Tao Te Ching Kitap Bilgileri
Yazar: Lao Tzu
Tahmini Okuma Süresi: 3 sa. 24 dk.
Sayfa Sayısı: 120
Basım Tarihi: Mart 2017
İlk Yayın Tarihi: 401
Yayınevi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
ISBN: 9786053327073
Ülke: Türkiye
Dil: Türkçe
Format: Karton kapak
Tao Te Ching Kitap Tanıtımı
Tao Te Ching, döneminin diğer düşünce akımlarından farklı olarak doğayı, insan ahlâkına duyarlı ve insana hizmet eden bir güçler bütünü olarak değil, insan dâhil her şeye eşit davranan, tarafsız bir güç kaynağı olarak karakterize eder. Tao Te Ching’e göre yerin ve göğün arasındaki her şey aynı kanunlara tabidir. Değişik dönemlerde siyasi iklimlere göre değişik şekillerde yorumlanan Tao Te Ching’in yüzyıllar sonra bile okunmasının sebebi değindiği konuların her zaman geçerliliğini koruyacak nitelikte olmasıdır.
Tao Te Ching Kitaptan Alıntılar
1. "Kendine dönmeyen çılgına döner!"
2. "Herkes nasıl da her şeyi biliyor. Bir tek ben yeni doğmuş bebek gibi her şeyden bihaberim."
3. ""Çok kıymet verdiğim üç hazinem var;
Sadelik, sabır ve merhamettir.""
4. ""Ne kadar iyi olsak da birilerinin hikayesinde kötüyüz.""
5. "Başkalarını bilmek akıllılık,
Kendini bilmek irfan sahibi olmaktır."
6. "Doğru söz çatlak ses gibidir. (Paradoksal görünür)"
7. "Kadın sakinliği ile daima erkeği yener."
8. "Yokolmadan ölmesini bilen, uzun yaşar."
9. "Bir Çin atasözüne göre 'Doğru söz kulağı incitir.' Bir Arap atasözü 'Gerçeğin okunu fırlatmadan önce ucunu bala batır' der.
Gerçekler egoyu tatmin için söylenirse güzel değildir. Güzel sözler ard niyetle söylenirse gerçek değildir."
10. "Işık saç, ama göz kamaştırma."
11. "Bilgelerin kafası dünya için bulutludur."
12. "Çok bilen konuşmaz,
Çok konuşan bilmez."
13. ""Kadın sakinliği ile daima erkeği yener.""
14. "Ele geçirmeye çalışırsan muhakkak yitirirsin onu. Çünkü bırakmaktır kalmasını sağlayan."
15. ""Ele geçirmeye çalışırsan muhakkak yitirirsin o'nu. Çünkü bırakmaktır kalmasını sağlayan.""
Tao Te Ching Kitap İncelemeleri
Kitabın özünde insan temel alınmıştır. Cümleler derinlerde entelektüel bir yapıcı eleştiri barındırmaktadır.
İlk kez okumuş olduğum yazarın eseri, klasik Çin edebiyatının en eski ve ünlü eseridir. Eser birçok sanatçıya ve şaire ilham olmuştur. Cümleler dönemin entelektüel şahsiyetleri tarafından yorumlanmış ve tartışma mevzusu olmuştur.
Yazarın kurmuş olduğu cümlelerde, bilgi ve irfana dair çok güçlü bir kalem olduğunu anlayabiliyoruz. Öyle ki yıllar önce yazılmış olan bu eser, hâlâ daha günümüzde yorumlandığında anlam ve irfanından hiçbir şey eksilmediğini okuyucuya hissettiriyor. Öyle hassas ve değerli konulara değinmiş ki, hangi çağ olursa olsun geçerliliğini kaybetmeyeceğini düşünüyorum.
Yazarın özellikle bahsettiği erdem konusundaki düşüncesine bakınca; belli erdemlere sahip olmakla etkileyicilik ve güç sahibi olmak arasında doğrudan bir ilişki olduğunu görüyoruz. O güne ait olan bu düşünceyi alıp günümüze uyarladığımızda, günümüz insanında erdemin az rastlanır bir özellik olduğunu da göz önünde bulundurarak, aynı değere ve güce günümüzde de sahip olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.
Gene benim dikkatimi çeken ve günümüz toplumu için de söylenebilecek bir başka düşüncesinde; aşırılığı değil, sadeliğin hüküm sürdüğü bir toplumda insanların hırs, çekişme ve rekabetten uzak kalması gerektiğini ve böylelikle huzurlu bir toplumun sağlanabileceğini belirtiyor.
Velhasılıkelam, eser üzerine söylenecek veya yazılacak çok şey var fakat kısa kesip bu güzel eseri okuyarak anlamanızı çok isterim.
Keyifle okuyun... :)
‘Çok fazla biriktiren, çok fazla yitirir.Çok fazla toplayan, çok fazla kaybeder. Dengeyi bilen, talihsizliğe uğramaz. Haddini bilen, tehlikeye düşmez. Böyle bir kimse ebedi olabilir.’
.
‘Dünyanın benim sandığım gibi olduğunu nasıl bilebilirim?Aynı şekilde davranarak.’
.
Lao Tzu (kendisine sonradan verilen bir isim,yaşlı çocuk/yaşlı bilge anlamlarına geliyor) , M.Ö 6. yüzyılda yaşayan saray arşiv görevlisi. ‘Bilen konuşmaz, konuşan bilmez’ diyen Lao Tzu, bir komutanın özel isteği üzerine bu kitabı yazmaya başlar.. Geçmiş,bugün ve gelecek üzerine. Tao (evrensel doğa,ebedi yasa) ile te (erdem)’e ulaşmayı anlatır.
.
Yazılanları okuduktan sonra şunu görmemek imkansız: Evrensel beyinler vardır, ölümsüzdür, sınırları yoktur, zamana yayılır ve etkisi bir ağaç misali kök salar. 2500 yıl önce söylediklerinin çoğu bugün de geçerli. Ders almak, varoluş amaçları üzerine düşünmek için bir rehber niteliğinde.
.
Arınmak ve ilerlemek gerekiyor erdeme sahip olabilmek için. Kimi zaman eylemsiz kalarak, doğanın akışına kapılarak ama iradeyi unutmadan..
.
Ben Destek yayınları baskını okudum, Sefer Guseynov’un çevirisi oldukça sade ve anlaşılır bir okuma süreci sunuyor, bu açıdan çok sevdim. Ayrıca kitap sonuna eklenen Han Feizi adlı bilgenin çalışması da diğer bir güzel detay..Renkleri ile ahenk yakalayan kapak tasarımı ise İlknur Muştu’ya ait.
.
Ve son bir alıntı:
‘Bütün varlıkların içinde zıtlıkların dengesi vardır; varlıkların hepsi görünmez güçle doludur; ve hepsi kaynaşarak düzeni teşkil ederler.’
Tao Te Ching! İnternetteki ve ucretsizkitap.com.trda ki eleştirmenler bu eseri öyle övüyor ki, sanki kutsal bir metinmiş gibi tapıyorlar. "Tao’yu tarif etmek imkânsızdır" demek, derin bir anlam taşır mı gerçekten, yoksa basit kelime oyunlarından mı ibarettir?
Kitap, "Tao'yu tarif etmek imkansızdır" diyerek, derin düşüncelere dalma izni veriyor. Her sayfada bolca soyutlama var bir yerden sonra gına geliyor Tao Te Ching, birçok soyut kavramla doludur. Mesala "Tao" kelimesi, anlamı belirsiz ve tanımlanamaz bir şey olarak sunuluyor ve "Sade" ve "doğal" yaşamı vurgularken, bu kavramların ne anlama geldiği konusunda bir belirsizlik söz konusudur. Okurken , sadece karmaşık cümleler arasındaki anlamı bulmaya çalışmakla meşguldüm. Sürekli olarak şu ifade geçiyor kitapta "Doğayla uyum içinde yaşamak" derken, bu ifadenin arkasındaki gerçekliği anlama çabası oldukça muğlaktır. Günlük hayatın karmaşasında bu soyut ilkeleri nasıl gerçekleştireceğimiz sorusu yanıtsız kalır.
Tao Te Ching’de en iyi yöneticilerin "müdahale etmeden yönetenler" olduğu belirtiliyor. Ancak bu, pratikte uygulanabilir bir yönetim anlayışı mı? Etkin yönetim, bazen müdahale ve kararlılık gerektirmiyor mu? Sürekli pasif bir yaklaşım sergilemek, sorunların çözümünde yetersiz kalır, kalabilir.
isimli bir ermiş tarafından yazılmış olan
klasik Çin edebiyatının en eski ve en ünlü örneklerinden biridir.
hem "yaşlı usta" hem de "yaşlı çocuk" anlamına gelmektedir.
Tao karakteri "yol", "öğreti" anlamına gelmektedir.
Te karakteri ise "erdem", "iktidar", "güç" anlamına gelmektedir.
"En yüce erdem erdemlilik taslamaz.
İşte bunun içindir ki:
Yol kaybolduğu vakit erdem doğar.
Erdem kaybolduğu zaman insancıllık doğar.
İnsancıllık kaybolduğu zaman doğruluk doğar.
Doğruluk kaybolduğu zaman usul ve adalet doğar." (syf 41)
isminde bir ermişin yaşayıp yaşamadığı, yaşadıysa da tam olarak hangi yıllarda yaşadığı tartışmalara açıktır.
Eser değişik zamanlarda devrin siyasi iklimine göre değişik şekillerde yorumlanmış, yazıldıktan yüzyıllar sonra bile her yorumcu ve tercümanın elinde yeni anlamlara bürünmüştür.
Metnin yüzyıllar sonra bile okunmasının sebebi değindiği konuların her zaman geçerliliğini koruyacak nitelikte olması; metnin birbirinden farklı anlamlara bürünebilmesinin en büyük sebebi ise ifadedeki anlam kapalılığıdır.
Metnin hedef kitlesi aristokrat kesim ve devrin siyasi figürleridir. Siyasi boyutu ağır bassa da, hayata dair daha genel ve temel konulara da değinilmektedir.
Sıkılmadan okuyabileceğiniz, hayatınızın her alanına sığdırabileceğiniz, kendisi küçük ama anlamı oldukça geniş bir eser. Keyifli okumalar.
"Laozi'nin "Yol ve Erdem Kitabı" Taoizm'in temel metinlerinden biridir ve yaklaşık 2500 yıl önce yazılmıştır. Bu eser, hem felsefi hem de dini bir metin olarak kabul edilir ve doğanın ve evrenin temel prensiplerini, bireyin bu prensiplerle nasıl uyum içinde yaşayabileceğini ve doğru yaşam biçimini açıklar. Kitap iki ana bölümden oluşur:
1. Tao (Yol)
- Bu bölüm, evrenin temel ilkesi olan "Tao"yu açıklar. Tao, her şeyin kaynağı olan ve evreni yöneten doğal bir güçtür. Laozi, Tao'nun tanımlanamaz ve isimlendirilemez olduğunu, ancak onunla uyum içinde yaşamanın huzur ve denge getirdiğini savunur. Tao'nun doğal akışına direnmemek, onunla uyum içinde hareket etmek gerektiği vurgulanır.
2. Te (Erdem)
- Bu bölüm, Tao ile uyum içinde yaşamanın erdemlerini açıklar. "Te," bireyin doğayla ve Tao ile uyumlu bir yaşam sürerek elde ettiği içsel güç ve erdemdir. Laozi, erdemli bir yaşamın, bilgelik, alçakgönüllülük, sadelik ve şefkat gibi değerler üzerine kurulu olduğunu belirtir. Güç ve zenginlik peşinde koşmaktansa, doğayla ve Tao ile uyum içinde yaşamanın gerçek mutluluğu ve huzuru getireceği öğütlenir.
Kitap kısa ve özlü metinlerden oluşur ve her bir bölüm, derin felsefi düşünceler ve pratik yaşam öğütleri içerir. Eser, Taoizm'in temel öğretilerini anlamak için önemli bir kaynak olmasının yanı sıra, doğa ve insan arasındaki ilişkiyi, doğru yaşam biçimini ve evrensel dengeyi anlamak için de evrensel bir rehber niteliğindedir.