Yusuf Akçura En Beğenilen Sözleri
1. "... kadınlar hayatı anlamayacak olurlarsa, çocuklarını hayata kabiliyetli olarak yetiştiremezler. Milletin yarısı, kadınlardır; onlar hayat ve faaliyetten uzak kalırlarsa, milletin hayat ve faaliyeti de yarım kalır..."
- Türkçülük
2. "... III. Selîm'in başladığı yeniliklere karşı çıkan dinî ve siyasî irtica, hayal ve emeli geniş, fakat kudret ve sebatı eksik olan bu padişaha galebe ederek, vaziyete yine bir müddet için, hâkim oldu ... (Kabakçı Mustafa İsyanı-1807)"
- Osmanlı Devleti'nin Dağılma Devri
3. "... nihayet Şark [doğu] medeniyetinin muhafazasında menfaatlerini temin eden içtimaî [toplumsal] gruplar, padişahı ve fikirlerini bir müddet için daha mağlup ettiler. Demek Osmanlı içtimaî heyetinin ekseriyeti [çoğunluğu], henüz Şark medeniyetinin muhafazasına hissî, ruhî ve maddî râbıtalarla bağlı bulunuyordu ..."
- Osmanlı Devleti'nin Dağılma Devri
4. "Bir toplumun kötülükleri fertlerin bütün günahlarıdır."
- Üç Tarz-ı Siyaset
5. "Bir toplumun kötülükleri fertlerin bütün günahlarıdır."
- Üç Tarz-ı Siyaset
6. "Bir toplumun kötülükleri fertlerin bütün günahlarıdır."
- Üç Tarzı Siyaset
7. "Demek oluyor ki her toplum menfaati hayatta, yani kuvvetini kazanıp arttırmakta buluyor."
- Üç Tarz-ı siyaset
8. ""Rumeli'nin Müslümanlarını muhafazaya muktedir değil iken Hindistan'ınkileri etkilemeye kalkışmak en çoşkun bir hayale sığmaz düş azmalarındandır...""
- Üç Tarz-ı Siyaset
9. "Türk’ü İslâm’dan, İslâm’ı Türk’ten, Türk ve İslâm’ı Osmanlılık’tan, Osmanlılığı Türk’ten, İslâm’dan ayırmak, bir’i teslîs eylemek (üç etmek) muhâldir."
- Üç Tarzı Siyaset
10. "Ey koca Türk!.. Hâlî beğenmedin, hoş görmedin, memleketini terk eyledin, değil mi!.. Maksadın hayır ise yürü, git, Mısır’a, Amerika’ya, İngiltere’ye, Fransa’ya nereye istersen git, fakat her gittiğin yerde bir meslek, bir meziyet, bir irfân sâhibi olmaya çalış, çalış da maddî ve manevî kudret ve servet edin, fikren, cismen, yüksel, yüksel ki bir gün senden memleketin her sûretle müstefid olabilsin."
- Üç Tarzı Siyaset
11. "Türklerin büyük çoğunluğu geçmişlerini unutmuşlardır. Bu nedenledir ki, her şeyden önce bir ulusal bilinç uyandırmak ve yaratmak gerekecektir."
- Üç Tarz-ı Siyaset
12. "Bizim’çûn Türk’ü İslam’dan, İslam’ı Türk’ten, Türk ve İslam’ı Osmanlılık’dan, Osmanlılığı Türk’den, İslam’dan ayırmak, vahdeti teslîs eylemek muhâldir."
- Üç Tarz-ı siyaset
13. "“Dil ve tarih, bir milletin kimliğini koruma ve sürdürmede en mühim etmenlerdir.”"
- Osmanlı Devleti'nin Dağılma Devri
14. "Kadın/lar hayatı anlamayacak olurlarsa, çocuklarını hayata kabiliyetli olarak yetiştiremezler...Milletin yarısı, kadınlardır; onlar hayat ve faaliyetten uzak kalırlarsa, milletin hayat ve faaliyeti de yarım kalır..."
- Türkçülük
15. "Hatta yoğun Türk halkına sahip olan Rusya’nın da Türk birliğine engel olmak isteyeceği aşikârdır."
- Üç Tarz-ı Siyaset
16. "Din ve millet birdir."
- Üç Tarz-ı siyaset
17. "Ve “yine bu seferde Latin şairlerinden birinin şu sade olduğu kadar büyük sözüyle son veriyoruz: Çalışalım!..”"
- Üç Tarz-ı siyaset
18. "“Bonapart, Akka’da yenilmiş ve asıl Osmanlı Ordusu’nun gelmekte olduğunu haber alınca, onunla çarpışmayı gözüne kestiremeyerek, biran evvel memleketine savuşup gitmeyi tercih etmiştir.”"
- Osmanlı Devleti'nin Dağılma Devri
19. "Şu hakikaten hepimiz emin olmalıyız ki Padişahlarımızdan, hükümet ricalimizden, hatta ulemamızdan, fazıllarımızdan belki Türk’ü İslam’dan, İslam’ı, özellikle İslam’ı Türk’ten, Türk ve İslam’ı Osmanlılıktan ziyade, düşünen oldu, elbette oldu. Çünkü yaratılış olarak kimimiz mütedeyyin, kimimiz hür fikirli oluyoruz. Böyle olduğumuzu da ahval ve ef’alimizde gösteriyoruz."
- Üç Tarz-ı siyaset
20. "İslâm, siyasî ve içtimaî işlere pek çok ehemmiyet veren dinlerden biridir, İslâmın esas kaidelerinden biri “din ve millet birdir” düsturuyle ifade olunur."
- Üç Tarz-ı Siyaset
21. "İslamcılık: Abdülaziz devrinde başlamıştır. Avrupa siyaset yazarları buna Panislâmizm de demişlerdir. Abdülhamit Panislâmizm'i fikir halinden eylem durumuna getirmiştir."
- Üç Tarz-ı Siyaset
22. "Türklerin büyük çoğunluğu geçmişlerini unutmuşlardır. Bu nedenlerledir ki, her şeyden önce bir ulusal bilinç uyandırmak ve yaratmak gerekecektir."
- Üç Tarz-ı Siyaset
23. "En güzel yüz bize çirkin, biz severiz Türk yüzü.
En iyi öz bize fena, biz isteriz Türk özü.
Milletimiz alkışlarız, anıldıkça "Türk" sözü.
Biz Türkleriz, biz bu kanla, biz bu adla yaşarız !"
- Türkçülüğün Tarihi
24. "Türklerden çoğunun geçmişlerini unutmuş olmalarına rağmen Türklerin büyük bir kısmının Müslüman oluşu Türk milliyetinin teşekkülünde önemli bir etgen olacaktır."
- Üç Tarz-ı Siyaset
25. ""Ey koca Türk, hâlî beğenmedin, hoş görmedin, memleketini terk eyledin, değil mi!. Maksadın hayır ise yürü, git, Mısır'a, Amerika'ya, İngiltere'ye, Fransa'ya nereye istersen git, fakat her gittiğin yerde bir meslek, bir meziyet, bir irfân sâhibi olmaya çalış, çalış da maddî ve manevî kudret ve servet edin, fikren, cismen, yüksel, yüksel ki bir gün senden memleketin her sûretle müstefid olabilsin.""
- Üç Tarz-ı Siyaset
26. "Tarih, tarih! Lakin tarihe gayet dikkat ile insaf ile bakmalıyız. Gelişi güzel vakaları tarihe delil ve tarihi vakaları şahit getirmek... O şahane fenne hürmetsizlik olur"."
- Üç Tarzı Siyaset
27. "Biz, Türklerin fertler itibarı ile yükselmesine çalışanlardanız."
- Üç Tarz-ı siyaset
28. "Türk siyâseti bugün mevcut değildir; fakat Osmanlı siyâseti milli mevcudiyetimizi muhafaza ederse, belki gelecekte İslâm birliği siyâsetinin gözden kaybolduğu zaman bize bir yardımcı olur."
- Üç Tarzı Siyaset
29. "Osmanlı milleti yaratmak siyâseti, ciddi olarak İkinci Mahmut zamanında doğdu[1]. Bu padişahın : "Ben tebaamdaki din farkını ancak cami, havra ve kiliselerine girdikleri zaman görmek isterim." dediği meşhurdur."
- Üç Tarzı Siyaset
30. "Bunun içindir ki, bütün şu mufassal bahse, yine bu sefer de, Latin şairlerinden birinin şu sade olduğu kadar büyük sözüyle son veririz: "Çalışalım!..""
- Üç Tarzı Siyaset
31. "Bizim için Türk’ü İslam’dan, İslam’ı Türk’ten, Türk ve İslam’ı Osmanlılık’tan, Osmanlılığı Türk’ten, İslam’dan ayırmak, bir’i teslis eylemek [üç etmek] muhaldir. Hayalimize gelse bile fikrimize yerleşemez."
- Üç Tarz-ı siyaset
32. "“Türk'ün her şeyi güzeldir ve her şeyden güzeldir.”"
- Yeni Türk Devleti'nin Öncüleri
33. "Ey koca Türk, durumu beğenmedin, hoş görmedin, memleketini terk eyledin, değil mi? Maksadın hayır ise, yürü, git Mısır'a, Amerika'ya, İngiltere'ye, Fransa'ya nereye istersen git. Fakat her gittiğin yerde bir meslek, bir meziyet, bir irfan sahibi olmaya çalış. Çalış da, maddi ve manevi kudret ve servet edin. Fikren, cismen yüksel. Yüksel ki, birgün senden memleketin her suretle istifade edebilsin. Hepimiz böyle yapabilsek, çok geçmez Osmanlı topluluğu, beraberce, her suretle ne parlak bir nizam ve intizama mazhar olur, görürüz."
- Üç Tarz-ı Siyaset
34. "Bizim için Türk'ü İslam'dan, İslam'ı bir Türk'ten, Türk ve İslam'ı Osmanlılıktan ayırmak olağan değildir."
- Üç Tarz-ı Siyaset
35. "Irk üzerine müstenit bir Türk siyasî milliyeti husule getirmek fikri pek yenidir. Gerek şimdiye kadar Osmanlı devletinde, gerekse gelip geçen diğer Türk devletlerinin hiç birisinde bu fikrin mevcut olduğunu zannetmiyorum. Cengiz ve Moğolların tarafını tutan müverrih Leon Kahon, o büyük Türk hanının bütün Türkleri birleştirmek gibi yüce bir maksatla Asya'yı baştanbaşa fethettiğini yazıyorsa da, bu iddiasının tarihçe tamamen tevsik edildiği hakkında bir şey diyemem."
- Üç Tarzı Siyaset
36. "Binaenaleyh zannımca, artık Osmanlı milleti vücuda getirmekle uğraşmak, beyhude bir yorgunluktur."
- Üç Tarz-ı Siyaset
37. "Milli şairimizin: “Ben bir Türküm, dinim cinsim uludur!”
Diye başlayan şaheseri, Yunan efzonlarını -askerlerini- süngüleri ucuna takıp Dömeke sırtlarında aşağıya yuvarladıkları sırada, bir zafer borusu güzelliğiyle ve coşkusuyla bütün Türk dünyasında çınladı."
- Türkçülüğün Tarihi
38. "Emelimiz nedir? Cihanın hangi bir köşesinde olursa olsun, bilfarz Mısır'da, mümtaz bir mevki, Rumlar, İtalyanlar hatta İngilizler, Fransızlar gibi mümtaz bir mevki tutabilmektir. Niçin öyle olmasın? Doğuştan veya sonradan elde edilmiş faziletler itibariyle onlardan aşağı mıyız? Güzel bir terbiye gördükten sonra hangi bir işi üzerimize alırsak hiç olmazsa onlar kadar yerine getiremiyor muyuz? Gözümüzün önünde öyle idareler, işler oluyor ki, aynı derecede kültürlü bir Türk, diğer kavimlerden ziyade bunlarda muvaffakıyet gösteriyor"
- Üç Tarzı Siyaset
39. "Fikrimizi, ahvalimizi, muamelatınızı yakından tetkik eden insaflı Frenkler bile : "Türk hakikaten diğer şark kavimlerinden müterakki yüksek imiş, bir Avrupalıdan hiç aşağı kalmıyor, Şarkta doğan Avrupalılara ise tercih edilir" diyorlar. Hakkımızı, fazlımızı teslim etmeyen, idrak eylemeyenler yine olsa olsa içimizdendir. Çünkü şahıs itibariyle âlâyız ; fakat cemiyet, içtimai kabiliyet bakımından henüz berbatız."
- Üç Tarz-ı Siyaset
40. "Bugüne kadar dedik, diyoruz, demek istiyoruz ki Türk, mazi meziyet sahibi bir kavimdir, altı yüz beş senelik bir devletin, bir saltanatın müessisi, malikidir."
- Üç Tarz-ı Siyaset
41. "Türklerin büyük çoğunluğu geçmişlerini unutmuşlardır. Bu nedenlerledir ki, her şeyden önce bir ulusal bilinç uyandırmak ve yaratmak gerekecektir."
- Üç Tarzı Siyaset
42. "Emelimiz nedir? Cihanın hangi bir köşesinde olursa olsun, bilfarz Mısır'da, mümtaz bir mevki, Rumlar, İtalyanlar hatta İngilizler, Fransızlar gibi mümtaz bir mevki tutabilmektir. Niçin öyle olmasın? Doğuştan veya sonradan elde edilmiş faziletler itibariyle onlardan aşağı mıyız ? Güzel bir terbiye gördükten sonra hangi bir işi üzerimize alırsak hiç olmazsa onlar kadar yerine getiremiyor muyuz ? Gözümüzün önünde öyle idareler, işler oluyor ki , aynı derecede kültürlü bir Türk, diğer kavimlerden ziyade bunlarda muvaffakıyet gösteriyor."
- Üç Tarz-ı Siyaset
43. "İslâm, siyasî ve içtimai işlere pek çok ehemmiyet veren dinlerden biridir. İslâm’ın esas kaidelerinden biri "din ve millet birdir", düsturuyla ifade olunur. İslâm, mümin olan kimselerin cinsiyet ve milliyetlerini bitirir; lisanlarını kaldırmaya çalışır, mazilerini, ananelerini unutturmak ister: "İslâm, kuvvetli bir değirmendir ki, farklı cins ve din müntesiplerini öğütüp, dinen, cinsen bir, aynı haklara sahip, yekdiğerinden hiç farksız Müslümanlar çıkarır."
- Üç Tarzı Siyaset
44. "Biz, Türklerin fertler itibariyle yükselmesine çalışanlardanız. Bu nimet o derece çoklukla husule gelsin. Türkler durumu koruyabilsinler, topluca yok olmaktan kurtulsunlar, ikbal yolunu tutsunlar, sonra Osmanlı milliyetinin vahdeti mi, İslâm ittihadı mı? Türklerin tevhidi mi? ne gerektir, düşünsünler."
- Üç Tarzı Siyaset
45. "Kuvvetine halel veren bunca olaylarla beraber, İslam hala pek kuvvetlidir."
- Üç Tarz-ı siyaset
46. "Cihana göstermeliyiz ki, böyle bir yükselme asrında, taassubun kurbanı olarak sönmeğe mahkûm edilemeyiz. Mazimize, yaratılış meziyetlerimize, mesaimize istinaden varlığımızı, istiklalimizi muhafaza etmek, bu şaşaalı güneşin feyzi altında diğer kavimler gibi mukadder tekemmülümüzü takip eylemek isteriz."
- Üç Tarzı Siyaset
47. "Ben bir Türk'üm, dinim cinsim uludur !"
- Türkçülüğün Tarihi
48. "Ne zaman Türkler içerde ve dışarda şahsen yükselirler, kuvvetlenirler, maddeten ve manen, fikren ve ilmen kudret ve servet sahibi olurlarsa, gitgide bu Türk devleti de o feyizlerin meyvelerini görmeğe, toplamağa başlar"
- Üç Tarz-ı Siyaset
49. "Ululuğun denizinde göremez kimse kara..."
- Türkçülüğün Tarihi
50. "Türk aleminde Türk idealini tahakkuk ettiren dahi ve kahraman, Türkiye Devleti'nin banisi ve Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk cumhurreisi Gazi Mustafa Kemal Atatürk Hazretleridir"
- Türkçülüğün Tarihi
51. "Lakin şu da unutulmamalıdır ki zamanımızda birleşmesi muhtemelen Türklerin büyük bir ekseriyeti Müslüman’dır."
- Üç Tarz-ı siyaset
52. "“Arapça isteyen Urban'a gitsin,
Acemce isteyen Iran'a gitsin,
Frengiler Frengistan'a gitsin,
Ki biz Türküz bize Türki gerektir.”"
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
53. "Türklerin büyük çoğunluğu geçmişlerini unutmuşlardır. Bu nedenledir ki, her şeyden önce bir ulusal bilinç uyandırmak ve yaratmak gerekecektir."
- Üç Tarzı Siyaset
54. "Muradımız dilimizi ilerletmektir"
- Türkçülüğün Tarihi
55. "Ocağın tarihinde fasıla yoktur."
- Türkçülüğün Tarihi
56. "Fakat biz sebat ve metanet gösterirsek, bilhassa her birimiz mesleğimizde meziyetimizi göstermeğe çalışırsak, o kötü hissiyatın hiçbir zaman kurbanı olmayız; sonunda öğünülecek emelimize ereriz."
- Üç Tarzı Siyaset
57. "bizim için Türkü İslâm’dan, İslâm’ı Türk’ten, Türk ve İslâm’ı Osmanlılıktan, Osmanlılığı Türk’ten, İslâm’dan ayırmak, tekliği üçe bölmek olamaz"
- Üç Tarzı Siyaset
58. "“Bu topraklar ecdadımın ocağı;
Evim, köyüm hep bu yerin bucağı.""
- Türkçülüğün Tarihi
59. "Osmanlı milletinin ortaya çıkmak halinde, devletin farklı din ve cinslere mensup tebaasından, serbestlik ve hukuki müsavat üzerine kurulmuş karma bir millet hâsıl olacak, bunlar sırf vatan (Osmanlı ülkesi) ve millet (Osmanlı milleti) fikriyle birleşerek, din ve kavimlerin hayatlarından doğma ihtilaflar ve kavgalar kalmayacak ve bu esnada Rumlar, Ermeniler gibi Türkler, Araplar da eriyecek."
- Üç Tarzı Siyaset
60. "Nihayet bu yol çıkmaz sokaktır; niceler girdi,pişmanlıkla döndü..."
- Türkçülüğün Tarihi
61. "Türk ulusseverliği dışında, kurtarıcı hiçbir fikir yoktur."
- Üç Tarzı Siyaset
62. "Bugün ekseri Türkler mazilerini unutmuş bir halde bulunuyorlar."
- Üç Tarzı Siyaset
63. "Türk'ün her şeyi güzeldir ve her şeyden güzeldir."
- Türkçülüğün Tarihi
64. "Tarih! Tarih! Lakin tarihe gayet dikkatli olarak, insaf ile bakmalıyız, gelişigüzel tarih olaylarına delil, tarihi rical ve olaylara şahit getirmek, bilemeyiz amma, bu şahane ilme bir mertebe hürmetsizlik olmaz mı?"
- Üç Tarz-ı siyaset
65. "Türk için Türklüğün askeri, siyasî ve medeni geçmişi yalnız Hüdavendigarlar'ından, Fatih'lerden, Selim'lerden, İbni Kemal'lerden, Nefi'lerden, Baki'lerden, Evliya Çelebi'lerden, Kemal'lerden teşekkül ediyor; Oğuz'lara, Cengiz'lere, Timur'lara, Uluğ Bey'lere, Farabi'lere, İbni Sina'lara, Teftazani ve Nevai'lere kadar varamıyor."
- Üç Tarz-ı siyaset
66. "Türk aleminde Türk idealini tahakkuk ettiren dahi ve kahraman, Türkiye Devleti'nin banisi ve Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk cumhurreisi Gazi Mustafa Kemal Atatürk Hazretleridir."
- Türkçülüğün Tarihi
67. "''Biz Türkleriz, biz bu kanla, biz bu adla yaşarız!''"
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
68. "Bizim için Türk'ü İslâm'dan, İslâm'ı Türk'ten, Türk ve İslâm'ı Osmanlılık'tan, Osmanlılığı Türk'ten, İslâm'dan ayırmak, bir'i teslîs eylemek (üç etmek) muhâldır."
- Üç Tarzı Siyaset
69. "Tarihi alt üst, karmakarışık ederek zorla delîl göstermek ilmî ciddiyete uymaz!"
- Üç Tarzı Siyaset
70. "kadınlar hayatı anlamayacak olurlarsa, çocuklarını hayata kabiliyetli olarak yetiştiremezler. Milletin yarısı, kadınlardır; onlar hayat ve faaliyetten uzak kalırlarsa, milletin hayat ve faaliyeti de yarım kalır..."
- Türkçülüğün Tarihi
71. "Bizim için Türk'ü İslâm'dan, İslâm'ı Türk'ten, Türk ve İslâm'ı Osmanlılık'tan, Osmanlılığı Türk'ten, İslâm'dan ayırmak, bir'i teslîs eylemek (üç etmek) muhâldır."
- Üç Tarzı Siyaset
72. "“Arapça isteyen Urban'a gitsin,
Acemce isteyen Iran'a gitsin,
Frengiler Frengistan'a gitsin,
Ki biz Türküz bize Türki gerektir.”"
- Türkçülük
73. ""Tarihi, hayatta kendisinden faydalanılmayan kimi soyut gerçekleri öğrenmek için tetkik etmiyoruz. Tarih, bağlı bulunduğumuz insan toplumunun belli zaman ve alanda çıkarını sağlayacak bilgi, düşünce ve duygu verebileceği için önemlidir.""
- Üç Tarzı Siyaset
74. "Zamanımız tarihinde görülen genel akım ırklardadır."
- Üç Tarz-ı Siyaset
75. "Türkçe kalem çekmek büyük cesarettir.
-İSMAİL GASPIRALI"
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
76. "Şarkın başka bir kavmi var mıdır ki bilfarz elli altmış sene içinde lisâna, edebiyâta hattâ umûmiyetle irfana Türkler kadar feyz ve kemal vermiş olsun?"
- Üç Tarz-ı Siyaset
77. "Fakat siyaset, fiiliyattır, hayattır. Binaenaleyh bunda kat'iyet, mükemmellik, tamamlık aranmaz.
Haziran 904, Mısır
Ahmet Ferid"
- Üç Tarzı Siyaset
78. "Bu topraklar ecdadımın ocağı; evim köyüm hep bu yerin bucağı."
- Türkçülüğün Tarihi
79. "Zamanımız tarihinde görülen genel akım ırklardadır."
- Üç Tarz-ı siyaset
80. "Nihayet bu yol çıkmaz sokaktır; niceler girdi, pişmanlıkla döndü..."
- Türkçülüğün Tarihi
81. "" Dilde, Fikirde, İşde Birlik ""
- Türkçülüğün Tarihi
82. "Tarihi, hayatta kendisinden faydalanılmayan kimi soyut gerçekleri öğrenmek için tetkik etmiyoruz. Tarih, bağlı bulunduğumuz insan toplumunun belli zaman ve alanda çıkarını sağlayacak bilgi, düşünce ve duygu verebileceği için önemlidir."
- Üç Tarzı Siyaset
83. "Tanzimatta taklit olunan şey, esaslardan ve usullerden çok pratik sonuçlardı. Tanzimat Nizam-ı Cedidin devamıdır."
- Türkçülüğün Tarihi
84. "Deveni Allah'a emanet et ama daha evvelce dizini iyice bağla. ""
- Türkçülüğün Tarihi
85. "Sade noksanlarımızı görmemeli, bir parça insaf ederek manevî hasletlerimize dikkatle nazar etmeli."
- Üç Tarzı Siyaset
86. ""Allah'a şükür, gençlerimiz Müslüman dünyasının her tarafında övünülecek mevkiye geliyorlar. Fakat rahatsızlık veren bir durum var : Azlar.""
- Suriye ve Filistin Mektupları
87. "Türkiye Cumhuriyeti'nin başta, "Büyük Millet Meclisi Hükümeti" namıyla, sonra hakiki adıyla teessüsü, Türk milliyetçiliği nokta-i nazarından Türkçülük idealinin tahakkuku demektir. Ekser Türkçülerin belki hayatlarında tahakkuk edeceğini ümit bile edemedikleri ideal, bir Türk dehasının kudretiyle bir gerçeğe dönüşmüştü; milli Türk Devleti kurulmuştu."
- Türkçülüğün Tarihi
88. "Bugüne kadar dedik, diyoruz, demek istiyoruz ki Türk mazi, meziyet sahibi bir kavimdir. Altı yüz beş senelik bir devletin, bir saltanatın müessisi, malikidir."
- Üç Tarzı Siyaset
89. "" Dilde, Fikirde, İşde Birlik ""
- Türkçülüğün Tarihi
90. "Belki bazılarının menfaatleri, Osmanlı milletinin teşekküllünde idi. Lakin, onlarda soğuk akıllarından ziyade heyecana gelen hislerine tabi oluyorlardı. Hiçbirisi, ama hiçbirisi geçmiş istiklalleriyle harp eden bir kavim ile beraber, onunla karışarak, eriyerek yeni bir millet husule getirmeye razı değildi.."
- Üç Tarzı Siyaset
91. "Nihayet bu yol çıkmaz sokaktır; niceler girdi,pişmanlıkla döndü..."
- Türkçülüğün Tarihi
92. "Bunun için beni ayıplamayacak kalbleri bulunca derdimi dökmek ,karşılarında bütün aczimle ,bütün divaneliğimle ağlamak hıçkırmak istiyorum ! Sen o kalblerden biri olduğun için... Ah Emin Bey kardeşim,böyle her dakika zehirlenerek yaşamak çok güç şey !"
- Türkçülüğün Tarihi
93. "Türkçe kalem çekmek büyük cesarettir."
- Türkçülüğün Tarihi
94. ""Ne zaman Türkler içerde ve dışarda şahsen yükselirler, kuvvetlenirler, madden ve manen, fikren ve ilmen, kudret ve servet sahibi olurlarsa gitgide bu Türk devleti de o feyizlerin meyvelerini görmeğe, toplamağa başlar.""
- Üç Tarzı Siyaset
95. "Hakkımızı; fazlımızı teslîm etmeyen; idrâk eyleyemeyenler olsa olsa içimizdedir. Çünkü şahıs itibâriyle âlâyız, fakat toplum, toplumsal kabiliyetler nokta-i nazarından henüz berbâdız. Türlü türlü sebeplerden dolayı aramızda dâima iğrenç bir nifâk ki hükümrândır."
- Üç Tarzı Siyaset
96. "Türk aleminde Türk idealini tahakkuk ettiren dahi ve kahraman, Türkiye Devleti'nin banisi ve Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk Cumhur Reis-i Gazi Mustafa Kemal Atatürk Hazretleridir."
- Türkçülüğün Tarihi
97. "“Tarih! Tarih! Lakin tarihe gayet im’an ile insaf ile bakmalıyız, gelişi güzel vekayi’i tarihe bürhan, rical ve Vekayii’-i tarihiyyeyi şahid getirmek… O fenn-i şahaneye hürmetsizlik olur.”"
- Üç Tarz-ı siyaset
98. "Her toplum menfaati, varlığındadır, bundan dolayı da kuvvetli olmaktadır."
- Üç Tarz-ı siyaset
99. "Doktor Şerafettin Mağmumi, özetle, şunları söylemişti: Osmanlılık fikri çürüktür, çeşitli toplulukların uzlaştırılması olanağı kalmamıştır. Türk ulusseverliği dışında, kurtarıcı hiçbir fikir yoktur."
- Üç Tarz-ı Siyaset
100. "Zamanımız tarihinde görülen genel akım ırklardadır."
- Üç Tarzı Siyaset
101. "Kuvvetine halel veren bunca vakalar ile
beraber, İslâm hala pek güçlüdür."
- Üç Tarzı Siyaset
102. "Türk âleminde Türk idealini tahakkuk ettiren dâhi ve kahraman, Türkiye Devleti'nin bânîsi ve Türkiye Cumhuriyet'inin ilk Cumhurreisi Gâzi Mustafa Kemal hazretleridir."
- Türkçülüğün Tarihi
103. "Her toplumun menfaati, varlığındadır, bundan dolayı da kuvvetli olmaktadır."
- Üç Tarzı Siyaset
104. "Türklerin büyük çoğunluğu geçmişlerini unutmuşlardır. Bu nedenlerledir ki, her şeyden önce bir ulusal bilinç uyandırmak ve yaratmak gerekecektir."
- Üç Tarzı Siyaset
105. "Ey koca Türk,durumu beğenmedin,hoş görmedin,memleketini terk eyledin değil mi?"
- Üç Tarz-ı Siyaset
106. "Millet, ırk ve ve dilin esasen birliğinden dolayı sosyal vicdanında birlik ve beraberlik meydana gelmiş insan topluluğudur."
- Türkçülüğün Tarihi
107. "Milliyetçilik, halkçıdır."
- Türkçülüğün Tarihi
108. "Zamanımız tarihinde görülen genel akım ırklardadır."
- Üç Tarzı Siyaset
109. "“İslam kuvvetli bir değirmendir ki cinsleri ve muhtelif dinler mensuplarını öğütüp, dinen, cinsen bir, aynı hukuka malik, yekdiğerinden hiç farksız, Müslümanlar çıkarır…”"
- Üç Tarz-ı siyaset
110. "Kuvvetine halel veren bunca olayla beraber, İslam hala pek kuvvetlidir."
- Üç Tarzı Siyaset
111. "Müslümanlıktaki güçlü örgütler ve coşkun heyecan Türkler arasında görülmemektedir. Türklerin büyük çoğunluğu geçmişlerini unutmuşlardır. Bu nedenlerledir ki, her şeyden önce bir ulusal bilinç uyandırmak ve yaratmak gerekecektir."
- Üç Tarzı Siyaset
112. "''Yusuf Akçura, Sibirya'dan Hint Okyanusu'na ve Japon Denizi'nden Akdeniz'e kadar uzanan geniş sahada yaşamakta olan Türk ırkının uyanması, birleşmesi ve parlak bir istikbale hazırlanması ülküsüne ve düşüncesine gönül vermiş ve ömrü boyunca bütün mesaisini bu ülkü ve düşüncenin tahakkukuna harcamıştır.''"
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
113. "En güzel yüz bize çirkin, biz severiz Türk yüzü.
En iyi öz bize fena, biz severiz Türk özü.
Milletimiz alkışlarız, anıldıkça Türk sözü.
Biz Türkleriz, biz bu kanla, biz bu adla yaşarız."
- Türkçülük
114. "Osmanlı Devletinin saadeti için, İslâm ittihadı, Türk ittihadı ve Osmanlıcılık siyasetlerinden hangisini takip etmek yararlıdır?..."
- Üç Tarz-ı Siyaset
115. "O, bütün bu sosyal ve siyasi haksızlıkların önünü alabilecek bir kuvvete iman eder ki ; o kuvvet de ilimdir."
- Türkçülüğün Tarihi
116. "Türklerin en hakiki edebiyatı halktan doğan ve halka hitap eden eserlerdir."
- Türkçülüğün Tarihi
117. "Tarih! Tarih! Lakin tarihe gayet dikkat ile insaf ile bakmalıyız."
- Üç Tarzı Siyaset
118. "Ey koca Türk, durumu beğenmedin, hoş görmedin, memleketini terk eyledin, değil mi? Maksadın hayır ise, yürü, git Mısır'a, Amerika'ya, İngiltere'ye, Fransa'ya nereye istersen git. Fakat her gittiğin yerde bir meslek, bir meziyet, bir irfan sahibi olmaya çalış. Çalış da, maddi ve manevi kudret ve servet edin. Fikren, cismen yüksel. Yüksel ki, bir gün senden memleketin her suretle istifade edebilsin. Hepimiz böyle yapabilsek, çok geçmez Osmanlı topluluğu, beraberce, her suretle ne parlak bir nizam ve intizama mazhar olur, görürüz."
- Üç Tarz-ı siyaset
119. "Türklerin büyük çoğunluğu geçmişlerini unutmuşlardır. Bu nedenledir ki, her şeyden önce bir ulusal bilinç uyandırmak ve yaratmak gerekecektir."
- Üç Tarz-ı siyaset
120. ""Türklerin Avrupa'dan kovulması işi tamamlanınca, ortaya çıkacak birkaç meseleden birinin Arap meselesi olması çok muhtemeldir.""
- Suriye ve Filistin Mektupları
121. "Cevdet Paşa İslam fıkıhını bir derecede Türkleştirmiş değil midir?"
- Türkçülüğün Tarihi
122. "Milli şairimizin: “Ben bir Türküm, dinim cinsim uludur!”
Diye başlayan şaheseri, Yunan efzonlarını -askerlerini- süngüleri ucuna takıp Dömeke sırtlarında aşağıya yuvarladıkları sırada, bir zafer borusu güzelliğiyle ve coşkusuyla bütün Türk dünyasında çınladı."
- Türkçülüğün Tarihi
123. "Himmetü'r - rical, taklaü'l - cibal!
Er kişilerin himmeti dağları yerlerinden oynatır!"
- Türkçülüğün Tarihi
124. "Dinler, din olmak itibariyle siyasi önemlerini, kuvvetlerini gittikçe kaybediyor. Toplumsal olmaktan ziyade bireyselleşiyorlar."
- Üç Tarzı Siyaset
125. ""Islahat, otonomi, hatta istiklâl, gerçek kuvvetlerin derecelerini, münasebetlerini değiştirecek değil, bunun için ıslahattan çok şeyler bekleyen genç Araplar, meşrutiyetten çok şey bekleyen Genç Türklere benziyorlar."
Kudüs-i Şerif 17 Nisan 1913"
- Suriye ve Filistin Mektupları
126. "Türk'ün her şeyi güzeldir ve her şeyden güzeldir."
- Türkçülüğün Tarihi
127. "Türklerin büyük bir kısmı Müslümandır."
- Üç Tarzı Siyaset
128. "Kuvvetine halel veren bunca vakalar ile
beraber, İslâm hala pek güçlüdür."
- Üç Tarz-ı Siyaset
129. "Türklüğün nereye doğru gittiğini ve gitmesi icab ettiğini gören ve ona göre çalışan keskin gözlü, doğru düşünceli Türkler vardır. Görüşlerinin ve düşüncelerinin doğruluğu sabit olan bugünkü günde, o zatlar hürmetle yad olunmaya layıktırlar."
- Türkçülüğün Tarihi
130. "Türklerin büyük bir kısmı Müslümandır."
- Üç Tarzı Siyaset
131. "Kuvvetine halel veren bunca vakalar ile
beraber, İslâm hala pek güçlüdür."
- Üç Tarz-ı Siyaset
132. ""Müslümanların, Türklerin, Arapların, kendi yurtlarında, kendi mevcudiyetlerini korumaya, bunun için maddi manevî güçlerini sarf etmek sadece hakları değil, en büyük vazifeleri.""
- Suriye ve Filistin Mektupları
133. "" Dilde, Fikirde, İşde Birlik "
.
"Bütün Türkçülük" Nazariyesi"
- Türkçülüğün Tarihi
134. "Bugüne kadar dedik, diyoruz, demek istiyoruz ki Türk, mâzi, meziyet sahibi bir kavimdir. Altı yüz beş senelik bir devletin, bir saltanatın kurucusu, sahibidir."
- Üç Tarz-ı Siyâset
135. ""Türkiye Cumhuriyeti, çok kısa bir zamanda bu gericilik cephesini mağlup ve kahretmeye mecburdur. Bugün Cumhuriyet'e tarihin yüklediği vazife budur. Cumhuriyet bu vazifesini tamamlayamazsa, yalnız kendisinin varlığı değil, Türkiye'nin bağımsız hayatı tehlikeye girer.""
- Türk Devriminin Programı
136. "Kaybetmekliğimiz muhakkak olan şeylerden başka hiçbir şey kaybetmeyiz."
- Üç Tarz-ı Siyâset
137. "«
Amerikalılar, Avrupalılarla konuşurken bizim, şarklıların en büyük eksikliklerini ahlâk ve terbiye olarak gösteriyorlar; öyle ki aldatıcılığı, hırsızlığı, hilekârlığı, müfsidliği hatıra getiriyorlar; hem bazıları gülerek: "Sizin dininizde ahlâk meselelerinden çok bahsediliyor, neden halkınız bu dini esasları tamamen unutmuş?" diye soruyorlar..»"
- Suriye ve Filistin Mektupları
138. ""
Beyrut'un iktisadi olarak Türkiye'ye bağlı olmadığına en büyük delil insanı sinirlendiren akçe meselesidir. Burada akçe Türkiye'ninki değil. En çok istimal edilmekte olan vahid-i kıyâsi "Frank", yani Fransız akçesi; büyük ticari muamelatta da esas bu.""
- Suriye ve Filistin Mektupları
139. "Bizim için Türk'ü İslam'dan, İslam'ı Türk'den, Türk ve İslam'ı Osmanlılıktan, Osmanlılığı da Türk'den, İslam'dan ayırmak, tekliği üçe bölmek olamaz."
- Üç Tarzı Siyaset
140. ""Ben tebaamdaki dinler farkını ancak cami,havra ve kiliselerine girdikleri zaman görmek isterim.""
- Üç Tarzı Siyaset
141. "Millet-i Osmâniyye ihdâsı siyâseti ciddî olarak, Mahmûd-i Sânî zamânında doğdu. Bu pâdişâhın: " Ben tebaamdaki edyân farkını ancak câmi, hâvrâ ve kilîsâlarına girdikleri zamân görmek isterim..." [sözü meşhurdur]"
- Üç Tarzı Siyaset
142. "Ecdadımızın müştereken menşei Turan
Bir dindeyiz biz, hak-perestan
Mümkün mü ayırsın bizi İncil ile Kuran
[Hüseyinzade Ali]"
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
143. "“Türklerin Birliği” siyasetindeki faydalara gelince, Osmanlı memleketlerindeki Türkler hem dini, hem ırki bağlarla pek sıkı, yalnız dini olmaktan [daha] sıkı, birleştirecek, ve esasen Türk olmadığı halde bir dereceye kadar Türkeşmiş diğer Müslüm unsurlar daha çok Türklüğü benimseyecek henüz hiç kaynaşmamış ve fakat milli vicdanları bulunmayan unsurlar da Türkeşebilecekti."
- Üç Tarz-ı siyaset
144. "Her toplum menfaati, varlığındadır, bundan dolayı da kuvvetli olmaktadır."
- Üç Tarz-ı siyaset
145. "Türklüğün nereye doğru gittiğini ve gitmesi icab ettiğini gören ve ona göre çalışan keskin gözlü, doğru düşünceli Türkler vardır. Görüşlerinin ve düşüncelerinin doğruluğu sabit olan bugünkü günde, o zatlar hürmetle yad olunmaya layıktırlar."
- Türkçülüğün Tarihi
146. "O zamanlardan itibaren, Fuad Beğ'in esaslı fikirlerinden birisi, Türk dilinin imkân dâiresinde ecnebî kelimelerden, ıstılah ve tabirlerden kurtarılmasıdır; Türk cezer [kök]lerinden bir çok kelimeler, ıstılahlar doğurtmak kābil olduğuna, Fuad Beğ'in kanaât-ı kâmilesi [tam bir kanaati] vardır; bu suretle doğan yeni Türkçe kelimelerle, yahut aslen mevcut olup da sonradan unutulan Türkçe kelimelerin hatırlanıp kullanılmasıyla, Türk dili, daha doğrusu Türk dilinin garb lehcesi, ecnebî kelimelerden müstağni olabilir [ecnebî kelimelere ihtiyaç duymaktan kurtulabilir]. Garb Türkçesi maksada kifayet etmezse [yetmezse] başka Türk lehcelerinin yardımına müracaat olunur. Sonraları hayli münakaşâtı [tartışmaları] celb eden bu esaslı fikri, yani Türkçede "Tasfiyeciliği", Raif Fuad Beğ'dir ki en sarih bir surette ortaya attı.³⁸
--------
³⁸Fuad Beğ, kendisini tanıdım tanıyalı Türkçenin Latin hurufatıyla yazılmasına kat'iyetle taraftardır."
- Türkçülüğün Tarihi
147. "Bu sürekli değişim esnasında menfaat diye fiile getirilen şey hayâttır. Hayât ise kuvvetle devam etmiş olduğundan, hayâtın varlığı kuvvetin varlığını gerekli kılar."
- Üç Tarzı Siyaset
148. "Faydalı dedik, lâkin kime ve neye faydalı?"
- Üç Tarzı Siyaset
149. "Milletimizin eseri olan dilimiz, edebiyatça işlenmemişse de eğitime ve kavaide kurallara gelecek dildir. Gayet nazik Tatar türkülerinden, Nogay cönklerinden, Kırgız ve Türkmen cirlarından anlaşılır ki eğer dilimiz usta bulup kaleme alınıp işlenirse, şimdikine göre çok dereceli parlak ve kullanışlı olur... Muradımız dilimizi ilerletmektir.."
- Türkçülük
150. "Binâenaleyh zamanımızda en kuvvetli İslâm devleti olan Osmanlı Devleti'nin bile ciddî bir sûrette "İslâm birliği" siyâsetini tatbîke kalkışmasına, belki de muvaffakiyetle engeller çıkartırlar"
- Üç Tarzı Siyaset
151. "İslâm, siyasî ve içtimai işlere pek çok ehemmiyet veren dinlerden biridir. İslâm’ın esas kaidelerinden biri "din ve millet birdir", düsturuyla ifade olunur. İslâm, mümin olan kimselerin cinsiyet ve milliyetlerini bitirir; lisanlarını kaldırmaya çalışır, mazilerini, ananelerini unutturmak ister: "İslâm, kuvvetli bir değirmendir ki, farklı cins ve din müntesiplerini öğütüp, dinen, cinsen bir, aynı haklara sahip, yekdiğerinden hiç farksız Müslümanlar çıkarır.”"
- Üç Tarzı Siyaset
152. ""Yahûdiler, Almanı da, Arabı da, Fransızı da, hepsini bastırdılar. Yahúdiler gemiyi kapladıktan sonra çok temiz gemimiz
kirlenmeye başladı. Havayı Yahûdi kokusu kapladı. Kulaga gök gürültüsü gibi sadece "ğ" sesleri gelmeye başladı.""
- Suriye ve Filistin Mektupları
153. "Türklüğün nereye doğru gittiğini ve gitmesi icab ettiğini gören ve ona göre çalışan keskin gözlü, doğru düşünceli Türkler vardır. Görüşlerinin ve düşüncelerinin doğruluğu sabit olan bugünkü günde, o zatlar hürmetle yad olunmaya layıktırlar."
- Türkçülüğün Tarihi
154. "Türklerin, fikriyattan çok fiiliyata (işe) değer verdiğini söylerler..."
- Türkçülüğün Tarihi
155. "O, bütün bu sosyal ve siyasi haksızlıkların önünü alabilecek bir kuvvete iman eder ki ; o kuvvet de ilimdir."
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
156. "“Bu topraklar ecdâdımın ocağı;
Evim köyüm hep bu yerin bucağı.”"
- Yeni Türk Devleti'nin Öncüleri
157. "Hâlâ Arpaça yegâne dinî lisandır. Hatta birçok yerlerin Müslümanları için ilim ve edebiyat lisanıdır da."
- Üç Tarzı Siyaset
158. "İslamcılık:
Osmanlı İmparatorluğunda, Osmanlıcılık fikrinin zayıflaması üzerine Abdülaziz devrinde başlamıştır.
Avrupa siyaset yazarları buna Panislamizm de demişlerdir. Abdülhamit Panislamizmi fikir halinden eylem durumuna getirmiştir."
- Üç Tarz-ı Siyaset
159. ""Seccadeyle alnım arası yazılan tüm dilekçeler cevapsız kaldı""
- Hatıralarım
160. "Tanzîmât, Nizâm-ı Cedid'in devamıdır: Nizâm-ı Cedid, Avrupa'nın silahlarını satın aldı, Avrupa-kârî asker elbiseleri diktirdi, Avrupa'nın askerî talimnâmelerini tercüme ettirip tatbîke çalıştı; Tanzîmât da Avrupa'nın sivil elbiselerini herkese giydirdi, cezâ ve ticaret kanunlarını tercüme ettirdi, Avrupa devletlerinin mâlî ve idârî teşkilâtını şöyle böyle taklide uğraştı"
- Türkçülüğün Tarihi
161. "Peki İslâm, ehli İslâm ne yapıyor? Hâlâ müstakil, siyasetçi kendi kendine müstakil olan yerlerde de, tebaalarınım talim ve terbiyesini, iane ve himayesini, bunların neticesi olarak ruhanilerin idaresini başkalarına bıraksa, sonu ne olur?
Bu korkunç mesele hakkında Müslüman âlimleri, Müslüman münevverleri meselenin azamet ve dehşeti ile mütenasip derin ve ciddi düşünüyorlar mı? Ben düşünmeye çalışıyorum, fakat içine girip haz alamıyorum, dimağımın kuvveti, ilmimin genişliği bunlara yetmiyor, hailenin [trajedinin] sadece bazı noktalarını görüp, şaşıp kalıyorum."
- Suriye ve Filistin Mektupları
162. "Tarihi alt üst, karmakarışık ederek zorla delil gibi göstermek ilmin ciddiyetine uymaz."
- Üç Tarzı Siyaset
163. ""Ben bir Türk'üm, dinim cinsim uludur !""
- Türkçülüğün Tarihi
164. "En güzel yüz bize çirkin, biz severiz Türk yüzü.
En iyi öz bize fenâ, biz isteriz Türk özü.
Milletimiz alkışlarız, anıldıkça “Türk” sözü.
Biz Türkleriz, biz bu kanla, biz bu adla yaşarız!
Emin Beğ'den evvel, Türk milletine evladından hangi şâir, bu kadar mutlak, açık ve sâde bir muhabbet ve merbutiyet [bağlılık] gösterebilmişti, Allah'ı severseniz?.."
- Türkçülüğün Tarihi
165. "Her toplum menfaatini hayâtta, yani kuvvetini kazanıp artırmakta buluyor."
- Üç Tarzı Siyaset
166. "Efendiler, Türklerin en kuvvetli ve en gelişmiş bir kısmı olan Güney Türkleri, kendi memleketlerinde mutlaka çağdaş bir devlet
kurmak istiyorlar. Bu, Türk milletinin, milletçe bekasını hedefleyen kati iradesidir. Yüz yıldan beri Osmanlı saltanatını çalkalandıran ve
bugün Türkiye Cumhuriyeti'ne büyük ve cüretli hamleler yaptıran, hep işte bu iradedir."
- Türk Devriminin Programı
167. ""Bizim için Türk'ü bir İslâm’dan,
İslâm’ı bir Türk’ten, Türk ve İslâm’ı Osmanlılıktan ayırmak olağan değildir""
- Üç Tarzı Siyaset
168. "Ben tebaamdaki din farkını ancak cami, havra ve kiliselerine girdikleri zaman görmek isterim."
- Üç Tarzı Siyaset
169. "Hala her Müslüman,Türk veya İranlıyim demekten evvel "Elhamdülillah Müslümanım!.." diyor."
- Üç Tarzı Siyaset
170. ""
Yahûdiler, Almanı da, Arabı da, Fransızı da, hepsini bastırdılar.
""
- Suriye ve Filistin Mektupları
171. "" Türklerin büyük çoğunluğu geçmişlerini unutmuşlardır. Bu nedenledir ki, her şeyden önce bir ulusal bilinç uyandırmak ve yaratmak gerekecektir. ""
- Üç Tarzı Siyaset
172. "" Bunun için beni ayıplamayacak kalbleri bulunca derdimi dökmek ,karşılarında bütün aczimle ,bütün divaneliğimle ağlamak hıçkırmak istiyorum ! Sen o kalblerden biri olduğun için... Ah Emin Bey kardeşim,böyle her dakika zehirlenerek yaşamak çok güç şey ! ""
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
173. ""...kadınlar hayatı anlamayacak olurlarsa çocuklarını hayata kabiliyetli olarak yetiştiremezler. Milletin yarısı kadınlarıdır;
onlar hayat ve faaliyetten uzak kalırlarsa
milletin hayat ve faaliyeti de yarım kalır. "
`Gaspıralı İsmail Bey"
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
174. "Hakkımızı, erdemlerimizi teslim ve idrak etmeyenler yine olsa olsa içimizdendir. Çünkü tek tek kişi temelinde iyiyiz; fakat toplum ve sosyal kabiliyet bakımından henüz berbatız."
- Üç Tarzı Siyaset
175. "İslam birliğine gelince bu da garip bir tasavvur ki hiçbir zaman teoriden pratiğe geçemedi. Hatta teşebbüse bile mazhar olmadı."
- Üç Tarzı Siyaset
176. "Yahudilerin birkaç yıllardan beri eski memleketlerine Filistin’e hicret edip burada bir merkez kurmaya çalıştıklarını, artık duymayan kalmamıştır. Yahudilerin bu hareketine “Siyonizm” deniliyor, bu hareket taraftarı Yahudilere de “Siyonist” adı veriliyor. “Siyon” ya da “Sahyûn” Kudüs şehrinin üstüne kurulduğu dağlardan birisi."
- Suriye ve Filistin Mektupları
177. "Osmanlı hükûmet memurları bir vilayette, bir şehirde fitne çıktı mı “efendim, ecnebi parmağı” diyorlar."
- Suriye ve Filistin Mektupları
178. "Tarihi alt üst, karmakarışık ederek zorla delil gibi göstermek ilmin ciddiyetine uymaz."
- Üç Tarzı Siyaset
179. ""Bizim için Türk'ü bir İslâm’dan,
İslâm’ı bir Türk’ten, Türk ve İslâm’ı Osmanlılıktan ayırmak olağan değildir""
- Üç Tarzı Siyaset
180. "Ben tebaamdaki din farkını ancak cami, havra ve kiliselerine girdikleri zaman görmek isterim."
- Üç Tarzı Siyaset
181. "Hala her Müslüman,Türk veya İranlıyim demekten evvel "Elhamdülillah Müslümanım!.." diyor."
- Üç Tarzı Siyaset
182. "Mustafa Kemal Paşa, milletin başsız ve avâre kaldığı o feci günleri hikâye ederken diyor ki; Ben münevver (aydın) sayılan insanların manda meclûbiyeti (tutkunluğu) ile âdeta milletin rûh-ı istikbalini (bağımsızlık ruhunu) yıkmak için gafilâne bir sa'y (dikkatsiz bir çaba) kûşiş-i mütemâdî (kesintisiz bir uğraş) içinde çırpındıklarını hayretle görüyorum. Ben artık şu noktaları gayet vâzıh (açık) mütalaa edebiliyorum; düşmanlar istikbalimizi imhâya (yok etmeye) karar vermişlerdir. Bu hakikati millet, henüz keşfedememiştir (kavrayamamış tır).
O, hakîkati keşfetmişti; kararını aldı ve kumandasını verdi:
"- Celedet (yiğitlik) gösteriniz!""
- Siyaset ve İktisat
183. ""Maksatsız bir iş yapan kişi ahmaktır.""
- Suriye ve Filistin Mektupları
184. "Bu siyâset (İslamcılık) birkaç asr-ı evvel de Osmânlı hükûmeti tarafından ta'kîb olunmuşdı: Yıldırım Bâyezîd, Fâtih Mehmed ve Sokullu Mehmed bu fikre hidmet itmişlerdir. Selim-i Evvel'in (Yavuz Selim) ise hemân her hareketinde tevhîd-i İslâmiyyet ârzûsu zâhirdir."
- Üç Tarzı Siyaset
185. "Bir toplumun kötülükleri fertlerin bütün günahlarıdır."
- Üç Tarz-ı siyaset
186. ". - Ben bu medeniyetsiz memlekette hiç de yerleşmeyi istemiyorum, bugün yarın kendi memleketime, Hamburg'a döneceğim.
- Sizi her taraftan kovuyorlar, sadece bu ahmak Türkler beş altı yüzyıldan beri kollarını açıp sizi kabul ediyorlar. Bu iyiliklerine karşı onları medeniyetsiz, tertipsiz diye hakaret ediyorsunuz, aferin!
- Bizi Almanya'dan hiç de kovmuyorlar, orada buradan çok daha iyi ömür sürüyoruz.
Barbar (Türklere gayri medeni demişti, burada sıfatı daha da ağırlaştırdı) Ruslar, Romenler sıkıştırıyorlar.
- Hiç de öyle değil işte bu miskin Heine'niz Yahudi alduğundan Almanya'ya dönemedi, acizler gibi yürümedi mi?
- Eskiden öyle olmuş, şimdi o zamanlar geride kaldı, her yerde faydamızı biliyorlar.
Bu genç tamamen Siyonist değil galiba. Siyon'dan fazla Almanya'yı özlüyor. Sözü daha fazla uzatmadım, paramın üstünü alıp dükkandan çıkarak "Telaviv" yoluna devam et tim.."
- Suriye ve Filistin Mektupları
187. ". - Araplar, bugün kendi kendilerine memleket idare edecek halde değiller, diyor, Arapların içtimai, siyasi terbiyelerindeki başarısızlıklarını her gün denilebilir görüyoruz.
Çoktan değil, Yafa'da belediye seçimleri oldu. Bu Arapların kendi aralarında, ailevi işleri idi, Türkler hiçbir müdahalede bulunmadılar. Seçimlerde belediye azalığını alıp şahsi faydalarına çalışmak için, adayların çok fazla para dağıttıkları anlaşıldı. Her şehrimizde belediyeye seçildikten sonra azaların sadece kendi menfaatlerini korudukları açık görünüyor. Şehri, belediyeyi düşünen, onun sıhhatini, kanalizasyonunu ve başka ihtiyaçlarını düşünen bulunmuyor, gezdiğiniz şehirlerin bakımsızlığını elbette gördünüz. Ben Halidi Bey'in sözünü bütün kalbimle tasdik ve teslim ettim, vakıa şimdiye kadar gördüğüm şehirlerin en bakımsızları Suriye ve Filistin şehirleri idi.
Halidi Bey sözüne devam etti:
- Beyrut'ta belediye reisi seçemediler, hükümet bir memur koymaya mecbur kaldı. Şam'da belediye azaları, "sen falan kâğıda imzanı benden yukarıda atmışsın, benim derecem senden aşağı mı?" diye hemen her gün bağırıyorlar. Bu halde bulunan halkın, umumi işleri düşünüp, memleketin umumi ve içtimai faydalarını koruyacak iş yapabilmeleri bence muhal..."
- Suriye ve Filistin Mektupları
188. "“Kılıca, pazuya hükmeden de dimağdır.”"
- Üç Tarz-ı Siyaset
189. "“Yaratılışlarındaki cevherden istifadeyle Türkler, içeride olamazsa dışarıda her suretle yükselişe erişsinler. Böyle olduklarını da dost ve düşmana göstersinler.”"
- Üç Tarz-ı Siyaset
190. "“Türk için Türklüğün askeri, siyasi ve medeni geçmişi yalnız Hüdavengarlardan, Fatihlerden, Selimlerden, İbni Kemallerden, Nefilerden, Bakilerden, Evliya Çelebilerden, Kemallerden teşekkül ediyor; Oğuzlara, Cengizlere, Timurlara, Uluğ Beylere, Farabilere, İbni Sinalara, Teftazani ve Nevailere kadar varamıyor.”"
- Üç Tarz-ı Siyaset
191. "Osmanlı Devleti'nin menfaati, bütün Müslümanların ve Türklerin menfaatlerine aykırı değildir.
...
Fakat İslam'ın menfaati, Osmanlı Devleti'nin ve Türklüğün menfaatlerine tamamen uygun düşmez."
- Üç Tarzı Siyaset
192. "Türkler daha batmadı, batmayacaktır."
- Üç Tarz-ı Siyaset
193. "Türklük siyaseti İslam siyaseti gibi umumidir,
Osmanlı hudutları ile sınırlı değildir."
- Üç Tarz-ı Siyaset
194. ""Ey koca Türk!.. Hali beğenmedin, hoş görmedin, memleketini terk eyledin, değil mi!.. Maksadın hayır ise yürü, git, Mısır’a, Amerika’ya, İngiltere’ye, Fransa’ya nereye istersen git, fakat her gittiğin yerde bir meslek, bir meziyet, bir irfan sâhibi olmaya çalış, çalış da maddî ve manevî kudret ve servet edin, fikren, cismen, yüksel, yüksel ki bir gün senden memleketin her suretle müstefid olabilsin.""
- Üç Tarzı Siyaset
195. "Her toplum kendi menfaatlerini sağlamak ümidiyle fiilî olarak sürekli değişim hâlindedir."
- Üç Tarzı Siyaset
196. "Lakin Türklük siyaseti de, tıpkı İslam siyaseti gibi umumidir. Osmanlı hudutları ile sınırlı değildir: Bundan dolayı dünyanın Türkler ile meskûn diğer noktalarına da göz atmak gerekir.."
- Üç Tarzı Siyaset
197. "Türk henüz nefer iken onunla tahakküm ve istihzaya cür'et eden üdebây-ı Arap ve zürefây-ı Acem, Türk emir ve sultan olunca yaltaklanma ve yağlamaya koşardı."
- Şark Meselesine Dair
198. "…Hak galip gelmekte gecikebilir, lakin en sonunda mutlaka galiptir…"
- Türk Devriminin Programı
199. "Bugün ekserî Türkler mâzîlerini an’anelerini unutmuş bir halde bulunuyorlar!.."
- Üç Tarzı Siyaset
200. "Osmanlı milliyeti siyâsetinin başarısızlığı
üzerine İslâmiyet politikası meydan aldı."
- Üç Tarzı Siyaset
201. "Baştan tekrarlayayım, şimdiki zamanda bir yere sahip olup yaşayabilmek için o yerin medeniyetce hakimi ve hadimi olmak lazım."
- Suriye ve Filistin Mektupları
202. ""Zamanımızda uzun müddet bir memleketin gerçek sahibi olabilmek için, mutlak medenî kuvvetin, yani ilim, sanat, ticaret ve servetin sahibi olmak lâzım." #kitapşuuru"
- Suriye ve Filistin Mektupları
203. ""İslâmın dili sadece Arapça, Müslümanlık Araplıktır demek, Allah'ın rabbülâlemin olduğunu unutmak demektir." #kitapşuuru"
- Suriye ve Filistin Mektupları
204. "Araplar için ikisi de yabancı dil olan Türkçe ve Fransızcanın tedrisleri birbiriyle mukayese edilmeyecek derecede cok farklı. Fransızca çok iyi okutuluyor. Muallimleri işlerini biliyorlar, çoğu Fransa'dan gelmiş Fransızlar. Bu muallimler Fransız dili ile birlikte Fransa muhabbetini, Fransız medeniyetinin büyüklüğünü, Fransızların insaniyetini vesaireyi çocuklara telkin ediyorlar. Türkçe muallimi, Nil vadisi'ni tarif, Kahire şehrinin Halife - i Fatimiye tarafından banisini öğretmeye çalışıyor, Fransızca muallimi Fransız şairlerinin, ediplerinin sanatlarında ustalıklarını, fikirlerinin aliliğini, Fransız halkının küçücük çocuklarında bile şefkat ve insaniyet hislerinin güzelliğini anlatmaktadır. Bu yazdıklarım külliyeyi ziyaretim sırasındaki gözlemlerime dayanmaktadır.
Osmanlı - Türk tarihi okutulmuyor denilebilir. Bunun da sebebi yine kitap ve muallim yokluğu imiş! Mektep kurulalı 18-19 yıl olmuş, hâlâ Osmanlı-Türk tarihi için muallim ve kitap bulunamamış."
- Suriye ve Filistin Mektupları
205. ""Müslümanların, Türklerin, Arapların, kendi
yurtlarında, kendi mevcudiyetlerini korumaya, bunun için maddi ve manevî güçlerini sarf etmek sadece hakları değil, en büyük vazifeleri.""
- Suriye ve Filistin Mektupları
206. "En güzel yüz bize çirkin, biz severiz Türk yüzü.
En iyi öz bize fena, biz severiz Türk özü.
Milletimiz alkışlarız, anıldıkça Türk sözü.
Biz Türkleriz, biz bu kanla, biz bu adla yaşarız."
- Türkçülüğün Tarihi
207. "Doktor Şerafettin Mağmumî, özetle, şunları söylemişti: Osmanlılık fikri çürüktür, çeşitli toplulukların uzlaştırılması olanağı kalmamıştır. Türk ulusseverliği dışında, kurtarıcı hiçbir fikir yoktur.."
- Üç Tarzı Siyaset
208. "" Türklerin en hakiki edebiyatı halktan doğan ve halka hitap eden eserlerdir." 【 Necib Asım Bey 】"
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
209. "Bu siyâset (İslamcılık) birkaç asr-ı evvel de Osmânlı hükûmeti tarafından ta'kîb olunmuşdı: Yıldırım Bâyezîd, Fâtih Mehmed ve Sokullu Mehmed bu fikre hidmet itmişlerdir. Selim-i Evvel'in (Yavuz Selim) ise hemân her hareketinde tevhîd-i İslâmiyyet ârzûsu zâhirdir."
- Üç Tarzı Siyaset
210. "Lakin Türklük siyaseti de, tıpkı İslam siyaseti gibi umumidir. Osmanlı hudutları ile sınırlı değildir: Bundan dolayı dünyanın Türkler ile meskûn diğer noktalarına da göz atmak gerekir.."
- Üç Tarzı Siyaset
211. "Türk henüz nefer iken onunla tahakküm ve istihzaya cür'et eden üdebây-ı Arap ve zürefây-ı Acem, Türk emir ve sultan olunca yaltaklanma ve yağlamaya koşardı."
- Şark Meselesine Dair
212. "Bugün ekserî Türkler mâzîlerini an’anelerini unutmuş bir halde bulunuyorlar!.."
- Üç Tarzı Siyaset
213. ""..hayatın varlığı kuvvetin varlığını gerekli kılar.""
- Üç Tarzı Siyaset
214. "Bu topraklar ecdadımın ocağı; evim köyüm hep bu yerin bucağı."
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
215. "Bu topraklar ecdadımın ocağı
Evim köyüm hep bu yerin bucağı."
- Türk Yılı 1928
216. "Zaten efendiler, bağımsız ve hür olmayan memlekette hür vatandaşlar, hür fikir bulunamaz. Biz fikirde ve öğretimde serbestliğimizi, her şeyden evvel aydın fikirli, hürriyetçi ve halkçı başkumandanından başlayarak, en alttaki neferine kadar milli ordumuza borçluyuz."
- Türk Devriminin Programı
217. "Ahmet Vefik Paşa'nın Türk lisanına çok geniş, Bütün Türkçüler gibi baktığı anlaşılıyor. Asıl "lisanımız" hemen bütün Asya ile Garbı Avrupaya yayılan büyük dildir. Lehce-i Osmani, Lehce-i Çağatay'ı bu lisanın şubelerinden, lehçelerinden ibarettir. Hasılı Ahmet Vefik Paşa, lisan vasıtasıyla çok geniş Türk birliğini görmüş ve göstermiştir."
- Türkçülüğün Tarihi
218. "Rusya'dan avdet ediyorum. Avdetimde her zamandan ziyade kani oldum ki eğer Avrupa'yı taklide müsaraat etmez(hızlıca girişmez) isek, bizim için Asya'ya dönmek mecburiyetinden başka çare yoktur.
.
Kapudan-ı Derya Halil Paşa 1830"
- Türkçülüğün Tarihi
219. "Gaspırinski'nin ilkelerinden birisi de Türk kadınına hürriyet ve erkeklerle eşitlik temin etmek lüzumudur."
- Türkçülüğün Tarihi
220. "" Ne zaman Türkler içerde ve dışarda şahsen yükselirler, kuvvetlenirler, madden ve manen, fikren ve ilmen kudret ve servet sahibi olurlarsa, gitgide bu Türk devleti de o feyizlerin meyvelerini görmeğe, toplamağa başlar. ""
- Üç Tarz-ı Siyaset
221. "Osmanlı halklarının tarihi, fiziksel bir tarihti. Ruhsal değildi. Aynı halkları halde ve gelecekte bağlayacak ortak bir ülkü de yoktu ve
olamazdı."
- Üç Tarzı Siyaset
222. ""..milli ikbâli düşünmeye çalışmak, daima çalışmaktır.""
- Üç Tarzı Siyaset
223. "Sade noksanlıklarımızı görmemeli, bir parça insafla kemallerimizi dikkatle atfınazar eylemeli."
- Üç Tarzı Siyaset
224. "İstanbul'un gazeteleri, Avrupa'nın, Amerika'nın pek gereksiz meselelerini şu Suriye'nin ılahatı meselesinden, Suriyelilerin yarı resmi, yarı resmi olmayan meselelerinden çok fazla açık olarak bildirip duruyorlardı. İstanbul'un otuz-kırk bin satmakta olan büyük gündelik gazetelerinden hiçbiri Suriye'ye bir muhabir göndermeyi gerekli görmüyordu! Hâlbuki, Türklerin Avrupa'dan kovulması işi tamamlanınca, ortaya çıkacak birkaç meseleden birinin Arap meselesi olması çok muhtemeldir. Arap meselesinin başında Suriye ve Mısır Arapları bulunuyor. Türklerin İstanbul'da ömür sürmekte olan entelektüelleri, memurları, hatta yüksek mevkide bulunan, memleket idaresinde söz sahibi olanlarda meseleyi gerekli derecede tetkik ve mütalaa etme nerede, üstünden olsa da bilmiyorlar. Arnavutluk ve Makedonya meselelerini de böyle halledilip bitinceye kadar iyi anlamamış ve bilmemişlerdi!"
- Suriye ve Filistin Mektupları
225. "Ecdadımızın müştereken menşei Turan
Bir dindeyiz biz, hak-perestan
Mümkün mü ayırsın bizi İncil ile Kuran"
- Türkçülüğün Tarihi
226. "Millet, ırk ve ve dilin esasen birliğinden dolayı sosyal vicdanında birlik ve beraberlik meydana gelmiş insan topluluğudur."
- Türkçülüğün Tarihi
227. "Nihayet bu yol çıkmaz sokaktır; niceler girdi,pişmanlıkla döndü..."
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
228. "Cevdet Paşa İslam fıkıhını bir derecede Türkleştirmiş değil midir?"
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
229. ""Kimilerinin çok kazanması için, başkalarının çok kaybetmesi gerektiğini anlamakla zihni bulanıyordu.""
- Üç Tarzı Siyaset
230. "Türkiye’de gimnazyumlara lise diyorlar. “Lise” eski Grekçe bir söz: Atina şehri yakınlarında bir sayfiye alanının adıymış. Aristo burada şakirtlerine ders vermiş. Fransızlar 150 yıl önce Paris’te kurdukları bu mektebe oradan alıp “lise” adını vermişler."
- Suriye ve Filistin Mektupları
231. ""..hayatın varlığı kuvvetin varlığını gerekli kılar.""
- Üç Tarzı Siyaset
232. "Bu topraklar ecdadımın ocağı
Evim köyüm hep bu yerin bucağı."
- Türk Yılı 1928
233. ""Kılıca, pazıya hükmeden de dimağdır.""
- Üç Tarzı Siyaset
234. "Hükümdâr-ı hâzır (İkinci Abdülhamid Han) Sultân, Pâdişâh elkâbı yerine halîfe sıfat-ı dîniyyesini ikameye çalıştı."
- Üç Tarzı Siyaset
235. "Memleketimizin iktisadi buhranından bahsedeceğim."
- Türk Devriminin Programı
236. "Büyük devrimci düşünür ve eylemci Yusuf Akçura, Türk Devriminin en sıcak yıllarında, 1925 yılının Haziran ayında "ihtilal yapmazsak, Avrupa bizi imha edecek" diyordu."
- Türk Devriminin Programı
237. "Ne zaman Türkler içerde ve dışarda şahsen yükselirler, kuvvetlenirler, maddeten ve manen, fikren ve ilmen kudret ve servet sahibi olurlarsa, gitgide bu Türk Devleti de o feyizlerinin meyvelerini görmeye, toplamaya başlar."
- Üç Tarzı Siyaset
238. "Seccadeyle alnım arası yazılan tüm dilekçeler cevapsız kaldı."
- Hatıralarım
239. "Bizim için Türk'ü İslam'dan, İslam'ı Türk'ten, Türk ve İslam'ı Osmanlılık'tan, Osmanlılığı Türk'ten, İslam'dan ayırmak, bir'i teslis eylemek [üç etmek] muhaldir.
Mısır,26 Mayıs 1904
Ali Kemal"
- Üç Tarzı Siyaset
240. "Türklüğün menfaatine gelince o da, ne Osmanlı Devletinin ve ne de İslâm’ın menfaatine büsbütün uygun gelemez, zira İslâmi toplumu Türk ve gayr-ı Türk kısımlarına bölerek zayıflatır."
- Üç Tarzı Siyaset
241. "Irk tesirleri ve muhtelif vak’alar neticesi, dinin teşkil ettiği siyasi birlik kısmen bozuldu. Hicret’ten henüz bir asır geçmemiş idi ki Arap ve Acem milletleri geçimsizliği, Emeviye ve Haşimiye hanedanları birbirinden nefret etme tarzında tecelli ile İslam birliğine kapanmaz bir yara açtı."
- Üç Tarz-ı Siyâset
242. ""İsmi 'Türkî-i Çağatay lügati/Kadim Osmanlı lisanı'dır adı Çağatay Türklerin aslıdır...""
- Türkçülüğün Tarihi
243. ""Dilde, fikirde, işte birlik.""
- Türkçülüğün Tarihi
244. "Târih! Târih! Lâkin târihe gayet dikkatli olarak, insâf ile bakmalıyız, gelişi güzel tarih olaylarına delil, tarihî ricâl ve olayları şâhit getirmek, bilemeyiz âmmâ, o şâhâne ilme bir mertebe hürmetsizlik olmaz mı?"
- Üç Tarzı Siyaset
245. "''Ben bir Türk'üm, dinim, cinsim uludur!..''"
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
246. "Tanzimatta taklit olunan şey, esaslardan ve usullerden çok pratik sonuçlardı. Tanzimat Nizam-ı Cedidin devamıdır."
- Türkçülük
247. "Himmetü'r - rical, taklaü'l - cibal!
Er kişilerin himmeti dağları yerlerinden oynatır!"
- Türkçülüğün Tarihi
248. "En güzel yüz bize çirkin, biz severiz Türk yüzü.
En iyi öz bize fena, biz severiz Türk özü.
Milletimiz alkışlarız, anıldıkça Türk sözü.
Biz Türkleriz, biz bu kanla, biz bu adla yaşarız."
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi
249. "Dil birliğinin, yani ırk birliğinin dünyada bekâ ve sebatı hiç şüphe yoktur ki, dinden daha devamlıdır. Çünkü az bir zamanda değişmez."
- Türkçülük
250. "Milliyetçilik, halkçıdır."
- Türkçülük - Türkçülüğün Tarihi Gelişimi