Kimyâ-i Saâdet (Cilt 1 - 2) Kitap Bilgileri
Yazar: İmam Gazali
Tahmini Okuma Süresi: 23 sa. 31 dk.
Sayfa Sayısı: 830
Basım Tarihi: Ocak 2013
İlk Yayın Tarihi: 1974
Yayınevi: Bedir Yayınları
ISBN: 9789758514243
Ülke: Türkiye
Dil: Türkçe
Format: Karton kapak
Kimyâ-i Saâdet (Cilt 1 - 2) Kitap Tanıtımı
Hakiki var ve bir olan Allahü Teala'ya, yağmur damlalarının, gökteki yıldızların, ağaçlardaki yaprakların, sahralardaki kumların, yer ve gökteki atomların sayısınca hamd ü senalar olsun. Celal, büyüklük, azamet, yükseklik, mecd ve değer ona mahsustur. Celali'nin kemalinden hiçbir mahlukun tam manasıyla haberi yoktur. Hiç kimse O'nu hakkıyla bilemez, tanıyamaz. O'nu tanıyamadığını söylemek sıdıkların tanımasının sonudur. O'na hamd-ü sena etmekte kusurlu olduğunu itiraf etmek, meleklerin ve peygamberlerin hamd-ü senasının sonudur.
En akıllıların aklının sonu, O'nu Celal nurlarının daha başlangıcında hayrette kalır. Velilik yolunda ilerleyen ve o yola girenler, O'nun cemaline yaklaşmayı arzulamakta dehşettedirler. O'nu hakkıyla tanımaktan ümit kesmek bu işten elini çekmektir. O'nu hakkıyla tanıyorum demek, hayal yoluyla benzetmek ve temsildir. O'nun zatı'nın Cemali'nin mülahazasında bütün gözler, hayran ve şaşkındır. O'nun akıllara durgunluk veren intizamlı san'atına bakmak da bütün akılların edindiği, zaruri bir marifet tir. O'nun zatının azameti karşısında nasıldır ve nedir? Diyecek kimse yoktur. Derin manalı sun'undan gafil olacak hiçbir kalp yoktur ki, varlığı ne ile ve kim iledir diyebilsin. Hepsi O'nun Hikmeti'nin acaip ve garip işleridir. Hepsi o hazretin Cemali'nin pırıltılarıdır. Hepsi O'nunla vardır. Belki her şeyin kendisi O'dur. Çünkü O'ndan başka hiçbir şeyin hakikatte varlığı yoktur. Herşey'in varlığı, O'nun varlığının nur ve pırıltılarıdır.
Kimyâ-i Saâdet (Cilt 1 - 2) Kitaptan Alıntılar
1. ""Allah kimi hidayete erdirmek isterse onun göğsünü İslam'a açar.""
2. ""Hiçbir sebep gerekmez.""
3. ""Kişi sevdiği ile beraberdir""
4. "Ruh,daha sonra o vuslat dünyasından bu ayrılık diyarına,o muhabbet meclisinden bu mihnet durağına,bu acılar yurduna,yani ruhaniyetten bu cismaniliğe inmekle beş duyunun perdesine girdi.Beden ağına yakalandı.Ve gaflet örtüsü ile örtüldü.Cismani lezzetler ve hayvani sıfatlar baskın çıktı.İnsanın ruhu gaflet elbisesini giyindi,elest bezmini,o üns topluluğunu unuttu.Bu fâni dünya durağını süresiz,ebedi bir makam sandı,bu ülkeden çıkmama,burada kalma kararına vardı."
5. "Sevilmeye Allahü Teâlâ'dan başka lâyık olan yoktur..."
6. "Dünyayı tanıyan dünyaya düşman olur."
7. "Gözden uzak olan gönülden de uzaktır."
8. "İnsanın her nefesi değerli bir mücevher gibi olup bunlardan bir hazine yapılabilir."
9. "İnsanın saadeti Allah'ı bilmektedir."
10. "Hz. Ömer (r.a)’dan ‘adamlık’ dersleri:
Erkek, hanımıyla çocuk gibi olmalı, fakat aile reisliği vazifesinde adam gibi olmalıdır. Erkek eve girerken gülmeli, çıkarken susmalı, bulduğunu yemeli, bulmadığını sormamalıdır."
11. ""Zaman zaman kalplerinizi dinlendirin! Çünkü kalp, sevmediği şeyleri yapmaya zorlanınca körleşir""
12. "Şu zamanda pek çok kimse ziyandadır."
13. ""Suyun kiri gidermesi gibi, iyilikler de kötülükleri giderir.""
14. "Sevgi arttıkça, sevgiliyi görmenin zevki de artar."
15. ""Dua ibadetin özüdür.""
Kimyâ-i Saâdet (Cilt 1 - 2) Kitap İncelemeleri
Kitabı hala okumaya devam etmekteyim ama bu bilgiyi paylaşmadan geçmek istemedim ileti şeklinde de paylaşmam pek mümkün değil çünkü özet mahiyetindedir.
~~~İHTİYATIN ŞARTLARI
✓vesvese ve israf dersinde çıkan taharet mekruhtur
✓yapılan ihtiyat ile zaman kaybedilmiş olunmamalı
✓kişi kendini gösterişten riyadan sakınmalı unutulmamalı ki riya haramdır, ihtiyat ise sünnet..
✓arada sırada ruhsat yoluna gidilmeli bununla kişi ihtiyatı kendisine farz kılmamalıdır.
✓Bir müslüman kişinin kalbini incitecek olan ihtiyattan vazgeçmelidir.
××bir Müslüman'ın herhangi bir durumundan dolayı uzak durmak istediğinizde onun kalbini incitmemek gerekir yani bir kimse selam verdiğine kişinin elini sıkmakla merhaba demek boynuna sarılmak istese o kişinin de eli yüzü tarla olsa bir kimse sarmaşadan yüzünü çevirse bu haramdır hatta o müslümana bu vakitte güzel bir ahlak ve yakınlık göstermek bir ihtiyattan daha mübarektir... Vacip olmayan bir ihtiyaç sebebiyle Bir Müslümanın kalbini incitmek nasıl reva olur..
°°°Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem efendimiz bir gün zemzem suyu istemişti Abbas radıyallahu anh o suya çok el sokmuşlar bulandırmışlar senin için ayrı bir kova isteğim ve su çekeyim dedi Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem gerekmez diye buyurdu Ben Müslümanların elinin bereketini severim diye ilave etti...
✓İhtiyati yasaklanmış şeylerle yapmamaktır. Misal abdest almayı uzatıp bir müslümanı bekletmek yahut abdesti azalarını 3'er defadan fazla yıkamak..
•••herkesin teveccüh ettiği beden ve elbise temizliği taharetin son derecesidir Evveli ise gönlü kötü ahlaktan temizlemektir...
Şifa olsun inşaAllah
Öncelikle İmam Gazâlî kimdir?
Evu Nasr el- İsmailî’den ilim tahsil etmek amacıyla Cürcân’a gitti. Beş sene sonra ders notlarıyla Tus şehrine dönmek üzere yoldayken, bir grup eşkiya yollarını kesti ve herkesin malına, parasına el koydu. Haliyle Gazâlî’ninde eşyasına el kondu. Eşyalarıyla birlikte ders notlarıda gitti. Gazali arkalarından gidip kendilerine,
-Ne olur işinize yaramayan ders notlarımı bana verin, dedi. Eşkiya reisi,
-Onlar nedir? Nasıl şeylerdir diye sorunca, Gazali,
-Onları öğrenmek için memleketimi terkettim, gurbetlere düştüm. Filan torbada bulunan kağıtlardır, dedi. Eşkiya reisi gülerek,
-Sen o şeyi bildiğini nasıl iddia ediyorsun biz onları senden alınca ilimsiz kalıyorsun, ve onları geri verdi.
Bu hadiseden sonra Gazali kendi kendine düşündü ve,
Allah teala o yol kesiciyi beni ikaz için o şekilde söyletti, dedi ve bütün notları ezberlemeye karar verdi.
İşte İmam Gazali böyle bir zât idi. Hal böyle iken kitabınının kötü olması ihtimal değil. Kitabımız 4 Cilt bu ilk kitabıydı Müslümanlık bahsi, İbadetler, Namaz,Zekat, Zikir,Kur’an okuma vs kısımları var. Bana çok şey kattı okuyun, okutun.
Yalnız şu ayrıntıları da ekleyeyim, İmam Gazali şafii mezhebinden ve bu sebepten namazla ilgili kısımlarda şafii mezhebine göre okunan dualardan da bahsetmiş ama çoğu şey bu hanefi bu şafii den diye alta not düşülmüş. Son olarak kitabın dili biraz ağır bilmediğimiz kelimeler çıkıyor ama kelime dağarcığımızı geliştirmek için çok güzel bence.
Uzun zamandır Gazaliyi tanımaya çalışıyordum.inancı geregi olmasada bir okur yazarın sürekli önüne çıkıyor. 1000 yıl öncesi yazılan bu kitap gerçekten dönemini düşündüğümüzde çok önemli bir eser çünkü insanların bir takım ilkellikler yaşadıgı dönemde Gazali entellektüel birikimi ile Yaratandan,yaratılışa Temizlikten ,İbadete insana bu dünyada lazım gelecek her konuya deyınmış ve egitimsiz olan topluma bir kültür oluşturmuş. tabi ogünden bu güne üzerine konularak gelinmiştir. bugün birçogumuz bu konulara hakimiz bur da yazanlar tarihi dönem göz önunde bulundurularak degerlendirilmeli Örnegin tuvalet temizliğinden bahsediyor üçtane taş alın ve temizliği şu şekil yapın diyor. bunun gibi bir çok konuda çagımızın gerektiği yeniliklere kavuştuk tabi anlayışlarımızda değişti ve gelişti buurda bir konuda efendim Gazali böyle söyledi bende böyle yapacagım demek herhalde dogru olmayacaktır.diğer konulardada insan aklı birtakım yorumlar geliştirmiştir. bu günkü akıl ve imkanlarla dinide biz kendi süzgecimizden geçirecegiz Gazali bizim bin yıl önceki aklımız ordada kalmayacagız üzerine koyarak devam edecegiz . Din konusunda hüküm yalnız Allahındır. Kural koyucu odur. bize düşen kimseci olmadan Müslüman olmaktır.Öyleyse Gazalı bizim için değerdir ama hüküm sahibi degildir.
Burda Gazalinin Olaylara bakışını aynen devam ettirirsek sadece nakilci olarak aklımızı binyıl öncesine kilitlemiş oluruz.o da bir ınsan yanlış düşüne bilir diyerek aklı sürekli devrede tutmalıyız. saygılar.
Uzun zamandır Gazaliyi tanımaya çalışıyordum.inancı geregi olmasada bir okur yazarın sürekli önüne çıkıyor. 1000 yıl öncesi yazılan bu kitap gerçekten dönemini düşündüğümüzde çok önemli bir eser çünkü insanların bir takım ilkellikler yaşadıgı dönemde Gazali entellektüel birikimi ile Yaratandan,yaratılışa Temizlikten ,İbadete insana bu dünyada lazım gelecek her konuya deyınmış ve egitimsiz olan topluma bir kültür oluşturmuş. tabi ogünden bu güne üzerine konularak gelinmiştir. bugün birçogumuz bu konulara hakimiz bur da yazanlar tarihi dönem göz önunde bulundurularak degerlendirilmeli Örnegin tuvalet temizliğinden bahsediyor üçtane taş alın ve temizliği şu şekil yapın diyor. bunun gibi bir çok konuda çagımızın gerektiği yeniliklere kavuştuk tabi anlayışlarımızda değişti ve gelişti buurda bir konuda efendim Gazali böyle söyledi bende böyle yapacagım demek herhalde dogru olmayacaktır.diğer konulardada insan aklı birtakım yorumlar geliştirmiştir. bu günkü akıl ve imkanlarla dinide biz kendi süzgecimizden geçirecegiz Gazali bizim bin yıl önceki aklımız ordada kalmayacagız üzerine koyarak devam edecegiz . Din konusunda hüküm yalnız Allahındır. Kural koyucu odur. bize düşen kimseci olmadan Müslüman olmaktır.Öyleyse Gazalı bizim için değerdir ama hüküm sahibi degildir.
Burda Gazalinin Olaylara bakışını aynen devam ettirirsek sadece nakilci olarak aklımızı binyıl öncesine kilitlemiş oluruz.o da bir ınsan yanlış düşüne bilir diyerek aklı sürekli devrede tutmalıyız. saygılar.
Uzun zamandır Gazaliyi tanımaya çalışıyordum.inancı geregi olmasada bir okur yazarın sürekli önüne çıkıyor. 1000 yıl öncesi yazılan bu kitap gerçekten dönemini düşündüğümüzde çok önemli bir eser çünkü insanların bir takım ilkellikler yaşadıgı dönemde Gazali entellektüel birikimi ile Yaratandan,yaratılışa Temizlikten ,İbadete insana bu dünyada lazım gelecek her konuya deyınmış ve egitimsiz olan topluma bir kültür oluşturmuş. tabi ogünden bu güne üzerine konularak gelinmiştir. bugün birçogumuz bu konulara hakimiz bur da yazanlar tarihi dönem göz önunde bulundurularak degerlendirilmeli Örnegin tuvalet temizliğinden bahsediyor üçtane taş alın ve temizliği şu şekil yapın diyor. bunun gibi bir çok konuda çagımızın gerektiği yeniliklere kavuştuk tabi anlayışlarımızda değişti ve gelişti buurda bir konuda efendim Gazali böyle söyledi bende böyle yapacagım demek herhalde dogru olmayacaktır.diğer konulardada insan aklı birtakım yorumlar geliştirmiştir. bu günkü akıl ve imkanlarla dinide biz kendi süzgecimizden geçirecegiz Gazali bizim bin yıl önceki aklımız ordada kalmayacagız üzerine koyarak devam edecegiz . Din konusunda hüküm yalnız Allahındır. Kural koyucu odur. bize düşen kimseci olmadan Müslüman olmaktır.Öyleyse Gazalı bizim için değerdir ama hüküm sahibi degildir.
Burda Gazalinin Olaylara bakışını aynen devam ettirirsek sadece nakilci olarak aklımızı binyıl öncesine kilitlemiş oluruz.o da bir ınsan yanlış düşüne bilir diyerek aklı sürekli devrede tutmalıyız. saygılar.