Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için:

Kiralık Konak - Yakup Kadri Karaosmanoğlu | Detaylı Ücretsiz Kitap İncelemesi

Kiralık Konak Kitap Bilgileri


Yazar: Yakup Kadri Karaosmanoğlu
Tahmini Okuma Süresi: 6 sa. 34 dk.
Sayfa Sayısı: 232
Basım Tarihi: Temmuz 2023
İlk Yayın Tarihi: 1970
Yayınevi: İletişim Yayınları
Orijinal Dil: Türkçe
ISBN: 9789754700084
Ülke: Türkiye
Dil: Türkçe
Format: Karton kapak


Kiralık Konak Kitap Tanıtımı


İmparatorluğun çöküş çanlarının sesi işitilirken kuşaklar arasında farklılaşan değer yargılarının, yaşam biçimlerinin çatışmasını sergileyen bir roman. Seniha-Faik-Hakkı Celis üçgeni. Tedirgin, yerleşememiş insanlar topluluğunun ortak ruh halleri, aranan nedenler, bulunan farklı gerekçeler.

Yirminci yüzyılın ilk yarısında büyük bir üretkenlikle dergilere yazdığı şiir, öykü, makale ve eleştri türü yazılarla Türk edebiyatı sahnesine adımını atan Yakup Kadri Karaosmanoğlu, romanları, hikayeleri, denemeleri, oyunları ve anılarıyla, en önemli edebiyatçılarımız arasında yer alır. Üslup özellikleri bakımından Yakup Kadri'nin 1910'dan 1974'e dek verdiği eserler Türkçe'nin geçirdiği bütün evreleri yansıtır. Eserlerinin konu ve fikir zenginliği de dil özelliklerinin çeşitliliğinden aşağı kalmaz. Yakup Kadri'nin Fransız edebiyatı etkisinde başlayan yazarlığı, 1920'lerden sonra özgün bir sese kavuşarak siyasi ve sosyolojik konulara, tarihe, dönem çatışmalarına ve birey psikolojisi irdelemelerine yönelir. Fecr-i Ati'den yetişmiş ama bunu izleyen elli yıl boyunca toplumsal koşullar, tarihi süreçler ve bireysel portreleri romanın dokusuna işlemek için roman tekniğiyle de boğuşmuş bir yazar olan Karaosmanoğlu'nun eserleri, hala tüketilmemiş ayrıntılarının tartışılıp incelenmesi gereken zengin bir "panoroma"dır.




Kiralık Konak Kitaptan Alıntılar


1. "“ Unutunuz! En iyi intikam bu değil mi ? “"




2. "Ne kadar açık konuşsam, beni o kadar az anlayacaksınız."




3. "Adeta kendi ölümüne ağlayan, kendi yasını tutan bir adam gibiydi."




4. ""Kalbimi kırdı; kalbimi fena kırdı. Hiç ummazdım. Bu kadarına hiç ihtimal vermezdim.""




5. ""Unutunuz! En iyi intikam bu değil mi?""




6. "Kıyafetler gibi ruhlar da değişti."




7. "Bizi pişiren ıstıraptır."




8. "Benim derdimi benden başka kim anlar?"




9. "Unutunuz! En iyi intikam bu değil mi?"




10. "Kalbinde bilmediği yerlerin, görmediği şeylerin, tanımadığı kimselerin hasreti vardı."




11. "Ah, yeni yetişen nesil ne acınacak bir haldeydi?"




12. "Ne kadar açık konuşsam, beni o kadar az anlayacaksınız."




13. "“Siz çok gezdiniz, çok gördünüz. Fakat ben çok düşündüm, çok hissettim.”"




14. "Siz çok gezdiniz, çok gördünüz. Fakat ben çok düşündüm, çok hissettim."




15. "Hayalinde o kadar büyüttüğü bu adam, meğer ne zibidi bir şeydi!"





Kiralık Konak Kitap İncelemeleri


Yakup Kadri Karaosmanoğlu'nun okuduğum ilk romanı. Kitap üç ayrı kuşak arasındaki görüş, duygu ve yaşayış ayrılıkları dile getiriliyor ve bu ayrılıklar da ailenin çözülme sebebidir.

Naim Bey konağın sahibidir. Geçmişten gelen bir zenginliğe sahiptir. Artık konağında emeklilik ve yaşlılık hayatı sürmektedir. Ancak ekonomik durumu eskisi gibi iyi değildir ve ekonomik durumu gitgide kötüye gitmektedir. Naim Bey konakta kızı, damadı ve iki torunuyla beraber yaşamaktadır. Kitap, dönemin romanlarında çokça işlenen modernleşmeyi şekilcilik ve tüketim çılgınlığından anlayan, özenti züppe tipini daha çok kız torun Seniha üzerinden ele almaktadır. Seniha, istek ve arzuları için her daim daha çok şey yapsa da yetersizlik duygusu daha da artıyor ve doyumsuzluk girdabına daha da fazla saplanıyor. Naim Bey de her ne kadar Osmanlı dönemindeki Tanzimat modernleşmesi kuşağından olsa da artık yeni dönemde çağdışı kalmaktadır.

Kitapta, bir taraftan ülke olarak Çanakkale Savaşı'nda çarpışmalar tüm şiddeti ile devam ederken, diğer tarafta İstanbul'un üst sınıfındaki insanların, zevk sefa düşkünlükleri arasındaki çelişki çok güzel ortaya konulmuş. Bir tarafta ülke varlık yokluk mücadelesi verirken, diğer tarafta bu bunalımlı ortamda, İstanbul'un üst sınıf insanları ticari üçkağıtçılıklar, evlilikler vs. yoluyla para kazanıp Avrupa ülkelerine kapağı atma derdindedirler.

Kitabı beğendim. Tavsiye ederim, keyifli okumalar.




Kiralık Konak , Yakup Kadri Karaosmanoğlunun romanı ( 1922 ) . Üç ayrı neslin kişilerini ele alarak , Osmanlı imparatorluğunun son dönemine ait sosyal hayatı anlatmaktadır.

Naim efendi Osmanlı imparatorluğunun eski nazırlarından biridir; emekliye ayrılmıştır. Karısı nefise hanımın ölümü üzerine konağın düzeni bozulur. Naim efendinin kızı Sekine' nin iki çocuğu vardır. Seniha ile Cemil , genç nesli temsil eder. Cemil, Beyoğlu gecelerine düşkün bir öğrenci, Seniha Avrupa hayranıdır. Bir Salon genci olan Faik beyi sever. Akrabalarından Hakkı Celis ise Senihayı uzaktan sevmektedir. Seniha şair ruhlu hakkın Celis' in görüşleriyle alay eder . Konakta sık sık toplantılar , eğlenceler yapılır.

Naim efendi paraca sıkıntıya düşer ve borçlanır. Seniha Avrupaya kaçar ; sevgilisi Faik beyi de arkasından sürükler. Babası servet bey bir apartman dairesine çıkar. Konak boşalınca naim efendi hastalanır. Para sıkıntısı arttığı için Kanlıcadaki yalı kiraya verilir. Konakta kiraya verilmek istenir, fakat kiracı bulunamaz .Seniha Avrupadan döner, İstediği hayatı kuramamak yüzünden çöküntüye uğramıştır. Servet bey' in kızını koz olarak kullanarak iş adamlarıyla ilişkiler kurmak isteğide sonuç vermez. Yıkılışın üç nesillik hikayesi , konağın dağılıp satılığa çıkarılmasıyla biter. Romanda olumlu gelişme gösteren tek kişi Hakkı Celis' tir.





nu ile yeni tanışıyorum. Bu yüzden biraz üzgünüm. Zira sıkıcı betimlemelerden uzak, son derece akıcı ve etkileyici üsluba sahip bir yazar. Diğer eserlerini de okuyacağım inşallah.
*
Kitap, 20.yy yazarlarımızın ortak konularından olan Yanlış Batılılaşmayı ele alıyor. Zira malumunuz biz hızlı ve bir o kadar sancılı değişim yaşamış bir neslin torunlarıyız.
*
Kitap, çocukları ve torunlarıyla birlikte bir konakta yaşayan Naim Efendi’nin, geleneklerine ve özüne bağlı bir yaşam sürerken, ailesinin ve bilhassa torunlarının modernlik adı altındaki yaşam tarzlarına ve gün be gün ailesinin parçalanışına şahitlik etmesini konu alıyor.
*
Kitabın en beğendiğim yanlarından biri, yazarın kitapta yer verdiği karakterlerin günümüzde yaşıyor ve olayların canlı şekilde yaşanıyor olmasıdır. Yani kitabın kesinlikle canlılığını koruyan ve koruyacak olan bir kitap olduğunu söyleyebilirim. Diğer beğendiğim nokta, kitaptaki karakterlerin özellikleri öyle ince bir sanatla işlenmiş ki hepsiyle bir şekilde bağ kuruyorsunuz. Yan karakter var ama pasif karakter yok.
*
Son olarak kitapla ilgili tek eleştirim, birçok soru işaretiyle bitiyor oluşudur. Daha iyi bitebilirdi. Yine de tecrübe edilmesi gereken, okurken ziyadesiyle seveceğiniz, elinizden düşürmeyeceğiniz ve düşüncelere dalarak okuyacağınız bir kitap. İyi okumalar dilerim.




Eser Tanzimatla başlayan batılılaşma konusunu bireyler üzerinden ele almış. Toplumsal çatışmalar, bireysel problemler, kuşak çatışmaları... eserin başlıca göze çarpan konuları arasındadır.
Kitapta en çok dikkat çeken karakter Seniha herkese benzemekten korkan, basına buyruk ve özgür yaşama istegi olan bir genc kızdır. Avrupa kültürü içinde yaşamak onun basli başına amacıdır.
Diğer dikkat çeken karakter ise Hakkı Celis kendini yanlış batılılaşmaya yem etmeyen vakurlu, özenti tiplerden uzak ve saygın bir gençtir. Çevresinde olup bitenleri kendı penceresinden şu dille aktarıyor; Ne acayip alem! Burada herkes kendini eğleniyor zannediyor; fakat hepsi de can sıkıntısından ne yapacağını şaşırmış.
Bu yüzdendir ki Naim Efendi-seniha arasında ki kuşak çatışmasına tanık olunurken Naim Efendi'nin Hakki Celis'e hayranlığının nedeni anlaşılmaktadır.
Yazar, Naim Efendi ve Hakkı Celis arasındaki yakın ilişkiyi, onların dünyada “eş ruhlar” olmasına bağlar.
Çünkü Naim Efendi bir geleneksel figürdür.
Yazar, Naim Efendi ve kızkardeşi üzerinden yola cikarak bati kültürünun belli boyutlarinin alinmasi gerektigini dile getirmis. Sorumsuz , başıboşlugu batılılaşma diye bahane ederek aslinda kendi değerlerine yabancı kalmış ve aile düzenleri alt ust olmus diger aile bireylerinin hayati üzerinden de yanlis batililasmayi eleştirmiştir.




Merhaba arkadaşlar
Yakup Kadri Karaosmanoğlu/ Kiralık Konak Bu ay Yakup Kadri Karaosmanoğlu'na ait iki roman okudum. Daha önce Ankara ve Sodom ve Gomore'yi okumuştum. Yakup Kadri'nin dili günümüzde bile anlaşılırlığını koruyor. Kiralık Konak, Yakup Kadri'nin ilk romanıdır. Bu romanında Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet kuşakları arasındaki görüş, anlayış ve yaşayış farklılıkları üzerinde durur. Roman, realizmin etkilerini taşır. Naim Efendi ailenin büyüğüdür ve eski gelenekleri devam ettirmeye çalışsada, damatı Servet Bey ve torunlarına bu gelenekleri yansıtamaz. Kuşaklar arası çatışmayı anlatıyor. Romanda ilk başlarda en az dikkat çeken kişi Hakkı Celis'tir. Sonlara doğru, iç dünyasının aktarılmasıyla en önemli karakter olduğunu anladım. O dönemde çağdaşlaşmayı diğerleri gibi geleneklere karşı çıkarak ayak uydurmak yerine, kendi değerleriyle birleştirip, saygılı, ahlaklı bir genç olmuştur. Seniha'nın Avrupa'ya kaçmasıyla yıkılan Naim Efendi ile aralarında kuvvetli bir bağ oluşuyor. Saniha ile son görüşmesinden sonra Çanakkale'ye gidiyor ve en büyük arzusu olan şehitlik mertebesine ulaşıyor. Seniha ve ailesi gibi çağdaşlaşmayı yanlış anlayıp, gayri ahlâkî yaşamları bize gösteren bir roman olmuştur. "Millet denilen şey Naim Efendi gibi müstehaselerle, Senihalar ve Faik Beyler gibi sefil iştahlı insanlardan mürekkep bir varlık değildi. Bunlar millletin çürüyen ve dökülen tarafıydı. Ve havaya kalkan sekiz yüz bin kılıç, işte, bu kangren olmuş uzvu kesip atmak içindi." 232 sayfalık romanın özeti bu cümleler olmuştur.



Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için: