Murtaza Mutahhari En Beğenilen Sözleri
1. "/
“Aşkın mayası ayrılıktır.”
/"
- Hicab
2. "Okuyun ve düşünün !"
- Gaybi Yardımlar
3. ""Kulun kalbi sağlam olmadıkça imanı sağlam olmaz ve dili sağlam olmadıkça da kalbi sağlam olmaz.""
- Ahlak Felsefesi
4. "Senaî'nin dediği gibi, " insan ışıktan, bir kitabı incelemek için mi istifade edecek, yoksa gecenin karanlığında bir malı çalıp götürmek için mi?""
- Gaybi Yardımlar
5. "Kadının iş gücünün yok olmasına neden olan, onun yeteneklerini gizleyen, kadını kültürel, sosyal ve ekonomik eylemlerden alıkoyarak yoksun bırakan bir hicab türü İslâm'da yoktur. İslâm, ne kadının evden dışarı çıkmamasını, ne de ilim öğrenmeye hakkı olmadığını söylemektedir. Tam tersine İslâm, kadın ve erkeğin her ikisine de ilím öğrenmeyi farz kılmıştır. Kadına herhangi bir ekonomik faaliyeti yasaklamamıştır. İslâm hiçbir zaman kadının işsiz oturmasını, boş ve ürünsüz bir varlık olarak tembelliğe itilmesini istemez. Yüz ve iki el dışında bedenin örtülü olması kültürel, sosyal ve ekonomik eylemlere hiçbir şekilde engel olmaz. Toplumun işgücünün felç olmasına neden olan şey, iş yerinin şehvani arzuları tahrik edici bir duruma getirilmesidir."
- Hicab
6. ""Ey azadlıq! Sənin adına bu dünyada baş verməmiş nə cinayətlər qaldı?!""
- Haqq-Batil Savaşı
7. "Fransızların yayınladıkları İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi'nde ilk cümle şudur:
"Allah, insanları özgür olarak yaratmıştır."
Ali (as), onlardan 1200 yıl önce şöyle buyurmuştur: "Asla kimseye kul olma; çünkü yüce Allah seni özgür olarak yaratmıştır.""
- Ahlak Felsefesi
8. "Ne yazık ki gönlümdeki derdimi anlatabileceğim ,onlara bu derdimi açıklayabileceğim , sır sahibi bir kişi yok ."
- İnsan-ı Kamil
9. "Bu görüş de temelde Marksistlerin görüşüydü ama gördüler ki pozitif ilim dedikleri şey yaygınlaşmasına rağmen din ortadan kalkmıyor, hatta daha da güçleniyor. Kendileri de ilim adamlarını kaybediyor, birçokları gibi dinin kapısında diz çöküyorlar.
Örneğin: PASTEUR !"
- Gaybi Yardımlar
10. "Dünya ve insanlık toplumu ya olmalıdır ya da olmamalıdır. Eğer yoksa ve yok olacaksa o zaman bir hiç olur. Fakat eğer insanlık kalıcıysa, ahlâk ister; üstelik her yönlü bir ahlâk ister."
- Ahlak Felsefesi
11. "Sevgi acıları tatlılaştırır
Bakırı altına dönüştürür
~Mevlânâ"
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
12. "Bugün dünyada ince görüşlü kimseler şu inceliği görmüşlerdir: şu anda insanlık aleminde, özellikle sözde ilerlemiş teknoloji toplumlarında hüküm sürmekte olan en büyük buhran siyasi buhran veya iktisadi buhran değil, manevi buhrandır."
- Ahlak Felsefesi
13. "zihinde önceden varolan bilgiler, ancak kendilerine özel bir şekil ve düzen verildiğinde doğurgan ve sonuç vericidirler.
O halde mantık "doğru düşünmenin kanunu"dur."
- İslam İlimleriyle Tanışma 1
14. "Dua din adına insanın yüceldiği, doruğa eristiği haldir. Onun gerçeği insanın Allah'ın yüce katına kanat çırpmasıdır. İnsan vicdanında elmasvari bir iplik vardır ve zamanlı zamansız onu kendi hatalarına, dibi görünmez derinliklere yöneltir. İnsanı yürüdüğü bu bataklık yoldan çekip çeviren bu elmas ışıktır. Bazan insan bazı hallerde bulunan büyüklük, ululukve affediciliği bizzat hissediyor.
Alexis Carrel (Fransa'nin tanınmış cerrah ve fizyoloğu)"
- Gaybi Yardımlar
15. "Bütün halklar fıtratlarının derinliğinde kendi ilahlarını tanımaktadırlar. Toplum bireylerinin Allah'ı tanıma konusundaki farklılığı, haberdar olma aşamasındadır."
- Ahlak Felsefesi
16. ""Bu gün əməl günüdür və haqq-hesab yoxdur, sabah isə haqq-hesab günü olacaq və (orada) iş (görmək imkanı) mövcud olmayacaq".
İmam Əli (ə)"
- İlahi Ədalət
17. "Hakikat şudur ki, ahlâk ibadetin özündendir."
- Ruhun Tahareti
18. "İmam Baqir (ə) buyurub:
"Əməli qorumaq onu yerinə yetirməkdən daha çətindir""
- İlahi Ədalət
19. "Kırılmış ateşli bir kalp olmasa ağlamaz insan..."
- Ruhun Tahareti
20. "Cehalet ve ahmaklıkla savaşmak, münafığı silahsızlandırmaktır; cahilin bilgilendirilip cehaletinin giderilmesi, münafığın kılıcının elinden alınması demektir."
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
21. "İnsanın insanlığı vücudunun yapısına bağlı değildir.
Bir başı ,iki kulağı olan ve konuşabilen herkes insan değildir."
- İnsan-ı Kamil
22. ""Zalimin tok karnı ve mazlumun aç karnı kutuplaşmayı meydana getirir."
[Hz Ali]"
- İslam Devrimi
23. "Maslahatı sağlayacak yalan fitne çıkaracak doğrudan iyidir. Fakat maslahat sağlayacak yalan ile menfaat sağlayacak yalan arasında fark vardır. Bu birbirine karıştırılmaması gereken bir konudur."
- Ahlak Felsefesi
24. "Kulak eğer senin kulağın ve feryat eğer benim feryadımsa
Elbette bir yere varamayan benim feryadımdır."
- Ahlak Felsefesi
25. "Ədalət ictimai mənada peyğəmbərliyin məqsədi, fəlsəfi mənada isə məadın təməlidir."
- İlahi Ədalət
26. "Körpənin doğulması dünya ilə müqayisə ediləndə doğulmaq, onun əvvəlki həyatı ilə müqayisə ediləndə isə ölüm olduğu kimi, insanın ölümü də dünya ilə müqayisə ediləndə ölüm, dünyadan sonrakı aləm ilə müqayisə ediləndə isə doğulmaqdır."
- İlahi Ədalət
27. "Gördüyün hər bir təsvirin əsli qeyb aləmindədir,
Təsvirin itməsindən kədərlənmə, çünki onun əsli əbədidir."
- İlahi Ədalət
28. "İslam hem dış görünüşe, şekil ve kabuğa önem verir; hem de bâtına, ruha ve öze... Ancak dikkat edilmesi gereken nokta, dış görünüş ve şeklin bâtın ve öz için tespit edildiği; kabuğun çekirdek, elbisenin vücut için hazırlanmış olduğudur."
- İslam'da Kadın ve Onun Hukuki Sistemi
29. "İnsan her zaman için kendi kendisinin maneviyat kapısıdır."
- İnsan-ı Kamil
30. "İslâm, karakterini kaybetmenin, kişiliğini yitirmenin haram olduğunu söyler. İslam'da; çarpılmışlık, körü körüne taklitçilik, başkalarında erime, mahvolma ve asimile olma haramdır."
- İslam'da Kadın ve Onun Hukuki Sistemi
31. "Aslında düşünmek, yeni bir olguyu keşfetmek için bilgilerin sıralanmasından ve BİLİNENLERİN esas alınmasından başka birşey değildir."
- İslam İlimleriyle Tanışma 1
32. "İslam dünyası bugün iki derde müptela durumdadır ve ne çekiyorsa sinsi ve zeki münafıklarla, dindar camianın basiretsiz ve cahil kesiminden çekmektedir."
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
33. "Hz. Peygamber:
-"Sen nasıl oruç tutuyorsun? Daha bir saat önce kardeşinin etini yedin/dedikodu yaptın!""
- İnsan-ı Kamil
34. "İnsanı Allaha yaxınlaşdıran ibadətin ilk təsiri özünə hakim olmaqdır."
- Mənəvi Azadlıq
35. "Bütün âleme aşığım, çünkü âlemin tümü O'ndandır.
Şahidim saki olduğu için bu zehiri irademle içiyorum.
Bu sıkıntıyı sevinçle çekerim, çünkü ilaç da O'ndandır."
- Ahlak Felsefesi
36. ""Kavuşma, aşkın sonudur, arzu'nun ölüp gömülüverdiği; bıkkınlık ve usancın dirildiği andır; kavuşma aşkın sonu, bezginliğin başlangıcıdır.""
- İnsan-ı Kamil
37. ""Kalıba asalet kazandıran,insanlığıdır insanın
Güzel giyimli olmak insanlık getirmez ki...
İnsanlık göz,kulak,ağız ve burunsa eğer
Duvarla insaniyetin ne farkı var? Cevap ver!""
- İnsan-ı Kamil
38. ""Hər biriniz digərinə qarşı məsuliyyət və cavabdehlik daşıyır"."
- Hikmətlər və Nəsihətlər
39. "Allah'a kulluk devamında diğer varlıklardan özgürleşmeyi getirir. Çünkü O'nun azâmetini idrak etmek O'nun dışındaki bütün varlıkları küçük görmeyi gerektirir."
- Ruhun Tahareti
40. ""Kendini (nefsini) bilen Rabbini bilir.""
- İnsan-ı Kamil
41. "Zamanının vəziyyətini dərk edən şəxs öz işində yanılmaz."
- Hz. Hüseyin'in Emr-i Maruf ve Nehy-i Münkeri
42. "Ey insan! Sən maneələri öz əlinlə aradan qaldırmaq üçün yaradılmısan."
- Mənəvi Azadlıq
43. "“Əlbəttə, demirlər ki, Quran oxumayın. Deyirlər ki, Quranı oxuyun, Quranı öpün, amma onu anlamağa cəhd etməyin.”"
- İslam və Zamanın Ehtiyacları
44. ""İnsan, kendi hayrına olacak şeylere ulaştığı ölçüde kemal bulur""
- Fıtrat
45. "… Orada yazılıb ki , dünyada baş verən bütün müharibə, qırğın və bədbəxtliklər insanın digər insanların hüquqlarına hörmətlə yanaşmamasından yaranır."
- Mənəvi Azadlıq
46. ""Şehit;öyle bir insandır ki, düşmana gücü yetmediğinde ölümüyle galip gelir " Hz.Hüseyin gibi.."
- Şehid
47. "Məncə İslam, xalq arasında tərs üzü geyinilmiş bir kürk vəziyyətinə düşəcəkdir."
- Hz. Hüseyin'in Emr-i Maruf ve Nehy-i Münkeri
48. "herkesin davranışlarının çoğu bizzat kendisine düşmancadır."
- Ahlak Felsefesi
49. "Resul-i Ekrem ne kadar da yerinde sözler söylemekte dir! Hangi sözün nerede kullanılacağını ve sözün hakkının ne zaman verileceğini çok güzel belirlemektedir. Nefisle savaşma meselesini açıklamak istiyor. Bunu, sahabelerinden bir grubun gurur ve iftihar içinde bir savaştan döndükleri bir güne bırakıyor. Onları karşılayıp tebrik ediyor, fakat şöyle bir tebrikte bulunuyor: "Küçük cihadı yapıp büyük cihada girenlere selam olsun." "Ey Resulullah! Daha büyük cihad nedir?" diye soran sahabeler, geldikleri savaşa benzer başka bir savaş sahnesi olduğunu zannettiler. Peygamber şöyle buyurdu: "Nefisle savaş," Yani benim İslam'ım iki cihadı istemektedir: Hem dış cephede tuğyan eden haddini aşan insanlarla savaş, hem de nefisle savaş. Biri tek başına yeterli değildir."
- Ahlak Felsefesi
50. "Bizim asrımız ‘ben’ in peşinde dolaşma durumunda olan bir asırdır."
- Ahlak Felsefesi
51. "Ali (as) bir fert değil, bir ekoldür aslında. Bu nedenledir ki kimi insanları kendisine doğru çekmekte, kimi insanları da kendisinden uzaklaştırmaktadır. Evet, hem cazibesi, hem iticiliği güçlü olan nadir bir kişiliktir Ali (as)."
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
52. "Sen nefs gibi bir düşmanla evdeşsin
Niçin yabancılarla çatışmaktasın..."
- İnsan-ı Kamil
53. "Fakat bütün düşüncesi başkalarını düşürmek ve onların geride kalmasını sağlamak olan bir insanın bu davranışı hastalıktır, anormaldir; böyle bir insan hastadır. Böylelerini görmüşsünüzdür belki; kimi zaman işi öyle bir noktaya kadar götürürler ki karşıdakine yüzde elli zarar verebilmek uğruna kendilerine yüzde yüzlük bir zarara uğratırlar!"
- İnsan-ı Kamil
54. "Məşuq üçün axıdılan göz yaşları hər nə qədər çox olsa , yeri var."
- Peyğəmbərlik Anlayışı
55. "akıl ve aşk tezadında aklı kınamış ve aşka yapışmıştır."
- Fıtrat
56. "Bəzən xoşbəxtliklərin daxilində bədbəxtliklər yatdığı kimi, çətinlik, bəla və müsibətlərin də daxilində səadət və xoşbəxtliklər yatır. Bu, yaşadığımız dünyanın formuludur."
- İlahi Ədalət
57. "Kur'an'da geçen kalp, insanın ruhudur."
- İnsan-ı Kamil
58. "Beşer her zaman için maddi lezzetlerin yanında bir takım ruhi işkencenin olduğunu görmüştür."
- Hicab
59. "İnsan ne kadar toplarsa toplasın doymuyor..."
- İnsan-ı Kamil
60. ""İnsanın hakiki sevgilisi Allah Teâlâ'nın mukaddes zâtıdır, O'ndan başka sevdiğini zannettiği şeylere karşı beslediği duygu gerçekte bu ölümsüz sevginin bir tecellisinden ibarettir.""
- Ruhun Tahareti
61. "Bizim ictimaiyyətin böyük eyiblərindən biri də sözə həddən artıq əhəmiyyət verməməyimizdir. Söz öz yerində yüksək əhəmiyyətə malikdir, həqiqəti danışıb yazıb və izah etməyincə heç bir iş görmək olmaz."
- Hz. Hüseyin'in Emr-i Maruf ve Nehy-i Münkeri
62. "Bazı sosyologlara göre, bu ifrat ve başıbozukluğun kural tanımazlığın sebebi, toplumun tesettür, örtünme konusunda yanlış kuruntularda bulunmasından ileri gelir. Çünkü gerçekler olduğu gibi topluma aktarılmış değildir.
Eğer İslâm'ın dediği aynen tebliğ edilmiş olsaydı, elbette mesele bugün gelinen noktaya varmayacaktı. Burada şu deyimi söylemek tam yerinde olsa gerek "papadan daha Katolik olmamak gerekir." Nitekim Kur'ân-ı Kerim Hucurat sûresinin ilk âyetinde şöyle buyuruyor:
"Ey inananlar, hiçbir hususta Allah'ın ve Peygamberin önüne geçmeyin..." Burada Allah ve Peygamberinin önüne geçilmemesinden gaye, dindarlıkta Allah ve Peygamberin buyurmadığı noktaya varmaya işaret olup peygamberlerden daha önde hareket etmemeyi vurgulamaktadır."
- Hicab
63. "Akledilen güzellik, yalnızca insan aklının idrâk ettiği güzelliklerdir, duyuların ve insanın hayal gücünün idrâk ettiği değil. Bu, daha yüce bir mertebe ve zirvededir, buna aklî güzellik denilmektedir."
- Ahlak Felsefesi
64. ""Biz Allah'ı görmüyorsak, burada olmadığı için değil, her yerde olduğu için göremiyoruz.""
- İnsan Düşüncesinde Allah
65. "Artık dünyadan ve dünyadaki her şeyden sıkılıyorum."
- Ruhun Tahareti
66. "Namaz insanları kötülükten alıkoyar."
- Ruhun Tahareti
67. "İnsanın kalbi neyi istiyorsa güzel olan odur"
- İslam'da Cihad ve İnanç Özgürlüğü
68. "Ayna sadece yanılır, yanlış gösterir ve yanlışını düzeltmez ."
- İnsan Düşüncesinde Allah
69. "Sevenin sevgisi coştuğunda, kendi kapasite ve çapı oranında sevdiğinde güzellik ve iyilik görür; sevdiğinin gerçek iyilik ve güzelliği miktarınca değil! Sevenin, sevdiğindeki kusurları bile güzellik ve iyilik olarak görmesi, ondaki dikenleri çicek sanması bundandır işte!"
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
70. "Heç bir ayrı faydasını nəzərə almasaq, namaz özü insanın yanında olan bir həkimdir."
- İslam və Zamanın Ehtiyacları
71. "Bu ayə də insanın Allahla münasibətlərinə aiddir: "Ey arxayın olan ruh!" Ey rahatlıq tapmış insan! "Sən Ondan, O da səndən razı halda öz Rəbbinə tərəf dön!" Görün Allahla bəndə bir-birinə nə qədər yaxındır: O bundan razıdır, bu da Ondan. "Bəndələrimin arasına keç!" Bəli, başqa şey deyil, məhz bəndə. Ayənin ərəbcə orijinalında "ibadi" (bəndələrim) sözündəki "ya" hərfi (birinci şəxsin təkinə mənsubiyyət bildirən "..im" şəkilçisi) çox məna verir. "Cənnətimə daxil ol!"' (Allah-taalanın "cənnətim" dediyi bu Cənnət adi cənnətlərdən çox-çox üstündür.) Orada da bəndələrimin sırasına daxil ol."
- Peyğəmbərlik Anlayışı
72. "Axirət aləmi ilə dünya vəhdət təşkil edir, dünya onun ölmüş mərtəbəsi, axirət isə diri və canlı mərtəbəsidir."
- Məad (Yaxud Esxatologiya) Anlayışı
73. "“Sonlar başlanğıclara qayıtmaqdan başqa bir şey deyildir.”
Deməli, Allah bütün başlanğıcların başlanğıcı olduğu üçün həm də bütün sonların sonudur."
- Teizm Seminarları
74. "İnsanın ruhu, qəlbi elə yaradılmışdır ki, Allahı xatırlamaqdan başqa heç bir şey ona aramlıq bəxş edə bilməz.
Bu isə o deməkdir ki, insanın özünün də xəbəri olmadan can atdığı əsl amal yalnız Allahdır və buna görə də İnsan başqa hər hansı bir şey çatdıqda çox çəkmir ki, ona qarşı hərarət və eşq soyuyur."
- Teizm Seminarları
75. "Dünyadan bir-birinə zidd olan iki səs ucalır,
Sən onların hansına hazırsan,
Onların biri təqva sahiblərinin dirçəliş nidasıdır,
O biri isə bədbəxtlərə nifrət nidasıdır.
Mövlana, "Məsnəvi""
- İlahi Ədalət
76. "Allahın hikmət və inayəti dünya və varlıq aləminin məqsəd və mənasının olmasını tələb edir. Mövcud olan şey ya özü xeyirdir, ya da xeyirə çatmaq üçün vasitədir."
- İlahi Ədalət
77. ""Ey iman gətirənlər! Səbr və namazdan yardım diləyin".
- Bəqərə 153"
- Mənəvi Azadlıq
78. "Dinle neyden hikayet etmede
Ki o ayrılıklardan şikayet etmede..."
- İnsan-ı Kamil
79. "İnsan-ı Kamil, kendi "Ben"ini toplumda yok eden insandır. O öyle bir insandır ki "Ben"i hiç hissetmez, hep bizi hisseder."
- İnsan-ı Kamil
80. "İnsanın tekâmülü ve evrenin hakikatleri Allah'a doğru seyirde gizlidir."
- Ruhun Tahareti
81. "İmam Ali (a.s):
“ Heyhat! Hicaz’da veya Yemâme’de asla tokluk nedir bilmeyen, doyumluk denen şeye ulaşamayan nice yoksullar varken, nefsimin beni yenmesi ve hırsın beni yemek seçmeye götürmesi nasıl mümkün olabilir? ! Çevremde aç karınlar ve yanmış ciğerler varken geceyi nasıl tok olarak geçirebilirim!”
Nehcül Belağa / 45. Mektup"
- Kur'an'da İnsaniyet Mektebi
82. "Ruh dünyaya gelmeden önce, mutlak güzelliği görmüştür. Bu dünyada zahiri güzelliği gördüğü için o mutlak güzelliğin yadına düşmekte ve ayrılığın gamı kendisini sarmaktadır. Cismani aşk, şekli güzellikler gibi geçici ve mecazdır. Ancak gerçek aşk, ayrı bir şeydir."
- İslami İlimlere Giriş
83. "Daha sonra şöyle denilir: Acaba pişmanlık acısını hiç tat tiniz mi? Hiç kimse yoktur ki bir ahlaksızlık yapsın da daha sonra bunun acısını tatmamış olsun. Adam gıybet eder, gıybet ettiği esnada hararetlidir, savaş esnasındaki bir insan gibi. Savaş esnasında o kadar hararetlidir ki vücudu yaralarla dolu olduğu halde bunu hissetmez. Fakat savaş bitip de durum normale döndüğünde yaraları yeni yeni hissetmeye başlar. İşte insan bir heyecanın sıcaklığı anında gıybet eder, tıpkı Kur'an'ın tabiriyle "kardeşinin ölü etini" yiyen aç bir insanın lezzet aldığı gibi lezzet alır. Ama bu durum geçince kendisinden nefret edecek bir duruma gelir, kendinden nefret ettiğini hisseder, kendisini parçalamak ister, kendisini ayıplar ve serzenişte bulunur. Bugün buna "vicdan azabı" denilmektedir. Bu, apaçık bir gercektir."
- Ahlak Felsefesi
84. "“Əgər bir varlığın xeyri şərindən çoxdursa, yaradılmalıdır, əgər yaradılmasa, bunun özü şərdir”."
- Teizm Seminarları
85. "Dünyada hiçbir varlık, insan kadar tanınma ve yorumlanmaya muhtaç değildir."
- Fıtrat
86. "İnsanların öz gördükləri işlərdə müəyyən hədəf və məqsədləri olur. İnsanın gördüyü hər bir işin bir "üçün"ü olur. Nə üçün dərs oxuyursan? Bilikli və bacarıqlı olmaq üçün. Və s. Beləcə, hər "nə üçün"ün qarşısında bir "üçün" durur. İnsanın işlərini mənalı edən də məhz həmin "üçün"lərdir. Ağlın qəbul etdiyi məqsədə malik olan, yəni xeyirli və məsləhət olduğu üçün yerinə yetirilən hər bir iş mənalı hesab edilir."
- İlahi Ədalət
87. "İnsan, ihsanın rehinidir."
- 10 Konuşma
88. "Düzgün yol insanın öz şəxsiyyətini, özünün gizli istedadlarını yaddan çıxarmamasıdır. O, bilməlidir ki, dünya səbəblər dünyası olsa da, bu səbəblər dünyasında ən yaxşı səbəb öz vücudumuzda olan səbəblərdir. Allah-təala hər hansı bir varlığı yaradanda onu onun şəxsiyyətinin bir hissəsi olan istedadlar va təchizatlarla təmin etmişdir. Bu təkcə insana aid deyil, bütün varlıqlar öz vücudlarında onların xoşbəxtliklərini təmin edən təchizatla təmin edilmişdir."
- Hikmətlər və Nəsihətlər
89. "Hz. Ali (a.s) şöyle buyurmaktadır: "Doğru yolda yürümeyen ve hakkı çiğneyen insanı fark edip tanıyamadığınız sürece doğru yolu ve hakkı bilip tanımanız mümkün olmayacaktır.""
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
90. "İnsanla hayvanın en belirgin farkı, insanın birtakım mesuliyet duyguları taşıması ve birtakım "dertler"i olmasıdır, İnsan dışında kimsenin; hayvanların, ya da insan görünümünde olduğu hâlde insanlıktan zerrece nasibini almamış,insaniyet ruhundan tamamiyle yoksun bulunan insan kılıklı tersyüz mahlukların böyle bir sorunu yoktur, "dert" taşımaz onlar.."
- İnsan-ı Kamil
91. "Nəfsini (şəxsiyyətini) hər hansı bir alçaqlığa meyil göstərməkdən- hətta alçaqlığa meyil göstərməkdən- hətta alçaqlığa meyil göstərmək səni istəklərinə çatdırsa belə- üstün tut (özünü alçatma). Çünki sən şəxsiyyətindən bu yolda itirdiyin şeyin münasib qarşılığını əsla əldə edə bilməyəcəksən."
- Mənəvi Azadlıq
92. "Evin kişisi dağlara, xanımı çeşməyə, övladlar isə ot va çiçəklərə bənzəyir. Çeşmə dağlara yağan yağışın suyunu özünə çəkməlidir ki, otlara və çiçəklərə inci kimi saf su verib çöl-çəməni ürəkaçan, yam-yaşıl rəngə boyaya bilsin. Dağlara yağış tökməsə və ya dağlıq ərazinin relyefi suyun torpağa hopmasına əngəl olsa, çeşmə quruyar, otlar və çiçəklər məhv olar.
Düzənliyin həyatında yağış, xüsusilə də dağlara yağan yağıntılar əsas rol oynadığı kimi, ailə həyatının başlıca sütunu da kişinin qadına bəslədiyi sevgi və səmimi hisslərdir. Məhz bu sevgi və isti münasibət həm qadının, həm də ailədə böyüyən övladların həyatına gözəllik, sevinc və xoşbəxtlik bəxş edir."
- İslamda Qadın Haqları
93. ""Ya Əli (ə)! Mö'min səninlə düşmənçilik etməz və münafiq səni sevməz."
Muhəmməd (s.a.a)"
- İmam Əlinin (ə) Cazibə və Dafiəsi
94. "Sanki dost değerini bilenler göç edip gitti bu şehirden."
- Ahlak Felsefesi
95. "Ahlâk adaletle eşittir, adalet de güzellikle eşittir."
- Ahlak Felsefesi
96. "Tüm insanların gerçek dostu akıldır."
- Ahlak Felsefesi
97. ""Əzəli elmi günahın səbəbi saymaq, ağıl sahiblərinin yanında nadanlığın son həddidir"."
- İnsan və Tale Problemi
98. "Hər şey onu icra edənin və yaxın səbəbinin işi olmaqla yanaşı, həm də Allahın işidir."
- İnsan və Tale Problemi
99. "“Əməllər niyyətdən asılıdır.”"
- Peyğəmbərlik Anlayışı
100. "Kişilik ne kadar zayıf ve yüzeysel olursa, zihinlerden silinmesi de çabuk olur ve insanlar üzerindeki etkisi de aynı ölçüde zayıflar."
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
101. "İnsanlardan bir grup Allah'a rağbet(mükâfat) için kulluk eder, bu tüccarların ibadetidir.
Bir grup da Allah'tan korkarak kulluk eder bu da kölelerin kulluğudur.
Bir grup da Allah'a şükür etmek için kulluk eder, bu da hürlerin ibadetidir."
- Ruhun Tahareti
102. "Tok karınla uyurken/Çevrende aç insanlar varsa/ Bu dert sana yeter!"
- İnsan-ı Kamil
103. "Səkkizinci imam həzrət Rza (ə) buyurub: «Məna aləmində olan şeylər yalnız insanın daxilində olanlar
vasitəsilə tanınaraq dərk edilir.»"
- Kamil İnsan
104. "Kendi nefsinin kötülüklerinden kurtulamayan bir insan, tabiatın ve diğer insanların esaretinden kurtulamaz."
- İnsan-ı Kamil
105. "Günümüzde dünyaya hakim olan şey “ilim” değil, “güç”tür; “bilgi” değil, “zorbalık”tır! Dünya, “güçlülerin dünyası” durumuna getirilmiştir. Bu cihetle, şimdilerde sıkça kullanılan “Günümüz dünyası, bilim dünyasıdır” ibaresi tashih edilmeli ve “Günümüz dünyası kuvvetin egemen olduğu bir dünyadır” şeklinde söylenmelidir."
- İnsan-ı Kamil
106. "Senin ilacın sendedir ,fakat onu görmüyorsun..."
- İnsan-ı Kamil
107. ""Fakirlikten daha kötü olanı, vücudun hastalanması, vücut hastalığından daha kötü ve şiddetlisi ise kalbin ve gönlün hasta olmasıdır.""
- İnsan-ı Kamil
108. "Bu mukaddes semâvi din hangi cephede daha fazla saldırıya uğramışsa bizzat o cephede daha güçlü ve daha yüce bir şekilde aşikâr olmuştur."
- İslam'da Kadın ve Onun Hukuki Sistemi
109. "Menfaat hissi maddî hayırdır; fazilet (erdem) ise aklî hayırdır. Meselâ, insan, doğru olduğu için doğruluğa eğilimlidir; keza, yalandan nefret eder, takva ve temizliği sever... vb."
- Fıtrat
110. "Genelde Kur'an soru sorduğu zaman cevabı halkın fıtratından istemektedir."
- Fıtrat
111. "Ürəyi ürək edən eşqdir. Əgər eşq olmazsa ürək deyil, su ilə palçıqdır."
- İmam Əlinin (ə) Cazibə və Dafiəsi
112. "Dərənin dibinə düşməyən şəxs dağın əzəmətini dərk edə bilməz."
- İlahi Ədalət
113. "Hz. Ali'nin hayatı, ahlakı, kişiliği, sözleri ve davranışları baştanbaşa bir örnek, mükemmellikler dizisi, eğitim, öğretim ve terbiye okuludur."
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
114. "Quran buyurur ki, Şeytan Qiyamət günü ona etiraz edən və sapqınlıqları üçün onun məsuliyyət daşıdığını deyən şəxslərin cavabında belə deyəcək:
"Mənim sizin üzərinizdə heç bir hökmranlığım yox idi, sizi sadəcə dəvət etdim, siz də ( könüllü şəkildə) dəvətimi qəbul etdiniz. Buna görə də məni qınamayın, özünüzü qınayın"."
- İlahi Ədalət
115. "İki şey həyat iksiridir: eşq və bəla. Bu iki şey dahilər yetişdirir, solğun və sönük maddələrdən parlaq və nurlu gövhərlər yaradır."
- İlahi Ədalət
116. "Həzrət Peyğəmbərdən belə bir hədis nəql edilib: “Mənim gözüm yatır, amma qəlbim yatmır”. Bizdə isə əksinədir, gözümüz oyaq olur, amma qəlbimiz yatır.
Mövlana deyir:
Peyğəmbər buyurdu: Mənim gözlərim yatır,
Amma qəlbim məxluqatın Rəbbindən qafil olmur.
Sənin gözün oyaq olsa da, qəlbin yuxuya gedib,
Amma mənim gözüm yuxuda olsa da, Qəlbim qapıları açmaqla məşğuldur,
Düsüncələrim mənə deyil, men düşüncələrimə hakiməm
Çünki bənna binaya hakimdir."
- Mənəvi Azadlıq
117. "Həzzin yolunu çöldə deyil, içəridə axtar,
Onu qəsr və qalada axtarmaq axmaqlıqdır."
- Mənəvi Azadlıq
118. "İmam Sadık (a.s):
-Asla zorluklarını ve çaresizliklerini insanların önünde açma, ilk etkisi şudur ki, seni yaşam meydanında yenilmiş ve devrandan şikayet etmiş gibi gösterir, insanların gözünde küçülürsün, şahsiyet ve ihtiramın yok olur."
- Doğruların Öyküsü
119. "Emîrülmü'minın Ali (as) Sıffin'e giderken ve oradan dönerken Kerbelâya uğradığında oradan bir toprak parçası almış, onu koklamış ve sonra da şöyle demiştir. "Yazık sana ey toprak parçası, işte şurası binekleri çöktürecekleri, şurası da âşıkların yere düşecekleri yerdir.""
- Ruhun Tahareti
120. "İslam sana ya bekçi olmalısın yahut da Allah'ı zikretmelisin demiyor. Aksine İslam diyor ki, yaptığın her işte Allah Teâla'yı an. Bunu yapacak olursan en faziletli ameli gerçekleştirmiş olursun. Kur'an insana bir hücrede oturup kapıları üzerine kapatmasını, eline tesbih alıp Allah'ı zikretmesini emretmiyor ki!"
- Ruhun Tahareti
121. "baştan başa kâinat gaybî yardımdır."
- Gaybi Yardımlar
122. "Bir toplumda dengeler bozulmuşsa, insan ilişkileri sömürüye ve köleleştirmeye dayanır."
- Kur'an'da İnsan - İman ve Ahiret
123. "“Bir şey məni həmişə düşündürür. Daim insanlıqdan, başər hüquqlarından danışan Avropa insanlıq deyəndə nəyi nəzərdə tutur? Bizim insanlıqdan, şəxsiyyətdən danışmağa haqqımız var. Çünki biz Quranın: "Mən yer üzündə bir xəlifə (canişin) yaradacağam", – ayasinə inanırıq. Bizim: "Biz, Adəm övladını şərəfli və hörmətli elədik", - ayəsinə etiqadımız var. Amma Avropa insanın bütün fəaliyyətlərinin iqtisadi mahiyyət daşıdığını iddia edir. Bir insanın ki, bütün fəaliyyətləri qarnını doyurmağa yönəlib, elə isə insaniyyət nədir?! Sən ki iddia edirsən, incəsənət də maddi ehtiyacların təmin olunması üçündür. Elm, əxlaq, mənəviyyat, din, ibadət maddi ehtiyaclardan qaynaqlanır. Bu halda hansı insanlıqdan söhbət gedə bilər? Belə bir insanın heyvandan fərqi nədir? Əslində isə, belə deyil! İnsanın qarnı varsa, beyni, düşüncəsi, qəlbi də var. İnsanın bir çox işləri qarına görə yox, düşüncəsinin hökmünə görədir. İnsan çox vaxt öz iqtisadi mənafelərinin ziddinə addım atır. Çünki onun dini, mənəviyyatı var. Biz iqtisadiyyatın rolunu inkar etmirik. İqtisadiyyat da bir faktordur. Amma insanın fəaliyyətini istiqamətləndirən faktorlar çoxdur. Biz deyirik ki, ibadət, Allaha pərəstiş özü bir çıraqdır. İqtisadi mənafelərdən çox-çox yuxarı ali mənafelər var. Çox alimlər iqtisadi mənafelərini ayaq altına alıb elm əldə ediblər.”"
- İslam və Zamanın Ehtiyacları
124. "Şeytanlar insanoğlunun kalbinin çevresinde dolaşıp durmasa ve onun kalbini karartıp tozlara büründürmeselerdi, insanoğlu kalp gözüyle göklerin melekûtunu görebilirdi."
- Ruhun Tahareti
125. "“Dünya pazarında, iki tür insan vardır: biri kendini satar parasını alır, diğeri de dünyada kendini satın alır ve hür bırakır.”"
- İnsan-ı Kamil
126. "Melek aşkın ne olduğunu anlamadı anlatamadı
Bir kadeh içti ve insan toprağına döktü ."
- İnsan-ı Kamil
127. "Vücut psikolojik yapıyı, psikolojik yapı da vücut yapısını etkiler. Bu da insanoğlunun psikolojik sisteminin bağımsız bir sistem olduğunu, cismin bir parçası olmadığını gösterir."
- İnsan-ı Kamil
128. ""Kavuşma, aşkın sonudur, arzunun ölüp gömülüverdiği; bıkkınlık ve usancın dirildiği andır; kavuşma aşkın sonu, bezginliğin başlangıcıdır." der Eflatun."
- İnsan-ı Kamil
129. "İnsan bədəni onun insanlıq ruhuna malik olması səbəbilə şərafətlidir. Bu gözəl paltar adamlıq nişanəsi deyil.
Əgər adamlıq göz, dil, qulaq və burunla olsaydı, adamlıqla divar arasında nə fərq olardı?"
- Kamil İnsan
130. ".. akıl,hissin kölesidir."
- İnsan-ı Kamil
131. "... Bir həyat var, bir ölüm. Ölüm odur ki, diri qalırsınız, amma məğlub, məhkum və möhtac! Həyat isə fəth, zəfər və qələbə ilə ölməkdədir.
Həzrət Əli (ə)"
- Hikmətlər və Nəsihətlər
132. "“Bir çох аdаmlаr оlаr ki, dәrin sözlәr dаşıyаrlаr, lаkin özlәri dәrin оlmаzlаr; cümlәni hәmişә nәql еdәr, аmmа özü оnun dәrinliyini bаşа düşә bilmәz.”"
- Peyğəmbərin (s) Davranışlarına Bir Baxış
133. "- Diyor ki : " Herkesin başkaları hakkındaki yargısı, varlık aynasının arkasındandır.""
- İnsan Düşüncesinde Allah
134. "Ancak namaz ne anlama gelmektedir? Namaz imanın yenilenmesinden ibarettir. Bu maneviyat Allah-u Ekber nidasından elde edilmiştir. Müslüman bir birey namazda birkaç defa Allah-u Ekber nidasını söyler. Bu ifade hiçbir şeyin Allah'a denk gelemeyeceği anlamına gelmektedir. Karşısında onbinlerce kişiden oluşan ordu görse "La havle vela kuvvete illa billah" ve "Allah-u Ekber" der. Bu ifadeler Müslüman'ın Rabbine dayandığını, yardım ve kuvveti O'ndan aldığını ifade eder.Mücahidi mücahid kılan unsur bu namazdır."
- Ruhun Tahareti
135. "“Hamıdan çox sevdiyinə pislik etmə."
Bu məktub həmin şəxsə çatanda o, heç nə başa düşmür və deyir ki, axı insan sevdiyinə pislik etmir; adam öz övladını sevəndə ona pislik etmir; qardaşını sevirsə, ona pislik etmir. Amma digər tərəfdən də bilirdi ki, Əbuzər boş söz danışan adam deyil və onun mütləq nə isə bir məqsədi var. Təzədən məktub yazıb izah verməsini, məqsədinin nə olduğunu açıqlamasını istəyir. Əbuzər də cavab yazır ki, sənin özünü nəzərdə tuturam. Çünki insana ən əziz adam onun özüdür. İnsan özünü hamıdan çox sevir. Demək istəyirəm ki, özü- nə pislik etmə. Sən günah edəndə, pis işlər görəndə özünü unudursan və həmin pis işlərin mənfi nəticələrinin sonda özünə qayıdacağını bilmirsən. Özünü unutmayan kişi heç vaxt pis iş görməz. Çünki bilir ki, onun mənfi nəticəsi sonda özünə çatacaq. Pis iş görən insan, əslində, özünü unudub."
- Peyğəmbərlik Anlayışı
136. "Kadın ve erkek iki ayrı yörüngede seyreden iki yıldız gibidir. Her birinin, kendi sistemi dahilinde ve kendi yörüngesinde hareket etmesi gerekir. Kadınla erkeğin ve gerçekte insanlık camiasının saadetinin asıl şartı, bu iki türün her birinin kendi yörüngesi çevresinde hareketini sürdürmesidir. Hürriyet ve eşitlik, ancak bu ikisinden hiçbirinin kendi fitri ve tabiî yörüngesinden çıkmaması halinde faydalı olabilir."
- İslam'da Kadın ve Onun Hukuki Sistemi
137. "“Bilir ki, namaz insan ruhuna təsir edən ən güclü amildir.”"
- İslam və Zamanın Ehtiyacları
138. ""
Əlbəttə, Allah (Quranda) ağcaqanadı və ya ondan daha böyüyünü misal gətirməkdən çəkinməz. İman gətirənlər bunun Rəbbi tərəfindən bir həqiqət olduğunu bilirlər, kafirlər isə : «Allah bu məsəllə nə demək istəyir?» - deyirlər. Allah bu məsəllə bir çoxlarını düz yoldan azdırır, bir çoxlarını isə doğru yola aparır.
"
[Bəqərə surəsi, ayə 26]"
- Adl-i İlahi
139. "İntiharın ətrafdakıların diqqətini özünə cəlb etmək, eşqdə uğursuzluq, ictimai və iqtisadi rəqabətlərdə məğlubiyyət, yoxsulluq, narkotik aludəçiliyi, repressiya, həyat və varlığın puç sanılması kimi səbəblərinin olduğu deyilib. Amma onların hamısının başında bir səbəb dayanır və o, imansızlıqdır."
- İlahi Ədalət
140. ""Sevindiği zaman gözlerini yarı kapalı (gadd) bir hale getirirdi.""
- Hicab
141. "Biz namazın İnkaredilməz hissələrindən olan "Həmd" surəsində " mən yalnız Sənə ibadət edir və yalnız Səndən yardım diləyirik" deyil, "biz yalnız Sənə ibadət edir və yalnız Səndən yardım diləyirik" deyirik. Yəni biz Allaha birinci şəxsin təkində deyil, birinci şəxsin cəmində xitab edirik. Biz demək istəyirik ki, İlahi, mən tək deyiləm, bütün müsəlmanlarla birlikdəyəm… İlahi, mən fərd deyiləm, tək deyiləm, cəmiyyətin üzvüyəm, toplumun bir hissəsiyəm,bədənin bir üzvüyəm. BİZ “MƏN” DEYİL, “BİZ”İK"
- Mənəvi Azadlıq
142. "Bəndəlik, sonu rübubiyyət olan bir cövhərdir."
- Mənəvi Azadlıq
143. "Mağaradakılar bu kölgələri görürlər və əvvəldən bu kölgələrin sahiblərini görmədikləri üçün kölgələri əsl həqiqət sanırlar"
- Teizm Seminarları
144. "Yaptığım her işi mutlaka toplumumun ona ihtiyaç duyduğunu gerekli gördüğümden yapmışımdır."
- Hz. Hüseyin'in Emr-i Maruf ve Nehy-i Münkeri
145. ""Üç şey büyüklük ahlakındandır. Senden ilişkisini kesenle ilişki kurman, seni herhangi bir şeyden yoksun bırakan kimseyi bağışlaman ve sana zulmeden kimseyi affetmendir."
Hz. Muhammed Efendimiz(ﷺ)"
- Ahlak Felsefesi
146. "Bir insan için âlemdeki sermayelerin en büyüğü, insanın kendi nefsidir. Kendini kaybeden bir kimse, her neye sahip olursa olsun, sanki hiçbir şeye sahip değil gibidir."
- Ahlak Felsefesi
147. "İslâm öncesi İran'da, Yahudi kavmi arasında ve muhtemelen Hindistanda hicab vardı, üstelik İslâm kanunlarında belirtilen hicabtan daha sert ve zor şekliyle. Ama cahiliyet devri Arapları arasında hicab yoktu. Hicab, Arap toplumunda İslâm'la birlikte görülmeye başladı."
- Hicab
148. ""Allah'ım sorun ve belalardan sana sığınıyorum, demeyin. Allahım sorun ve belaların saptırıcılığından sana sığınırım, deyin" Hz. Ali"
- Kur'an'da İnsanlık Öğretisi
149. "Burada insanın şəxsiyyəti, əxlaqi keyfiyyətləri, psixologiyası, aldığı tərbiyə, genetik xüsusiyyətləri, ağıl və uzaqgörənliyi özünü göstərməyə başlayır, hər bir kəsin xoşbəxt və ya bədbəxt gələcəyinin onun şəxsiyyəti, psixologiyası, əxlaqi vərdişləri, intellektual və elmi səviyyəsi və nəhayət, özü üçün seçdiyi yol ilə nə qədər əlaqəli olması məlum olur."
- İnsan və Tale Problemi
150. "Kendini tanımayan insan hem kendini bedbaht etmiştir hem de dünyasını ..."
- İnsan-ı Kamil
151. "En tehlikeli düşmanın, iki böğrün arasında yerleşmiş bulunan nefsindir."
- İnsan-ı Kamil
152. "Evet kimin derdi daha çoksa, her kim başkalarının hissedemediği bazı dertleri hissedebiliyor, diğerlerinin duyamadığı bazı acıları duyuyor ve taşıyorsa; bu dertleri hissedebildiği, bu acıları duyabildiği ölçüde diğerlerinden daha uyanık ve daha bilgilidir."
- İnsan-ı Kamil
153. "“Yəni materialistlərlə öz aranızda hansı məsələnin mübahisəli olduğunu qeyd edərkən, fikir ayrılığının kiçik müqəddimədə olduğunu bildirirsiniz və deyirsiniz ki, göstərdiyiniz bu səbəbləri mən də qəbul edirəm, səbəbiyyət qanununu mən də qəbul edirəm, səbəb-nəticə qaçılmazlığını mən də qəbul edirəm, həmçinin determinizm qanununu da qəbul edirəm, amma söhbət bundan gedir ki, bizim hazırda tanıdığımız səbəblər bu nəticənin yaranması üçün kifayətdir, ya yox? Ehtimallar qanunu da sizin köməyinizə gələrək deyir ki, mövcud amillər kifayət deyil...”"
- Teizm Seminarları
154. "İnsanı değiştirecek olan ideolojinin Marksist ideoloji olacağı ileri sürülecek olursa deriz ki,Marksist ideoloji kendi kendini mi var etmiştir ki,insanı değiştirsin?"
- İnsanın Tarihte Tekamülü
155. "Ağılın ən çox büdrədiyi yer, tamahların hakim olduğu yerlərdir.
Ağıl və zəkanın paxıllarından biri xudbinlik və insanın özünü böyük sanmasıdır.
Hz Əli (ə)"
- Hikmətlər və Nəsihətlər
156. "Cehalet, bilgisizlik ve ahmaklıkla mücadele etme, aynı zamanda nifaka karşı da mücadele etmek demektir. Çünkü ahmaklar, münafıkların oyuncağı olmaya daima elverişlidirler."
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
157. "Lakin, mantıkla donanmış olmak, kişinin, şekil bakımından bile olsa, yanlış yapmaması için yeterli değildir. Kişiyi yanlıştan koruyan şey, mantığın incelikleri ile birlikte kullanılmasıdır. Nasıl ki sağlığı korumak ve tedavi için tıp ilmiyle dolanmış olmak yeterli değil, onun kullanmayı da bilmek gerekir..."
- İslami İlimlere Giriş
158. "Arap kadınları, âdet olduğu üzere omuzlarını açık bırakan gömlekler giyerlerdi ve boynun etrafıyla göğüslerini örtmezlerdi. Başları üzerine attıkları başörtülerini ise başın arka kısmından aşağı sarkıtırlardı aynen günümüzde Arap erkekleri arasında âdet olduğu gibi. İster istemez kulaklar, kulak memeleri, küpeler, göğsün ön tarafı ve boyun açıktı ve görünüyordu. Bu âyet-i kerîmede, başörtülerin sallanan kısımlarını göğsün iki tarafına ve omuzlarına atmaları emredilerek böylece bedenin söz konusu edilen kısımlarının kapatılması gerektiği amaçlanıyor. İbn-i Abbas bu cümlenin tefsirinde şöyle diyor: "Kadın; saçını, göğsünü, boynunun etrafını ve gırtlağını örtmelidir."
Bu âyet-i kerîme, örtünmenin sınırlarını açıkça ortaya koymaktadır."
- Hicab
159. "Biz bir hakikate inanıyoruz- ve hiç kimse bu hakikati inkâr edemez- ki bunun adı hayattır."
- İnsan Düşüncesinde Allah
160. "Şeyx Məhəmməd Əbduh belə deyir: "Avropa öz dinindən əl çəkən gündən inkişaf etdi, bizsə öz dinimizdən əl çəkən gündən geriləməyə başladıq".
Mürtəza Mütəhhəri "Peyğəmbərin davranış metodları" kitabı
Qeyd: Bir cəmiyyətin tərəqqisi yalnız texnologiya ilə deyil, mənəviyyatla da ölçülür. Onlar təhrif olunmuş bir dindən uzaqlaşaraq irəlilədi, biz isə ilahi bir dinin təlimlərindən uzaqlaşdığımız üçün öz mahiyyətimizi itirdik.
İslam – əxlaqın, ədalətin, elmin və inkişafın dinidir. Onu tərk etmək, yalnız Allaha deyil, özümüzə qarşı da zülmdür."
- Peyğəmbərin Davranış Metodları
161. "Kırılmış ateşli bir kalp olmasa ağlamaz insan."
- Ruhun Tahareti
162. "İslam'da ne başkasına zarar verme hakkı var, ne de başkasının verdiği zarara katlanma mecburiyeti."
- 10 Konuşma
163. "Fatalizmə inanan şəxs əşyalar, xüsusilə insan, onun psixoloji və əxlaqi şəxsiyyəti ilə xoşbəxt və ya bədbəxt gələcəyi arasında səbəb-nəticə əlaqəsi olduğunu inkar etdiyi üçün heç vaxt öz şəxsiyyətini gücləndirmək, əxlaqını düzəltmək, əməllərinə fikir vermək barədə düşünmür və hər şeyi təqdirə həvalə edir."
- İnsan və Tale Problemi
164. "Gönül gider çünkü göz meyletti
Gönlün halatı gözün elindedir."
- Hicab
165. ""Gad" (غض) ve "gamd" (غمض) kelimelerinin her ikisi de "göz konusunda kullanılmaktadır. Bazı kimseler bu ikisini birbirine karıştırırlar."
- Hicab
166. "Bəla və müsibətlər insan onlardan bəhrələndiyi, səbir və müqavimət göstərdiyi, bəlalardan doğan çətinliklərə sinə gərməklə öz ruhunu kamilləşdirdiyi təqdirdə nemətdir. Amma əgər insan çətinliklər qarşısında qaçmaq yolunu seçsə və nalə edərək şikayətlənsə, həmin bəla onun üçün, doğrudan da, bəla olacaq."
- İlahi Ədalət
167. "…əgər bütün aləm qış fəsli kimi ölsə, ümidinizi itirməyin, ”dünyanı qış bürüdü, daha baharın vaxtı bitdi” deməyin, çünki başqa bir bahar gələcək."
- Mənəvi Azadlıq
168. "Allah yer üzünü heç vaxt sahibsiz qoymayıb, qoymayacaq da."
- Mənəvi Azadlıq
169. "İnsanın öz vücudu, ruhu azad olmalıdır ki, başqalarına da azadlıq bəxş edə bilsin."
- Mənəvi Azadlıq
170. ""Bir toplumda zayıflar güçlülerin karşısına dikilip dili sürçmeksizin haklarını istemedikçe, o toplumun kutsiyeye varıp pak olması; kusur,ayıp ve kötülüklerden kurtulabilmesi mümkün olamayacaktır.""
- İnsan-ı Kamil
171. "Aşk öyle bir gerçektir ki bütün mahlukatın zerelerindeki cereyan ve hareketlerin sebebidir."
- İnsan-ı Kamil
172. "Hem hâkimsin hem hekim. Bunlar genellikle birbirleriyle anlaşamazlar. Yumuşaksın hem, nihayetsiz derecede yumuşak; pis kan dökmek gereken yerde hem de son derece cesursun; nihayetsiz derecede âbidsin (hizmet eden). Sende âbidlik var. Fakirsin, hiçbir şeyin yok ve çok cömertsin hem de, eline geçeni bağışlarsın.
“Hür insanların elinde mal karar kılmaz
Nasıl ki kahır aşıkın gönlünde, su süzgeçte”"
- İnsan-ı Kamil
173. "Şübhə yəqinin, sual vüsalın, iztirab isə rahatlıq və asayişin müqəddiməsidir"
- Teizm Seminarları
174. "Təəsüflər olsun ki, biz öz düşüncə və davranışlarımıza o qədər vurğun oluruq ki, hər birimiz ancaq öz getdiyimiz yolu düzgün sayırıq."
- Adl-i İlahi
175. "Qəhrəmanların bu qədər təriflənməsinin səbəbi onların saylarının az olması ilə bağlıdır. Həqiqət budur ki, insanların gözəllikləri dərk və hiss etməsi bu gözəlliklərin müqabilində çirkinliyin olması şəraitində mümkündür."
- Adl-i İlahi
176. "Muaviye b. Yezit hilafet makamını eline aldı. Hilafet makamına geçtikten birkaç gün sonra minbere çıkıp "Ey insanlar dedem Muaviye Ali ile savaştı. Dedem değil Ali haklıydı. Babam yezit de Hüseyin b. Ali ile savaştı. Bu olayda da haklı olan babam değil Hüseyindi. Ben bu durumda babamdan uzağım ve onun yaptıklarına ortak olmak istemem, kendimi de hilafete layık görmüyorum. Babamın ve dedemin günahlarına ortak olup aynısını yapmamak için hilafetten çekildiğimi ilan ediyorum. "dedi. Dost ve düşmanın üzerine bu derece etki yapan bu kuvvet hakkın kudreti ve Hüseyin b. Ali'nin kuvvetiydi."
- Hz. Hüseyin'in Emr-i Maruf ve Nehy-i Münkeri
177. "Maslahatı sağlayacak yalan, fitne çıkaracak doğrudan iyidir."
- Ahlak Felsefesi
178. "Yüce Allah iç dünyamızda bize ahlaki emirler veren birtakım emirler ve tekliflerle yüklü emredici bir güç yaratmıştır. Başka bir deyişle, insanoğlu "mükellef olarak (kendinden sorumlu olarak)" doğmuştur. Başkaları insanın ağır bir göreve hazır bir halde doğduğunu, daha sonra sorumlu olmayı kabul ederek doğduğunu savunurlar. Kant şöyle demektedir: "Beşer kesinlikle sorumlu olarak doğmuştur. Sorumlulukları kendisiyle birlikte gelmiştir." (Elbette maksat vicdani sorumluluklardan başka bir şey değildir. Bu, sorumlulukların bir kısmıdır. O, sadece ahlaki sorumlulukları kastediyor.) "Insan kendinden sorumlu olarak gelmiştir" demek, insanın içine birtakım sorumluluklar konulduğunu, kendi içinde bu emirleri verecek bir güç bulunduğunu söylemek demektir."
- Ahlak Felsefesi
179. "و لا نتخوف قارعة حتى تحل بنا
Bizim camaatımız cahil olub, qarşılaşacaqları bəlalar qarşılarına çıxmayınca ayırd etmirlər, uzaqgörən deyillər, gərək uzaqgörən olsunlar. Onlar gərək təkcə öz zamanələrinin vəziyyətini tanımaqla kifayətlənməsinlər, o qədər müsibət tanıyan olsunlar ki, qarşıda gələcək bəlanı qabaqcadan başa düşsünlər və bilsinlər ki, əlli il sonra necə olacaq.
M.Mütəhhəri"
- İmam Hüseyn Qəhrəmanlığı
180. "İnsanın kazanmadan elde ettiği duygular ahlâk sayılamaz."
- Ahlak Felsefesi
181. ""Takvâ, aklın düşmanı olan hevâ ve hevesi eğitir.,"
- 10 Konuşma
182. "Coğrafi mühit, təbii şərait, Günəşin istiliyi və sairə insanın cisminin formalaşmasına, cismani vəziyyət də ruhun formalaşmasına təsir göstərir."
- Peyğəmbərlik Anlayışı
183. ""... siz cahilce her duyduğunuza inanmak ve teslim olmak istiyorsunuz.""
- 10 Konuşma
184. "Hareketin çelişkilerden doğduğunu, çelişkisiz hareketin olamayacağını, yani, bir toplum çelişkisiz bir aşamaya ulaştığında, artık o idealsiz, hareketsiz, ölü ve donmuş bir toplumdur diyen bir doktrine mi bel bağlayacağız?"
- İnsanın Tarihte Tekamülü
185. "İslam toplumunun ihtiyaçlarının karşılanabilmesi için bilinmeleri zorunlu olan her ilimin öğrenilmesi Müslümanlara farzdır. Bütün ilimlerin, farz olan İslami ilimler arasında yer alması, İslam toplumunun ihtiyaçlarını karşılamaya yöneliktir. Bunun için İslami ilimler, birçok tabii ve matematiksel ilminde kapsar."
- İslami İlimlere Giriş
186. "İslam da sevgi konsepsiyası ilə çıxış edir. Quran, Peyğəmbəri (s) "رحمة للعالمين“ (aləmlərə rəhmət) olaraq tanıtdırır:
وَ مَا أرسلناكَ إِلَّا رَحْمَة لِلعالَمينَ
"Biz səni aləmlərə rəhmət olaraq göndərdik"
Ənbiya surəsi, 107-ci ayəǝ."
- İmam Əlinin (ə) Cazibə və Dafiəsi
187. "“İnsanın əbədi həyat meyli var.”"
- Peyğəmbərlik Anlayışı
188. "Her zaman zâhir olan bir şeyi zihin algılayamaz."
- İnsan Düşüncesinde Allah
189. "Şüphe ve zan, gerçeğin aşikâr olmasına yardım eder; gerçeğin özelliği ve tabiatıdır bu. Şüphe, yakînin başlangıcı; tereddüt araştırmanın basamaklarıdır."
- İslam'da Kadın ve Onun Hukuki Sistemi
190. "Fıtrat, içgüdüden daha bilinçlice bir iştir. İnsan, bildiği şeyi bildiğini bilebilir; yani insanın bir takım fitrîyatı vardır ve bu fitrîyatlara sahip olduğunu bizzat kendisi de bilir."
- Fıtrat
191. "İnsan, doğal güzellikleri sever; berrak ve saf bir nehir görmekten, bir havuz, bir deniz görmekten lezzet alır, ufku, dağları, ovaları... vb. tabiat manzaralarını seyretmekten zevk duyar. Bu duygu, onun yapısında vardır çünkü."
- Fıtrat
192. "Dünyada iki kişiden birinin aklı var, dini yok
Diğerinin; dini var, aklı yok"
- Fıtrat
193. ""Din fıtratullahtır.""
- Fıtrat
194. "Allah (c.c.) beni bu işle ruhbanlık için görevlendirmedi. Benim dinim gerçeklere uygun, aynı zamanda da sade ve kolaydır. Allah beni ruhbanlık ve riyazet için göndermedi, beni fıtri, kolay ve bağışlayıcı bir din üzere gönderdi.
|Hz. Muhammed"
- Hicab
195. "İnsan, ruh ve bedenin birleşiminden oluşmuş bir hakikattir; ruhu ise bütünüyle ilahî bir hakikattir: "Ona ruhumdan üfledim." (Hicr, 29)"
- Fıtrat
196. "Nasihat etmek, kişinin biraz amel ehli olması, kalp sefasına ve imana sahip olması ve birkaç kelime öğüdü bilmesi durumunda yapılabilecek ve faydalı olabilecek bir iştir. Şahıs amel ehli ve ihlaslı olursa büyüklerin sözlerini söylemek bile yeterli olur."
- 10 Konuşma
197. "Təəsüflər olsun ki, biz öz düşüncə və davranışlarımıza o qədər vurğun oluruq ki, hər birimiz ancaq öz getdiyimiz yolu düzgün sayırıq."
- Adl-i İlahi
198. "Qəhrəmanların bu qədər təriflənməsinin səbəbi onların saylarının az olması ilə bağlıdır. Həqiqət budur ki, insanların gözəllikləri dərk və hiss etməsi bu gözəlliklərin müqabilində çirkinliyin olması şəraitində mümkündür."
- Adl-i İlahi
199. ""Takvâ, aklın düşmanı olan hevâ ve hevesi eğitir.,"
- 10 Konuşma
200. ""... siz cahilce her duyduğunuza inanmak ve teslim olmak istiyorsunuz.""
- 10 Konuşma
201. "“İnsanın əbədi həyat meyli var.”"
- Peyğəmbərlik Anlayışı
202. "Hədəf səndən yuxarı mərhələdə duran və sənin çatmağa can atdığın şeydir. Sənin şərti olaraq düzəltdiyin və qəbul etdiyin şey isə sənin əlindədir və səndən aşağıdadır."
- Fitrət Anlayışı
203. "İzzetli ölüm ,zilletle yaşamaktan daha iyidir."
- İmam Hüseyin ve Kerbela 1
204. "“Bu, eyniylə ərəb bütpərəstlərin öz əlləri ilə bir büt düzəldib sonra ona ibadət etmələrinə bənzəyir. “Özünüz yonduğunuz şeyə ibadət edirsiniz?!" "Hədəf" səndən yuxarı mərhələdə duran və sənin çatmağa can atdığın şeydir. Sənin şərti olaraq düzəltdiyin və qəbul etdiyin şey isə sənin əlindədir və səndən aşağıdır.”"
- Fitrət Anlayışı
205. "Ruhlar böyük olanda cisimlər onun istəklərinə çatmaq yolunda yorulub əldən düşər."
- Mənəvi Azadlıq
206. "İnsan öz şəhvət, qəzəb və tamahının əsiri ola-ola başqalarının azadlığına hörmətlə yanaşa bilərmi?"
- Mənəvi Azadlıq
207. "“Kimə ehtiyacını bildirsən, onun əsiri olacaqsan; kimə ehtiyacsızlıq izhar etsən, ona bərabər olacaqsan; kimə yaxşılıq etsən, onun ağası olacaqsan”"
- Mənəvi Azadlıq
208. "Ubudiyetten Rububiyete..."
- Ruhun Tahareti
209. "Ağılsızın öz nəfsi istəkləri ilə özünə qarşı etdiklərini heç düşmən düşmənə etməz."
- Hikmətlər və Nəsihətlər
210. "sîret, üslûp, metot ve mantık sahibi fertlerin kendi seyrlerinde (gidişat ve davranışlarında) kullandıkları özel metot, üslûp ve yöntemden ibarettir. bütün insanların seyrleri vardır; fakat herkesin sîreti yoktur."
- Sîret-i Nebevî'de Bir Gezinti
211. "İnsan öz məhdudluğundan çıxmayınca zəifdir, qorxaq, paxıl, bədxah, dözümsüz, xudbin və təkəbbürlüdür. Ruhu parlaq deyildir, sevinc və həyəcanı yoxdur, həmişə sönük və soyuqdur. Lakin öz hüdudlarından eşiyə çıxanda və mənlik divarını yaranda bu çirkin xüsusiyyətlər və sifətlər ardan gedir."
- İmam Əlinin (ə) Cazibə və Dafiəsi
212. "Dünyada yalnız bir növ varlıq var o da yaxşılıqlardır. Bütün pisliklər yoxluqlar qismindəndir və yoxluqlar varlıq deyildirlər."
- Adl-i İlahi
213. "Hz. İbrahim (a.s.)'ın dediği gibi diyebilmektir gâye.
“Ben yüzümü tamamen, gökleri ve yeri yoktan var edene çevirdim ve artık ben asla Allah'a ortak koşanlardan değilim."
~Enam,79."
- Ruhun Tahareti
214. "İnsanlar peygamberleri ve evliyaları daha çok takip etmekte, bilginleri ve filozofları ise onlara oranla daha az izlemektedirler. Acaba neden? Şundan dolayı olsa gerektir: filozoflar ve bilginler, halka sadece bilgi ve teori sunmaktadırlar. Bilgin, kendi köşesine ve veya odasına çekilir ve halka sunabileceği kitaplar yazar. Fakat Peygamberler ve veliler teori sunmakla kalmazlar, sadece şart olan konuları iletmekle yetinmezler aksine baştan ayağa amel ve pratik üretirler söyledikleri şeyleri aynı zamanda ilk önce kendileri yapar hatta bundan da öte peygamber ve veli kişilerin herhangi bir konuyu topluma iletmek istediklerinde onu önce pratik hayatlarında gösterdiklerini ve daha sonra halka anlattıklarını söylemek mümkündür."
- Hz. Hüseyin'in Emr-i Maruf ve Nehy-i Münkeri
215. "Hakikat süslü bir saraydır .Heva ve heves tozu dumana katmış ."
- Ahlak Felsefesi
216. "Duymakta olan etki, bilmekte yoktur."
- Ahlak Felsefesi
217. "Eğer kendini tanımazsan davranış ve ahlakının dünyada nasıl olması gerektiğini, yani nasıl olman gerektiğini bilemezsin. Çünkü ahlak, birtakım davranışlar olduğundan, "nasıl olmalısın" sorusu, "nasıl davranmalısın" şekline dönüşür. O halde dünya sırlarının en büyüğünü anlamak ve insanoğlunun düşüncesinde açık olan en önemli meseleyi, yani Allah'ı idrak etmek için kendini tanımalısın."
- Ahlak Felsefesi
218. "“Əlbəttə, bu sədaqət iman üzündən olmalıdır və mənfəətpərəstliyə – "əgər mən yalan danışsam, başqaları da yalan danışacaq və onda mənə daha çox ziyan dəyəcək" məntiqinə – əsaslanmamalıdır.”"
- Peyğəmbərlik Anlayışı
219. "... Hz. Ali(r.a)nin bir tür "kendi özünü tanıma"nın değerini anlatan sözüne kulak verelim: " Allah'ın rahmeti, nereden geldiğini, nereye gideceğini ve nerede olduğunu bilen kişiye olsun. "(Nehcü'l-Belağa)"
- Kur'an'da İnsanlık Öğretisi
220. "Belə bir söz var: “Hər hansı bir şeyin mümkünlüyünün ən tutarlı dəlili onun gerçəkləşməsidir”."
- Peyğəmbərlik Anlayışı
221. "“...yaradılışda fərqlilik vardır, ayrı-seçkilik isə yoxdur”."
- Teizm Seminarları
222. "“Səadət insanın öz arzularına çatmasıdırmı, yaxud mövcud vəziyyətdən razı qalmasıdırmı?”"
- Teizm Seminarları
223. "O, işıqlı Günəşdir, nadanlar isə Onu
Şam işığı ilə səhralarda axtarır
M. Şəbüstəri"
- Teizm Seminarları
224. "«Görəsən, biz bu şəkk və tərəddüdlər burulğanından, şübhə və suallar hücumundan narahat olaraq təəssüflənməliyikmi? Mənim fikrimcə, bu barədə nigaran olmağa heç bir əsas yoxdur. Şübhə yəqinin, sual vüsalın, iztirab isə rahatlıq və asayişin müqəddiməsidir.»"
- Teizm Seminarları
225. "“Biz də yəqindən başqa bir şey istəmirik və sübuta lüzum yoxdur”."
- Teizm Seminarları
226. ""Ədalət" bərabərlik demək deyil. Ədalətin mənası budur ki, hər bir mövcudun haqqı nədirsə və nəyə malik ola bilərsə, ona versinlər."
- Teizm Seminarları
227. "Şübhə yəqinin, sual vüsalın, iztirab isə rahatlıq və asayişin müqəddiməsidir."
- Teizm Seminarları
228. ""İlim talep etmek tüm Müslümanların üzerine farzdır.""
- 10 Konuşma
229. "İyilerin sevgisi gönül ve dini herkesten pervasızca aldı
Güzel yüzün aldığını satrancın yüzü alamadı
Mecnun kendi başına Mecnun olmadı ya!
Bu alemden yıldızlara götüren Leyla cezbesiydi
Güneş pınarına kendiliğimden ulaşmış değilim ben
Bir zerreyim nihayet; senin sevgin yüceltti beni.
Bu alemde aklımızı başımızdan alan
Senin cilven oldu, sana vurulduk öylece."
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
230. "❝Kıskançlık ve başkalarının kötülüğünü istemek, ruhsal bir hastalıktır.❞"
- Bilinmeyen Simasıyla Hz. Ali
231. "Bir hutbede Hz. Ali buyuruyor: "Ben peygamberden çok kere duydum ki: Zayıfın güçlü karşısında durduğu; yüreği titremeden kendi hakkını isteyebildiği zamana kadar hiçbir toplum, kötülükten ve ayıptan arınamaz. O kişi kutsiyet ve temizlik bakımından yüksek derecelere ulaşamaz.""
- İnsan-ı Kamil
232. "Erkeğin binbir güçlükle kazandığı parayı, cömertçe üstüne başına harcaması için canı gönülden karısına takdim etmeye hazır olmasının nedeni ; ruhunun kadına muhtaç olduğunu sezmesindendir, Allah Teala'nın kadını onun ruhu için huzur kaynağı kıldığını anlamış olmasındandır:
“ O sizi bir nefisten yaratan ve ondan da yanında huzur bulsun diye eşini var edendir...”"
- İslam'da Kadın ve Onun Hukuki Sistemi
233. "Sizin istediğiniz ne ise, arzuladığınız gibi haşrolunacaksınız."
- İnsan-ı Kamil
234. "Kur'an'a göre cihad ancak Hak yolunda olur, düşünce ve inanç yolunda değil."
- İnsan-ı Kamil
235. ""Sen bir zaman halktan ayrı kalırsın
yaratılana kadar gam ve tasada gömülü kalırsın.
Bu sen ile o sen ne zaman bir olursun,
ister güzel ister hoş,ister sarhoş,yapayalnızsın.""
- İnsan-ı Kamil
236. "' Əvvəlcə əqidənlə cihad edərək düzgün və haqq əqidə əldə etməlisən, haqqı kəşf etdikdən sonra isə
onun yolunda cihad etməlisən. '"
- Kamil İnsan
237. "İnsan kendi amelinin oluşumudur."
- Ruhun Tahareti
238. "“Ey özü başdan ayağa varlıq olan, sən yoxluqda nə axtarırsan?!
Ey özü başdan ayağa dəniz olan, nəmişlik sənin nəyinə lazımdır?”"
- Mənəvi Azadlıq
239. "Deyirlər ki, Hindistandan gətirilmiş filin həmişə başına vurmaq lazımdır, çünki belə etməsələr onun yadına Hindistan düşər."
- Kamil İnsan
240. "İmam Rıza ve Bir hristiyan bilgini arasında Hz İsa (ra) ilahlığı ve kulluğu konusunda konu kızışmıştı. Hristiyan bilgini Hz İsa için ilahi ve insanüstü bir makam olduğuna inanıyordu. İmam Rıza şöyle buyurdu: İsa mesih'in her şey güzeldi ancak bir tek şey vardı ki o, diğer peygamberler gibi ibadete ilgili göstermiyordu. Hristiyan bilginin"senin böyle bir şey söylemen doğrusu çok garip, Hz İsa herkesten daha çok ibadet ederdi" dedi.
İmam Rıza Hristiyan bilginden Hz İsa'nın ibadet ettiği itirafını duyar duymaz, "İsa kime ibadet ediyordu ? Acaba ibadeti kulluğun işareti değil midir ? Acaba ibadet ilah olmamanın delili değil midir?" Dedi."
- İslami İlimlere Giriş
241. "Ən pis dost o kəsdir ki, insan onunla ünsiyyətdə olanda özünü çətinliyə salmaq məcburiyyətində qalır."
- Hikmətlər və Nəsihətlər
242. "İslam, Müslümanların çöküşünün etkeni değildir, aksine Müslümanlar İslamî öğretiler dairesinden saptıkları ve bu konuda yetersiz kaldıkları için çöküşe maruz kaldılar ve bu geri kalmışlıklardan sorumlu olanlar da Müslümanların kendileri olmaktadır."
- İnsan ve Kader
243. "Əgər biz buradan, işıq sürəti ilə hərəkət edən kosmik bir gəmi ilə fəzada bir milyard il yol getsək, Allaha olan nisbətimiz dayandığımız bu nöqtənin Allaha olan nisbəti ilə eyni olacaq. “Hansə tərəfə üz tutsanız, Allah ordadır” (Ənam surəsi, 3) ayəsinin mənası budur."
- Teizm Seminarları
244. "Demək, ədalətin bərqərar olması üçün ədalətli qanun lazımdır. Ədalətli qanun da Allah tərəfindən olmalıdır. Ədalətli qanunun icra zəmanəti olması üçün Allah tərəfindən mükafat və cəza təyin olunmalıdır və insanların bu mükafat və сәzaya iman bəsləməsi üçün Allahın özünü tanımaları lazımdır. Deməli, Allahı tanımaq bir neçə vasitə ilə ədalətin bərqərar olmasına bir vasitədir."
- Hayatın Hedefi
245. "Varlık âleminin ihtiyaçsız hakikat olmadan mevcûd olması mantıklı değildir ve bu olmadan gerekçelendirilemez. Tabiat, tabiat ötesi olmadan, yani ihtiyaçsıza dayanmadan muhtaç gerekçelendirilemez."
- İnsan Düşüncesinde Allah
246. "İnsan tabiatın bir parçasıdır. Tabiatın parçası olması gerekçesiyle “olma” ve evrim halinde bulunan bir varlıktır. Bütün çabası, kuvveden fiile ve eksiklikten olgunluğa yetiştirmektir kendisini. İnsanın bütün çabaları, kuvveden fiile ve eksiklikten tamlığa doğru bir tür harekettir."
- Materyalizme Eğilim Nedenleri
247. "“Yenilik və qədimlik yaxşılıq və ya pislik ölçüsü deyil. Qədimi bir şey yaxşı, yeni bir şey pis ola bilər.”"
- İslam və Zamanın Ehtiyacları
248. "İnsanî asaletler, ancak fıtrî şeyler olduğu ve insanın fıtratından kaynaklandığı zaman mana, mefhum ve hakikat kazanır. Mahsus hayırda (maddî açıdan iyi ve hayırlı olan şeylerde) insan, nasıl mahsus hakikatiyle, mahsus hakikatlere doğru hareket ediyorsa, manevî değerler de insanın “makul hakikatiyle onlara doğru hareket ettiği gerçekler” olduğu zaman anlam bulur. İnsanın tekâmülü de sadece bu varsayımla tasavvur edilebilir zaten. Nitekim bunu insandan alacak olursanız tekâmül denilen şey üretim araçları için bir değer taşısa bile, insaniyet için hiçbir anlam ifade etmeyecektir."
- Fıtrat
249. "“İslam heç bir halda ictimai şəraiti və cəmiyyətin vəziyyətini bəhanə kimi qəbul etmir.”"
- İslam və Zamanın Ehtiyacları
250. "Hədəf səndən yuxarı mərhələdə duran və sənin çatmağa can atdığın şeydir. Sənin şərti olaraq düzəltdiyin və qəbul etdiyin şey isə sənin əlindədir və səndən aşağıdadır."
- Fitrət Anlayışı