Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için:

Beni Ödülle Cezalandırma - Özgür Bolat | Detaylı Ücretsiz Kitap İncelemesi

Beni Ödülle Cezalandırma Kitap Bilgileri


Yazar: Özgür Bolat
Tahmini Okuma Süresi: 7 sa. 2 dk.
Sayfa Sayısı: 248
Basım Tarihi: Haziran 2024
İlk Yayın Tarihi: Eylül 2016
Yayınevi: Doğan Kitap
Orijinal Dil: Türkçe
ISBN: 9786050937022
Ülke: Türkiye
Dil: Türkçe
Format: Karton kapak


Beni Ödülle Cezalandırma Kitap Tanıtımı


Ödül, neden motivasyonu düşürür?

Ödülle değerler neden öğretilemez?

Ödül, yaratıcılığı neden olumsuz etkiler?

Ödül, yapay sevginin bir göstergesi midir?

Ödülle büyüyen çocukları ne tür tehlikeler bekler?

Mutlu ve başarılı bir çocuk gerçekte nasıl yetiştirilir?



Bunun gibi merak edilen birçok sorunun yanıtını eğitim bilimci Dr. Özgür Bolat, son 70 yılda yapılan bilimsel araştırma ve gerçek vakalarla net bir şekilde ortaya koyuyor.



Dr. Özgür Bolat, sadece ödülün görünmeyen gizli zararlarını anlatmıyor; bizlere bir model, pratik çözümler ve uygulamalar öneriyor.



Kılavuz niteliğindeki bu kitabı okuduğunuzda mutlu, özgüvenli, sorumluluk sahibi ve başarılı bir çocuk yetiştirmek için önemli bir adım atmış olacak, çocuğunuzla ilişkinizde anlamlı değişiklikler yaşayacaksınız.



DR. ÖZGÜR BOLAT

Eğitim Bilimci




Beni Ödülle Cezalandırma Kitaptan Alıntılar


1. "Gerçek sevgide koşul yoktur."




2. "Gerçek sevgide koşul yoktur."




3. "Ödül gibi tüm kontrol mekanizmaları yaratıcılığı olumsuz etkiler. Seçme hakkı verilince çocuk daha yaratıcı olur."




4. "Çocuk sınavdan 70 alıyor. Anne soruyor: "100 alan var mı?", "En yüksek kim aldı?", "Sınıf ortalaması kaç?" veya "Ayşe kaç aldı?" Çocuğa verilen mesaj net: sen başarılı olduğun sürece değerlisin, sınıf ortalamasının üstünde olursan değerlisin. Çocukta değersizlik duygusu başlıyor. Çünkü bunlar yapay sevgidir. Bir çocuk, "Ben sadece ben olduğum için değerliyim" demelidir. Aile çocuğunu sadece o olduğu için severse, çocuk kendini değerli hisseder."




5. "Sürekli kontrol edilen bir çocuk da bir süre sonra kendini kontrol etmeyi bırakır."




6. "Bir okulun yanı başında yaşayan yaşlı bir adam varmış. Okuldan çıkan çocuklar onun evinin önünden geçerken ellerindeki değnekleri balkonun demirlerine sürtermiş demirden çıkan dırrrrttttt sesinden de büyük mutluluk duyarmış ama yaşlı adam bu gürültüden çok rahatsız olurmuş. Çocuklara kızsa veya ceza verse olmayacak. Onları bu davranıştan vazgeçirmek için aklına çok güzel bir fikir gelmiş. Çocukları yanına çağırmış ve şöyle demiş: Çocuklar çıkardığınız ses çok güzel, onun için size her gün bu sesi çıkarmanız için bir lira vereceğim. ... yaşlı adam çocuklara her gün bir lira vermiş. İkinci hafta olmuş yaşlı amca çocukları bir defa daha çağırmış çocuklar param azaldı onun için size 1 lira değil 50 kuruş verebileceğim demiş. ... 3 hafta gelmiş yaşlı amca çocukları son defa çağırmış çocuklar maalesef param kalmadı onun için size para veremeyeceğim demiş. Çocuklarda para yoksa dırrrrttttt da yok demiş ve değnekleri demirlere sürtmeyi bırakmış."




7. "Ödül, amacı araca dönüştürür. Ödülle ödev yapan çocuk, ödevi araç ödülü amaç olarak görür. Hatta çocuk ödevi ödüle engel görerek ödevden soğur."




8. "“En etkili eğitim,ödülsüz eğitim...”"




9. "“Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir"."




10. "Ödül ve ceza aynı paranın iki ayrı yüzü gibidir. Özünde ikisi de kontroldür."




11. "Not ve sınav sistemi de bir değerlendirme ve dolayısıyla bir kontrol mekanizması. Sınav çocuğun neye çalışacağını kontrol eder. Çocuk kendi ilgisine göre değil sınavın içeriğine göre çalışır zaten sınavdan sonra da asla eski konulara geri dönmez. Neden? Çünkü gerek yoktur. Oradan bir daha soru çıkmaz."




12. "Çocuk kulaktan değil, gözden eğitilir."




13. "Çocuk ödülle iş yapmaya alışırsa, kendi sorumluluğunda olan işler için bile sizden ödül talep eder. Sorumsuzluk bilinci gelişir."




14. "Özdenetimli insanlar, gelecekteki daha iyi bir şey için, şu anda çekici görünen isteklerini ve dürtülerini erteleyebilirler."




15. "Kişi stres yaşadığı an, beyin tehlike var zannediyor..."





Beni Ödülle Cezalandırma Kitap İncelemeleri


Beni Ödülle cezalandırma kitabını sizler için inceledim. Beğendiğim alıntılar şöyle :
''Ödül vererek bir çocuğu motive edebilirsiniz. Çocuk o işi yapar, hatta heyecanla yapar ama ödül vermeyi bırakınca, çocuk da o işi yapmayı bırakır. ''
"Çocuk ödülle iş yapmaya alışırsa, kendi sorumluluğunda olan işler için bile sizden ödül talep eder. Sorumsuzluk bilinci gelişir."
"Ödül çocuğu kısa vadede düşünmeye iter. Ama önemli olan vizyoner yaratmaktır."
@dogan_kitap dan çıkan Dr. Özgür Bolat'ın çocuk eğitiminde hem ebeveynler hem de öğretmenler için çarpıcı bir kitap.
Ödüle ve ceza ya dair tüm tabularınızı bilimsel araştırmalarla yıkıyor ve yeniden yapılandırıyor.
Kitap eğitimci olarak kesinlikle benim için de ödül konusundaki bakışımı değiştirdi.
Ödül sistemi ile aslında çocukların yaratıcılıklarını kısıtladığımız, yaptığı işlerden zevk almayan bireyler yetiştirdiğimizi anlatıyor.
Kitap ödev yapmayan, yemek yemeyen veya yatmak istemeyen çocuğun bu davranışları neden yaptığını çözmeden onu 'eğer yemeğini yersen tatlı vereceğim' gibi geçici çözümlerle daha çok zarar veren ebeveynlere bu konularda neler yapabileceklerini ve sorunlarla nasıl mücadele edeceklerini anlatılıyor.
Keyifle okudum. Mutlaka okunması gereken ebeveynlere ve eğitimcilere yol gösteren, bilimsel nitelikteki araştırmalarla da size düşüncelerinizin yanlış olduğunu kanıtlayan bir kitap.




Bu kitabı okumak için daha iyi bir zamanlama nasip olamazdı herhalde :) Kpss eğitim alanlarını bitirdikten sonra bu kitabı elime aldım. Öğrenme,gelişme,rehbelik,sınıf yönetimi hepsinden kesitler var :) Bir nevi bana da tekrar oldu. Kitabı kesinlikle okumalısınız. Bunun tartışması olamaz bence. (öğretmenlik vb bir mesleği düşünüyorsanız erkenden, ebeveyn ya da ebeveyn adayı olan yani 20 yaş üstü herkes okumalı.) Kitap içerik olarak çok bahsetmek istemiyorum. Lakin Ödülün motivasyonu, ahlakı,estetetik, kaliteyi vb. ne kadar öldürdüğü ve hırs ,çıkarcılık,bencillik vb insanlarda sevmediğimiz özelliklerini arttırdığını konu alıyor. Detaylara girmeyeyim siz kendiniz görürsünüz. ( Bilgisayar oynamak için ödev yapmalısın= ödev o kişi için ceza oluyor bir nevi) kendiniz içeriği görmelisiniz yani, kesin okuyun. Kitabın eksi yönleri yok mu tabii ki var. Bana sorarsanız kavramların zaten çok yakın olması sebebiyle konular tekrara düşüyor. örneklerin fazlalığı bazen sıkabiliyor. ve son olarak bana göre biraz ilk kısımdan (ödülün etkisinden) azaltılıp ikinci kısmın (nasıl yetiştirmeliyiz) daha fazla olması gerekirdi. İkinci kısmı biraz yetersiz buldum. (kpss konularını bire bir almak bazen güzel olsa da bazen keşke üzerine yorum yapılarak sunulsaydı dedim.) NEyse bu yazı incelemeden çok kitabı okumanıza teşvik niteliğinde oldu. Zaten benden çok daha iyi inceleme yapanlar olmuş. Ama size tavsiyem incelemeleri okuyup ufacık bile spoiler almamanız. direk alıp kitabı okumanız. (kitap pahalı bunu da ekliyeyim biraz daha uygun olmalıydı!)




Öncelikle kitabın yazarı Özgür Bolat kimdir? Dr. Özgür Bolat, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden mezun olduktan sonra, Harvard Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde yüksek lisansını yapmış ve doktora derecesini de Cambridge Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden almış önemli bir eğitim bilimcidir.

Kitaba geçecek olursak; bu kitapta bilimsel araştırma ve deney örnekleriyle, ödülün neden kullanılmaması gerektiği net bir şekilde açıklanıyor. Ödül, iç motivasyonu öldürüyor. Özellikle uzun vadede davranışı kazandırmak bir yana, yaratıcılığı olumsuz etkiliyor ve yapılan işin kalitesini düşürüyor.

Kitapta neden ödül verilmemeli sorusunun yanı sıra, ödül yerine ne yapılmalı sorusunun da cevabını bulmak mümkün.

Bir problem karşısında ödül kullanarak kolay yoldan onu çözebileceğimizi zannediyoruz. Ancak problemin köküne inmeden, nedenini araştırmadan onu çözebilmek mümkün değil. Problemleri çözebilmek için çocuklarımızı anlamalıyız. Çocukları anlayabilmek için de kolaya kaçmayıp emek vermeliyiz.

Kitabı okuduktan sonra; çocuklar için koşulsuz sevginin, çocuğa sorumluluk kazandırmanın ve geri bildirim vermenin önemini daha iyi anladım.

Çocukların iç motivasyonlarını artırabilmek için, onların ilgisini çekmek ve yapacakları işi sevdirmek gerekiyor. Bir matematik öğretmeni olarak benim de önceliğim, çocuklara matematiği sevdirmek olacak.

Her öğretmenin ve ebeveynin Dr. Özgür Bolat’a kulak vermesi gerektiğini düşünüyorum.




Doğru bildiğimiz yanlışların kitabı...

Kitap iki bölümden oluşuyor. İlk kısımda ödülün cezayla eşdeğer olduğu, iç motivasyonu öldürdüğü, başarıyı ve mutluluğu azalttığı, etik dışı davranışları özendirdiği ve tüm bunlara nasıl sebep olduğu anlatılıyor. Ayrıca ödül sisteminin ailelerdeki, okullardaki ve şirketlerdeki izdüşümü de ele alınıyor. İkinci kısımda ise çocuk yetiştirirken ödül ve ceza vermek yerine neler yapabileceğimiz, koşulsuz ebeveyn olmanın prensipleri, çocuğun nasıl gelişebileceği ve çocuğa sorumluluğun nasıl kazandırılabileceği anlatılıyor.

Kitabın kapağında “Bildikleriniz değişecek” diyor ve gerçekten dediği gibi oluyor. Sadece sorun ortaya koymak yerine çözümleri de gözler önüne seren bu kitabı okurken çok büyük keyif aldım. Özellikle birçok araştırmadan bahsetmesi ve bu araştırmaların sonuçlarını esas alarak konuyu bilimsel bir şekilde ele alması da beni çok etkiledi. Bence sadece ailelerin ve öğretmenlerin değil, herkesin okuması gereken bir kitap, hem akıcı hem öğretici...

Ve en beğendiğim alıntı ile bitirmek istiyorum:

“Çocukları kontrol edilmesi gereken küçük insanlar değil, güvenilmesi gereken iç dünyası geniş bireyler olarak görmeliyiz. Sahip olmak istediğimiz değil, sahip olduğumuz çocukları yetiştirmeliyiz.”

Kesinlikle okunmalı...




Özgür hocanın; ebeveynler, öğretmenler ve çocuk yetiştirme görevi içinde olan tüm insanlara hitap ettiği bu kitap
Ödül çocukları nasıl etkiler? ve
Ödül yerine ne yapılmalı? şeklinde iki kısımdan oluşmaktadır.
Kitapta ödülün bir koşula bağlı olarak verilen ve verilen kişi tarafından cazip görülen bir obje veya etkinlik olup iç motivasyonu, yaratıcılığı, performansı, başarıyı, verimliliği azaltıp öğrenmeyi, gelişimi, var olan değerleri zayıflatarak ilişkilere zarar verdiği bununla beraber "Ödül ve Cezanın" aynı şey olup ikisininde kontrol mekanizması olduğu bir çok örnek ve deneylere yer verilir.
Kitabın sorumluluk nasıl kazandırılır? Bölümündeki tutarlı davranışlar başlığı altında yer alan "Ailelerin çocuklarına aynı şey için bazen kızıp bazen kızmaması bu nedenle de çocuğun nasıl davranacağını bilemeyip endişe ile büyümesi" cümlesi eleştirdiğim noktalardan bir tanesi oldu çünkü ebevynler ve öğretmenlerden de tıpkı bizler gibi mükemmel olmasını bekleyemeyiz çalışan bir ebeveyni ele alacak olursak bu ebevynimiz işten geldiğinde her zaman için oyuncaklarını dağıtan ve toplamayan çocuğuna kızmamış olsun fakat bir gün işte bir arkadaşıyla tartışsın ve o gün eve gittiğinde çocuğun oyuncaklarını toplamadığını görüp çocuğuna kızsa çocuk kendini güvensiz mi? Hissedecek çünkü bildiğimiz üzere Eric Erikson'un psikososyal evrelerine göre hatalar telafi edilebilir.
Kitabın bu kısmı aklımı karıştırdığı için kitaba 7 puan veriyorum bunun dışında kitap ebevynlere başvuru kitabı olacak nitelikte
Okuyacaklara şimdiden keyifli okumalar dilerim :)



Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için: