Martin Heidegger En Beğenilen Sözleri
1. "tasası olmayanın tasarısı olmaz ..
tasarı denen şey , yaşadığı anın sınırları içinde sıkışıp kalmayarak en az yarın için tasanabilecek kadar zihin sağlığını , hafıza bütünlüğünü kaybetmemiş , dünü bugünü ve yarını bir arada düşünebilen kimselerin elinden gelebilecek bir şeydir .."
- Düşüncenin Çağrısı
2. ""Hayatın hakiki manası ölüme götürmesindedir.""
- Metafizik Nedir? Was ist Metaphysik?
3. "Nietzsche buna Yetkinleşmemiş Hiççilik der. Nietzsche bu konuda şunu söyler (Güç İstemi. A.28. y. 1887) : "Yetkin olmayan Hiççiliğin biçimleri: Biz tam da onların ortasında yaşıyoruz. Şimdiye kadarki değerleri yeniden değerlendirmeksizin Hiççilikten kurtulma girişimi ise karşıtını yaratır, sorunu derinleştirir""
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
4. "Herkes aklını kullanmak yerine inanmayı seçmiştir."
- Düşüncenin Çağrısı
5. ""Noksanlık şu demektir:
Birbirine ait olanın
henüz bir arada olmayışı.""
- Varlık ve Zaman
6. "Okumak kişinin kendi kafası yerine
başka birisinin kafasıyla düşünmesidir..."
- Düşüncenin Çağrısı
7. "Schopenhauer'e göre kötümserlik, dünyaların en kötüsü olan bu dünyada yaşamın yaşanmaya da onaylanmaya da değmediği inancıdır. Bu Öğretiye göre yaşam da, bir bütün olarak yaşam olarak varolanlar da yadsınacaktır. Nietzsche'ye göre bu tür kötümserlik "zayıflığın kötümserliğidir". Zayıflığın kötümserliği her şeyde yalnızca karanlığı görür, o her şeyde başarısızlığın temelini bulur, her şeyin sonunda felaketin daniskasına uğrayacağını bildiğini ileri sürer. Buna karşılık, güçlü kötümserlik, güçlü olduğundan kendini kandırmaz, tehlikeli olanı görür."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
8. "Duranın durduğu yerde
hep durmaya devam edeceğini sandık."
- Düşüncenin Çağrısı
9. "herkes aklını kullanmak yerine
inanmayı seçmiştir.."
- Düşüncenin Çağrısı
10. "Nietzsche 1887 yılında bir yazısında bir soru sordu. "Hiççilik ne anlama gelir?" yanıtladı. "En yüksek değeri değerden düşürmek." (Güç İstemi, Aforizma. 2)"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
11. "Bir insan yaşamaya başladığı an, ölmeye hazır yaştadır."
- Varlık ve Zaman
12. "Noksanlık şu demektir:
Birbirine ait olanın henüz bir arada olmayışı."
- Varlık ve Zaman
13. "Son, ötekileşerek kendine varan başlangıçtır yalnızca."
- Hegel'in Tinin Fenomenolojisi
14. ""...ilim, mide içindir.""
- Metafizik Nedir? Was ist Metaphysik?
15. ""Noksanlık şu demektir: birbirine ait olanın henüz bir arada olmayışı.""
- Varlık ve Zaman
16. "İnsan da aksine hep kolay olanı seçmiştir."
- Düşüncenin Çağrısı
17. "Noksanlık şudur: Birbirine ait olanın henüz bir arada olamayışı.."
- Varlık ve Zaman
18. "Nasıl? Ne zaman? ve Nerede? – Tanrılar sessiz
kalır!
Öyleyse tutunun Çünkü ye ve Nedenini sormayın."
- Zaman ve Varlık Üzerine
19. "noksanlık şu demektir;
birbirine ait olanın henüz bir arada olmayışı.."
- Varlık ve Zaman
20. ""Her şeyin kendi zamanı vardır."dediğimizde, zaman adını kullanırız. Bu şu anlama gelir: Gerçekte varolan her şey, her varolan doğru zamanda gelir ve gider , zaman onu tayin ettiği sürece bir süre kalır. Her şeyin kendi zamanı vardır..."
- Zaman ve Varlık Üzerine
21. "Hayatın hakiki manası ölüme götürmesindedir."
- Metafizik Nedir?
22. "İnsansız zaman yoktur."
- Zaman ve Varlık Üzerine
23. "Noksanlık şu demektir: Birbirine ait olanın henüz bir arada olmayışı."
- Varlık ve Zaman
24. "Metafizik tarihin açık alanıdır, burada duyuüstü dünyanın, ülkülerin, Tanrının, ahlak kurallarının, usun yetkesinin, ilerlemenin, çoğunluğun mutluluğunun, kültürün, uygarlığın yapıcı güçlerini yitirip boşalmasının yazgısı yaşanır. Biz duyuüstü dünyanın özünün özsüzleştirilmesine, çürüme diyoruz."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
25. "“Başkalarının düşüncelerini okumak, kişinin davet edilmediği bir yemeğin artıklarını alması, ya da bir yabancının yırtık dökük elbiselerini üzerine geçirmesi gibidir.”"
- Düşüncenin Çağrısı
26. ""Düşünceye çağıran zamanımızda en çok düşünce uyandıran, hâlâ düşünmediğimizdir.""
- Düşüncenin Çağrısı
27. "Kaygı ölüme-doğru-varlıktır."
- Varlık ve Zaman
28. "Geçmiş zaman geri getirilemez, gelecek zaman belirsizdir."
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
29. "Noksanlık şu demektir: Birbirine-ait-olanın henüz-birarada-olmayışı.”"
- Varlık ve Zaman
30. "''Okumak kişinin kendi kafası yerine başka birisinin kafasıyla düşünmesidir.''"
- Düşüncenin Çağrısı
31. "Varolma şu andalıktadır..."
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
32. "Hayat hikayedir. Ve bir insanı sevmek, onun hikayesini sevmektir."
- Varlık ve Zaman
33. "Kaçık adam- Öğle öncesi aydınlığında bir fener yakan, pazar yerinde koşarken durmadan "Tanrıyı arıyorum! Tanrıyı arıyorum!" diye bağıran kaçık adamı duymadınız mı? Oradakilerin çoğu tanrıya"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
34. "Hegel’e göre tarihte aynı zamanda özgürlük olan zorunluluk hüküm sürer."
- Zaman ve Varlık Üzerine
35. "Dünyanın ve insanın geldiği yer her haliyle düşünmeye çağrıda bulunurken, karşılaştığımız her mesele bizi durup dinlemeye, dinleyip düşünmeye davet ederken düşüncenin izine rastlanmaması, insanın düşünme konusundaki bu serkeşliği neyin alametidir?"
- Düşüncenin Çağrısı
36. "Akşam: Günün, yaşamın akşamı. Akşam kendiyle kalıp anımsama ve düşünmenin zamanı ve saatidir. Bu anımsamanın anlamı bir şeyleri düşünürken bir toparlanış. Bunun için şimdi ve burada bizlere sunulan yalnızca kısacık bir an."
- Düşüncenin Çağırdığı
37. "''Felsefenin ne olduğunu ancak, felsefenin nasıl ve hangi biçimde olduğunu öğrenirsek, tanıyabilir ve bilebiliriz.''"
- Nedir Bu Felsefe?
38. ""Ruhun güzelliği bedenin güzelliği kadar çabuk görünmez"
"Kimse tesadüfle veya onun vasıtasıyla doğru ve akıllı olmaz"
"Her kişi öfkelenir , bu çok kolaydır ; ancak tam istenilen kişiye , tam ölçüsünde, tam zamanında, tam yerinde ,tam yöntemince, öfkelenmek, ne herkesin yetkinliğindedir, ne de kolaydır"
Aristoteles"
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
39. "Varlık için, düşünme sorgulamaya en çok değen sorun olarak kalmayı sürdürür. Düşünme Varlıkta en üst düzeyde dirençle karşılaşır, düşünme, varolanı Varlığın ışığına getiririken bu direnç, onun varolanla ciddi bir ilişkiye girmesini Önler.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
40. "İnsan, varolanın efendisi değil; varlığın çobanıdır."
- Hümanizm Üzerine
41. "Susarak bir şey anlatmaya çalışan birinin 'söyleyecek sözü' vardır muhakkak."
- Varlık ve Zaman
42. "Hayat hikayedir.
Ve bir insanı sevmek, onun hikayesini sevmektir.
Heidegger"
- Varlık ve Zaman
43. "Her 'önce' ile 'sonra' bir 'şimdi' tarafından belirlenebiliyor, oysa 'şimdi'nin kendisi keyfi."
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
44. "Düşüncesizlik,
günümüz dünyasında
her yere girip çıkan garip bir misafirdir."
- Olmaya Bırakılmışlık
45. "Eğer felsefe, bilimlerden önce gelmeseydi ve önlerinden gitmeseydi, tabii ki bilimler hiçbir zaman varolamazlardı..."
- Nedir Bu Felsefe?
46. ""Aşkınlık sonlu bir varlığa, bizatihi kendinde varolanları erişilebilir kılar."
s.145]
"Umut ise selamet olarak ölümsüzlüğü, yani Tanrı'yla birleşmeyi hedefler."
s.238]
-
Martin Heidegger, Kant ve Metafizik Problemi"
- Kant ve Metafizik Problemi
47. "Bir şeyin kökeni, onun varlığının kaynağıdır."
- Sanat Eserinin Kökeni
48. "../akıl her şeyden önce insanın kendisi olduğu için akla uygun hayat, insan için en iyisidir. Bu yüzden o aynı zamanda en mutlu hayat olacaktır..
Aristoteles/ Nikomakhos’a Etik"
- Düşüncenin Çağrısı
49. "Bir insan her zaman oturup okuyabilir fakat düşünemez."
- Düşüncenin Çağrısı
50. "Hegel için varlık sorusu diye bir soru yoktur ve hatta böyle bir soru ortaya atılamaz."
- Zaman ve Varlık Üzerine
51. "../kendi kendisine düşünmesini öğrenmiş bir insanın, bizatihi konuşma tarzıyla, belirgin ciddiyeti ve samimiyeti ile, teklifsizliği ve özgünlüğü ile, bütün düşüncelerine damgasını vuran şahsi kanaati ve görüşleri ile kitap filozofundan kolayca ayırt edilebileceğini gördüğümüzde şaşırmayız.."
- Düşüncenin Çağrısı
52. "Nietzsche; Güneşi yeryüzünden koparır iken insanların yaptığı, Avrupa düşüncesinin son üç yüzyılda yaptığını dile getirir.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
53. "Her şeyin kendi zamanı vardır."
- Zaman ve Varlık Üzerine
54. "Nietzsche, bir tanrının ölmesi, Tanrıların can vermesi gibi yadırgatıcı bir düşünceye gençliğinden beri inanmaktaydı. 1870 de ilk yazısı olan "Die Geburt der Tragödie"nin [Tragedyanın Doğuşu] son düzeltmelerini yaptığı dönemde düştüğü bir notunda, eski Almanca’daki şu söze inandığını belirtir: "Bütün tanrılar ölmeli". Genç Hegel "Glauben und Wissen" [inanç ile Bilgi] (1802) adlı yazısının sonunda "Yeni çağın dininin dayandığı duygu şudur; Tanrı öldü..." diye yazar. Hegel'in sözü, Nietzsche'ninkinden farklı bir şey düşünür. Bununla birlikte ikisi arasında, kendini bütün metafiziğin özünde gizleyen, özlü bir bağ bulunur. Paskal'ın Plutarkhos'tan aldığı “Le Grand Pan est Mort" [Yüce Pan öldü!] (Pensees, 695) sözü, karşıt bir temelden çıksa da, aynı alana aittir. Biz önce "Fröhliche Wissenschaft" yazısının 125 nolu parçasındaki tüm metne kulak verelim. Bu parça "Der Tolle Mench" [Kaçık Adam] diye adlandırılmıştır."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
55. "Noksanlık: birbirine ait olanın henüz bir arada olamayışıdır.İnsan, kendini tamam edecek o insanı arar ömrü boyunca."
- Varlık ve Zaman
56. "Eğitimli, öğrenimli insanlar kitapların içindekileri okuyanlardır.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
57. "Kimse de çıkıp demiyor; Tasası olmayanın tasarısı olmaz; 'tasarı' denen şey yaşadığı anın sınırları içinde sıkışıp kalmayarak en az yarın için tasalanabilecek kadar zihin sağlığını, hafıza bütünlüğünü kaybetmemiş, dünü bugünü ve yarını bir arada düşünebilen kimselerin elinden gelebilecek bir şeydir.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
58. "Bir kütüphane çok geniş olabilir; fakat eğer düzensiz ise küçük ama derli toplu bir kütüphane kadar kullanışlı ve yararlı
değildir. Benzer şekilde bir insan çok büyük bir bilgi yığınına sahip olabilir, fakat kendi kendisine üzerinde düşünerek bu bilgiyi gerektiği gibi işlememişse bu bilgi, üzerinde tekrar tekrar ve uzun uzadıya düşünülmüş çok daha küçük bir bilgi miktarından daha kıymetsizdir. Çünkü bir insan, ancak dört
bir taraftan topladığı bilgiyi bir araya getirip bildiği şeyleri, bir doğruyu diğeriyle karşılaştırarak bir araya getirdiği zaman ona tamamen hâkim olur ve onu kendi gücüne-melekesine dönüştürür. Bir insan bilmediği bir şeyi zihninde evirip çeviremez, düşünemez; bu yüzden önce bir şeyi öğrenmelidir; fakat bir insan ancak üzerine düşündüğü şeyi bilir."
- Düşüncenin Çağrısı
59. "Soru değişti: 'Zaman ne?' 'Zaman kim?' sorusuna dönüştü. Daha yakın: 'Biz kendimiz mi zamanız?'"
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
60. ""Bulunuş hep bir anlayış iledir, fakat özelliği onu örtbas etmesidir. Anlamak daima bir haletiruhiyeyledir."
-
Varlık Ve Zaman, Martin Heidegger s.150]"
- Varlık ve Zaman
61. "Her beklenti bir yoksunluğu açığa vurur."
- Düşünceye Çağıran Yurt Müdafaası
62. "Eğer bir insan düşünmek istemezse bunun en güvenli yolu her ne zaman yapacak başka bir şeyi olmasa eline bir kitap almaktan geçer."
- Düşüncenin Çağrısı
63. "*
İnsanın dünyayı gözlemlemesi ile dünya öğretisi, önüne geçilmez biçimde bir insan öğretisine, antropolojiye dönüşür.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
64. "Bu dünyanın kendi de cansızlaşmış, ölmüştür. Şurada burada hâlâ Hıristiyan inancı vardır, gelgelelim böyle bir dünyada hüküm süren sevgi, artık olagelenin etkili biçimde işleyen yürürlükteki ilkesi değildir. Gerçek olan her şeyin etkin gerçekliği olduğu düşünülen duyuüstü dünyanın duyuüstü temeli gerçek dışı [unwirklish] hale gelmiştir. Metafizik bakımdan düşünülen "Tanrı öldü" sözünün metafizikteki anlamı budur."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
65. "O halde niye durup sormuyoruz: Bir tehlikeyi tehlike olarak algılayabilmek için onun tehlike olmaktan çıkıp bütün tehditkâr unsurlarıyla tahakkuk etmesi mi lazımdır?"
- Düşüncenin Çağrısı
66. "Nnemosyne başlığı altında Hölderlin şunu söyler:
"Ein Zeichen sind wir, deutungslos..."
-Biz okunmayan bir işaretiz."
- Düşüncenin Çağrısı
67. "İnsan düştüğü yerden kalkar, eğer kalkacaksa. Ta başından beri böyledir bu. Fakat, ancak düşünerek. Düşünmedikçe düştüğünün farkına varmaz insan. Düşünmedikçe, düşünmeye ayak diredikçe biteviye sürer düşüşü. Düşünecek ki düştüğünün farkına varabilsin. Ve nereden düştüğünün. Düşünmedikçe neresi olursa olsun yaşamasını sürdürür insan. Düştüğünü bilen insan nereden düştüğünü de bilir. Nereden düştüğünü bilen insan düşünen insandır."
- Düşüncenin Çağrısı
68. "*
Düşünme, ilk olarak, yüzyıllardır hüküm süren usun, düşünmenin en inatçı düşmanı olduğunu anladığımızda başlayacak.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
69. "Her soruşturma bir 'arayış'tır, Her arayışa önceden arananın kendisi yol gösterir."
- Varlık ve Zaman
70. "Dünyanın kendisi bir dünya içinde varolan şey değildir."
- Varlık ve Zaman
71. ""Her şeyin kendi zamanı vardır." dediğimizde, zaman adım kullanırız. Bu şu anlama gelir: Gerçekten varolan her şey, her varolan doğru zamanda gelir ve gider ve zaman onu tayin ettiği sürece bir süre kalır. Her şeyin kendi zamanı vardır."
- Zaman ve Varlık Üzerine
72. "*
Servetin güvenli olarak, böylece de artabilir olarak korunmadığı yerde hiçbir şey artamaz.
Bu nedenle de canlı, arttırma ile korumanın temel özelliklerine, yani "yaşamın karmaşık yapısına" bağlıdır.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
73. "Bunca kitap ne kadar çok yanlış yolun olduğunu ve eğer bunlardan herhangi birisini takip etse ne kadar çok insanın yanlış yola düşebileceğini göstermekten başka bir işe yaramaz."
- Düşüncenin Çağrısı
74. "Varlığı sorun olarak, zamanı sorun olarak ele alabilir miyiz? Eğer, “sorun” şu anlama geliyorsa onlar sorun değildirler: Varolan birşey. “Sorun”, “bir sorun” sözcüğü artık bizim için, içinde kaçınılmaz birşeyin gizlenilmesi nedeniyle kesinlikle riskli olan anlamına gelmelidir. Varlık bir sorun, belki de düşünmenin sorunu."
- Zaman ve Varlık Üzerine
75. "Gerçek düşünürler ‘derin kavrayışın’ peşinde olmuşlar ve onu salt kendisi için aramışlardır, çünkü onlar içinde kendilerini buldukları dünyayı ateşli, heyecanlı biçimde şöyle veya böyle anlaşılır hale getirmeyi istiyorlardı.."
- Düşüncenin Çağrısı
76. "Eğer büyük bir elmas küçük küçük parçalar halinde kesilse, derhal bütün olarak sahip olduğu değeri kaybeder; yahut bir ordu küçük birliklere parçalansa veya bölünse bütün gücünü kaybeder; tıpkı bunun gibi, büyük bir zihin dışarıdan müdaheleye maruz kalmasıyla, rahatsız edilmesiyle, dikkatinin dağıtılmasıyla, yahut ilgisinin başka bir yöne çevrilmesiyle birlikte, sıradan bir zihne göre sahip olduğu üstünlük ve ayrıcalığı kaybeder; çünkü onun üstünlüğü, tıpkı iç bükey bir aynanın üzerine düşen ışığın tüm ışınlarını yoğunlaştırması gibi bütün gücünü tek bir noktaya ve konuya yoğunlaştırmasını gerektirir."
- Düşüncenin Çağrısı
77. "Devasadan, yalnızca, niceliksel olanın sonsuz genişlikteki boşluğunu anlamak yüzeysel bir düşünmedir. Devasayı, yalnızca aşırılığın, abartmanın kör saplantısından kaynaklanan hep henüz burada olmamış olan olarak saptarsak aşırı dar düşünmekteyiz demektir. Devasa olma olgusunu, Amerikancılık savsözü ile açıkladığımıza inandığımızda ise, hiçbir şey düşünmüş olmayız."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
78. "Canlı cevheri istediği gibi söküp kurarak değiştiren kimyacının eline yaşamın koyulmuş olduğu an, yakındır."
- Olmaya Bırakılmışlık
79. "Kimse de çıkıp demiyor: Tasası olmayanın tasarısı olmaz; "tasarı" denen şey yaşadığı anın sınırları içinde sıkışıp kalmayarak en az yarın için tasalanabilecek kadar zihin sağlığını, hafıza bütünlüğünü kaybetmemiş, dünü bugünü ve yarını bir arada düşünebilen kimselerin elinden gelebilecek bir şeydir."
- Düşüncenin Çağrısı
80. "Hayat hikayedir. ve bir insanı sevmek,onun hikayesini sevmektir."
- Varlık ve Zaman
81. "''Eğer felsefe, bilimlerden önce gelmeseydi ve önlerinden gitmeseydi, tabii ki bilimler hiçbir zaman varolamazlardı.''"
- Nedir Bu Felsefe?
82. ""Tasası olmayanın tasarısı olmaz.""
- Düşüncenin Çağrısı
83. ""Dolayısıyla noksanlık şu demektir:
Birbirine ait olanın henüz bir arada olmayışı.""
- Varlık ve Zaman
84. "Noksanlık şu demektir: birbirine ait olanın henüz bir arada olmayışı"
- Varlık ve Zaman
85. "Nietzsche : Yeryüzü egemenliği için savaşın yürütüleceği çağ geliyor,-savaş, temel felsefe öğretileri adına yürütülecek.
**"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
86. "Varolmanın farkında olan insan için sakin olmak olanaksızdır, o zorunlu olarak mutsuz bir varlıktır."
- Varlık ve Zaman
87. "“Herkes ölür" ifadesi, ölümün herkese isabet edeceği kanısını yayar. Ancak "Herkes ölür". İfadesiyle diğer herkes ve ben kendim ayrımıyla şuna inandırırız kendimizi:
"... Ama ben değil, çünkü herkes aslında hiç kimsedir."
- Varlık ve Zaman
88. "Sorun şimdi Nietzsche'nin metafiziğini düşünmektir. Onun düşüncesi kendini, Hiççilik adı altında görür. Hiççilik, Nietzsche'nin bildiği, geçen yüzyılda egemen olan, şimdiki yüzyılı da belirleyen, tarihsel bir akımın adlarından biridir. Nietszche bu akımın yorumunu kısa bir tümcede topladı: "Tanrı öldü"."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
89. "Bir varoluşsal olarak dünyanıın "ortasında Varlık" hiçbir zaman yeralan şeylerin birarada elönünde Varlıkları gibi birşcy demek değildir. "Oradaki-Varlık" denilen bir varolan-şeyi dünya denilen bir başka varolan-şey ile "yan yanalığı" gibi birşey yoktur."
- Varlık ve Zaman
90. "Susarak bir şey anlatmaya çalışan birinin 'söyleyecek sözü' vardır muhakkak."
- Varlık ve Zaman
91. "İnsan düştüğü yerden kalkar, eğer kalkacaksa. Ta başından beri bu böyledir. Fakat, ancak düşünerek."
- Düşüncenin Çağrısı
92. "Yürürlükteki tasarımlara göre şimdi, geçmiş ve gelecek ile birlikte zamanın karakterini biçimlendirir."
- Zaman ve Varlık Üzerine
93. "Nietzshe' nin, Hiççiliğin ön biçimi olarak andığı kötümserlik de çift anlamlıdır. Schopenhauer'e göre kötümserlik, dünyaların en kötüsü olan bu dünyada yaşamın yaşanmaya da onaylanmaya da değmediği inancıdır. Bu Öğretiye göre yaşam da, bir bütün olarak yaşam olarak varolanlar da yadsınacaktır. Nietzsche'ye göre bu tür kötümserlik "zayıflığın kötümserliğidir". Zayıflığın kötümserliği her şeyde yalnızca karanlığı görür, o her şeyde başarısızlığın temelini bulur, her şeyin sonunda felaketin daniskasına uğrayacağını bildiğini ileri sürer. Buna karşılık, güçlü kötümserlik, güçlü olduğundan kendini kandırmaz, tehlikeli olanı görür."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
94. "“İnsanın tasarladığı bir şey, içselleştirilmediği sürece, varlık bilincinden bağımsız bir tasarım olsa bile, zorunlu olarak yabancı kalır; çünkü sağduyu, kendini “ilkede” ona karşı kapatır.”"
- Varlık ve Zaman
95. "Yürürlükteki tasarımlara göre şimdi, geçmiş ve gelecek ile birlikte zamanın karakterini biçimlendirir."
- Zaman ve Varlık Üzerine
96. "Düşünceye çağıran zamanımızda en çok düşünce uyandıran, hala düşünmediğimizdir..
Martin Heidegger"
- Düşüncenin Çağrısı
97. "''Eğitimli, öğrenimli insanlar kitapların içindekileri okuyanlardır. Düşünürler, dâhiler ve dünyayı aydınlatıp insan soyunun ilerlemesine katkıda bulunmuş olanlar, doğrudan tabiat kitabından yararlananlardır.''"
- Düşüncenin Çağrısı
98. "Öte yandan, zamanın ruhla nasıl bir ilgisi var, niçin her şeyde, yerde, denizde, gökte zaman var diye düşünülüyor, bunlar incelenmeye değer."
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
99. ""Aynı şeylerden bahsedebiliyor olmak, dile getirileni hep birlikte aynı vasatilik içinde anlıyor olmaktan ileri gelir."
-
Martin Heidegger, Varlık Ve Zaman s.178]"
- Varlık ve Zaman
100. "“Tanrı öldü” sözünde tanrı, ideaların, ülkülerin, anlamların, değerlerin alanını gösterir. Bu cinayet haberi, bir başkaldırının sonucunu duyurur.
Bugüne dek geçerli olan değerler değerden düşürülmüştür. Bu cinayet üstün insanın işidir. Eski değerlerini öldüren insan, hiçlikte yolunu yitirmeyecekse, yeni değerler koyacaktır. Koyar da. “Peki bu arada “Varlığa ne olur?” sorusunu, Heİdegger, “Varlığın başına hiç gelmektedir” diye yanıtlar. Güç isteminin kendini koruma-arttırma perspektifinden koyduğu değerlerle Varlık, Hiç olmaktadır. Böyle düşünüldüğünde metafiziğin tarihi de ona dayanan Batı’nın tarihi Hiççiliğin tarihi olacaktır."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
101. "Hiççilik, daha çok Batı tarihinin temel olayıdır. Hiççilik öyle bir derinlik gösterir ki, onun yayılması olsa olsa dünyanın yıkımıyla sonuçlanabilir. Hiççilik, Yeni çağın güç dünyasına çekilen yeryüzü halklarının dünya tarihi hareketidir.
**"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
102. "Nietzsche:
Ama hakikat, değerin en yüksek ölçütü sayılmaz, o, yüce güçten daha azdır.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
103. "Gene de önyargıların irdelenişi aynı zamanda yalnızca Varlığa ilişkin soruya bir yanıtın eksik olduğunu değil, ama giderek sorunun kendisinin bulanık ve yönsüz olduğunu açığa çıkarmıştır. Buna göre Varlık-sorusunu yinelemek demek ilk olarak sorunun formülasyonunu yeterli olarak geliştirmek demektir."
- Varlık ve Zaman
104. "... bir insan doğru anı beklemelidir; en büyük kafalar bile her zaman kendi kendilerine düşünemezler.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
105. "Bir insan yaşamaya başladığı an, ölmeye hazır yaştadir."
- Varlık ve Zaman
106. "Mesela, yüzmenin ne “demek” olduğunu hiçbir zaman yüzme hakkında yazılmış bir makaleden öğrenemeyiz. Yüzmenin ne olduğunu bize ancak akıntıya atlamak söyler."
- Düşünmek Ne Demektir
107. "Düşünmenin tek derdi hakikattir.
Tek ve biricik sadakati onadır. Onunla mahzun olur, onunla sürura erer. Onun uzağına düşmeyi en büyük sürgün bilir. Onun yakınında olmayı bağışların en büyüğü.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
108. "İçinde hakikati ve hayatı barındıran sadece ve sadece bir insanın kendi temel düşünceleridir.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
109. "Düşünceye muktedir olmak için onu öğrenmeliyiz. Nedir öğrenme? İnsan yaptığı her şeyi kendisine özel olarak seslenene cevap verecek tarzda bıraktığında öğrenir.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
110. "Hakikatle ilgili bir deney yapıyoruz! Belki insanlık bunun sonucunda yok olacak! Pekâlâ!"
- Nietzsche 1
111. "Her felsefe çağı kendi zorunluluğuna sahiptir. Bizim, sadece, bir felsefenin ne durumda ise öyle olduğu olgusunu onaylamamız gerekir. Çeşitli dünya görüşleri ile ilgili durumda olabildiği gibi, bizim işimiz, birini diğerine tercih etmek değildir."
- Zaman ve Varlık Üzerine
112. "Ne zaman bir ispata gerek olduğunu ve ne zaman olmadığını görememek eğitimsizliktir."
- Zaman ve Varlık Üzerine
113. "Bizden uzaklaşan şey, fark etsekte, etmesekte, bizi de beraberinde çekip götürüyor."
- Düşünmek Ne Demektir?
114. "Her şey sahiden anlaşılmış, kavranılmış ve konuşulmuş gibi görünse de aslında öyle değildir."
- Varlık ve Zaman
115. "(...)cehalet kendi başına bilişimizin sınırlarının sebebidir."
- Düşüncenin Çağrısı
116. "Hiç, hiç bir zaman, hiç değildir. Nesne anlamında biraz bir şeydir.
O Varlığın kendisidir, insan özne olmak bakımından kendini aştığında insan varolanı, artık nesne olarak göz önüne getirmediğinde Hiçin varlığı insana verilecektir.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
117. "*
Bireyciliğin, bütün yapmalar ile yararların amaç alanı olan topluma karşı açık seçik kavganın anlamı ancak insanın özne olarak kaldığı yerde vardır.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
118. "*
Hakikat her durumda ulaşılan güç basamağının korunması bakımından zorunlu değerdir.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
119. "Bizim neşeli olmamızın ne önemi var?"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
120. "Her varolan doğru zaman’da gelir ve gider."
- Zaman ve Varlık Üzerine
121. ""Yazanlar çok, düşünenler azdır.""
- Düşüncenin Çağrısı
122. ""Herkes benden bahsediyor. (...)Fakat kimse beni düşünmüyor.""
- Düşünmek Ne Demektir?
123. "“Noksanlık şu demektir; birbirine ait olanın, henüz bir arada olmayışı.”"
- Varlık ve Zaman
124. "Hıristiyan Tanrısı anlamında Tanrının duyuüstü dünyadaki yetkili konumu kaybolsa da onun boş kalan yeri, hep, olduğu gibi bırakılır. Duyuüstü ile ideal dünyanın bu boş kalan alanına bağlanılabilir. Şu da var ki, boş kalan bu yer, orada yeni Tanrının bulunmasını, yerinden edilen Tanrının yerine başka Tanrının getirilmesini gerektirir. Yeni ülkülere yönelinir. Nietzsche'nin tasarımına göre, dünyada Hıristiyanlığın iflas ettiği her yerde, dünya mutluluğu öğretisiyle, sosyalizmle, Wagnerci müzikle bu yapıldı. Nietzsche buna Yetkinleşmemiş Hiççilik der."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
125. "Tanrının Tanrı olarak inandırıcılığını yitirmesinden ötürü inançsız değillerdir, tersine, Tanrıyı arayamadıkları sürece inanma olanağından el çektikleri için, onlar artık arayamazlar, çünkü artık düşünmezler. Ayak takımı, düşünmeye yol verdi, onun yerine de aylaklığın gevezeliğini koydu, kendi kanılarının tehlikeye girdiği her yerde Hiççilik kokusu aldı."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
126. "Johann Peter Hebel’in dediği şey:
“-Kendi kendimize ister itiraf edelim, ister etmeyelim- biz, eterde çiçek açıp meyve verebilmek için kökleriyle topraktan yükselmek zorunda olan bitkileriz.”"
- Olmaya Bırakılmışlık
127. "İnsan varlığı, hiçliğin içine dalmış bulunduğu takdirde ancak var olanla temasa geçebilir.
s.55]
Niçin umumiyetle varlık olsun da daha ziyade hiçlik olmasın?
s.56]
-
Martin Heidegger, Metafizik Nedir?"
- Metafizik Nedir?
128. "Hayat hikâyedir. Ve bir insanı sevmek, onun hikâyesini sevmektir."
- Varlık ve Zaman
129. "Amaç, sonlu bilmeyi aşarak sonsuz bilmeyi kazanabilmek idi."
- Hegel'in Tinin Fenomenolojisi
130. "*
Bugün tinbilim olsun doğabilim olsun, bir bilim, bilim olarak görülmeyi, ancak kurumlaşabildiği ölçüde hak etmektedir.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
131. "İnsan, bütün varolanlara ölçü veren, kural koyan bir varolan olabileceği yeri ele geçirmek için mücadele eder. Bu yer dünya resmi olarak güvence altına alındığı, örgütlendiği, dile getiril diği için, Yeni çağ’da varolanla ilişki, en kesin serimlenmesinde, dünya görüşlerinin bir karşılaşmasına dönüşmeye başlayan bir ilişkidir."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
132. "Nietzsche, Hiççiliği tarihsel bir akım olarak görmektedir. O, bu akımı bugüne kadarki en yüce değerlerin değerden düşürülmesi olarak yorumlar. Tanrı, hakiki varolan, her şeyi belirleyen olarak duyuüstü dünya, ülküler, ideler, bütün varolanları, özellikle de insan yaşamını belirleyip taşıyan amaçlarla temeller, bunların hepsi burada en yüce değerler olarak tasarlanmıştır."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
133. "Nietzsche; Kendi insan olmasını güç istemi olarak isteyen, bu insan olmayı, bütününde güç istemi aracılığıyla belirlenen gerçekliğe ait sayan insanlık, insanın şimdiye kadarki insanı aşan bir öz biçimi tarafından belirlenmiştir. Şimdiye kadarki insanlık durumunu aşan insanlığın bu öz biçimine "üstün insan" adı verilir. Özü güç isteminden çıkarak isteyen insan, üstün insandır."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
134. "Nietzsche güç istemi metafiziğinin ilk ilkesini başka bir biçimde de dile getirdi;
"Biz hakikati yerle bir etmeyelim diye sanata sahibiz"
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
135. "Hayvan ve bitki -içinde gelişmekle beraber mevcudiyetine ait olmayan- bir tarihe maliktir. Fakat insan bizzat 'tarih' değil midir?"
- Metafizik Nedir?
136. "Şüphesiz şimdilik -ne kadar zamandır olduğunu bilmiyoruz- bu yeryüzünde insan tehlikeli bir durumda bulunur. Neyden dolayı? Sadece, tüm insanlığın yok olmasıyla ve yeryüzünün tahribatıyla sonuçlanacak üçüncü bir dünya savaşı aniden patlak verebileceğinden dolayı mı? Hayır. Üçüncü Dünya Savaşı tehlikesi ortadan kalktığında bilhassa o zaman, çok daha büyük bir tehlike, yeni başlayan atom çağında tehdit eder. Tuhaf bir iddiadır bu, tefekkür etmediğimiz sürece, elbette tuhaftır."
- Olmaya Bırakılmışlık
137. "İnsan, belli tek bir (ben, sen, o,) insandır.
Peki bu Descartes'in ego cogito’su ile tutarlı olduğu kabul edilen ego değil mi?
Hiç bir zaman değil.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
138. "Sorun şimdi Nietzsche'nin metafiziğini düşünmektir. Onun düşüncesi kendini, Hiççilik adı altında görür. Hiççilik, Nietzsche'nin bildiği, geçen yüzyılda egemen olan, şimdiki yüzyılı da belirleyen, tarihsel bir akımın adlarından biridir.
Nietszche bu akımın yorumunu kısa bir tümcede topladı: "Tanrı öldü"
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
139. "İnsanın yerleştiği yeryüzü güneşinden koparılmıştır. Duyuüstünü kuran, bu niteliği ile de kendinde olan, artık bir zamanlar insan üzerine yetkili ışıklarını saçtığı yerde değildir. Bütün görüş alanı silinmiştir. Varolan olarak varolanların bütünü, deniz, insan tarafından içilip boşaltılmıştır, çünkü insan, ego cogito’nun ben-lik'inde başkaldırmıştır. Bu ayaklanmada bütün varolan nesneye dönüştürülmüştür."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
140. "Tanrının öldürülmesi, insanın servetini güvenli kılmasında yerine getirilmiştir. İnsan, bu eylemle, özdeksel, gövdesel, tinsel, bilişsel kaynakları kendisi için güvenli kılar. Ne var ki, insan bunu varolanın Varlığıyla, güç istemiyle örtüşmek için -olanak olarak nesnel olan- varolan üzerinde egemen olmak isteyen kendi güvenliği uğruna yapar."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
141. "Yeni çağ metafiziğin başlangıcını imler- öznelik olmuştur. Bütün varolanlar artık ya nesne olarak gerçektir ya da nesnenin nesnelliğinin kurulduğu nesneleştirme olarak gerçeği etkileyendir.
**"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
142. "Nietszche’nin düşüncesi üstün insanı, varolanı, ontolojik olarak, varolan olarak düşünen düşünmeden çıkar. Böylece kendini metafiziğin özüne uydursa da metafiziğin içinden çıkarak bu özü anlamayı beceremez. Bundan ötürü, önceki metafizikler için olduğu gibi Nietzsche için de, insanın özünün ne ölçüde Varlığın özünden belirlendiği örtük kalır.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
143. "Düşünmek, varlığı şükranla hatırlamaktır."
- Varlık ve Zaman
144. "Nasıl da dar tutulmuş yaşamımızın sınırları Yıllarımızın sayısını görüyoruz, sayıyoruz.
Oysa bir ölümlünün gözleri ulusların yıllarını görmüş müdür ?
Yüreğin kendi zamanının için özlemle çarpıyor, yas tutuyorsa
Oyalan soğuk bir kıyıda kendi zamanında ulusların zamanını bilme.
#Hölderlin"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
145. "Zamanda olan ve böylece zaman tarafından belirlenene zamansal diyoruz. Bir insan öldüğü zaman ve burada olandan, burada ve orada varolanlardan uzaklaştırıldığında onun zamanının geldiğini söyleriz. Zaman ve zamansal, ölümlü olan ve zamanla geçip giden anlamına gelir."
- Zaman ve Varlık Üzerine
146. "*
Varolanı olduğu gibi, algılamaya türlü türlü engel var: hem varolanların açık olmama niteliği (örtüklük) hem de insanın yaşamının kısalığı.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
147. "Descartes kişioğlunu özne [subiectum] olarak yorumlamakla gelecekteki her türlü, her eğilimde antropolojiye metafizik bir önkabul sağladı.
Antropolojilerin yükselmesiyle, Descartes, yengisinin doruğuna ulaşmaktadır.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
148. "Nietzsche’nin, Kierkegaard'la aynı kefeye kon masına alışılmıştır ama alışılmış olması karşılaştırmanın sorgulanmamasını gerektirmez. Bu karşılaştırma, düşünmenin özünü yanlış anladığından, metafizik düşünür olarak Nietzshe'nin Aristotales’e yakınlığını koruduğunu anlamaz. Kierkegaard ondan daha sık söz etse de, özünde Aristotales’ten uzaktır. Çünkü Kierkegaard bir düşünür değil dinci bir yazardır, ama sıradan bir yazar değil, kendi çağının yazgısının bir tanesidir o. Böyle söz etmek de bir yanlış anlama değilse, onun büyüklüğü buradadır."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
149. "Bir insan yaşamaya başladığı an, ölmeye hazır yaştadır."
- Varlık ve Zaman
150. ""İnsan düştüğü yerden kalkar, eğer kalkacaksa. Ta başından beri bu böyledir. Fakat, ancak düşünerek.""
- Düşüncenin Çağrısı
151. "Nasıl da dar tutulmuş yaşamımızın sınırları Yıllarımızın sayısını görüyoruz, sayıyoruz.
Oysa bir ölümlünün gözleri ulusların yıllarını görmüş müdür ?
Yüreğin kendi zamanının için özlemle çarpıyor, yas tutuyorsa
Oyalan soğuk bir kıyıda kendi zamanında ulusların zamanını bilme.
#Hölderlin"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
152. "Kendi kendisine düşünmeyi öğrenmesini öğrenmiş insan, tabiatın meydana getirdiği kanlı canlı insana benzer. Çünkü eser tıpkı bir insan gibi vücut bulur.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
153. "Bana çocukken öğrendiğimiz ve çocuklara öğrettiğimiz üç zamanın, geçmiş, şimdiki, gelecek değil, öteki ikisi varolmadıkları için, yalnızca şimdiki zamanın varolduğunu söyleyecek biri var mı?"
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
154. "Varlığın yazgısından çıkarak düşünüldüğünde, Hiççiliğin [nihilizmin] bu nihil’i, (hiçi), Varlığın başına hiçlik geliyor demektir. Varlık kendi özünün ışığına ulaşmamıştır. Varolan olarak varolanın görüngülerinde Varlığın kendisi bulunmamaktadır. Varlığın hakikati unutuldu, unutulmuş olarak kaldı."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
155. "Nietzsche ile Batı metafiziği, yeni bir döneme girer. Artık varolanın Varlığı güç istemi, hakikat ise adalet olarak anlaşılır. Ulaştığı her güç basamağında kendisini karşı konulmaz güç olarak haklı kılan güç İsteminin bu haklı kılması, kendini doğrulaması, Yeni çağ metafiziğinin hakikatini alt etti. Daha çok güç için kendini her şey karşısında haklı kılan giiç isteminin “doğru” dediği, hakikat olmaya başladı."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
156. "Leibniz, Kant, Fichte, Hegel, Schelling'deki sistematiğin eşsizliği -kendinde farklı olan bir eşsizlik- hâlâ kavranmadı. Onların büyüklüğü Descartes'te olduğu gibi ego olan özne [subiectum] ile substantia finita'dan yola çıkarak gelişmelerinde değil; ya Leibniz'deki gibi monadlardan, ya Kant’ daki gibi imgelemde köklenen sınırlı anlama yetisinin transandental özünden, ya Fichte'deki gibi sınırsız Ben'den, ya Hegel'de olduğu gibi mutlak bilgi olarak Tin’den, ya da Schelling'deki gibi her bir varolanın zorunluluğu olan özgürlükten yola çıkarak temellendirilmiş olmalarındadır."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
157. "Descartes'in temel metafizik konumu tarihsel bakımdan Platoncu-Aristotelesçi metafizikten devralınmıştır.
O yeni bir başlangıç olsa da, aynı soru ile harekete geçer: Varolan nedir?
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
158. "Tanrının başkaları tarafından, dahası insan tarafından öldürülmüş olması ise düşünülemez. Bu düşünceye Nietzsce de şaştı. Yalnızca bundan dolayı, kaçık adama (kitabındaki karakter) önce şu kesin, belirleyici sözleri: “Onu biz öldürdük, sizlerle ben! Hepimiz onun katiliyiz!" söylettikten sonra, onun şu soruyu sormasına izin verir: "Ama nasıl yaptık biz bunu? Nietzsche bu soruları onları üç imgede yineleyerek yeniden açıklar: Nasıl içebildik biz bu denizi? Bütün çevreni sileceğimiz süngeri bize kim verdi? Yeryüzünü güneşinden koparır iken ne yaptık biz?"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
159. "Nietzsche "Böyle Buyurdu Zerdüşt'ün" birinci bölümünü şu sözle bitirir:
“Öldü bütün tanrılar: Şimdi, üstün insan yaşasın istiyoruz!"
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
160. "Her soru sorma bir arayıştır. Her arayış, aranılandan gelen kendi öncel kılavuzuna sahiptir."
- Varlık ve Zaman
161. ""Düşünmedikçe düştüğünün farkına varmaz insan.""
- Düşüncenin Çağrısı
162. "Platon der ki (Theaitetos 155 d): (...) "Zira olsa olsa bir filozofundur bu pathos, hayret etmek; çünkü felsefenin bundan başka egemen. bir başlangıcı yoktur."
Hayret etmek, pathos olarak felsefenin arkhe’sidir."
- Nedir Bu Felsefe?
163. "Öğretme öğrenmeden daha güçtür, çünkü öğretmek demek, öğrenmeye izin vermek demektir.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
164. "*
İnsan özünü gerçekleştirecekse, kendini açanı, açıklığında toplamak (legein), korumak (sozein), onun paramparça eden düzensizliklerine maruz kalmayı (aletheuein) sürdürmek zorundaydı.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
165. "Nietzsche 1887 yılında bir yazısında bir soru sordu. "Hiççilik ne anlama gelir?" yanıtladı.
"En yüksek değeri değerden düşürmek. " (Güç İstemi, Aforizma. 2)
Bu yanıtın altı çizilmiş, açıklayıcı ekle desteklenmiştir.
Hiççiliğin amacı eksik, "Niçin?" in yanıtı yok."
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
166. "İnsan Yeni çağ’a özgü özünde zaten öznedir [subject] ama nasıl bir özne olacaktır, olmalıdır: Kendi yeğlemelerinin, özgür bırakılmış gelişi güzel seçimlerinin sınırlarında kalan bir ‘ben’ mi; yoksa toplumun ‘biz’i mi; toplumun içinde bir kişilik mi, yoksa tek bir gövdede bir grup üyesi mi; bir devlet, bir ulus, bir halk olarak mı; yoksa Yeniçağ insanının ortak insanlığı olarak mı?"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
167. "İnsan düştüğü yerden kalkar, eğer kalkacaksa. Ta başından beri bu böyledir. Fakat, ancak düşünerek. Düşünmedikçe düştüğünün farkına varmaz insan."
- Düşüncenin Çağrısı
168. "...bizi kendinden en fazla düşünmeye sevk eden şey,en çok düşünce uyandıran şey, şudur : Bizim hala düşünmüyor oluşumuz."
- Düşüncenin Çağrısı
169. "Hep varolanlar, hep varolduklarından ötürü zaman içinde değiller, çünkü zamanca sarılmıyorlar, onların varlığı da zamanla ölçülmüyor."
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
170. "*
Bilim, tasarımlanan plan ile bu planın ilerlemenin kesinliğinde güvence altına alınması aracılığıyla araştırmaya dönüşür.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
171. "*
Metafiziğin bütün felsefeyi durdurma, bir yana bırakma sürecine adım atmasını antropoloji başlattı.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
172. "Duyuüstünün temeli, bütün gerçek olanların amacı olarak Tanrı öldüyse, ideaların duyuüstü dünyası, bağlayıcı, hepsinden önemlisi canlandırıcı, kurucu gücünü yitirmişse, onda insanın ne tutunacağı ne de yöneleceği bir şey kalmamış demektir. Okuduğumuz bölümde "Sanki sonsuz bir hiçte yolumuzu şaşırmış durumda değil miyiz?" sorusu bundan dolayı sorulur. "Tanrı öldü" sözü bu hiçin yayıldığını onaylamaktadır."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
173. "Genç Hegel "Glauben und Wissen" [inanç ile Bilgi] (1802) adlı yazısının sonunda "Yeni çağın dininin dayan dığı duygu şudur; Tanrı öldü..." diye yazar. Hegel'in sözü, Nietzsche'ninkinden farklı bir şey düşünür. Bununla birlikte ikisi arasında, kendini bütün metafiziğin özünde gizleyen, özlü bir bağ bulunur.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
174. "Metafizik, Nietzsche aracılığıyla, bir anlamda kendini kendi öz olanaklarından yoksun bıraktığından, onun öteki olanakları da artık görülmez olur. Nietzsche’nin altüst etmesin den sonra metafiziğe kendi özsüzlüğüne, düzensizliğine saplanmaktan başka bir yol kalmaz. Bununla birlikte, o, boş bir anlam verme aracılığı ile anlamsızlıktan kaçınmak için körü körüne çabalamaların düşünülmemiş, alt edilmez ön kabulü olarak kaldı."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
175. "Derin iç sıkıntısı, sessiz bir sis gibi varlığın uçurumlarını kaplayarak, bütün şeyleri, insanları ve kendimizi genel bir farksızlık içinde garip bir surette eritir. Bu iç sıkıntısı var olanı bütünlüğü ile gösterir."
- Metafizik Nedir?
176. ""Varlık" ona varolan-şey denebileceği bir yolda belirlilik alamaz. Varlık daha yüksek kavramlardan tanım yoluyla türetilemez ve daha alt olanlar yoluyla sunulamaz. Ama bundan "Varlığın" bundan böyle bir sorun yaratmadığı sonucu çıkar mı?"
- Varlık ve Zaman
177. "Yazanlar çok , düşünenler azdır .
*"
- Düşüncenin Çağrısı
178. "''Düşünmek ne demektir?""
- Düşüncenin Çağrısı
179. ""Okumak, kişinin kendi kafası yerine başka birinin kafasıyla düşünmesidir.""
- Düşüncenin Çağrısı
180. "Her şeyin kendi zamanı vardır."
- Zaman ve Varlık Üzerine
181. "Değer, şu olgunun bir anlatımı olsa gerek;
Değere göre konumumuz içinde biz, kendinde en değerli varolana ulaşmak için eyleriz, yine de değer, düpedüz, varolanın etkisiz, eprimiş kılığındaki nesnelliğidir, bu nesnelliğin bütün pürüzleri gitmiş, ardalanı boşaltılmıştır.
Kimse yalnızca değerler için ölmeyi göze almaz.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
182. "En kaygı verici olan, bizim hâlâ düşünmememizdir; hâlâ, üstelik dünyanın durumunun gittikçe daha kaygı verici olmasına rağmen."
- Düşünmek Ne Demektir?
183. ""Eğer bir insanın düşünceleri, içinde hakikati ve hayatı barındıracaksa, bunlar onun kendi temel düşünceleri olmalıdır. Çünkü onun gerçekten ve tamamen anlayabildiği sadece bunlardır. Başkalarının düşüncelerini okumak, kişinin davet edilmediği bir yemeğin artıklarını alması ya da bir yabancının yırtık dökük elbiselerini üzerine geçirmesi gibidir.""
- Düşüncenin Çağrısı
184. "Sen ben kavgasıyla aymadık ayıkmadık, sen ve ben diye bir şeyin kalmadığı hezimete dek."
- Düşüncenin Çağrısı
185. "/zamana/ "hızlı" "yavaş" denmez, "çok", "az", "uzun", "kısa" denir, çünkü sürekli olduğundan ötürü "uzun", "kısa"; bir sayı olduğundan ötürü de "çok", "az"dır. Ama yavaş, hızlı değil."
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
186. "Başkalarının düşüncelerini okumak, kişinin davet edilmediği bir yemeğin artıklarını alması ya da bir yabancının yırtık dökük elbiselerini üzerine geçirmesi gibidir.
Okuduğumuz düşünceyle içimizde uyanan düşünce arasındaki ilişki, tarih öncesi zamanlardan kalma bir bitkinin fosilleşmiş kalıntısının baharda tomurcuklanan bir bitkiyle ilişkisi gibidir."
- Düşüncenin Çağrısı
187. "İnsan artık, her insanın belli bir zamanda, algılmasmı, onlar için bulunduğu, bulunalara ait açıklığın kuşatıcı alanına sınırlayan [Massigung] anlamında, metron değildir. İnsan subiectum olarak ego’nun co-agitatios udur. İnsan kendini bütün ölçekler [Masstabe] için, yetkili ölçü olanak bulur, onaylar. Onunla kesin-yani doğru, yani varolan sayılabilecek her şeyi ölçer biçer (hesaplar)."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
188. "Zamanı ölçtüğümde kendi bulunduğum durumu ölçüyorum."
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
189. ""Hiçbir şeye tutunulması mümkün olmayan boşlukta kalmanın sarsıntısı içinde yalnız varolmak, daha mevcuttur.""
- Metafizik Nedir?
190. "Çünkü Nietzsche adaleti, öncelikle, aktörel, hukuki yargılar alanında tanımlandığı gibi anlamaz. O, adaleti, daha çok, bütün olarak varolanın Varlığından; yani güç isteminden çıkarak düşünür. Hakka uygun olan, adil olandır. Ancak hak, varolan olarak varolandan çıkarak belirlenir. Bundan dolayı Nietzsche: “Hak= geçici güç ilişkisini bengi kılma istemi. Bununla yetinmek onun varsayımdır. Hakkın bengi olduğunu göstermek için saygıdeğer olanların tümü, çağrılmıştır" der. (XII.A. 462 .Y.1883)"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
191. "Sükûnet içinde düşünen düşünme’ bizden tek bir fikre tek taraflı olarak saplanıp kalmamayı, tasavvurların tek yönlü yolunun ardında koşmamayı talep eder.."
- Düşünceye Çağıran Yurt Müdafaası
192. ""Eğitimli, öğrenimli insanlar kitapların içindekileri okuyanlardır.""
- Düşüncenin Çağrısı
193. ""Düşünmenin ne demek olduğuna, kendimiz düşündüğümüzde ulaşabiliriz.""
- Düşünmek Ne Demektir?
194. "Bütün varolanlar artık ya nesne olarak gerçektir ya da nesnenin nesnelliğinin kurulduğu nesneleştirme olarak gerçeği etkileyendir [wirkend]. Nesneleştirme, nesneyi tasarlamada (göz önüne koymada) ego cogito’ya verir. Bu vermede, ego kendi eyleminde (göz-önüne getirici vermede) kendini temele koyduğunu, yani subiectum olduğunu kanıtlar. Özne kendisi için öznedir. Bilincin özü kendini bilmedir. Bundan ötürü bütün varolanlar ya öznenin nesnesi ya da öznenin öznesidir."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
195. "Yeni çağ metafiziğinde varolanın Varlığı, isteme olarak, böylece de kendini isteme olarak belirlenmişse, bu kendini isteme, kendinde zaten kendi-kendini- bilme ise, demek ki varolan, hypokeimenon, subiectum, kendi- kendini-bilme tarzında özünü sürmektedir.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
196. "Ruh, düşüncelerinin rengine boyanmıştır. Dürüstlüğünüz kaderinizdir... yolunuza rehberlik eden ışıktır.
The soul is dyed the color of its thoughts. Your integrity is your destiny ... it is the light that guides your way."
- Heraclitus
197. "Bilincin, Fenomenoloji'de kendi kendisiyle yaptığı deneyim, tam da şudur: Kendisi için nesnenin, hakiki olan nesne olmadığıdır, bilakis kendi nesnesinin hakikatinin, bizim için ne olanda yattığını bilmesidir."
- Hegel'in Tinin Fenomenolojisi
198. "''Eğer insanlar hakikatine itibar etmezlerse, kendilerinde hakikatin tuttuğu yeri sahtelik alacağından hakikat sessizce geri çekilir. Bugün olduğu gibi.''"
- Düşüncenin Çağrısı
199. "Noksanlık şu demektir; birbirine ait olanın henüz bir arada olmayışı, tıpkı birbiri için yaratılmış kişilerin henüz karşılaşmamış olması gibi."
- Varlık ve Zaman
200. "Hâkîkât: En uzakta olanın saklandığı, en yakın olan."
- Olmaya Bırakılmışlık
201. "Orta çağ skolastikçisi Roger Bacon, Yeni çağ'ın deneysel araştırmacısının öncüsü olamaz, olsa olsa, Aristoteles'in ardılı olarak kalır.
Çünkü Hıristiyanlık zaman içinde hakikatin asıl yerini değiştirdi.
Hakikat inanca, yazılı sözlerin yanılmazlığına, kilisenin öğretisine taşındı.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
202. "*
Kültür, en yüksek değerin, kişioğlunun en yüksek iyiliğinin gözetilmesi aracılığı ile gerçekleşmesidir.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
203. ""Tanrı öldü! "sözünü Hiççiliğin formülü saydığımız sürece, onu apologetikler gibi tanrıbilimsel bakımından anlamış oluruz.
Bunun sonucunda Nietzsche için sorun olan bütün savları yani duyuüstü dünyanın hakikati ile bu hakikatin insanlığın özü ile ilişkisi üzerine düşünmede oluşturulan bilinci bir yana bırakırız."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
204. "Biz Hiççilikte, yalnızca Hıristiyanlığa sırtını dönen inançsızlığı, bu inançsızlığın görünme biçimlerini gördüğümüz sürece, bu bakış, Hiççiliğin aldatıcı, yoksul yüzünde takılır kalır. Kaçık adamın az ön ceki konuşmasında,"Tanrı öldü!" sözü orada dikilen, şaşkın şaşkın konuşan Tanrıya inanmayanların kanılarıyla ilgili değildir. Hiççilik, kendini, kendi tarihinin yazgısı olarak, bu tarzda saf inançsız olanlara henüz hiç göstermemiştir."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
205. "Sokrates’ten önce Varlık “bulunma”, hakikat açıklık olarak düşünüldü. Öteki bulunanlarla birlikte açıklıkta duran insanın ayırıcı niteliği, onun bulunanlarla bulunmayanların sınırını çizen bir algılama olmasıydı.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
206. "Eminlik olarak hakikat, güvenliğin teminat altına alınması; yani düzendir (ordo), baştan sona kurma; yani tam, bütün bü tünlemedir (per-fectio). Birincil, asıl varolanı Varlığında karakterize eden güvenli kılma, iustitia’dır [adalet]
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
207. "Eğitimli, öğrenimli insanlar kitapların içindekileri okuyanlardır. Düşünürler, dâhiler ve dünyayı aydınlatıp insan soyunun ilerlemesine katkıda bulunmuş olanlar, doğrudan tabiat kitabından yararlananlardır."
- Düşüncenin Çağrısı
208. ""Düşünceye çağıran zamanımızda en çok düşünce uyandıran, hâlâ düşünmediğimizdir.""
- Düşüncenin Çağrısı
209. "Bu evrede, metafizik, Nietzsche aracılığıyla, bir anlamda kendini kendi öz-olanaklarından yoksun bıraktığından, onun öteki olanakları da artık görülmez olur. Nietzsche’nin altüst etmesinden sonra metafiziğe kendi özsüzlüğüne, düzensizliğine saplanmaktan başka bir yol kalmaz."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
210. "Noksanlık şu demektir: birbirine ait olanın henüz bir arada olamayışı"
- Varlık ve Zaman
211. "Okumak, kişinin kendi kafası yerine başka birisinin kafasıyla düşünmesidir."
- Düşüncenin Çağrısı
212. "Herkes başkasıdır ve kimse kendi değil."
- Varlık ve Zaman
213. "Biz okunmayan bir işaretiz.
Acı hissetmiyoruz, kaybettik neredeyse
Yabancı diyarlarda dilimizi."
- Düşüncenin Çağrısı
214. "Yeni Çağ metafiziği, Tanrı karşısında özgürleşme girişiminde varolanları öznede temellendirdi. Böylece insanın Varlığının temeli, bilinç oldu. Hakikat, bilincin önce kendini, sonra öteki varolanlan bildiğinden emin olmasına dönüştü.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
215. "Kant'tan beri, duyulur dünyaya, geniş anlamda, fiziksel dünya deriz. Buna göre de duyuüstü dünyayı, metafizik dünya diye adlandırırız.
"Tanrı öldü" sözü, duyuüstü dünyanın etkin bir gücü olmadığı anlamına gelir. Bu dünya yaşam vermez. Batı felsefesini Platonculuk olarak anlayan Nietzsche için metafizik sona ermiştir. Nietzsche, kendi felsefesini metafiziğe, yani ona göre Platonculuğa karşı bir akım sayıyordu."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
216. "''Ahlaki açıdan iyi bir mizaca dayanmayan iyi olan her şey, ancak, gösterişten ve ışıltılı bir sefaletten başka bir şey değildir.''"
- Düşüncenin Çağrısı
217. "Bilincin kendi kendisinin deneyimi sırasında ortaya çıkan, görünen yani tezahür eden, tindir. Bilincin burada karakterize ettiğimiz devinimi olarak deneyimde (yani kendine varma olarak kendine ötekileşmede), tinin tezahür etmekliği yani tinin fenomenolojisi cereyan eder."
- Hegel'in Tinin Fenomenolojisi
218. "''Eğer insanlar hakikatine itibar etmezlerse, kendilerinde hakikatin tuttuğu yeri sahtelik alacağından hakikat sessizce geri çekilir.""
- Düşüncenin Çağrısı
219. "…felsefe yapmak yaşamak demek olduğu için, (...) tarihin bir felsefesi var demektir."
- Varlık ve Zaman
220. "Okumakla insanın o an içinde bulunabileceği ruh haline ve eğilimine yabancı olan düşünceler, zihni zorla ele geçirir ve üzerine damgasını bastığı bal mumuna mühür ne kadar yabancıysa bu düşünceler de zihne o kadar yabancıdır."
- Düşüncenin Çağrısı
221. "Her beklenti bir yoksunluğu açığa vurur."
- Kant ve Metafizik Problemi
222. "Her ikisi arasında, düşünme ve şiir arasında, gizli bir akrabalık hüküm sürer, çünkü her ikisi de kendilerini dilin hizmetinde dil için kullandırır ve harcatırlar. Ama aynı zamanda her ikisi arasında bir uçurum vardır, zira onlar "en ayrı dağlarda otururlar"."
- Nedir Bu Felsefe?
223. "Biz insanlar sadece de facto olarak değil, özümüzden dolayı zaten hep böyle bir karşılık-olan konuşma içinde değil miyiz? Bu karşılık-olma, özümüzün temel özelliği değil midir?"
- Nedir Bu Felsefe?
224. "*
Tanrıların yitirilmesi buraya vardığında, tanrılar uçup gider. Onlardan arta kalan boşluğu, tarihsel, ruhbilimsel söylence araştırmaları doldurur.
*"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
225. "'Amerikanizm' Avrupalı bir şeydir. O, devsel olanın şimdiye dek anlaşılamamış bir türüdür. Bu devsel olan hâlâ tam olarak olgunlaşmamıştır, henüz Yeni çağ’ın bütünlenmiş, toplanmış metafizik özünden de kökenlenmemektedir. Amerikancılığın, pragmatizm aracılığı ile Amerikan yorumu hâlâ metafizik alanın dışında kalır."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
226. ""Hayat hikayedir.
Ve bir insanı sevmek, onun hikayesini sevmektir...""
- Düşünmek Ne Demektir?
227. ""Öğretme öğrenmeden daha güçtür.""
- Düşüncenin Çağrısı
228. "Akıl insana kıyasla Tanrısal ise, o zaman ona uygun hayat da insan hayatına kıyasla Tanrısaldır."
- Düşüncenin Çağrısı
229. "Varlık bir şey değildir, böylece de zamansal değildir ve yine de zaman tarafından mevcudiyet olarak belirlenir. Zaman bir şey değildir, böylece de varolan değildir ve yine de zamandaki varolanlar gibi zamansal bir şey olmaksızın kendi geçip gidişi içinde sabit kalır."
- Zaman ve Varlık Üzerine
230. ""Günümüzde her yerde insan hayal edilemeyecek kadar büyük bir özenle bedeni ve bedeninin ihtiyaçları peşinde koşmaktadır; saygı şöyle dursun hiçbir surette en küçük bir nezaket ya da himaye görmeyecek tek şey düşünen kafa mıdır?"
- Düşüncenin Çağrısı
231. "Eğer insanlar hakikate itibar etmezlerse, kendilerinde hakikatin tuttuğu yeri sahtelik alacağından hakikat sessizce geri çekilir. Bugün olduğu gibi."
- Düşüncenin Çağrısı
232. "Herkes bir başkasıdır ve kimse kendi değildir. Hergünkü varoluş kim diye sorulduğunda cevap herkestir."
- Varlık ve Zaman
233. "“Noksanlık şu demektir; birbirine ait olanın, henüz bir arada olmayışı.”"
- Varlık ve Zaman
234. "Zamanın bir parçası varolmuştur, artık yoktur; öteki parçası olacaktır, henüz yoktur."
- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger
235. "Nietzsche'ye sormak istediğimiz soruyu kuşatan karanlıkta soluk bir ışık belirir.
Başına ne geldi ki insan Tanrıyı öldürebildi?
**"
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
236. "Metafizikte her filozofun, belli bir zamanda, kendine özgü felsefi çıkış noktası vardır. Bunun için de, bu metafizik, onun adıyla adlandırılabilir. Ama bu, burada düşünülen özü bakımından metafiziğin her defasında, kültürel yaratmanın kamusal alanındaki bir kişilik olarak düşünür tarafından yapıldığı, metafiziğin onun malı olduğu anlamına gelmez."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
237. "Bilimlerin ortasındaki bir düşünce eğitimi, hazırlayıcı düşünme ile bu düşünmenin yerine getirilmesinin bir parçasıdır.
Bilimlerin ortasında düşünme; onları kü- çümsemeksizin yanlarından geçip gitmek demektir.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
238. "Nietzsche;
Değer ile değerin değiştirilmesi, değer koyucunun gücündeki artmaya orantılıdır.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
239. ""Noksanlık şu demektir:
birbirine-ait-olanın
henüz-birarada-olmayışı.""
- Varlık ve Zaman
240. "Düşünenler için, eksik kalan şeylerde, daha kalıcı dersler vardır."
- Kendileyiş
241. "Yol uzundur. Ancak birkaç adım atmayı göze alabiliriz."
- Düşüncenin Çağrısı
242. "Varolmanın farkında olan insan için sakin olmak olanaksızdır; o zorunlu olarak mutsuz bir varlıktır."
- Varlık ve Zaman
243. "Ön yargıdan kurtulmak için dinlemeye hazır ve istekli olmalıyız.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
244. "Yeni çağ’ın özlü olgularından üçüncüsü, sanatın, estetiğin görüş alanında hareket etmesi sürecindedir. Bu şu anlama gelir; sanat yapıtı yaşantının nesnesine dönüşür, sonuçta, sanat insan yaşamının anlatımı sayılır.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
245. "Batı metafiziğinin bütünlenmesi, yetkinleşmesi Descartes’le başlar.
Ne var ki, Yeni çağ düşünmesi, kendine özgü büyüklüğüne böyle bir yetkinlik, bir kez daha ancak metafizik olarak olanaklı olduğundan sahip olmuştur.
."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
246. "Nietzsche ""Was es mit unserer Heiterkeit auf sich hat? [“Bizim neşeli olmamızın ne önemi var?"] Bu parça şöyle başlar: "Büyük, yeni olayın Tanrı'nın ölmesinin, Hıristiyan Tanrı’sını inanılmaz kılan Tanrı’nın ölmüş olmasının gölgesi Avrupa'nın üzerine düşmeye başladı." Bu söz Nietzsche'nin "Tanrı öldü" derken, Hıristiyan Tanrısından söz ettiğini açıkça gösteriyor."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
247. "Nietzsche ne adaleti açıkça varolanın hakikati olarak düşündü ne de bütünlenmiş öznelik metafiziğini bu düşünceden çıkarak dile getirdi. Oysa adalet, varolanın hakikatidir, bu hakikat Varlığın kendisi tarafından belirlenir. Bu hakikat olarak adalet, Yeni çağ’daki bütünlenmesinde bizzat metafiziktir. Metafizik olarak metafizikte temel örtülüdür, bunun için de Nietzsche Hiççiliği, metafizik bakımdan, değer koymaların tarihi diye anlasa bile, Hiççiliğin özünü düşünemedi."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
248. "İnsan düşünür, düşündükleri yapıp eyle-diklerini şekillendirir, yapıp eyledikleri döner insanın ne olduğunu resmeder, onun özünü belirler."
- Düşüncenin Çağrısı
249. "her düşünen ancak bir tek yol belirleyebilir; bu da onun kendi yoludur."
- Nietzsche'nin Tanrı Öldü Sözü ve Dünya Resimleri Çağı
250. "''Herkes aklını kullanmak yerine inanmayı seçmiştir.""
- Düşüncenin Çağrısı