Immanuel Kant En Beğenilen Sözleri
1. "~
.
~"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
2. "~
vardır ki her ne kadar buna inanmasalarda
.
~"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
3. "tasası olmayanın tasarısı olmaz ..
tasarı denen şey , yaşadığı anın sınırları içinde sıkışıp kalmayarak en az yarın için tasanabilecek kadar zihin sağlığını , hafıza bütünlüğünü kaybetmemiş , dünü bugünü ve yarını bir arada düşünebilen kimselerin elinden gelebilecek bir şeydir .."
- Düşüncenin Çağrısı
4. "Tanrıyı hoşnut edebilmemizin yegane gerçek yolu daha iyi bir insan olmaktan geçer."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
5. "Kendine bir duyguyu temel alan bir kimse aklın tüm nedenlerini terkeder."
- Ethica
6. "~
.
Eğitim, terbiye ve öğretimi tazammum eder.
.
~"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
7. "Herkes aklını kullanmak yerine inanmayı seçmiştir."
- Düşüncenin Çağrısı
8. "~
.
Çünkü onlar bundan faydalanamazlar…
~"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
9. "~
…
~"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
10. ""Dünyayı bilmek isteyen, onu önce kurmak zorundadır, hem de kendi içinde.""
- Fragmanlar
11. "Okumak kişinin kendi kafası yerine
başka birisinin kafasıyla düşünmesidir..."
- Düşüncenin Çağrısı
12. "Ahlakı tesis etmek istiyorsak, cezayı kaldırmalıyız!"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
13. "Duranın durduğu yerde
hep durmaya devam edeceğini sandık."
- Düşüncenin Çağrısı
14. "~
Tabiat insana yalanın ardından kendisini hemen eleversin diye
vermiştir.
~"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
15. "herkes aklını kullanmak yerine
inanmayı seçmiştir.."
- Düşüncenin Çağrısı
16. "Hayvani dürtüleriyle insanı insanlıktan, kendisi için tayin ve takdir edilmiş hedeften yüz çevirmekten alıkoyan şey talim terbiyedir. Sözgelimi talim ve terbiye onun tehlikeye fevri ve vahşice atılganlığını dizginler. Serkeşlik ise özünde kanun-kural tanımazlıktır. İnsan talim terbiye ile insanlığın kanunlarına tabi kılınır ve sınırlamayı, haddi-hududu hissedecek bir konuma getirilir."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
17. "Bilmeye cesaret et!"
- Aydınlanma Nedir?
18. ""Eğer bir çocuk kötü davranışlarından ötürü cezalandırılır, iyiliğinden ötürü ödüllendirilirse bu durumda o sadece ödül için doğru davranacaktır; ve hayata atılıp da iyiliğin her zaman ödüllendirilmediğini, kötülüğün de cezalandırılmadığını gördüğünde sadece hayatta nasıl muvaffak olabileceğini düşünen ve hangisini kendi yararına görürse buna göre doğru ya da yanlış davranan bir insan olacaktır.""
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
19. "~
.
~"
- Gelecekte Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena
20. "~
.
~"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
21. "Yalan söylemek insanı genel aşağılama nesnesi yapar ve bu yalan onda, herkesin kendince sahip olması gerektiği saygıyı ve doğruluğu çalmak için bir araçtır."
- Yaşamın Anlamı
22. "~
Eğer din ahlaki dürüstlülüğe titizliğe eklenmez ise hiç bir faydası olmaz.
~"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
23. "~
şekilde bilmek mi yoksa
ve şümullu olarak bilmek mi daha iyidir?
~"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
24. "Haz önden gider, yasa peşinden gelir."
- Fragmanlar
25. ""İnsan ancak eğitimle insan olabilir.""
- Eğitim Üzerine
26. "İnsan da aksine hep kolay olanı seçmiştir."
- Düşüncenin Çağrısı
27. "Tanrı'yı hoşnut edebilmemizin yegane gerçek yolu daha iyi bir insan olmaktan geçer."
- Eğitim Üzerine
28. ""Mutluluğun da mutsuzluğun da sadece ve sadece senin kendi elindedir.""
- Eğitim Üzerine
29. "Epeyce bir zamandan beri bu topraklarda artık insan da yetişmiyor."
- Eğitim Üzerine
30. "Bir insan önce akıllı ve iyi hale getirilmedikçe nasıl mutlu kılınabilir?"
- Eğitim Üzerine
31. "Aydınlanma, insanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin olmama durumundan kurtulmasıdır. Bu ergin
olmayış durumu ise, insanın kendi aklını bir başkasının kılavuzluğuna başvurmaksızın"
- Aydınlanma Nedir?
32. "“Mutluluğun da mutsuzluğun da sadece ve sadece senin elindedir.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
33. "“İnsanlar vakitlerini o şekilde doldurmalılar ki gözlerinin önünden hiç kaybetmedikleri amaç fikriyle dolu olarak kendilerinin farkında olmasınlar.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
34. "“Başkalarının düşüncelerini okumak, kişinin davet edilmediği bir yemeğin artıklarını alması, ya da bir yabancının yırtık dökük elbiselerini üzerine geçirmesi gibidir.”"
- Düşüncenin Çağrısı
35. "Vicdan kaskatı olunca dini neyin üzerine inşa edeceksiniz?"
- Pratik Aklın Eleştirisi
36. ""Düşünceye çağıran zamanımızda en çok düşünce uyandıran, hâlâ düşünmediğimizdir.""
- Düşüncenin Çağrısı
37. "Üniversite kendini zamanın bilimsel argumanıyla değil, dönemin politik gücünün müsaade edebildiği kadarıyla şekillendirebilmektedir."
- Fakültelerin Çatışması
38. "Hayal gücü insanın idrak gücü kadardır."
- Eğitim Üzerine
39. ""Bugün bir kefaret günü düzenlemeli, yalnızca dua günü değil. Başkasına dokunmuş kötülükler olarak işlediğim suçların kefaretini ödemeliyim."
Immanuel Kant, Fragmanlar s.51]"
- Fragmanlar
40. "Bir insan ancak bir eğilimi tatmin ettiği ölçüde kendini mutlu gördüğü için, ona olağanüstü yeteneklere gerek duymadan büyük hazlar yaşatabilen duygu kesinlikle hafife alınamaz."
- Güzellik ve Yücelik Duyguları Üzerine Gözlemler
41. "Devletin refahı ile insanların sefaleti yan yana gelişmektedir."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
42. "''Okumak kişinin kendi kafası yerine başka birisinin kafasıyla düşünmesidir.''"
- Düşüncenin Çağrısı
43. "Bırakın çocuk çocuklara özgü tarzda zeki ve kurnaz olsun; bırakın çocukça açıkgöz ve şakacı olsun , fakat yetişkin bir insan gibi kurnaz değil. Yetişkin bir kimse için nasıl ki çocukça bir akıl uygun değilse, bu (yetişkin insan kurnazlığı) da bir çocuk için aynı derecede uygun değildir."
- Eğitim Üzerine
44. "Anlamanın en iyi yolu yapmaktır."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
45. ""Saf Pratik Aklın Temel Yasası: Öyle eyle ki, senin istemenin maksimi, hep aynı zamanda genel bir yasamanın da ilkesi olarak da geçerli olabilsin.""
- Pratik Aklın Eleştirisi
46. "Tanrıya zoraki değil, neşeli bir yürekle hizmet etmeliyiz."
- Eğitim Üzerine
47. "İnsan doğasında kötülüğün temeli bulunmadığı için gereken sadece insandaki gizli tohumların gelişmesidir."
- Eğitim Üzerine
48. "“Dünyayı bilmek isteyen, onu önce kurmak zorundadır, hem de kendi içinde.”"
- Fragmanlar
49. "“Savaşlar uzun sürmüş sanat eylemlerinin kurduklarını ve koruduklarını parçalar.”"
- Fragmanlar
50. "Dünyanın ve insanın geldiği yer her haliyle düşünmeye çağrıda bulunurken, karşılaştığımız her mesele bizi durup dinlemeye, dinleyip düşünmeye davet ederken düşüncenin izine rastlanmaması, insanın düşünme konusundaki bu serkeşliği neyin alametidir?"
- Düşüncenin Çağrısı
51. "Kitaplar üzerine geniş bilgi sahibi olmak, gerçi bilgiyi artırır ama yanına akıl eklenmediği sürece, kavrayışı ve algılayışı geliştirmez."
- Yaşamın Anlamı
52. "“Felsefe, insan için her zaman tamamlanmadan kalan bilgeliğe ulaşma çabasıdır.”"
- Fragmanlar
53. "Kararlarını -taahhütlerini gerçekleştirmeyi erteleyenler hayatta çok az şey bırakırlar arkalarında."
- Eğitim Üzerine
54. "“Kararlarını gerçekleştirmeyi erteleyenler hayatta çok az şey bırakırlar arkalarında.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
55. "Felsefe bir insan bilimi, insanın temsillerinin, düşüncelerinin ve hareketlerin bilimidir."
- Fakültelerin Çatışması
56. "''Ne var ki, temelde yararlı olmaktan çok bencilce olan bu ayrıcalıktan vazgeçmem gerekiyordu; çünkü bir ilkenin kullanılıştaki kolaylığı ve görünüşteki uygunluğu, onun doğruluğu konusunda kesin bir kanıt sağlamaz; daha çok, sonuçlarını hesaba katmadan, onu kendisi için sıkı bir şekilde araştırmama ve tartmama konusunda, belirli bir yanlılık doğurur.''"
- Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi
57. "“Özgürlük sevgisi doğal olarak insanda o kadar güçlüdür ki, bir kere özgürlüğe alıştığında, artık her şeyi onun uğruna feda edecektir.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
58. "Bir devlet, üzerinde kurulmuş olduğu toprak parçası gibi bir
mülk (patrimonium) değildir. Kendi hakkında ancak kendisinin karar verebileceği ve kimsenin emrine ve arzusuna bağlı olmayan
bir insan topluluğudur. Devletin, bir ağaç gövdesi gibi, kendine
hâs kökleri vardır. Onu, aşı yaparmışcasına, bir başka devlete katmak, manevi kişiliğinden yoksun bırakmak, bir eşya derecesine indirmek olur."
- Ebedi Barış Üzerine Felsefi Deneme
59. "“Başkalarının kişiliklerini okumak güçtür.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
60. ""Çevremize iyi görünmek her zaman mümkündür, fakat bu görüntüye özümüzdeki iyilik de eşlik etmelidir.""
- Eğitim Üzerine
61. "Başkasına rahatsızlık vermemize, onu tedirgin etmemize lüzum yok; dünya hepimiz için yeteri kadar geniş."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
62. "“Farkında mısınız ayağımızın altındaki zemin her gün biraz daha kayıyor. Tutunmak için sarıldıklarımız bir bir elimizde kalıyor.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
63. "‟Çocuğun, kusursuz özgürlüğe sahip olması sağlanırken, ona diğer insanların özgürlüğüne de saygı duyması gerektiği öğretilmelidir. ⟮…⟯”"
- Eğitim Üzerine
64. "Hayvanların uyumak için belirlenmiş bir zamanları vardır, insan da kendisini belli bir zamana alıştırmalıdır, ki bedeninin işlevleri zarar görmesin."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
65. "“İnsanın yalnızca düşünmesi değil, kendi kendine, düşünüyorum, diyebilmesidir, onu bir kişi kılan.”"
- Fragmanlar
66. ""Bilmeye cesaret et!" düsturuyla yola çıkıldı ve işte yolun sonuna gelindiğinde karşılaşılan slogan: "Gününü gün et ve sömür sömürebildiğin kadar!" Oysa dünya kuruldu kurulalı insanın temel şiarı ve en büyük ödevi "Ermeye cesaret et!" idi."
- Eğitim Üzerine
67. "İnsanlık duygusu beni henüz terk etmedi…"
- Yaşam Felsefesi
68. "❝... Platon ortaya çıktığında benim bütün itibarım söndü.❞"
- Öteki Dünyaya Yolculuğumun Sahici Hikayesi
69. "Yaşlanmak ve ölüm. Bu bir illet değil, yaşamsal gücün tamama ermesidir."
- Fakültelerin Çatışması
70. "../akıl her şeyden önce insanın kendisi olduğu için akla uygun hayat, insan için en iyisidir. Bu yüzden o aynı zamanda en mutlu hayat olacaktır..
Aristoteles/ Nikomakhos’a Etik"
- Düşüncenin Çağrısı
71. "Bir insan her zaman oturup okuyabilir fakat düşünemez."
- Düşüncenin Çağrısı
72. "Dünyayı bilmek isteyen, onu önce kurmak zorundadır, hem de kendi içinde."
- Fragmanlar
73. "“Bir insan kendisinde ne kadar fazla alışkanlığın kökleşmesine izin verirse o denli daha az özgür ve bağımsız hale gelir.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
74. "Din adamı bile, öte dünyanın mutluluğunu ne kadar övse de, aslında onun hakkında kendisi de hiçbir şeyin farkında değildir."
- Fakültelerin Çatışması
75. "../kendi kendisine düşünmesini öğrenmiş bir insanın, bizatihi konuşma tarzıyla, belirgin ciddiyeti ve samimiyeti ile, teklifsizliği ve özgünlüğü ile, bütün düşüncelerine damgasını vuran şahsi kanaati ve görüşleri ile kitap filozofundan kolayca ayırt edilebileceğini gördüğümüzde şaşırmayız.."
- Düşüncenin Çağrısı
76. "Aydınlanmış bir halk, yalnızca insanlık onuruna göre muamele görmeyi talep eder."
- Aydınlanma Nedir?
77. "İnsan ruhunu zincirlerinden kurtaran ve hoş gördüğü düşünce özgürlüğü nedeniyle daha istekli bağlılığı hak eden aydınlanmış bir hükümet, bu eserin şimdi yayınlanmasına izin vermiştir."
- Fakültelerin Çatışması
78. "Çocukların küçüklüklerinden itibaren kötülükten nefret etmeyi öğrenmeleri o kadar önemlidir ki sadece Tanrının onu yasaklamış olması nedeniyle değil, fakat kötülüğün bizatihi nefreti mucip olmasından ötürü. Eğer çocuklar bunu küçük yaşlarından itibaren öğrenmez iseler, kuvvetle muhtemeldir ki şöyle düşüneceklerdir: Tanrı yasaklamamış olsaydı, kötülük yapmakta bir beis olmazdı ve bu durum da izin verilirdi ve dolayısıyla belki de ara sıra O bir istisna yapardı."
- Eğitim Üzerine
79. ""Devlet aydınlandı, ancak bu aydınlanma dine karşı olmadı.""
- Fakültelerin Çatışması
80. "Adalet gerçekleşsin de varsın dünya yıkılsın.
-Fiat justitia, pereat mundus.-"
- Ebedi Barış Üzerine Felsefi Deneme
81. "“İki şey, üzerlerinde ne kadar sık durup düşünsem, gönlümü hep yeni ve gittikçe artan bir hayranlık ve saygıyla dolduruyor: üstümdeki yıldızlı gökyüzü ve içimdeki ahlak yasası.”"
- Fragmanlar
82. "Böcek olmayı kabul edenler, ayaklar altında kalıp ezilmekten yakınmamalıdır."
- Yaşam Felsefesi
83. "Eğitimli, öğrenimli insanlar kitapların içindekileri okuyanlardır.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
84. "Suçlama sığ kafaların, verimsiz anlıkların en geçerli, en kolaylı bulunur bir aracıdır."
- Pratik Usun Eleştirisi
85. "Çünkü özgürlük özle gerçekleşecek bir şeydir. Eğer gerçekten özgürleşmiş olsaydı insan, özü gür olması gerekirdi, şimdiki gibi cılız, mecalsiz, takatsiz, hakikatsiz değil."
- Eğitim Üzerine
86. "''Demek ki mutlu olmak için, belirli ilkelere göre değil, yalnızca deneysel öğütlere göre, örneğin perhiz, tutumluluk, nezaket, sakınganlık öğütlerine göre eylemde bulunmak yeter; bunların, çoğu zaman esenliği ortalama olarak sağladıklarını deney öğretir.''"
- Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi
87. "Kimse de çıkıp demiyor; Tasası olmayanın tasarısı olmaz; 'tasarı' denen şey yaşadığı anın sınırları içinde sıkışıp kalmayarak en az yarın için tasalanabilecek kadar zihin sağlığını, hafıza bütünlüğünü kaybetmemiş, dünü bugünü ve yarını bir arada düşünebilen kimselerin elinden gelebilecek bir şeydir.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
88. "Yalan söylemek evrensel olsaydı, doğru konuşmak gerekirse, söz vermek diye bir şey olmazdı."
- Yaşam Felsefesi
89. "“Birçok şeyi yüzeysel bir şekilde bilmek mi, yoksa az şeyi derinlemesine ve şümullü olarak bilmek mi daha iyidir?”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
90. "“Bir insan fiziksel bakımdan gidebileceği son noktaya kadar eğitilebilir, o iyi eğitilmiş bir ruha sahip olabilir; fakat eğer ahlaki kültürü eksikse o kötü bir insan olacaktır.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
91. "Bir kütüphane çok geniş olabilir; fakat eğer düzensiz ise küçük ama derli toplu bir kütüphane kadar kullanışlı ve yararlı
değildir. Benzer şekilde bir insan çok büyük bir bilgi yığınına sahip olabilir, fakat kendi kendisine üzerinde düşünerek bu bilgiyi gerektiği gibi işlememişse bu bilgi, üzerinde tekrar tekrar ve uzun uzadıya düşünülmüş çok daha küçük bir bilgi miktarından daha kıymetsizdir. Çünkü bir insan, ancak dört
bir taraftan topladığı bilgiyi bir araya getirip bildiği şeyleri, bir doğruyu diğeriyle karşılaştırarak bir araya getirdiği zaman ona tamamen hâkim olur ve onu kendi gücüne-melekesine dönüştürür. Bir insan bilmediği bir şeyi zihninde evirip çeviremez, düşünemez; bu yüzden önce bir şeyi öğrenmelidir; fakat bir insan ancak üzerine düşündüğü şeyi bilir."
- Düşüncenin Çağrısı
92. "Kaldı ki inatçılar her zaman kötü kimseler değildir ve çoğu kez nazik bir serzeniş yahut tevbih ile kolayca yola gelirler."
- Eğitim Üzerine
93. "Sabır iki yönlüdür, ya her türlü umudu terk etmeye ya da devam etmek için yeni bir cesaret kazanmaya dayanır."
- Eğitim Üzerine
94. "İnsanın gözü karanlığa alışınca karanlığı fark etmemeye başlar."
- Aydınlanma Nedir?
95. "“İnsan bilgeliğe sahip değildir. Sadece ona ulaşmaya çalışır ve onu ancak sevebilir ve bu da yeterli başarıdır.”"
- Fragmanlar
96. ""Yalan söylemek insanı küçültür ve bu, kendi özsaygısından ve herkesin sahip olması gereken özgüven duygusundan bir şeyler çalmanın en etkili yoludur.""
- Eğitim Üzerine
97. "Önyargıları yerleştirmenin işte böyle zararları vardır ve bu önyargılar kendilerini yayanlardan sonunda öçlerini alırlar."
- Yaşam Felsefesi
98. "Eğer bir insan düşünmek istemezse bunun en güvenli yolu her ne zaman yapacak başka bir şeyi olmasa eline bir kitap almaktan geçer."
- Düşüncenin Çağrısı
99. "O halde niye durup sormuyoruz: Bir tehlikeyi tehlike olarak algılayabilmek için onun tehlike olmaktan çıkıp bütün tehditkâr unsurlarıyla tahakkuk etmesi mi lazımdır?"
- Düşüncenin Çağrısı
100. "Nnemosyne başlığı altında Hölderlin şunu söyler:
"Ein Zeichen sind wir, deutungslos..."
-Biz okunmayan bir işaretiz."
- Düşüncenin Çağrısı
101. "İnsan düştüğü yerden kalkar, eğer kalkacaksa. Ta başından beri böyledir bu. Fakat, ancak düşünerek. Düşünmedikçe düştüğünün farkına varmaz insan. Düşünmedikçe, düşünmeye ayak diredikçe biteviye sürer düşüşü. Düşünecek ki düştüğünün farkına varabilsin. Ve nereden düştüğünün. Düşünmedikçe neresi olursa olsun yaşamasını sürdürür insan. Düştüğünü bilen insan nereden düştüğünü de bilir. Nereden düştüğünü bilen insan düşünen insandır."
- Düşüncenin Çağrısı
102. "Tecrübe bize bir tecrübenin sonuçlarının çok kere beklediğimizden bütünüyle farklı olduğunu öğretmektedir."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
103. "Rahat düşkünlüğü hayatın bütün kötülüklerinden daha fazla zarar verir."
- Eğitim Üzerine
104. "Doğada her şey olduğu gibidir."
- Fakültelerin Çatışması
105. "Dua karşılık bulacaksa imanla yapılmalıdır."
- Fakültelerin Çatışması
106. "İnsan aklı için tanrı ya da ruhun varlığı üzerine kuramsal bir kanıt yoktur"
- Yaşamın Anlamı
107. "Sorunun özüne inecek gücü olmayanlar için, en kolay yol, temele dayanmayan suçlamalar, yermezlerdir."
- Pratik Usun Eleştirisi
108. "Bunca kitap ne kadar çok yanlış yolun olduğunu ve eğer bunlardan herhangi birisini takip etse ne kadar çok insanın yanlış yola düşebileceğini göstermekten başka bir işe yaramaz."
- Düşüncenin Çağrısı
109. "Gerçek düşünürler ‘derin kavrayışın’ peşinde olmuşlar ve onu salt kendisi için aramışlardır, çünkü onlar içinde kendilerini buldukları dünyayı ateşli, heyecanlı biçimde şöyle veya böyle anlaşılır hale getirmeyi istiyorlardı.."
- Düşüncenin Çağrısı
110. "Eğer büyük bir elmas küçük küçük parçalar halinde kesilse, derhal bütün olarak sahip olduğu değeri kaybeder; yahut bir ordu küçük birliklere parçalansa veya bölünse bütün gücünü kaybeder; tıpkı bunun gibi, büyük bir zihin dışarıdan müdaheleye maruz kalmasıyla, rahatsız edilmesiyle, dikkatinin dağıtılmasıyla, yahut ilgisinin başka bir yöne çevrilmesiyle birlikte, sıradan bir zihne göre sahip olduğu üstünlük ve ayrıcalığı kaybeder; çünkü onun üstünlüğü, tıpkı iç bükey bir aynanın üzerine düşen ışığın tüm ışınlarını yoğunlaştırması gibi bütün gücünü tek bir noktaya ve konuya yoğunlaştırmasını gerektirir."
- Düşüncenin Çağrısı
111. ""Tantum scimus, quantum memoria tenemus" (Hatırladığımız kadar biliriz)"
- Eğitim Üzerine
112. "Bilgimiz nesnelerle hangi biçimde veya hangi araçlarla ilişki kurarsa kursun,en azından onlarla doğrudan ilişki kurmasının tek yolunun sezgi olduğu oldukça açıktır.Tüm düşünceler vazgeçilmez temel olarak buna işaret eder.Ancak bir sezgi,ancak nesne bize verildiği sürece gerçekleşebilir.Nesneden etkilendiğimiz ölçüde uyumdur."
- The Critique Of Pure Reason
113. "İnsanlar doğal olarak en az özveri gerektiren ve kendi akıllarını en az kullanan ve görevlerini kendi eğilimlerine en iyi şekilde uyduran öğretilere en çok bağlı kalırlar."
- Fakültelerin Çatışması
114. "‟Disiplin, uygarlık ve kültür çağındayız ancak ahlaki eğitim çağının hala çok uzağındayız. İnsanlığın mevcut şartlarına göre, devletin refahının insanların sefaletiyle yan yana büyüdüğü söylenebilir. ⟮…⟯”"
- Eğitim Üzerine
115. "Kimse de çıkıp demiyor: Tasası olmayanın tasarısı olmaz; "tasarı" denen şey yaşadığı anın sınırları içinde sıkışıp kalmayarak en az yarın için tasalanabilecek kadar zihin sağlığını, hafıza bütünlüğünü kaybetmemiş, dünü bugünü ve yarını bir arada düşünebilen kimselerin elinden gelebilecek bir şeydir."
- Düşüncenin Çağrısı
116. "İçimizdeki yasaya biz vicdan deriz. Esasen vicdan eylemlerimizin bu yasaya tatbikidir. Eğer vicdanı her ne kadar bizim üzerimizdeki bir yargıç mevkiindeyse de aynı zamanda içimizde bir yargı-mercii kurmuş olan Tanrının temsilcisi olarak görmemiş olsaydık, vicdanın tazirleri-kınamaları sonuçsuz kalırdı."
- Eğitim Üzerine
117. "Oysa dünyanın ve dünya insanlığının geldiği bu son dönemeçte ihtiyaç duyulan şey insanın daha atılgan , daha cüretkar, daha pervasız olması değil, tersine önce kendisini sonra etrafını durup dinlemesi, inadına temkinle, teenni ile hareket etmesidir. Habis bir zeka ile her şeye müdahale etmesi, her şeyi keyfine ve gelip geçici heveslerine alet etmesi değil, selim bir akılla uyumu gözetmesi, nizamı gözeterek kendi eseri olan kargaşaya gücü yettiğince nizam vermesidir."
- Eğitim Üzerine
118. "“Zira başkalarına anlatmak için romanları akılda tutmaya çalışmak gülünç olurdu.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
119. "Aydınlanma insanları ahlaki olarak iyi yapmaz, yalnızca neyin iyi olduğunu anlamalarını sağlar."
- Aydınlanma Nedir?
120. ""Tasası olmayanın tasarısı olmaz.""
- Düşüncenin Çağrısı
121. "Bir bedene ilişkin kavramlarımızdan salt duyusal deneyime atfedilebilecek her şeyi renk,sertlik ve yumuşaklık,ağırlık ve nüfus edilmezlik yavaş yavaş çıkarırsak beden o zaman yok olacaktır.Ancak kapladığı alan hala varlığını(zihinde)sürdürür ve onu düşüncede yok etmek imkansızdır.Yine benzer bir şekilde herhangi bir nesnenin ister maddi ister maddi olmayan olsun,deneysel kavrayışımızdan salt deneyimin bize onunla ilişkilendirmeyi öğrettiği tüm özellikleri çıkarırsak yine de onu töz olarak veya töze bağlı olarak düşündüğümüz özellikleri göz ardı edemeyiz.Her ne kadar töz kavrayışımız bir nesne kavrayışından belirlenmiş olsada.Dolayısıyla töz kavrayışının bize dayattığı zorunluluk tarafından zorlanarak onun a priori olarak bilme yetimizde bir yeri olduğunu itiraf etmeliyiz."
- The Critique Of Pure Reason
122. "Ne olduğuna dair hiçbir fikri olmamasına rağmen o şeyi okuyup dinleyen o kadar çok insan var ki?"
- Eğitim Üzerine
123. "Her yerde özgürlük kısıtlanır. Fakat hangi kısıtlama aydınlanma için engel teşkil eder?"
- Aydınlanma Nedir?
124. ""İnsan kendi kendinden ne yapar?"
Immanuel Kant, Fragmanlar s.35]"
- Fragmanlar
125. "İnsan düştüğü yerden kalkar, eğer kalkacaksa. Ta başından beri bu böyledir. Fakat, ancak düşünerek."
- Düşüncenin Çağrısı
126. "Eğitimden geçmemiş insan kaba, talim terbiye görmemiş insan serkeştir. Talim terbiyenin ihmali eğitim öğretimin ihmalinden daha büyük bir kötülüktür, çünkü bu sonuncusu daha sonra hayat içerisinde telafi edilebilir, fakat serkeşlik (kanun kural tanımazlık) giderilemez ve talim terbiyede yapılan yanlışlık hiçbir zaman tamir edilemez."
- Eğitim Üzerine
127. "Tabiat insana yalanın hemen ardından kendisini ele versin diye utanç hissini bahşetmiştir."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
128. "“Doğa eder (agit). İnsan eyler (facit). Amacın bilinciyle etkinlikte bulunan akıl sahibi özne, işler (operatur). Duyuya gelmeyen zihinsel neden, kılar (dirigit).”"
- Fragmanlar
129. "Dünyada,dünyanın dışında bile,iyi bir istemeden başka kayıtsız şartsız iyi sayılabilecek hiçbir şey düşünülemez."
- Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi
130. ""Esasen insanın tembelliğe meyyal olması insan için büyük bir bedbahlıktır. Kendini ne kadar tembelliğe bıraktıkça, iş işlemeye de o kadar güç karar verebilir.""
- Pedagoji Üzerine
131. "Doğa kaos icindeyken bile düzensiz ve duzene aykirı işlemediğinden,salt bu nedenle bir tanrı vardir."
- Evrensel Doğa Tarihi ve Gökler Kuramı
132. "''Ne var ki insan bir şey değildir, dolayısıyla sırf araç olarak kullanılamaz...''"
- Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi
133. "Düşünceye çağıran zamanımızda en çok düşünce uyandıran, hala düşünmediğimizdir..
Martin Heidegger"
- Düşüncenin Çağrısı
134. ""Yalan söyleyen bir kimsenin kişiliği yoktur.""
- Eğitim Üzerine
135. ""Mutluluğun da mutsuzluğun da sadece ve sadece senin kendi elindedir.""
- Eğitim Üzerine
136. "Doğa kaos icindeyken bile düzensiz ve duzene aykirı işlemediğinden,salt bu nedenle bir tanrı vardir."
- Evrensel Doğa Tarihi ve Gökler Kuramı
137. "''Eğitimli, öğrenimli insanlar kitapların içindekileri okuyanlardır. Düşünürler, dâhiler ve dünyayı aydınlatıp insan soyunun ilerlemesine katkıda bulunmuş olanlar, doğrudan tabiat kitabından yararlananlardır.''"
- Düşüncenin Çağrısı
138. "“Kişilik bir şeyi başarma azmine (sarsılmaz kararlılığa) ve ardından onun fiilen gerçekleştirilmesine dayanır.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
139. "“İnsanın hayatı bir gölgedir, payı da yeryüzündeki zahmet.”"
- Aydınlanma Nedir?
140. "Aydınlanma insan aklının bir ihtiyacıdır."
- Aydınlanma Nedir?
141. "Bilge bir hükümetin tercihi,aydınlanmış bir devlet adamının gözleri üzerine olmalıdır"
- Fakültelerin Çatışması
142. "''İçimizdeki yasaya biz vicdan deriz.''"
- Eğitim Üzerine
143. "... bir insan doğru anı beklemelidir; en büyük kafalar bile her zaman kendi kendilerine düşünemezler.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
144. "Kötü niyetler kötü sonuçlar, iyi niyetler iyi sonuçlar doğurur."
- Saf Aklın Eleştirisi
145. "Birbirimize can sıkıntısı olmamalıyız; dünya hepimize yetecek kadar geniş."
- Eğitim Üzerine
146. ""Gayretli insan iradesini kullanmaktan zevk alan kişidir.""
- Eğitim Üzerine
147. "Her Devrimin bir nedeni vardır.
(Şeriat yaşam kuralları değişir Mecelle.)
Cumhuriyet,Demokrasi,İnsan hakları ve Laiklik insan olmanın gereğidir.Ulus devletinde farklı kimlikler eşittir ve devlet dışında bir güç olmaz.Herkes eşittir,kabile,aşiret ve bölge silahlı kuvvetleri olamaz.Suriye’de geriye doğru bir devrim olmuş aşiretler,bölgeler devlet gibiyse devletin olmayan varlığı sorgulanır.Ulus devleti, cumhuriyetin ve demokrasinin gereğidir.Ulus devletinde,bölgeler,aşiretler olmaz.Geriye doğru bir devrim,tekamülde ve insanlıkta geriye gitmektir.Türkiye’de herkes eşittir geriye doğru bir inşa ve farklı kimlikler bölgeler inşa edeceğim diye Ulus devleti yok edilemez."
- The Critique Of Pure Reason
148. "İnsan çalışmak zorunda kalan tek hayvandır."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
149. "İnsanlar kendilerine önderlik edilmesini isterler,yani(demogogların dediği gibi)kandırılmak isterler"
- Fakültelerin Çatışması
150. "İnsanın en büyük meselesi insan olmak için ne yapılması gerektiğini doğru anlamaktır."
- Evrensel Doğa Tarihi ve Gökler Kuramı
151. "Biz algılamadığımız şeyleri elbette bilemeyiz.Görünüşler sadece kavrama biçimleridir.
Her türlü bilgimize önsel olan kategoriler,bilgimiz için zorunludurlar.Çünkü nesnel ve deneysel yargıların varlığı,bu yargılara kategorilerin uygulanması ile olanaklıdır.Nitekim kavramsız algı kördür demek düşüncenin bu bağlayıcı formları olmasaydı algılarımız rüya bile olamazdı demektir."
- The Critique Of Pure Reason
152. "Zira, halkın ruhani, yani tinsel işleriyle ilgileneceklerin kendilerinin de ergin olmamaları gerektiğini sanmak yaklaşık almayan ve saçmalıkları sürekli kılan saçmalıktır."
- Fakültelerin Çatışması
153. "Düşünmenin tek derdi hakikattir.
Tek ve biricik sadakati onadır. Onunla mahzun olur, onunla sürura erer. Onun uzağına düşmeyi en büyük sürgün bilir. Onun yakınında olmayı bağışların en büyüğü.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
154. "Haz önden gider, yasa peşinden gelir."
- Fragmanlar
155. "İnsanoğlu yalnızca eğitim vasıtasıyla insanlaşabilir. Eğitim onu hangi şekle sokarsa, insan odur."
- Eğitim Üzerine
156. "İçinde hakikati ve hayatı barındıran sadece ve sadece bir insanın kendi temel düşünceleridir.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
157. "Düşünceye muktedir olmak için onu öğrenmeliyiz. Nedir öğrenme? İnsan yaptığı her şeyi kendisine özel olarak seslenene cevap verecek tarzda bıraktığında öğrenir.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
158. "Bir insanın niyetinin iyi olmasının sebebi, ne niyetin yarattığı sonuçların iyi olması ne de arzuladığı sonuca ulaşabilme yeteneği değildir; iyi niyetli olmanın sebebi, ya kişinin kendinde iyi olması ya da niyet ettiği şeylerin iyiliğidir. İyi niyet dendiğinde sadece iyi şeyler dilemek anlaşılmamalıdır; iyi niyet, kişinin erişebildiği tüm vasıtaları kararlı biçimde kullanmasını içerir ve içsel değeri ne başarıyla artar ne de başarısızlıkla azalır."
- Yaşam Felsefesi
159. "Tristram Shandy'deki Toby kendisini bir müddet rahatsız eden ve sonunda pencereden dışarı attığı bir sineğe der ki: "Def ol muzır yaratık; dünya her ikimiz için de yeteri kadar geniş." Her birimiz bu sözü kendimize düstur olarak almalıyız. Başkasına rahatsızlık vermemize, onu izaç etmemize lüzum yok; dünya hepimiz için de yeteri kadar geniş."
- Eğitim Üzerine
160. "“Düşünmemin nesnelerini elde edip onları kavrayabilmeliyim, yoksa kendimin bilincinde olamam.”"
- Fragmanlar
161. "Deneyim hiç kuşkusuz bize neyin varolduğunu söyler, ama zorunlu olarak niçin başka türlü değil de öyle olması gerektiğini değil.Bu tür bilgi üzerinde öylesine direten us onun tarafından doyurulmaktan çok uyarılır."
- Arı Usun Eleştirisi
162. "Kadın erkeğin yüreğini daraltır. Kişi evlenmemelidir."
- Yaşam Felsefesi
163. "Karanlıkta bile ilahi güzellikte görevler var."
- Aydınlanma Nedir?
164. "(...)cehalet kendi başına bilişimizin sınırlarının sebebidir."
- Düşüncenin Çağrısı
165. "“Başkasın rahatsızlık vermemize, onu tedirgin etmemize lüzum yok; dünya hepimiz için yeteri kadar geniş.”"
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
166. "doğruluk ve vicdan olmadan din, sadece batıl inançtır."
- Eğitim Üzerine
167. "Aklın eleştirisi doğal ve zorunlu olarak bilime yol açar.Diğer taraftan aklın eleştirisi olmadan dogmatik bir şekilde kullanılması her zaman aynı derecede aldatıcı temelsiz iddiaların oluşmasına yol açar şüphelicikle sonuçlanır.
(Bizim bir hoca vardı rahmetli bilinçli bir toplum oluşturmak istiyordu;Bir gün kürsüde şöyle dedi.”Ne anlatsam inanmaya geldiniz buraya,şimdi ben size Allah cezanızı versin diyecek olsam ona bile amin dersiniz demeye kalmadan cemaat amin demesin mi.Hoca sonra düşünen bir bilinçli toplum oluşturamayacakmıyız,kendine gelen bilgiyi sorgulayacak” dedi.Hani peygambere bir haber gelince ne dedi her gelen haberi sorgulamadan inanmayın.
Zihin ve Akıl kavramlarını ayrı şekilde birbirinden ayrı olarak ele alan Kant ikisinin birbiri ardınca kullanılmadığında bilinç oluşmayacağını belirtir.
İşyerinde bir İsmailağa cemaatinden biri var insanlar ölünce kıçının sonundaki kemikten insanların tekrar dirileceğine inanıyor ve o kemik çürüyüp yok olmaz diyor.Peki yüksek ateşte yakılıp kül olan insanların kuyruk kemiği kül olup dağılıyor kemik yok oluyor,onlar ne olacak peki?Kendilerine maneviyattan vazife verilmeyen İsmailağa yâda menzil mensupları bilinçli bir toplum oluşturmadığı gibi suretlere tapan putperest bir din inşa eder aynı Selefiler gibi."
- The Critique Of Pure Reason
168. "İnsanın içindeki yasalar bütününe vicdan denir"
- Eğitim Üzerine
169. ""Yazanlar çok, düşünenler azdır.""
- Düşüncenin Çağrısı
170. "İki büyük alem beni kendine hayran bırakıyor;üstümdeki yıldızlı kainat ve içimdeki vicdan."
- Pratik Aklın Eleştirisi
171. "İnsanın ruhuna yerleşmiş bir rahata düşkünlük hali, hayatta başına gelebilecek her tür kötü halden daha beterdir."
- Eğitim Üzerine
172. "Düşünceler düşünenden önce midir? Işık görenden önce midir?"
- Fragmanlar
173. "Kötülük sadece denetim altına alınmamış tabiatın sonucudur."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
174. "İnsan topraktan yapılmıştır üflesen uçacak, kırılgan, çamurdan bir kulübedir; hayatı bir gölgedir..."
- Aydınlanma Nedir?
175. ""Her yerde faydayı aramak vakar duygusuna sahip özgür kimselerin tutacağı yol değildir.""
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
176. "‟⟮…⟯ Ebeveynlerin, çocuklarını dövdükten sonra dönüp onların ellerini öpmesini beklemesi çok gariptir. Bu şekilde çocuğa ikiyüzlülüğü ve yalan söylemeyi öğretmiş oluruz. Dayak yediği için hiçbir şükran duygusu beslemeyeceğine göre; çocuğun kendisini cezalandıran elleri hangi duyguyla öptüğünü tahmin etmek zor değildir. ⟮…⟯”"
- Eğitim Üzerine
177. "‟⟮…⟯ İnsanın her hedefe koşması uygun değildir. Karakteri öyle bir eğitilmelidir ki sadece iyi hedefleri seçmelidir. ⟮…⟯”"
- Eğitim Üzerine
178. "Aşkınsal ve deneysel ayrımı yalnızca bilişlerin eleştirisine aittir ve bunların nesneleriyle ilişkisini ilgilendirmez."
- The Critique Of Pure Reason
179. "Kralların filozof ve filozofların kral olmasını beklememeli ve bunu dilememelidir. Çünkü iktidarda olmak, aklın muhakeme kabiliyetini ifsat eder."
- Ebedi Barış Üzerine Felsefi Deneme
180. "Bir insanın vicdanını, kişiliğini ve ruhunu, hayvanlara gösterdiği ilgi ve sevgi ile ölçebilirsiniz."
- Eğitim Üzerine
181. "Erdemler ya hüner ya mecburiyet ya da masumiyet temelli erdemlerdir.
Ilk erdem türüne dahil olanlar şunlardır: Alicenaplık, (açgözlülük ya da aşkın yoğun olduğu zamanlarda kendini tutabilme yetisi.), hayırseverlik ve öz-denetim.
Mecburiyet temelli erdemlerse: Dürüstlük, adap, barışseverlik.
Masumiyet temelli erdemlere ise şunlar dahildir: Sadakat, hayâ, itidal."
- Eğitim Üzerine
182. "... bu seçkin beylerin ipiyle kuyuya inilmezdi."
- Öteki Dünyaya Yolculuğumun Sahici Hikayesi
183. "İnsan bütün yaşamı boyunca niyetinin sınavını verir."
- Salt Aklın Sınırları Dahilinde Din
184. ""Ahlak karakter göstergesidir.""
- Eğitim Üzerine
185. "Erdemler ya hüner ya mecburiyet ya da masumiyet temelli erdemlerdir.
Ilk erdem türüne dahil olanlar şunlardır: Alicenaplık, (açgözlülük ya da aşkın yoğun olduğu zamanlarda kendini tutabilme yetisi.), hayırseverlik ve öz-denetim.
Mecburiyet temelli erdemlerse: Dürüstlük, adap, barışseverlik.
Masumiyet temelli erdemlere ise şunlar dahildir: Sadakat, hayâ, itidal."
- Eğitim Üzerine
186. "... bu seçkin beylerin ipiyle kuyuya inilmezdi."
- Öteki Dünyaya Yolculuğumun Sahici Hikayesi
187. "Yargılama eksikliği tam olarak aptallık denilen şeydir,ve böyle bir şeyin çaresini bilmiyoruz.Anlayıştan başka hiçbir eksiği olmayan donuk veya dar görüşlü bir kişi eğitimle hatta bilgili sıfatını hak edecek kadar gelişebilir.
(Meşhur olan sözler vardır,Bunlar insanlar arasında meşhur olduğu için insanlar hiçbir yargıda bulunmadan bunu doğru olarak kabul ederler çünkü bu söz meşhur olmuştur hatabi düşünce ürünüdür.İnsanlar meşhur olduğu için bunu yargılama ihtiyacı duymamışlardır,hele bir de vaiz’den duymuşlarsa.)Ne diyorlardı insan kendinde mantık taşıyan kişidir.Nataka,Logos mantığın karşılığı,Mantık ile Matematik aynı şey biri sözel diğeri matematiksel.İkisinde de yargı var."
- The Critique Of Pure Reason
188. "İnsanlar kendilerine önderlik edilmesini isterler, yani kandırılmak isterler."
- Fakültelerin Çatışması
189. ""Saygı her zaman yalnızca kişilerle ilgilidir, nesnelerle değil.""
- Pratik Aklın Eleştirisi
190. "Kültür eksikliği yıllar içinde giderilebilirken yabanilik nsana yapışır ve terbiye vermede yapılan hata geri alınmaz."
- Eğitim Üzerine
191. "Bir kere reddedilen şeyden asla geri dönülmemelidir. Çünkü retten dönmek, ardından gelecek retlerin ciddiyetini düşürecektir."
- Eğitim Üzerine
192. "Bir çocuğun iradesini kırmak onu köleleştirir.."
- Eğitim Üzerine
193. ""Halden anlama hassas bir duygudur ve sadece derin hassasiyete sahip insanlara özgüdür.""
- Eğitim Üzerine
194. "Suçlama sığ kafaların, verimsiz anlıkların en geçerli, en kolaylı bulunur bir aracıdır."
- Pratik Usun Eleştirisi
195. "Gönüllerince filiz süren, özgür ve ayrık ağaçlar eğri büğrü ve çelimsiz büyür."
- Politik Yazılar
196. "Eğitim önündeki en büyük sorunlardan biri,bir insana aynı anda hem özgürlük bilinci kazandırıp hem yasalara itaat etmesini öğretmektir"
- Eğitim Üzerine
197. ""İnsanların kendilerine kazandırabilecekleri yegane kıymetin vazgeçilmez koşulu olan şey nedir?""
- Eğitim Üzerine
198. ""İnsan düştüğü yerden kalkar, eğer kalkacaksa. Ta başından beri bu böyledir. Fakat, ancak düşünerek.""
- Düşüncenin Çağrısı
199. "Kendi kendisine düşünmeyi öğrenmesini öğrenmiş insan, tabiatın meydana getirdiği kanlı canlı insana benzer. Çünkü eser tıpkı bir insan gibi vücut bulur.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
200. "... hiçbir konu sadece konuşmacılar ve öğretmenler için belirlenmez."
- Öteki Dünyaya Yolculuğumun Sahici Hikayesi
201. "Roman okuma çocuklar için tasavvur edilebilecek en kötü şeydir, çünkü onlar bundan faydalanamazlar ve o an için onlara eğlenceden öte bir şey sağlamaz. Roman okuma hafızayı zayıflatır. Zira başkalarına anlatmak için romanları akılda tutmaya çalışmak gülünç olurdu. Dolayısıyla her türlü roman çocuktan uzak tutulmalıdır."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
202. "bazen başkalarının bizi suçlarken gösterdikleri utanmazlıkları karşısında da yüzümüz kızarır."
- Eğitim Üzerine
203. "Felsefe bir insan bilimi,insanın temsillerinin,düşüncelerinin ve hareketlerin bilimidir."
- Fakültelerin Çatışması
204. ""Düşünmedikçe düştüğünün farkına varmaz insan.""
- Düşüncenin Çağrısı
205. "... hiçbir konu sadece konuşmacılar ve öğretmenler için belirlenmez."
- Öteki Dünyaya Yolculuğumun Sahici Hikayesi
206. "Halk kendi dini inançlarını kendi başlarına düşünemezler ancak onlara yalnızca aynı yolla kuşaktan kuşağa aktarılan şeyleri yani yetkili fakülteler aracılığıyla incelenmesi ve düzeltilmesi yoluyla sahip olurlar."
- Fakültelerin Çatışması
207. "‟⟮…⟯ Şımarıklık, çocuk her istediğini ağlayarak elde etmeye çalıştığında başlar. Bunu sonradan düzeltmek epey zordur. Çocuğun ağlamasını veya bizi kaygılandırmasını engellerken; çocuk üzüntüsünü içinde tutar ve öfkesini bastırır. Bu şekilde çocuk ikiyüzlülüğe alışır. ⟮…⟯”"
- Eğitim Üzerine
208. "Diğer insanların haklarıyla alakalı olan ve aleniyetle uyuşmayan tüm eylemler adalete uygun değildir"
- Ebedi Barış Üzerine Felsefi Deneme
209. "Öğretme öğrenmeden daha güçtür, çünkü öğretmek demek, öğrenmeye izin vermek demektir.
`"
- Düşüncenin Çağrısı
210. "Dünyayı bilmek isteyen onu önce kurmak zorundadır, hem de kendi içinde."
- Fragmanlar
211. "Aslında bu akla bir çağrıdır.yine tüm görevlerin en zahmetlisi olan öz sorgulamayı üstlenmek ve sağlam temellere dayanan iddialarında onu güvence altına alabilecek bir mahkeme kurmak,tüm temelsiz varsayımlara ve iddialara keyfi bir şekilde değil,kendi ebedi ve değişmez yasalarına göre karşı çıkmaktır.
Bu mahkeme saf aklın eleştiriler bir incelemesinden başka bir şey değildir."
- The Critique Of Pure Reason
212. "Duygu paylaşımı gerçekten duyarlılıktır ve sadece ince hissiyata sahip kişiliklere mahsustur.."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
213. "İnsan düştüğü yerden kalkar, eğer kalkacaksa. Ta başından beri bu böyledir. Fakat, ancak düşünerek. Düşünmedikçe düştüğünün farkına varmaz insan."
- Düşüncenin Çağrısı
214. "Bir insan kendisinde ne kadar fazla alışkanlığın kökleşmesine izin verirse o denli daha az özgür ve bağımsız hale gelir."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
215. "bir insanı mutlu kılmak başka, iyi yapmak ise başka bir şeydir"
- Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi
216. "Zaman söylemsel veya denildiği gibi genel bir kavram değil,duyusal sezginin saf bir biçimidir.Farklı zamanlar,yalnızca aynı zamanın bir parçalarıdır.
Zaman anlayışımız hareketin genel öğretisinde sergilendiği gibi a priori sentetik bilginin olasılığını açıklar.
(Daha önceki felsefelerden daha farklı bir anlayış getiren Kant felsefeye yeni terimler ve bakış açısı getirmiştir.Modern felsefenin öncüsü Kant niye büyük? Kant denilince niye herkes şapka çıkarıyor işte bu yüzden.)Kant başkalarının sözleriyle hareket eden insanlar reşit olmama durumundan çıkamadığı için aydınlanma gerçekleşmiyor demektedir.Atatürk’de yıllarca Ferdi düşünce ve Ferdi teşebbüsü inşa etmeye çalışmıştır..Cemaat lideri,siyasi lider,dini lider denilen kimseleri sorgulamayan bir sürü yığın."
- The Critique Of Pure Reason
217. "...bizi kendinden en fazla düşünmeye sevk eden şey,en çok düşünce uyandıran şey, şudur : Bizim hala düşünmüyor oluşumuz."
- Düşüncenin Çağrısı
218. "Bir disiplin, kültür ve medenilik-incelik çağında yaşıyoruz, fakat hâlâ ahlaki terbiye çağından çok uzaktayız."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
219. "İnsan ancak eğitimle insan olabilir."
- Eğitim Üzerine
220. "İnsan aklı bilgisinin bir alanında,kendi doğası tarafından ortaya konulmuş olmaları nedeniyle reddemeyeceği ,ancak zihnin her yetisini aştıkları için cevaplamayacağı soruları düşünmeye çağrılır.
Kendi kusuru olmaksızın bu zorluğa düşer.Deneyim alanında vazgeçilemeyen ve aynı zamanda doğruluğu ve yeterliliği deneyimle güvence altına alınan ilkelerle başlar."
- The Critique Of Pure Reason
221. "Halbuki insanlarla tanışmak başka, insanı tanımak başka şeydir; insanı
tanımak için, insan tabiatını daha yüksek bir yerden müşahede etmek gerekir."
- Ebedi Barış Üzerine Felsefi Deneme
222. "Yazanlar çok , düşünenler azdır .
*"
- Düşüncenin Çağrısı
223. ""İnsanlar vakitlerini o şekilde doldurmalılar ki gözlerinin önünden hiç kaybetmedikleri amaç fikriyle dolu olarak kendilerinin farkında olmasınlar.""
- Eğitim Üzerine
224. "''Düşünmek ne demektir?""
- Düşüncenin Çağrısı
225. "Bilincin sentetik birliği,tüm bilincin nesnel koşuludur,yalnızca bir nesneyi bilmek için değil,aynı zamanda her sezginin benim için bir nesne haline gelebilmesi için zorunlu olarak buna tabi olması gerekir.Çünkü başka bir şekilde ve bu sentez olmadan sezgideki çokluk tek bir bilinçte birleşemezdi.
Bir nesneyle ilişkili temsillerin ve dolayısıyla nesnel geçerliklerinin ve biliş haline gelmelerinin ve dolayısıylada anlama yetisinin varoluş olasılığını oluşturan tek şey bilincin birliğidir.
O halde herşeyin dayandığı anlayışın ilk saf bilişi.
Ancak uzay ve zamandan farklı biçimlere sahip olan başka hiçbir olası anlama hakkında en ufak bir fikir bile oluşturamayız."
- The Critique Of Pure Reason
226. "Biz, itaatten dolayı pratik bir öğretiye pekala boyun eğebiliriz, fakat bunu asla bize emredilmiş olduğu için doğru olarak kabul edemeyiz."
- Fakültelerin Çatışması
227. ""Okumak, kişinin kendi kafası yerine başka birinin kafasıyla düşünmesidir.""
- Düşüncenin Çağrısı
228. "Çocuklar bazen okulun dar kalıplarından çıkmalıdır; yoksa doğal neşeleri sönmeye mahkûmdur."
- Eğitim Üzerine
229. "Kaynağı ahlak olmayan din tapınmadan başka bir şeyi içermez."
- Yaşam Felsefesi
230. "Kulağıma kötü şeyler geliyordu,"
- Öteki Dünyaya Yolculuğumun Sahici Hikayesi
231. "“Başkalarını yargılayan kişinin yargılarında sık sık kendi karakterinin meydana çıktığı görülür.”"
- Pratik Aklın Eleştirisi
232. "Dolayısıyla deneyimden ve hatta tüm duyusal izlenimlerden tamamen bağımsız bir bilginin var olup olmadığı,yakından incelenmesi gereken ve ilk bakışta cevaplanması mümkün olmayan bir sorudur.
A Priori bilgi ya saftır ya saf değildir.
Herhangi bir nesnenin ister maddi ister maddi olmayan olsun,deneysel kavrayışımızdan,salt deneyimin bize onunla ilişkilendirmeyi öğrettiği tüm özellikleri çıkarırsak,yine de onu töz olarak veya töze bağlı olarak düşündüğümüz özellikleri göz ardı edemeyiz;her ne kadar töz kavrayışımız bir nesne kavrayışından daha belirlenmiş olsada.Dolayısıyla,töz kavrayışının bize dayattığı zorunluluk tarafından zorlanarak,onun a priori olarak bilme yetimizde bir yeri olduğunu itiraf etmeliyiz.
(Allah’ın varlığı ispatlanamadığı gibi yokluğuda ispatlanamaz.Ancak biz Allah’ın varlığını A priori bilgilerimizle biliriz.)Mevlana yeryüzündeki dinleri kast ederek kimi filin hortumunu,kimi kulağını,kimi kuyruğunu kimileride başka yerini tutarak fili tarif etmeye kalktılar demiştir.Bugün bakara süresi 62.ayet açıkça ehli kitap içinde olan ve sabilerden Rabbe inanan iyilik yapanların zayi olmayacağı açıkça beyanı var iken,tüm semavi dinler kurtuluşa erenin kendileri olduğunu iddia etmişlerdir."
- The Critique Of Pure Reason
233. "Hangi soruları makul bir şekilde sorabileceğimizi bilmek başlı başına zeka ve bilgeliğin güçlü bir kanıtıdır."
- The Critique Of Pure Reason
234. "Bildiklerimiz hafızamızda olanlar kadardır."
- Eğitim Üzerine
235. "Çocuklar açık yürekli ve bakışlarıyla güneş gibi neşeli olmalıdır. Sadece neşeli bir yürek mutluluğunu iyilikte bulabilir.."
- Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim)
236. "Eğitimin bir parçası ahlaki terbiye olmalıdır."
- Eğitim Üzerine
237. "Sezginin tüm çeşitliliği veya çok yönlü içeriği bu çeşitliliğin bulunduğu öznede”Düşünüyorum” ile zorunlu bir ilişkiye sahiptir.Ancak bu temsil “Düşünüyorum “kendiliğindenlik bir eylemdir,yani salt duyarlılığa ait olarak kabul edilemez.Ben bunu deneysel olandan ayırmak için saf algı diyorum,çünkü öz bilinçtir."
- The Critique Of Pure Reason
238. "Bir doktrini incelemeye karşı konulan yasaklama, inanç özgürlüğüne aykırıdır"
- Fakültelerin Çatışması
239. ""Eğer bir insanın düşünceleri, içinde hakikati ve hayatı barındıracaksa, bunlar onun kendi temel düşünceleri olmalıdır. Çünkü onun gerçekten ve tamamen anlayabildiği sadece bunlardır. Başkalarının düşüncelerini okumak, kişinin davet edilmediği bir yemeğin artıklarını alması ya da bir yabancının yırtık dökük elbiselerini üzerine geçirmesi gibidir.""
- Düşüncenin Çağrısı
240. "Sen ben kavgasıyla aymadık ayıkmadık, sen ve ben diye bir şeyin kalmadığı hezimete dek."
- Düşüncenin Çağrısı
241. "Adalet gerçekleşsin de varsın dünya yıkılsın"
- Ebedi Barış Üzerine Felsefi Deneme
242. "İnsanoğlu bakıma ve eğitilmeye muhtaçtır. Talimler ve öğretim, eğitim sürecinin alt kümesidir."
- Eğitim Üzerine
243. "Başkalarının düşüncelerini okumak, kişinin davet edilmediği bir yemeğin artıklarını alması ya da bir yabancının yırtık dökük elbiselerini üzerine geçirmesi gibidir.
Okuduğumuz düşünceyle içimizde uyanan düşünce arasındaki ilişki, tarih öncesi zamanlardan kalma bir bitkinin fosilleşmiş kalıntısının baharda tomurcuklanan bir bitkiyle ilişkisi gibidir."
- Düşüncenin Çağrısı
244. ""Yol gösterme, kişiye öğrendiklerini kullanabilme yetisi kazandırmaktır. Dolayısıyla sadece öğreten kişi olan öğretmenle, aynı zamanda yol da gösteren eğitmenin farkı burada ortaya çıkar. İlki insanı sadece okula hazırlar, ikincisi ise hayata.""
- Eğitim Üzerine
245. "Bu ilkelerle kendi doğasının yasalarına itaat ederek giderek daha yüksek ve daha uzak koşullara yükselir.Ancak bu şekilde çalışmalarının sürekli olarak eksik kalacağını,çünkü yeni soruların ortaya çıkmaya devam ettiğini çabucak keşfeder;ve böylece sağduyu tarafından güvenilmezlikle karşılanırken,deneyim alanını alanını aşan ilkelere başvurmak zorunda kalır.
Böylece gizli hataların varlığını varsaydığı karışıklık ve çelişkilere düşer;ancak bunları keşfedemez.Çünkü kullandığı ilkeler deneyiminin sınırlarını aştığı için bu ölçülerle sınanamaz.Bu sonsuz mücadelenin arenasına metafizik denir."
- The Critique Of Pure Reason
246. "Hiçbir bilgimiz deneyimden önce gelmez,onunla başlar.Tüm bilgimiz deneyimle başlasada her şeyin deneyimden kaynaklandığını sonucu çıkmaz.İzlenimler aracılığıyla edindiğimiz bilgiyle,deneyim yoluyla edindiğimiz bilginin bir bileşimi olması oldukça olasıdır."
- The Critique Of Pure Reason
247. "Herhangi bir iddiayı bir miktar doğruluk payıyla savunmak yada ona karşı çıkmak Bu tür bir öğreti insan onuruna yakışmıyor.
(Kant gevezelik ederek tartışarak bilgi edlnmenin yanlış olduğunu,diyalektik düşünce ile bilgilerin yanılsama getireceğini belirtir böylece ilk çağ felsefesinden modern çağ felsefesine geçişi sağlar.Bilgiyi konuşacağımız argümanlar olmalıdır,yoksa gevezelik mantıklı bir karara varmayı sağlamaz demektedir.)Kant Mantık’da anlama ve bilme işini unsurlara ayırır."
- The Critique Of Pure Reason
248. "Tek başına bu çaba boşunadır."
- Saf Aklın Eleştirisi
249. ""Tutarlı olmak bir filozofun en büyük yükümlülüğüdür, oysa buna çok ender rastlanır.""
- Arı Usun Eleştirisi
250. "Filozof kiliseye ait dini dogmayı aklın imtihanına sokmak istediğinde teoloji fakültesi talihsiz bir paniğe kapılır.Çatışma,doğaları gereği iki fakültenin ilişkilerinde yerleşiktir,çünkü biri a priori ilkelere,diğeri ise en yüksek otorite olarak iddia edilen ilahi bir vahyin amprik olgusuna başvurur."
- Fakültelerin Çatışması