Ludwig Wittgenstein En Beğenilen Sözleri
1. "Hayal edilmeyen şey hakkında konuşulmaz bile."
- Nihai Istırapların Sığınağı
2. "Mutlu olan tek yaşam, dünya nimetlerinden feragat edebilen yaşamdır."
- Nihai Istırapların Sığınağı
3. "“Neden burada olduğumuzu bilmiyorum ama eğlenmek için olmadığı kesin.”"
- Nihai Istırapların Sığınağı
4. "“Hırs, düşüncenin ölümüdür.”"
- Nihai Istırapların Sığınağı
5. "Tanrı'ya inanmak, hayatın bir anlamı olduğunun farkına varmaktır."
- Nihai Istırapların Sığınağı
6. "Ancak kendinde devrim yapabilen devrimci olabilir."
- Yan Değiniler
7. "İnsan bedeni, insan ruhunun en iyi resmidir."
- Nihai Istırapların Sığınağı
8. "''Filozofun bir soruyu ele alış tarzı, bir hastalığı ele alış tarzına benzer.''"
- Felsefi Soruşturmalar
9. "İnsanlar bazen aptalca şeyler yapmasaydı, akıllıca hiçbir şey yapılamazdı."
- Nihai Istırapların Sığınağı
10. "Kendine bak - kendini hiçbir zaman anlamayacaksın. Çünkü kendini bir dizi tasarım içinde görüyorsun, sonunda da dağılıp gidiyor hepsi. Çünkü kişi kendisine dışardan bakamaz, zira kişi kendisinin nasıl göründüğünü sahiden görmez, çıkarsayabilir ancak. Kişi kendine gerçi, bu koşullar altında ben biz başkası için ne derdim, diye sorabilir. Ama yanıt şu: Bilemezdim. Bilseydim de, o başkasıyla ilgili haklı olduğum konusunda birşey söylemiş olmazdı. Kişinin kendi üzerine sığ bir yargıda bulunması, kendisini ucuz bir biçimde şu ya da bu komedinin ya da trajedinin oyuncusu sayması, bunları bir başkası için yapması kadar iğrenç bir şey. Düşün ki, başına ne gibi bir mutsuzluk, nasıl bir acı gelirse gelsin, bu sen kendin hakettin."
- Yan Değiniler
11. "“Deha, cesaretle uygulanan yetenektir.”"
- Nihai Istırapların Sığınağı
12. "Gerçekten dindar bir insan için hiçbir şey trajik değildir."
- Nihai Istırapların Sığınağı
13. ""Kitap yaşamla doludur-bir insan gibi değil, bir karınca yuvası gibi.""
- Yan Değiniler
14. "“Bir renk kendi çevresinde 'parlar'. ( Tıpkı gözlerin yalnızca bir yüzde gülümsemesi gibi.)"
- Renkler Üzerine Düşünceler
15. "“Hırs, düşüncenin ölümüdür.”"
- Nihai Istırapların Sığınağı
16. "Düşüncelere fiyat biçebilirsiniz. Bazıları çok pahalı, bazıları çok ucuz. Peki, düşüncelerin bedeli nasıl ödenir? Bence cevap şu: Cesaretle."
- Nihai Istırapların Sığınağı
17. "Deliliğin bir hastalık sayılması gerekmez. Niçin ani bir karakter değişikliği sayılmasın?"
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
18. "Kendine bak - kendini hiçbir zaman anlamayacaksın. Çünkü kendini bir dizi tasarım içinde görüyorsun, sonunda da dağılıp gidiyor hepsi. Çünkü kişi kendisine dışardan bakamaz, zira kişi kendisinin nasıl göründüğünü sahiden görmez, çıkarsayabilir ancak. Kişi kendine gerçi, bu koşullar altında ben biz başkası için ne derdim, diye sorabilir. Ama yanıt şu: Bilemezdim. Bilseydim de, o başkasıyla
ilgili haklı olduğum konusunda birşey söylemiş olmazdı. Kişinin kendi üzerine sığ bir yargıda bulunması, kendisini ucuz bir biçimde şu ya da bu komedinin ya da trajedinin oyuncusu sayması, bunları bir başkası için yapması kadar iğrenç bir şey. Düşün ki, başına ne gibi bir umutsuzluk, nasıl bir acı gelirse gelsin, bunu sen kendin hakettin."
- Yan Değiniler
19. "Yaşamın üstünde, beygir üzerindeki kötü binici gibi oturuyorum. Hemen şimdi yere çalınmamamı da yalnızca atın iyi huyluluğuna borçluyum.."
- Yan Değiniler
20. "''Şunu söylemek tuhaf olur: "Bir süreç, gerçekleştiği zaman gerçekleşmediği zamankinden farklı görünür." Veya bir kırmızı leke orada olduğunda orada olmadığı zamankinden farklı görünür -ama dil bu farkı soyutlar, zira o leke orada olsa da olmasa da bir kırmızı lekeden söz eder.""
- Felsefi Soruşturmalar
21. "Sıkıntılar hastalığa benzer; onlara tahammül etmek gerekir: yapılabilecek en kötü şey onlara isyan etmektir.
Sıkıntılar iç ya da dış nedenlerin harekete geçirdiği nöbetler şeklinde de ortaya çıkarlar. O zaman kişinin kendi kendine şöyle demesi gerekir: "Bir nöbet daha.""
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
22. "Kitap, yaşamla doludur -bir insan gibi değil, bir karınca yuvası gibi."
- Yan Değiniler
23. "''Ölümden sonraki yaşama ilişkin esas soru, onun gerçek olup olmadığı değil, gerçekse bile bunun ne gibi sorunları çözdüğüdür.''"
- Felsefi Soruşturmalar
24. "Düşünce daha şimdiden bitkinleşmiş, işe yaramaz halde.Bir kez buruşturulunca bir daha hiç tam olarak düzgünleştirilemeyen yaldız kağıdı gibi."
- Yan Değiniler
25. "Yaşamın üstünde, beygir üstündeki kötü binici gibi oturuyorum. Hemen şimdi yere çalınmamamı da yalnızca atın iyi huyluluğuna borçluyum."
- Yan Değiniler
26. "Dininizin yalnızca sizinle Tanrı arasında bir mesele olduğundan emin olun."
- Nihai Istırapların Sığınağı
27. "Ancak kendinde devrim yapabilen devrimci olabilir."
- Yan Değiniler
28. "''Biz felsefe yaparken, burada bir zihinsel sürecin açıklaması veya ifadesi gibi görünen, aslında bir ifadenin yerini daha uygun olduğu görülen bir başka ifadenin almasıdır.''"
- Felsefi Soruşturmalar
29. ""Düşünülebilir her şey, açık düşünülebilir. Söylenebilir her şey, açık söylenebilir."
.
["
- Tractatus Logico- Philosophicus
30. "Başkasının derinlikleriyle oynama!"
- Yan Değiniler
31. "Söylenebilir ne varsa, açık söylenebilir; üzerine konuşulamayan konusunda da susmalı."
- Tractatus Logico-Philosophicus
32. "Anlam büyüdükçe kaybolur."
- Defterler
33. "Mizah bir ruh durumu değil, bir dünyaya bakış tarzıdır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
34. "Söylenebilir ne varsa açık söylenebilir.Üzerine konuşulamayan konusunda da susmalı."
- Yan Değiniler
35. "Mantıksız olan hiçbir şeyi düşünemeyiz, çünkü o zaman mantıksız düşünmemiz gerekirdi."
- Tractatus Logico-Philosophicus
36. "“Deha, cesaretle uygulanan yetenektir.”"
- Nihai Istırapların Sığınağı
37. "Bahçede bir filozofla oturuyorum; yakındaki bir ağacı işaret ederek tekrar tekrar "Onun bir ağaç olduğunu biliyorum" diyor. Yanımıza gelen biri bunu işitiyor ve ben ona şunu söylüyorum: "Bu adam deli değil. Yalnızca felsefe yapıyoruz.""
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
38. "Kafatası açılan her insanın bir beyninin olması ne tuhaf rastlantı!"
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
39. "Söylediklerimiz anlamını yaptıklarımızın geri kalanından alır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
40. "Mantıksız olan hiçbir şeyi düşünemeyiz, çünkü o zaman mantıksız düşünmemiz gerekirdi."
- Tractatus Logico-Philosophicus
41. "Kitap, yaşamla doludur - bir insan gibi değil, bir karınca yuvası gibi."
- Yan Değiniler
42. "''Biz olsa olsa, mantıksal değil psikolojik bir zorlama altındayız.''"
- Felsefi Soruşturmalar
43. "Nitekim bizi hiç ilerletmeyen cümleleri siliyoruz."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
44. "''Biz, felsefe yaparken, tıpkı, uygar insanların ifadelerini duyan, onlar üzerinde yanlış bir yorum yapan ve sonra da ondan en tuhaf sonuçları çıkartan vahşilere, ilkellere benzeriz.''"
- Felsefi Soruşturmalar
45. "Bir zamanlar, Tanrı'nın her şeyi yaratabileceği, ama,
yalnızca, mantık yasalarına aykırı bir şeyi yaratamayacağı söylenirdi.— Çünkü "mantıksız" bir dünyanın neye
benzediğini söyleyemeyiz."
- Tractatus Logico-Philosophicus
46. ""Nesneleri ancak adlandırabilirim. İmler onların yerini tutar. Ancak onlar üzerinde konuşabilirim, onları konuşarak dışa vuramam. Bir tümce, bir şeyin ancak nasıl olduğunu söyleyebilir, ne olduğunu değil.""
- Tractatus Logico-Philosophicus
47. ""Elveda!"
"Bu sözde bütün bir acılar dünyası yatıyor." Bu dünya o sözde nasıl yaşayabiliyor?"
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
48. "Bir şey hakkındaki tüm olumlu bildirimler ortaya konulursa,
tüm olumsuz bildirimler de zaten ortaya konulmaz mı? Ve tüm
mesele budur."
- Defterler
49. ""Kafatası açılan her insanın bir beyninin olması ne tuhaf rastlantı!""
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
50. "550. Biri bir şeye inanıyorsa, 'buna niçin inanıyor' sorusunu yanıtlayabilecek olmamız her zaman gerekmez; ama bir şeyi biliyorsa, o zaman "bunu nereden biliyor" sorusu yanıtlanabilir olmalıdır.
551. Ve insan bu soruyu yanıtlarsa, bunu genel olarak kabul edilmiş ilkelere göre yapmalıdır. Bu türden bir şey böyle bilinebilir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
51. "İnsanlar bazen aptallık yapmasalardı, hiçbir zaman akıllıca bir şey ortaya çıkmazdı."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
52. "Şunu ele alalım: "Fizik herşeyi açıklamaz. Fizik yalnızca
bir arada bulunma durumlarını betimler."
...
Sekiz yaşındaki okullu her çocuk şeylerin atomlardan oluştuğunu bilir. Eğer bir kişi bir değneğin atomlardan oluşmuş olduğunu bilmiyorsa, bunu eğitim eksikliğine bağlarız."
- Estetik Psikoloji ve Dinsel İnanç Üzerine
53. "Doğru düşüncelerin toplamı, dünyanın bir tasarımıdır."
- Tractatus Logico-Philosophicus
54. "Mutlunun dünyası, mutsuzunkinden başka bir dünyadır."
- Tractatus Logico-Philosophicus
55. ""Kişi kendi zamanının ilerisindeyse yalnızca, gün gelir, zaman onu yakalar.""
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
56. "Tek bir insanın hissedeceğinden daha büyük bir ıstırap yoktur. Zira insan kendini kaybolmuş hissediyorsa, bu nihai ıstıraptır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
57. "Bir kez buruşturulunca bir daha hiç tam olarak düzgünleştirilemeyen yaldız kağıdı gibi."
- Yan Değiniler
58. "Tek başına resimden bir şey çıkarmak çoğunlukla olanaksızdır; ancak öyküyü öğrendikten sonradır ki resmin ne demek olduğunu biliriz."
- Felsefi Soruşturmalar
59. "Güvenilir kanıt, bizim güvenilir kabul ettiğimiz kanıttır; güvenle, hiç kuşku duymadan eylemde bulunurken kendisine göre davrandığımız kanıttır.
"Yanılgı" dediğimiz şey, dil oyunlarımızda çok özel bir rol oynar;güvenilir kanıt saydığımız şey de."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
60. "Çocuk yetişkine inanarak öğrenir. Kuşku inançtan sonra gelir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
61. "Yüz bedenin ruhudur."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
62. "Nasıl da zor oluyor gözümün önünde duranı görmek."
- Yan Değiniler
63. "Söylenebilir ne varsa, açık söylenebilir; üzerine konuşulamayan konusunda da susmalı."
- Tractatus Logico-Philosophicus
64. "''Bizim güvenimiz doğrulanır mı?-İnsanların neyi bir doğrulama olarak kabul ettikleri, nasıl düşündükleri ve yaşadıklarıyla gösterilir. ''"
- Felsefi Soruşturmalar
65. "Bir şeye inanmaya başladığımız zaman, inandığımız tek bir
önerme değil, bir önermeler sisteminin bütünüdür."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
66. ""Kendine bak - kendini hiçbir zaman anlamayacaksın. Çünkü kendini bir dizi tasarım içinde görüyorsun, sonunda da dağılıp gidiyor hepsi. Çünkü kişi kendisine dışardan bakamaz, zira kişi kendisinin
nasıl göründüğünü sahiden görmez, çıkarsayabilir ancak. Kişi kendine gerçi, bu koşullar altında ben biz başkası için ne derdim, diye sorabilir. Ama yanıt şu: Bilemezdim. Bilseydim de, o başkasıyla
ilgili haklı olduğum konusunda birşey söylemiş olmazdı. Kişinin kendi üzerine sığ bir yargıda bulunması, kendisini ucuz bir biçimde şu ya da bu komedinin ya da trajedinin oyuncusu sayması, bunları
bir başkası için yapması kadar iğrenç bir şey. Düşün ki, başına ne gibi bir mutsuzluk , nasıl bir acı gelirse gelsin, bu sen kendin hakettin.""
- Yan Değiniler
67. "Üzerine konuşulmayan konusunda susulmalı."
- Tractatus Logico-Philosophicus
68. "İyi ya da kötünün sınırlarını ancak dil belirler."
- Defterler
69. "" Yaşamın üstünde, beygir üzerindeki kötü binici gibi oturuyorum.
Hemen şimdi yere çalınmamı da yalnızca atın iyi huyluluğuna borçluyum..""
- Yan Değiniler
70. "Bir felsefe sorununun şekli şudur: “Yolu bilmiyorum.”"
- Felsefi Soruşturmalar
71. "Felsefe bir öğreti değil, bir etkinliktir."
- Tractatus Logico-Philosophicus
72. ""Kendine bak- kendini hiçbir zaman anlamayacaksın. Çünkü kendini bir dizi tasarım içerisinde görüyorsun ve sonra da dağılıp gidiyor hepsi.""
- Yan Değiniler
73. "Hırs, düşüncenin ölümüdür."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
74. "Dilimdeki bütün sözcüklerin yerine bir anda başka sözcükler geçirmek istediğimi farz edelim ; yeni sözcüklerden birinin ait olduğu yeri nasıl söyleyebilirdim? Sözcüklerin yerini imgeler mi korur?"
- Zettel
75. "Dünya istemimden bağımsızdır."
- Tractatus Logico-Philosophicus
76. "Cehennem dehşeti tek bir günde yaşanabilir; bu kadar zaman bol bol yeter bunun için."
- Yan Değiniler
77. "Filozofların biribirleriyle selamlaşma biçimi şöyle olmalı: "Kendine zamanın ola!""
- Yan Değiniler
78. "Kafatası açılan her insanın bir beyninin olması ne tuhaf rastlantı!"
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
79. "İnsan sık sık bir sözcük tarafından büyülenir. Örneğin, "bilme" sözcüğü tarafından."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
80. "Felsefe sadece her şeyi önümüze koyar ve ne herhangi bir şeyi açıklar ne de herhangi bir sonuç çıkarır."
- Felsefi Soruşturmalar
81. ""Üzerine konuşulamayan konusunda susmalı.""
- Yan Değiniler
82. "•Felsefe, doğa biliminin tartışmalı alanını sınırlar.
• Düşünülebilir olanı sınırlandırmalıdır, öylelikle de düşünülemez olanı.
• Düşünülemez olanı, içinden, düşünülebilir olanla sınırlandırmalıdır."
- Tractatus Logico-Philosophicus
83. "''Önce onu düşünerek; sonra düşünmeden söyleyin sonra da sadece
bu düşünceyi sözcükler olmaksızın düşünün.''"
- Felsefi Soruşturmalar
84. "Dillerini hiç bilmediğiniz ve 'iyi', 'hoş' gibi sözcükleri nasıl karşıladıklarını öğrenmek istediğiniz yabancı bir kabileye gittiğinizde, nelere bakardınız? Gülümsemelerine, jestlerine, yiyeceklerine, oyuncaklarına bakardınız.
Eğer Mars' gitseydiniz de, karşınıza elleri sopalı uzay adamları çıksaydı, neye bakacağınızı bilemezdiniz.
Ya da, ağzın yalnızca nefes alma ya da müzik biçiminde sesler çıkardığı ve dilin de yalnızca işitme olarak varolduğu bir kabileye gitseydiniz.
Şunu ele alalım: "Sanki birbirleriyle konuşuyorlarmış gibi sallanan ağaçlar görürsünüz". ("Herşeyin bir ruhu vardır".) Dalları kollarla karşılaştırırsınız. Kabilenin jestlerini kendimizinkileriyle karşılaştıracağımız kesindir.)
Bu bizi bildiğimiz estetikten ne kadar da uzaklaştırırdı.
Belirli sözcüklerden başlamayız da, belirli durumlardan ya da eylemlerden başlarız."
- Estetik Psikoloji ve Dinsel İnanç Üzerine
85. "Söylenebilir ne varsa, açık söylenebilir; üzerine konuşulamayan konusunda da susmalı."
- Tractatus Logico-Philosophicus
86. "Wittgenstein, dünyanın anlamının dünyanın dışında bulunması gerektiğini söyleyebilmektedir. Ve anlam alanı için geçerli olan hüküm, aynı şekilde değer alanı içinde geçerlidir."
- Wittgenstein'da Din Felsefesi
87. ""Başkasının derinlikleriyle oynama!""
- Yan Değiniler
88. "Dilegetirilemeyen bir yanıtın sorusu da dilegetirilemez. Gizem yoktur. Bir soru sorulabiliyorsa, yanıtlanabilir de."
- Tractatus Logico-Philosophicus
89. "Dinsel inanç ile batıl inanç birbirinden bütünüyle farklıdır. Biri korkudan kaynaklanır ve bir tür yanlış bilimdir. Diğeri ise bir güvendir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
90. "Sıkıntılar hastalığa benzer; onlara tahammül etmek gerekir: yapılabilecek en kötü şey onlara isyan etmektir.
Sıkıntılar iç ya da dış nedenlerin harekete geçirdiği nöbetler şeklinde de ortaya çıkarlar. O zaman kişinin kendi kendine şöyle demesi gerekir: "Bir nöbet daha.""
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
91. "Yaşamın üstünde, beygir üzerindeki kötü binici gibi oturuyorum.
Hemen şimdi yere çalınmamamı da yalnızca atın iyi huyluluğuna borçluyum..."
- Yan Değiniler
92. "Dünya, olduğu gibi olan her şeydir."
- Tractatus Logico-Philosophicus
93. "Bir insan kilitli olmayan, ama içeriye doğru açılan bir kapıyı boyuna itiyor, çekmek aklına gelmiyorsa, odada hapistir."
- Yan Değiniler
94. "Saçmalamaktan sakın korkmayın! Yeter ki saçmalarınıza dikkat göstermeyi ihmal etmeyin."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
95. "''Olguların mantıksal tasarımı, düşüncedir. Doğru düşüncelerin toplamı, dünyanın bir tasarımıdır. Düşünce, düşündüğü olgu durumunun olanağını içerir. Düşünülebilir olan, olanaklıdır da.''"
- Tractatus Logico-Philosophicus
96. "Emin olmak mümkün değilse, bir şeye inanmak için sebeplerimizin olması niçin mümkün olsun?"
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
97. ".
Kişi yalan söylemiyorsa, yeterince özgündür.
."
- Yan Değiniler
98. "Dünya, olduğu gibi olan her şeydir."
- Tractatus Logico-Philosophicus
99. "Saçmalamaktan sakın korkmayın! Yeter ki saçmalarınıza dikkat göstermeyi ihmal etmeyin."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
100. ""Varsayalım ki, insan kendi istencini etkinleştiremedi, ama bu dünyanın tüm ıstırabını çekmek zorunda kaldı, o zaman onu ne mutlu edebilirdi?
Bu dünyanın ıstırabını savuşturamıyorsa, insan nasıl mutlu olabilir?
Bilgi yaşamı yoluyla.
İyi vicdan, bilgi yaşamının koruduğu mutluluktur. ""
- Defterler
101. "Gündelik dilde, sık sık, aynı sözcüğün farklı tarzda imlediği— yani, farklı simgelere bağlandığı— görülür, ya da, farklı tarzda imleyen iki sözcüğün, tümcede dışsal olarak aynı tarzda kullanıldığı.
Böylelikle, "dır" sözcüğü, tümleç olarak, eşitlik imi olarak ve varoluşun dilegetirişi olarak kullanılır; "varolmak", "yürümek" gibi geçişsiz fiil olarak; "özdeş" de sıfat olarak kullanılır; "birşey" üzerine konuşuruz, ama, "birşeyin olup-bitmesi"nden de söz ederiz.
"Esmer esmerdir" tümcesinde— ilk sözcük bir özel
isim, İkincisi bir sıfattır— bu sözcükler yalnızca farklı imlemlere sahip değildir, bunlar farklı simgelerdir.)"
- Tractatus Logico-Philosophicus
102. "Düşünce daha şimdiden bitkinleşmiş, işe yaramaz halde.
(..) Bir kez buruşturulunca bir daha hiç tam olarak düzgünleştirilemeyen yaldız kağıdı gibi. Benim neredeyse bütün düşüncelerim biraz buruşuktur"
- Yan Değiniler
103. "''Kendine bak - kendini hiçbir zaman anlamayacaksın. Çünkü kendini bir dizi tasarım içinde görüyorsun, sonunda da dağılıp gidiyor hepsi.''"
- Yan Değiniler
104. ""Eğer bir şeyi biliyorsam, onu bildiğimi de bilirim vb." şunu demeye varır: "Bunu biliyorum" demek, "bu konuda yanılmam mümkün değildir" anlamına gelir. Ama mümkün olup olmadığının nesnel olarak ortaya konması gerekir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
105. "Dürüst dindar düşünür, ip cambazına benzer. Neredeyse havada yürüyormuş gibi görünür."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
106. "''Kendine bak - kendini hiçbir zaman anlamayacaksın. Çünkü kendini bir dizi tasarım içinde görüyorsun, sonunda da dağılıp gidiyor hepsi.''"
- Yan Değiniler
107. "Okumaya başladığındaki değişiklik, davranışındaki bir değişiklikti."
- Felsefi Soruşturmalar
108. "Bütün felsefe bir "dil eleştirisi"dir"
- Tractatus Logico-Philosophicus
109. ""Kendine bak - kendini hiçbir zaman anlamayacaksın. Çünkü kendini bir dizi tasarım içinde görüyorsun, sonunda da dağılıp gidiyor hepsi. Çünkü kişi kendisine dışardan bakamaz, zira kişi kendisinin nasıl göründüğünü sahiden görmez, çıkarsayabilir ancak. Kişi kendine gerçi, bu koşullar altında ben biz başkası için ne derdim, diye sorabilir. Ama yanıt şu: Bilemezdim. Bilseydim de, o başkasıyla ilgili haklı olduğum konusunda birşey söylemiş olmazdı. Kişinin kendi üzerine sığ bir yargıda bulunması, kendisini ucuz bir biçimde
şu ya da bu komedinin ya da trajedinin oyuncusu sayması, bunları bir başkası için yapması kadar iğrenç bir şey. Düşün ki, başına ne gibi bir mutsuzluk, nasıl bir acı gelirse gelsin, bunu sen kendin hakkettin." 1946."
- Yan Değiniler
110. "Ancak çok mutsuz birinin bir başkasına acımaya hakkı vardır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
111. "Ben, felsefeye, "dünyanın benim dünyam olması"yla girer."
- Tractatus Logico-Philosophicus
112. "“Neden burada olduğumuzu bilmiyorum ama eğlenmek için olmadığı kesin.”"
- Nihai Istırapların Sığınağı
113. "Büyük ustaların yapıtları, çevremizde doğup batan yıldızlardır. Şimdi batmış durumdaki her büyük yapıtın zamanı tekrar gelecektir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
114. "Yetenek taze suların sürekli çağladığı bir kaynaktır. Ama bu kaynaktan doğru yararlanılmazsa, değerini yitirir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
115. "Kitap hayat dolu - bir insan gibi değil, bir karınca yuvası gibi."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
116. "Ancak çok mutsuz birinin bir başkasına acımaya hakkı vardır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
117. "Sabit sınırları olan kavramlar, davranışların tek biçimli olmasını gerektirirdi.
Oysa benim emin olduğum yerde bir başkası emin değildir. Ve bu bir doğa olgusudur."
- Zettel
118. "Düşünmeyi istemek bir şeydir, düşünmeye yeteneği olmak başka şey."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
119. "418. - Anlayışım anlayış eksikliğime karşı bir körlükten ibaret mi? Bana sık sık öyle geliyor"
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
120. "Felsefe bir teori değil, bir etkinliktir."
- Nihai Istırapların Sığınağı
121. "Nasıl da zor oluyor gözümün önünde duranı görmek!"
- Yan Değiniler
122. "Yüreğimin büklümleri hep birbirine yapışmaya çalışırlar; ben de yüreğimi açmak için büklümleri hep yeniden çekip koparmak zorunda kalırım."
- Yan Değiniler
123. "Kalemimle düşünüyorum ben; çünkü kafam, elimin ne yazacağını çoğunlukla hiç bilmiyor..."
- Yan Değiniler
124. "Bana—ya da herkese—öyle görünmesinden, öyle olduğu sonucu çıkmaz."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
125. "... Bir sözcüğün anlamı, onun bir tür istihdam edilişidir.
Zira sözcüğün anlamı, o sözcüğü dilimize katarken öğrendiğimiz şeydir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
126. "Her şeyden kuşkulanmaya çalıştığınızda, herhangi bir şeyden kuşkulanacak kadar ilerleyemezsiniz. Kuşku oyununun kendisi kesinliği varsayar."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
127. "Devrimci, kendinde devrim yapabilen olacaktır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
128. "Kalemimle düşünüyorum ben; çünkü kafam, elimin ne yazacağını çoğunlukla hiç bilmiyor..."
- Yan Değiniler
129. "Filozof bir soruya çare bulur; bir hastalığa olduğu gibi."
- Felsefi Soruşturmalar
130. "Yazdıklarımın başka insanları düşünme zahmetinden kurtarmasını istemem, ancak mümkünse kendilerine ait düşüncelere teşvik etmesini isterim.
I do not want my writings to save other people the trouble of thinking, yet I would like to encourage them to have their own thoughts, if possible."
- Felsefi Soruşturmalar
131. "Felsefe konularında yazılmış çoğunluk tümceler ve sorular yanlış değil, saçmadır. Bu yüzden de bu türden soruları hiçbir şekilde yanıtlayamayız, ancak saçmalıklarını saptayabiliriz. Filozofların çoğunluk soruları ve tümceleri, dil mantığımızı anlamamamıza dayanır. (Bunlar, iyinin güzelden daha özdeş olup olmadığı türünden sorulardır.) Ve şuna da şaşmamalı ki, en derin sorunlar aslında hiç de sorun değildir"
- Tractatus Logico-Philosophicus
132. ""Onu kastediyordum." yerine, "Ondan söz ediyordum." da
denebilir.
Peki bu nasıl yapılır, o sözcükler söylenerek ondan nasıl söz edilir?
Şunu söylemek niçin yanlış görünür: "O sözleri söylerken, onu işaret etmekle ondan söz ediyordum." 'Onu kastetmek', örneğin 'onun hakkında konuşmak' anlamına gelir.
Onu işaret etmek anlamına gelmez.
Ve onun hakkında konuşuyorsam, elbette onunla konuşmam arasında bir bağlantı vardır, ama bu bağlantı konuşmamın uygulanışında yatar, bir işaret etme ediminde değil.
İşaret etmenin kendisi yalnızca bir imdir, dil oyununda cümlenin uygulanışını yönlendirebilir ve böylece neyin kastedildiğini gösterebilir."
- Zettel
133. "344. Yaşamım birçok şeyi gönül rahatlığıyla kabullenmemi içerir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
134. "Kitap, yaşamla doludur. Bir insan gibi değil, bir karınca yuvası gibi."
- Yan Değiniler
135. "" Felsefe konusunda en yavaş koşabilen kazanır. Ya da: bitişe en son varan.""
- Yan Değiniler
136. "İnanmak için, bilmek için gerekenden daha azı yeter işte."
- Felsefi Soruşturmalar
137. "“İnsanlar bazen aptalca şeyler yapmasaydı, akıllıca hiçbir şey yapılamazdı.”"
- Nihai Istırapların Sığınağı
138. "Birbirleriyle uzlaştırılamayacak iki ilkenin gerçekten karşı karşıya geldiği yerde, iki taraf da diğerini budala ve sapkın ilan eder."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
139. "Çocuk yetişkine inanarak öğrenir. Kuşku inançtan sonra gelir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
140. "Düşünmede de bir sürme vakti vardır, bir de hasat vakti."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
141. "" Felsefe konusunda en yavaş koşabilen kazanır. Ya da: bitişe en son varan.""
- Yan Değiniler
142. "İnsan her zaman Doğanın kayırmasıyla bir şeyi bilir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
143. "Dehanın ölçüsü kişiliktir - kişilik, tek başına, dehayı oluşturmasa bile. Deha, 'yetenek ile kişilik' değil, özel bir yetenek biçiminde dilegelen kişiliktir. Nasıl bir insan birini kurtarmak için suya atlarken, bunu yüreklilikten yaparsa, bir başkası da, yüreklilikten, bir senfoni yazar."
- Yan Değiniler
144. ""Tüm sorularımın çözümü, son derece yalın olmalıdır.""
- Defterler
145. ""Dilegetirilemeyen bir yanıtın sorusu da dilegetirilemez.
Gizem yoktur.
Bir soru sorulabiliyorsa, yanıtlanabilir de.""
- Tractatus Logico-Philosophicus
146. "Kendini aldatmamak kadar güç bir şey yok."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
147. "Bir hayvanı, öfkeli, korkmuş, üzgün, sevinçli, ürkmüş olarak canlandırabiliriz kafamızda. Peki ya umutlu olarak? Neden yapamayız bunu?"
- Felsefi Soruşturmalar
148. "Temelde yumuşak ve dingin bir idealimin olduğuna inanıyorum. Tanrı idealimi zayıflıktan ve sahtelikten korusun."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
149. "İnsan hangisinin sağ, hangisinin sol eli olduğu yargısını nasıl verir? Kendi yargımın bir başkasının yargısıyla uyuşacağını nereden
biliyorum? Şu rengin mavi olduğunu nereden biliyorum? Burada kendime güvenmezsem, bir başkasının yargısına niçin güveneyim? Bir niçini var mı? Bir yerde güvenmeye başlamam gerekmez mi? Yani, bir yerde kuşkulanmamakla işe başlamam gerekir; ve bu, deyim yerindeyse, mazur görülebilecek bir acelecilik değildir: yargı vermenin bir
parçasıdır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
150. "Emin oluş sanki, durumun ne olduğunu belirtirken insan sesinin aldığı bir ton gibidir; ama sesinin tonundan haklı olduğu sonucuna varılmaz."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
151. "Neye inandığımız, ne öğrendiğimize bağlıdır; hepimiz aya gitmenin mümkün olmadığına inanırız; ama bunun mümkün olduğuna ve bazen gerçekleştiğine inanan insanlar olabilir. Şöyle söyleriz: Bu insanlar bizim bildiğimiz birçok şeyi bilmiyorlar. İnançlarından istedikleri kadar emin olsunlar - yanılıyorlar ve biz bunu biliyoruz. Kendi bilgi sistemimizi onlarınkiyle karşılaştırırsak, onlarınkinin çok daha yoksul olduğu görülür."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
152. "Bir ifadenin anlamını, her zaman pratiği düşünmek yerine, o ifadenin kendisini ve hangi ruh hali içinde kullanıldığını göz önüne
alarak anlamaya çalışmak tehlikesi hep vardır. Bu yüzden insan ifadeyi kendi kendine sık sık tekrarlar; aradığı şeyi ifadede ve insana verdi
ği duyguda görmesi gerekiyormuş gibi."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
153. "İnanmak' bir otoriteye teslim olmak demektir. Bir kez teslim olduktan sonra, isyan etmeden, onu önce sorgulayıp sonra tekrar inandırıcı bulamazsın."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
154. "" Kendini aldatmamaktan daha zor bir şey yoktur.""
- Yan Değiniler
155. "Pahalıya mal olan her fikrin ardından bir sürü ucuzu gelir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
156. "Bir kez buruşturulunca bir daha hiç tam olarak düzgünleştirilemeyen yaldız kağıdı gibi. Benim neredeyse bütün düşüncelerim biraz buruşuktur."
- Yan Değiniler
157. "Üzerine konuşulamayan konusunda susmalı."
- Tractatus Logico-Philosophicus
158. "Düşüncelere fiyat biçilebilirdi. Bazıları pahalı, bazıları ucuz. Ya peki neyle ödenir düşüncelerin fiyatları? Sanıyorum: yüreklilikle."
- Yan Değiniler
159. "Acaba, insanı çıldırtan, yerine gelmeyen bir özlem mi?"
- Yan Değiniler
160. "" Kendini aldatmamaktan daha zor birşey yok.""
- Yan Değiniler
161. ""İnsanlar bazen aptallık yapmasalardı, hiçbir zaman akıllıca bir şey ortaya çıkmazdı.""
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
162. "Yazdıklarımla başkalarını düşünmekten kurtarmak değil, tersine, eğer olanaklıysa, kendi düşüncelerini oluşturma uyarısı vermek isterim."
- Felsefi Soruşturmalar
163. "Kuralları öğrenmek aslında sizin yargılarınızı değiştirir."
- Estetik Psikoloji ve Dinsel İnanç Üzerine
164. "Doğru olan temellendirilmiş olansa, o zaman temel doğru değildir, ama yanlış da değildir.
Biri bize "Ama bu doğru mu?" diye sorarsa ona "evet" diyebiliriz; hangi temele dayandığımızı sorarsa, "sana bir temel gösteremem, ama daha fazla öğrenirsen sen de böyle düşünürsün" diyebiliriz.Sonuç böyle olmazsa, bu onun örneğin tarih öğrenemediği anlamına gelirdi."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
165. "Mizah bir ruh durumu değil, bir dünyaya bakış tarzıdır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
166. "Acaba, insanı çıldırtan, yerine gelmeyen bir özlem mi?"
- Yan Değiniler
167. "" Kendini aldatmamaktan daha zor birşey yok.""
- Yan Değiniler
168. ""İnsanlar bazen aptallık yapmasalardı, hiçbir zaman akıllıca bir şey ortaya çıkmazdı.""
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
169. "Niçin açıklamalar talep ediyorsun? Sana açıklamalar verilirse, bir kez daha bir sınırla karşılaşacaksın. Bunlar seni şimdi olduğundan daha ileri götürmez."
- Zettel
170. "Tasarım ile tasarımlananda özdeş bir şeyin bulunması gerekir ki,
biri ötekinin tasarımı olabilsin"
- Tractatus Logico-Philosophicus
171. "Kitap, yaşamla doludur - bir insan gibi değil, bir karınca yuvası
gibi."
- Yan Değiniler
172. "Biz, sanki yırtık bir örümcek ağını parmaklarımızla onarmak zorundaymışız gibi hissederiz."
- Felsefi Soruşturmalar
173. "Her şeyden kuşkulanmaya çalıştığınızda, herhangi bir şeyden kuşkulanacak kadar ilerleyemezsiniz."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
174. "En büyük aptallıklarımız, çok akıllıca olabilir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
175. "Söylediklerimiz anlamını yaptıklarımızın geri kalanından alır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
176. "Yaşam sorununun çözümü, bu sorunun yok olmasında görülür."
- Tractatus Logico-Philosophicus
177. "Bulutlar inşa edemezsin. Düşlediğin geleceğin asla gerçekleşmemesinin sebebi budur."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
178. "His, sözcüklere doğruluk kazandırır."
- Felsefi Soruşturmalar
179. "Neyi biliyorsam, ona inanırım."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
180. "En büyük aptallıklarımız, çok akıllıca olabilir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
181. "Dünyanın anlamı, dışında yatsa gerek. Dünyanın içinde herşey nasılsa öyledir, herşey nasıl olup -bitiyorsa öyle olup -biter;içinde hiçbir değer yoktur -olsaydı bile, hiçbir değer taşımazdı..."
- Tractatus Logico-Philosophicus
182. ""Felsefede doğru metot, aslında söylenebilir olandan, yani doğa bilimine ait olandan, yani felsefeyle hiçbir ilgisi olmayan bir şeyden başka hiçbir şey söylememek ve sonra her ne zaman başka birisi metafiziksel bir şey söylemeye kalkışırsa, ona, tümcelerindeki belirli imlere hiçbir imlem vermediğini göstermek olacaktır.
Bu metot başka kişiye doyurucu gelmeyecektir (ona felsefe öğrettiğimiz duygusuna sahip olmayacaktır), ama tek doğru metot bu olacaktır.""
- Defterler
183. ""Mantıksal sözde önermeler, dilin ve bu yüzden Evren'in mantıksal niteliklerini gösterir, ama hiçbir şey söylemezler.
Bu, yalnızca onlara bakmakla bu nitelikleri görebileceğin anlamına gelir; oysa, uygun bir önermede, önermeye bakarak neyin doğru olduğunu göremezsin.""
- Defterler
184. "Bir sözcüğü tartışırken, onu nasıl öğrettiğimizi sormak,
hep yaptığımız bir iştir. Böyle yapmak bir yandan yanlış
anlama olasılıklarını ortadan kaldırırken, diğer yandan
sözcüğün içinde kullanıldığı"
- Estetik Psikoloji ve Dinsel İnanç Üzerine
185. ""insanlar şeylerin renkleri konusunda genel bir uzlaşma
içinde olmasaydı, belirsiz durumlar istisna olmasaydı, renk
kavramımız var olamazdı." Hayır: -Var olmazdı."
- Zettel
186. ""Söyle onlara, harika bir yaşamdı yaşadığım""
- Yan Değiniler
187. "Kendini aldatmamaktan daha zor birşey yok."
- Yan Değiniler
188. "Felsefe, zekamızın dil aracılığıyla büyülenmesine karşı bir mücadeledir"
- Felsefi Soruşturmalar
189. "Burada yazdıklarım zayıf öte-beriler olabilir; çünkü işte, büyük olanı, önemli olanı ortaya koymak elimden gelmiyor. Ama bu zayıf değinilerin içinde büyük bakışlar duruyor."
- Yan Değiniler
190. "Felsefe konusunda en yavaş koşabilen kazanır;
Ya da bitişe en son varan..."
- Yan Değiniler
191. "Kişi yalan söylemiyorsa, yeterince özgündür."
- Yan Değiniler
192. "Mutlunun dünyası, mutsuzunkinden başka bir dünyadır"
- Tractatus Logico-Philosophicus
193. "Büyük ustaların yapıtları, çevremizde doğup batan güneşlerdir. Şimdi batmış duran her bir büyük yapıtın zamanı yeniden gelecektir."
- Yan Değiniler
194. "Yeni bir sözcük, tartışma toprağına atılmış taze bir tohum gibidir."
- Yan Değiniler
195. "Sözcükler eylemdir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
196. "Bahçede bir filozofla oturuyorum; yakındaki bir ağacı işaret ederek tekrar tekrar "Onun bir ağaç olduğunu biliyorum" diyor. Yanımıza gelen biri bunu işitiyor ve ben ona şunu söylüyorum: "Bu adam deli değil. Yalnızca felsefe yapıyoruz.""
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
197. "Söylediklerimiz anlamını yaptıklarımızın geri kalanından alır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
198. "İnsan Sokratik diyalogları okuduğunda şu duyguya kapılıyorum: ne korkunç zaman kaybı! Hiçbir şeyi kanıtlamayan ve hiçbir şeye açıklık getirmeyen bu argümanların amacı ne?"
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
199. "Eski dinlerin tanrılarının yeni dinler tarafından şeytan diye damgalandığı söylenir sık sık. Ama aslında bu tanrılar herhalde daha o zaman şeytan haline gelmişlerdir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
200. "Dil oyununun kökeni ve ilkel biçimi, bir tepkidir; daha karmaşık biçimler ancak bundan gelişebilir.
Şunu söylemek istiyorum: Dil bir inceliktir; 'başlangıçta eylem vardı."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
201. "Düşünce sanki uçabilirmiş, yürümek zorunda değilmiş gibi."
- Zettel
202. "Dünyanın nasıl olduğu değildir gizemli olan; olduğudur."
- Tractatus Logico-Philosophicus
203. "Felsefe konusunda en yavaş koşabilen kazanır;
Ya da bitişe en son varan..."
- Yan Değiniler
204. "Kişi yalan söylemiyorsa, yeterince özgündür."
- Yan Değiniler
205. "Sözcükler eylemdir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
206. "Mutlu olan tek yaşam dünyanın hoş yanlarından vazgeçebilen yaşamdır."
- Defterler
207. "Renkli bir nesneye bakıyorsunuz diye içinizde bir renk kavramı olduğuna inanmayın, nasıl bakarsanız bakın. (Borcunuzun olması yüzünden negatif sayı kavramına sahip olmadığınız gibi.)"
- Zettel
208. "Yeni bir sözcük, tartışma toprağına atılmış taze bir tohum gibidir."
- Yan Değiniler
209. "Sözcüklerin, bizim onlara verdiğimiz anlamlara sahip olduklarını
ve onlara bu anlamları açıklama yoluyla verdiğimizi hatırlatmak isterim."
- Mavi Kitap Kahverengi Kitap
210. "İntihara izin varsa, o zaman her şeye izin vardır.
Bir şeye izin yoksa, o zaman intihara izin yoktur.
Bu, etiğin doğasına ışık tutar, çünkü intihar, deyim yerindeyse,
temel günahtır.
Ve o incelendiğinde, bu, gazların doğasını kavramak için civa
gazının incelenmesi gibidir."
- Defterler
211. "Vicdan Tanrı'nın sesidir.
Örneğin: filanca insanı gücendirdiğimi düşünmek beni mutsuz
eder. Bu benim vicdanım mıdır?
Şöyle denebilir mi: "Ne olursa olsun, vicdanına göre davran"?"
- Defterler
212. "Düşüncede de bir süre zamanı vardır, bir de hasat zamanı."
- Yan Değiniler
213. "Bir insan kilitli olmayan, ama içeriye doğru açılan bir kapıyı boyuna itiyor, çekmek aklına gelmiyorsa, odada hapistir."
- Yan Değiniler
214. "Mizah bir ruh durumu değil, bir dünyaya bakış tarzıdır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
215. ""'Biliyorum' rahat bir emin oluşu ifade eder, hâlâ mücadele içindeki bir emin oluşu değil.""
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
216. "İnsanların çalışırken kendi kendilerine şöyle söylemeye fiziksel bir ihtiyaçları vardır: "Bunu burada bırakalım şimdi"; felsefe yaparken hep bu ihtiyaca rağmen düşünmeye devam etmek zorunda olmak, bu işi bu kadar güç yapan şeydir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
217. "Önceki başarılarla yetinmek, karlı bir havada uzun bir yürüyüş yaparken oturup dinlenmeye benzer. Uyuyakalırsın ve uyurken ölürsün."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
218. "Kabul edildiği gibi, 'bir şeyi bilme'nin onun hakkında düşünmeyi gerektirmediği doğrudur. Ama bir şeyi bilenin ondan kuşkulanabilmesi gerekmez mi? Ve kuşkulanmak düşünmek demektir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
219. "Çocukluğumuzda olgular öğreniriz; örneğin, her insanın bir beyninin olduğunu; ve bunları sorgulamadan kabulleniriz. Şu biçimde
vb., vb. Avustralya diye bir ada olduğuna inanının; büyük dedelerim ve ninelerim olduğuna inanının; annem ve babam olduğunu söyleyen insanların gerçekten annem ve babam olduğuna inanının, vb. Bu inanç hiç ifade edilmemiş olabilir, hatta öyle olduğu düşüncesi hiç düşünülmemiş olabilir."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
220. "Renkler önümüze bir bilmece koyuyor gibidir - şevkimizi kıran değil şevk veren bir bilmece."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
221. "Yığınla şey öğrendim ve bunları insanların otoritesi temelinde kabullendim, sonra kendi deneyimlerimin bazı şeyleri onayladığını bazı şeyleri onaylamadığını gördüm."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
222. "Düşünceler de kimi zaman olgunlaşmadan düşer ağaçtan."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
223. "Her şeyden kuşkulanmaya çalıştığınızda, herhangi bir şeyden kuşkulanacak kadar ilerleyemezsiniz. Kuşku oyununun kendisi kesinliği varsayar."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
224. ""Kör insanlar var"demek anlamsız değilken, "Gören insanlar var" demek nasıl anlamsız olabilir ki?"
- Renkler Üzerine Düşünceler
225. "Bir insan kilitli olmayan, ama içeriye doğru açılan bir kapıyı boyuna itiyor, çekmek aklına gelmiyorsa, odada hapistir."
- Yan Değiniler
226. "Mizah bir ruh durumu değil, bir dünyaya bakış tarzıdır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
227. "İyi ve kötü olan temelde Ben 'dir, dünya değil. Ben, derin biçimde gizemli olan Ben'dir..."
- Defterler
228. "Sevgi bir his değildir. Sevgi sınanır, ağrı sınanmaz. Şu söylenmez : " Bu gerçek ağrı değildi, yoksa bu kadar çabuk geçmezdi.""
- Zettel
229. "Başkasının derinlikleriyle oynama!"
- Yan Değiniler
230. "Herkesin sağır olduğu bir toplum neye benzerdi? Ya da 'kıt
akıllı'ların toplumu?"
- Zettel
231. "Dünyanın nasıl olduğu değildir gizemli olan; olduğudur."
- Tractatus Logico-Philosophicus
232. "Dünyayı
|ezeli-ebedi| temaşa etmek, onu bütün olarak -fakat sınırlı bütün olarak temaşa etmek demektir."
- Wittgenstein'da Din Felsefesi
233. "Gerçekte Wittgenstein için mantığın bütünü yalnız pek kaba bir totolojidir, çünkü ona göre, mantık bize daha önce bilmediğimiz hiçbir şeyi öğretmez. Bununla birlikte mantığın verdiği bilgi yararsız değildir. O, göstermeye gücünün yettiği herhangi bir şeyi
."
- Wittgenstein'da Din Felsefesi
234. "Düşünce barışı. Bu, felsefe yapanın özlemini çektiği erektir."
- Yan Değiniler
235. "Benim neredeyse bütün düşüncelerim biraz buruşuktur."
- Yan Değiniler
236. "5.6- Dilimin sınırları, dünyamın sınırlarını imler."
- Tractatus Logico-Philosophicus
237. "Dolu felsefe sırt-çantasıyla matematik dağına ancak ağır ağır tırmanabiliyorum."
- Yan Değiniler
238. "Neye inandığımız, ne öğrendiğimize bağlıdır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
239. "Dehanın ölçüsü kişiliktir -kişilik, tek başına, dehayı oluşturmasa bile..."
- Yan Değiniler
240. "İnsan kendini kaybolmuş hissediyorsa, bu nihai ıstıraptır."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
241. "Şöyle bir duraklarım; karşımdaki nesneye ya da insana sınar ya da güvenemez gibi bakar ve “Bana tamamen yabancı” derim."
- Felsefi Soruşturmalar
242. ""Biliyorum" ve "Buna güvenebilirsin." Ama insan ikincisini her zaman birincisinin yerine koyamaz."
- Kesinlik Üzerine + Kültür ve Değer
243. "Üzerinde konuşulamayan konusunda susmalı."
- Tractatus Logico-Philosophicus
244. ".
Başkasının derinlikleriyle oynama!
."
- Yan Değiniler
245. "Düşünce barışı. Bu, felsefe yapanın özlemini çektiği erektir."
- Yan Değiniler
246. "5.6- Dilimin sınırları, dünyamın sınırlarını imler."
- Tractatus Logico-Philosophicus
247. "Geleceğin olaylarını, bugünkülerden sonuç olarak çıkaramayız. Nedensel bağlantıya inanç, batıl inançtır."
- Tractatus Logico-Philosophicus
248. "Bugün felsefe öğreten, başkasına sunduğu yiyeceği, ona, ağzının tadına uygundur diye değil, ağzının tadını değiştirmek için verir."
- Yan Değiniler
249. "Kitap, yaşamla doludur - bir insan gibi değil, bir karınca yuvası gibi."
- Yan Değiniler
250. "Yargılarımızı, kavramlarımızı ve tepkilerimizi belirleyen şey, tek bir kişinin şimdi yaptığı şey değildir, bireysel bir eylem değildir, insan eylemlerinin bütün arbedesidir, bütün eylemleri üzerinde gördüğümüz zemindir."
- Zettel