canlıların amacı enejilerini en iyi şekilde kullanmaktır. Yoksa yaşamda ayakta kalamazlar."
- Beni Ödülle Cezalandırma
243. "Çocuk kulaktan değil gözden eğitilir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
244. "Çocuk ödülle iş yapmaya alışırsa, kendi sorumluluğunda olan işler için bile sizden ödül talep eder. Sorumsuzluk bilinci gelişir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
245. "Fazla stres performansı olumsuz etkiler. Çünkü stres durumunda beyin tehlike var zanneder ve enerjisini hayatta kalmaya harcar. Muhakeme ve düşünme için enerji harcamaz. Bu da performansı olumsuz etkiler."
- Beni Ödülle Cezalandırma
246. "Her gelişim başarıdır ama her başarı gelişim değildir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
247. "Ödül çocuğun sorumluluk bilincini öldürür ve muhakeme becerisini köreltir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
248. "Mutluluğun özünde kabul görmek var. Kabul gören insanlar mutlu oluyor."
- Beni Ödülle Cezalandırma
249. "Psikoloji bunu "beklenti teorisi'yle" açıklıyor. İnsanlar ulaşamayacağı hedefleri değersizleştirir."
- Beni Ödülle Cezalandırma
250. "Çocuklarınıza sevginizi verebilirsiniz, düşüncelerinizi değil; çünkü onların da kendi düşünceleri vardır."
- Beni Ödülle Cezalandırma