Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için:

Raşomon - Ryunosuke Akutagava | Detaylı Ücretsiz Kitap İncelemesi

Raşomon Kitap Bilgileri


Yazar: Ryunosuke Akutagava
Tahmini Okuma Süresi: 4 sa. 18 dk.
Sayfa Sayısı: 152
Basım Tarihi: Aralık 2022
İlk Yayın Tarihi: Kasım 1915
Yayınevi: İthaki Yayınları
Orijinal Dil: Japonca
ISBN: 9786052650295
Ülke: Türkiye
Dil: Türkçe


Raşomon Kitap Tanıtımı


"Ben bir adamı öldürürken belimdeki kılıcı kullanırım ama sizler kılıç kullanmazsınız. Sizler nüfuzunuzla öldürürsünüz, paranızla öldürürsünüz, süslü püslü sözlerinizle bile öldürürsünüz belki. Tabii ki kan dökülmez, karşınızdaki adam capcanlı yaşar ancak buna rağmen onu basbayağı öldürmüşsünüzdür. Hangimizinki daha büyük bir günah bilemiyorum – sizinki mi, benimki mi?”


Japon öykücülüğünün en büyük ismi kabul edilen ve 1935’ten beri adına Japonya’nın en önemli edebiyat ödüllerinden biri verilen Ryunosuke Akutagava intiharla son bulan otuz beş senelik hayatından geriye son derece özgün, yer yer alaycı ve çoğunlukla karanlık öyküler bıraktı.

Bu derlemede Akira Kurosava’nın Raşomon filmine esin veren “Raşomon” ve “Çalılıkların Arasında” öyküleriyle birlikte cehennemin resmini yapmaya çalışan sapkın bir ressamın, Japonya’ya yolculuk eden şeytanın, varlığı müphem gizemli bir tablonun, büyük burnundan kurtulmaya çalışan bir keşişin, gölde yaşadığı düşünülen bir ejderhanın ilginç öyküleri ve yazarın hayatından izler taşıyan iki otobiyografik öykü yer alıyor.




Raşomon Kitaptan Alıntılar


1. "Kitapçıdan çıktım ve tekrar insan çöplüğünün içine daldım..."




2. "Kitapçıdan çıktım ve tekrar insan çöplüğünün içine daldım."




3. "Her söylediğini can kulağıyla dinleyen bir eşi olduğundan dolayı Profesör gerçekten çok şanslıydı..."




4. "İşte insanlar böyle, dedi, geçinmek için hep çalıp çırpıp gasp ediyorlar..."




5. "Konfüçyüsçü öğretideki beş erdem yardımseverlik, doğruluk, iyilik, bilgelik ve sadakattir."




6. "Başımı yukarıya kaldırıp pırıl pırıl parlayan binlerce yıldızı görünce dünyanın, özellikle kendi dünyamın ne kadar küçük bir zerrecik olduğunu düşündüm..."




7. "Yalnızlığını hep kitaplarıyla paylaştı."




8. "Hayatın kendisi gerçek cehennemden daha korkunç bir cehennemdir."




9. "Ben insanlardan bıktım…!
Çünkü insanlar nankör, insanlar şefkatsiz."




10. "Hayatın kendisi gerçek cehennemden daha korkunç bir cehennemdir."




11. "Bir yandan, hiç kimsenin bilemeyeceği ve anlayamayacağı ruhsal sorunlarımı çözmek için kafa yorarken, bir yandan da ayıp olmasın diye kayınvalidem ve kayınbiraderimle havadan sudan konuşuyordum."




12. "Yaşarken bile hep kendimi cehennemde hissetmiştim."




13. "Teruko’nun ağlama krizi geçtikten sonra, ayrılırken yeniden dökülen gözyaşlarıyla birlikte, iki kardeş eskiden olduğu gibi bir kez daha canciğer birbirlerine kenetlenmişlerdi. Fakat olan biteni de yadsıyamazlardı, çünkü olanlar bir gerçekti... Şunkiçi’nin dönmesini beklemeden çekçek arabasına bindiğinde, kız kardeşiyle artık sonsuza dek iki yabancı haline geldiklerini anladığı an, kalbine sanki koskocaman bir buzdağı yapışmış gibi hissetmişti kendini."




14. "Kitapçıdan çıktım ve tekrar insan çöplüğünün içine daldım."




15. "Bir şeye başlıyorsan, sonunu getirmekten korkmamalısın"





Raşomon Kitap İncelemeleri





kitabında bizleri Hayat verdiği incelikle işlemiş karakterlerinin dünyasına davet ediyor.
İnsanların; zaaflıklarını, hayatlarını, zayıflıklarını ve tutuklarına dair duygularını öykülerin de bizlerle paylaşıyor.
* raşomon. * Cehennem tablosu
* çalılıklar arasında. * sonbahar Dağları
* burun. * ejderha
* ölüm kütüğü. * oyuncak bebekler
* tütün ve şeytan.
Insanoğlunun zaafları üzerine kurulmuş psikolojik kitabımızda 12 yüzyıl japonyasında karısıyla birlikte Ormandan geçen bir samuray'ın haydut'un saldırıına uğraması üzerine ölmesi ve eşinin tecavüze uğraması olaya şahit olanların olayı kendi kesesindeki düşünceler ışığında anlatması sonucu farklı ifadeler ortaya çıkan raşomon öyküsünde olduğu gibi kitapta geçen diğer öyküler de her biri birbirinden güzel öğretici ve düşündürücü.
Herkese hitap edebileceğini düşündüğüm bir kitap.
Hikayeler sizi heyecana sürüklerken yarım kalması aynı zamanda Hayal dünyanızı harekete geçiriyor.

Kitabı okuduktan sonra filminide izlemenizi tavsiye ederim. Maalesef ben filmini önce izlemiş bulunmaktayım. Film den çok kitapları okumayı seviyorum filmde yansıtılamayan duyguları kitapta dolu dolu hissediyorsunuz özellikle görsel olarak yazılanları beyninizde, yüreğinizde canlandırabiliyorsanız kesinlikle kitabı okuyarak başlayın.

Keyifli okumalar dilerim.




Şimdiye kadar okuduğum japon klasikleri arasında en beğendiğimdi. Japon edebiyatı bir çoğumuzun alıştığından çok farklı, aşırı bir derinliği yok ama ucuz kitaplar gibi bomboş sıradan hikayeler anlatımlar var sanmayın. Geneli kısa, öz ve anlamlı oluyor. Okuyucuyu sürekli şaşırtan bir tarzları var genel olarak. Akutagawanın diğerlerinden en büyük farkı, ders verme fikrinin bayağı ön planda olması bence. Ben aslında bu tarz ders verme nitelikli hikayeler sevmediğimi düşünürdüm ama çok hoşuma gitti, hepi topu on sayfa bile değil raşomon hikayesi ama o kadar hoştu ki mutlaka okunmalı. Peşi sıra diğer hikayeler de bittiğinde "Vay be, doğru aslında" diye bir his veriyor, insanı düşünmeye, kişisel tespite sürükleyen hikayeler. Japon edebiyatı benim için üst üste çok roman okuduğumda biraz da dinleneyim ama bomboş bir kitap okuyup da vaktimi ziyan etmeyeyim dediğimde okuduğum bir tür. Kısa kısa ve farklı, çoğu zaman olağanüstü hikayeleriyle çok ilgimi çekiyor. Raşomon da bu açıdan isteğimi karşıladı, çok beğendim. Kitabın en güzel yanı da yazarın yayımlanan ilk hikayesi Raşomon ile son yayımlanan hikayesi Çarkların bir arada bulunması. Kaleminin nereden nereye geldiğini görebiliyor olmak güzeldi. Çarklar kitaptaki favori hikayem. Çok iyiydi, otobiyografik öyküye karşı çıkan bir yazar olduğu halde yazdığı en iyi hikayenin otobiyografik bir öykü olması tezatı... Yazarın okuduğum ilk kitabıydı, uzun zamandır merak ediyordum çok severek okudum, bir oturuşta bitecek kadar akıcı hikayelerdi.




Raşomon ve Diğer Öyküler; Ryūnosuke Akutagava’nın en bilinen eserlerinden biridir. Akutagava, modern Japon edebiyatının en önemli yazarlarından biri olup, öykülerinde genellikle ahlaki ikilemler, bireyin iç çatışmaları ve toplumsal çöküş gibi temalara odaklanır.
Kitap, Japonya’nın Heian Dönemi’nde geçen Raşomon ve Çalılığın Altında gibi klasik öykülerini içerir. Akutagava’nın anlatım tarzı, insan doğasının gölgeli yanlarını açığa çıkaran, belirsizlik ve çoklu bakış açılarına sahip.

Çalılığın Altında öyküsü, Akira Kurosawa’nın efsanevi Raşomon filmine ilham vermiş. Her anlatıcı, cinayet olayını farklı bir şekilde aktarır ve gerçeğe ulaşmak imkânsız hale gelir. Bu yapı, felsefi açıdan epistemolojik bir sorgulama yaratır: Gerçek diye bir şey var mıdır, yoksa herkes kendi versiyonunu mu yaratır?
Raşomon öyküsü, kıtlık nedeniyle yozlaşan bir toplumda geçer. Bir adam, Raşomon Kapısı’nda yaşlı bir kadının ölülerden saç yolduğunu görür. Kadın, bunu hayatta kalmak için yaptığını söyler. Adam önce kadını yargılarken, sonra kendi hayatta kalma dürtüsüne yenik düşerek onun kıyafetlerini çalar. Bu hikâye, zor koşullar altında ahlaki değerlerin nasıl çözülebileceğini gözler önüne serer.
Akutagava, eserlerinde be kitabın diğer öykülerinde de Japon toplumunun çürümüşlüğünü ve bireyin içinde bulunduğu açmazları eleştirir. Raşomon’da, karakterlerin yaşadığı çaresizlik, ahlakın koşullara göre nasıl değişebildiğini gösterir. Bu bakımdan, yazarın eleştirileri zamanlar üstüdür ve modern dünyaya da uyarlanabilir.




Japon Edebiyatından olan Ryunosuke Akutagava, 1892'de doğmuş ve 1927'de vefat etmiştir. 35 yıl yaşayan yazar, son demlerini psikolojik sorunlarla ve krizlerle, ölümü uyku haplarıyla olmuştur.

"Raşomon" isimli kitabı, Bilgi Yayınevi'nden çıkmış olup, beş öyküden oluşuyor. "Öndeyiş" kısmında yazardan bahsediliyor olup, beş öyküde farklı farklı hülyalara götürmekte. Kuşkusuz yazar, Japonya'daki 1868'deki devrimi ile ortaya çıkan Meji ile ortaya çıktığı bir gerçektir. O dönemleri de yer yer yansıttığı oldu; örneğin o dönemin hiyerarşik yapısı da yer yer kendini belli ediyordu.

Samimi bir üslubu vardı kitabın. Tabii bu kitabın samimi üslubunda çevirmenin de payı büyüktür. Yabancı çeviri kitaplarında yazardan çok, çevirmen büyük önem taşıyor. Yazar istediği kadar iyi olsun, çevirmen kötüyse, kitabı yarıda bırakma ihtimalin doğuyor. Bu kitapta ise, böyle bir ihtimal söz konusu olmadı. Yer yer yazım hataları ve şiveli yerler de mevcuttu. Şiveli yerler ne mi? Sıralayayım; "yatakomuştu, oturakomuş; karşılaştımdı, sevdimdi, aradımdı, açtıydı; essashtan peydahlanıp, bereket, vallahi, kaynatası, ilençli, şavk; kazın ayağı pek öyle değil" vs. vs. Yazım hataları; Her şey sürekli birleşik, beğenmekte yumuşak g yerine y vardı, "tembel"deki m, n olmuştu. Okuduğum en tuhaf çevirilerden oldu ama birinci basım olduğunu ve 1966 basımı bir kitabı okuduğumu belirteyim. İşte bu yüzden o dönem için belki de doğru şeylerdi.




Japon öykücülüğünün en önemli ismi kabul edilen ve 1935'ten beri adına edebiyat ödülleri verilen Ryunosuke Akutagava intiharla son bulan 35 senelik hayatına birbirinden özgün ve karanlık hikayeler sığdırdı.
Raşomon kitabında yazarın hayatından izler taşıyan iki otobiyografik öykü de mevcut.
İçerisinde öyle hikayeler var ki özellikle ''Cehennem Tablosu'' nu okuduğunuzda tüyleriniz diken diken olacak insanlar neler yaşayıp da böyle bir hikaye yazabilir diye düşüneceksiniz. Hikayenin sonunda cehennemin tablosunu hiç bir zaman unutamayacaksınız. Birbirinden güzel hikayelerden bir diğeri de ''Çalılıkların Arasında'' bu hikayeyi okuduğunuzda insanları suçlamanın ne kadar kolay olduğunu aslında gerçek suçlunun kim olduğunu, karşınıza çıkan bir çok olayda ne kadarda önyargılı davrandığınızı size tekrardan hatırlatacak. Aynı zamanda sinemaseverlerin yakından tanıdığı Akira Kurosava'nın ''Raşomon'' isimli filmine de esin veren hikayedir.
'' Ben bir adamı öldürürken belimdeki kılıcı kullanırım ama sizler kılıç kullanmazsınız. Sizler nüfusunuzla öldürürsünüz, paranızla öldürürsünüz, süslü püslü sözlerinizle bile öldürürsünüz belki. Tabii ki kan dökülmez, karşınızdaki adam capcanlı yaşar ancak buna rağmen onu basbayağı öldürmüşsünüzdür. Hangimizin ki daha büyük günah bilemiyorum. Sizinki mi, benim ki mi?'' (Çalılıkların Arasında)



Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için: