Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için:

Halil İnalcık Alıntıları & En Çok Okunan Sözleri

Halil İnalcık En Beğenilen Sözleri



1. "Tarih, insanın eseri olan gelişmeyi inceler."


- Rönesans Avrupası



2. "Mustafa Kemal bütün hayat felsefesini şu cümlede özetlemiştir : "Hayat demek mücadele demektir. Hayatta muvaffakiyet mutlaka mücadeleyle mümkündür.""


- Millî Mücadele Tarihi



3. "Hümanistleri koruyan açık düşünceli Fâtih Sultan Mehmet sarayında Yunanca eserlerle bir kütüphane kurmuştur."


- Rönesans Avrupası



4. "Büyük kaşif Vasco de Gama, aynı zamanda büyük bir zalim idi; Müslümanların burun, kulak ve ellerini kesip padişaha gönderir, esirleri diri diri yakardı."


- Rönesans Avrupası



5. "Amerika'nın keşfedilmesiyle Avrupalılar dünyaya yayılmıştır."


- Rönesans Avrupası



6. "Yani Atatürk ortaya çıktığı zaman, Anadolu halkı şöyle düşündü: 'Milli önder bizim dinimizi, şerefimizi kurtardı.' 'Halaskar' diyorlardı onun için, yani 'kurtarıcı'. Onu gazi olarak bağırlarına bastılar. Atatürk'ün bağımsızlık hareketi tarihi İslam içinde açıklanabilir. Ne olacaktık? O gelmeseydi Müslüman Anadolu yok olacaktı."


- Halil İnalcık'ın Merceğinden Osmanlı



7. "“Çağdaş Osmanlı bürokrat düşünürleri, çökmenin temel nedenini, Kanuni döneminde en yüksek gelişme düzeyine ulaşmış olan klasik Osmanlı kurumlarının bozulmasına bağlarlar.Bu görüşlerde kuşkusuz büyük bir gerçek payı vardır.”"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



8. "“1481 baharında 49 yaşında öldüğü zaman Mısır,İtalya ve Akdeniz seferleri yarım kalmıştı. Otuz sene içinde ‘iki denizin ve iki karanın’ hakimi olmuş.Anadolu ve Rumeli’de dört yüzyıl sarsılmayan Osmanlı İmparatorluğu’nun esas çekirdeğini vücuda getirmişti.”"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



9. "Acemioğlanları;
“Her istedikleri zaman konuşamazlar..Saraydan çıkıncaya kadar manastır hayatı yaşar, kadın yüzü göremezlerdi.”"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



10. ""Batı, İstanbul'un fethini ve Ayasofya'yı hiçbir zaman unutmadı.""


- Tarihe Düşülen Notlar (2 Cilt Kutulu)



11. "


Bu du­rum, Osmanlı İmparatorluğu’nun bölgedeki yerini alan ve şimdi İsrail’in kapı komşusu olan diğer Arap ülkeleri -Lübnan, Suriye, Ürdün, Mısır- için de küçük bir felâket sayılmazdı.

*****"


- Osmanlı ve Dünya



12. "“O yalnız Avrupa Hristiyan alemini tehdit etmekle kalmadı, aynı zamanda Timur’a ve Memlüklere karşı çıktı.Halifeden resmen ‘Sultanul-Rum’ unvanını aldı.”"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



13. "“İmparatorluğun en yüksek ilim müessesi olarak yaptırılan Semaniye medreselerine gelince, buraya yetkinlik gösteren her Müslüman çocuğu kabul olunurdu. Fatih bu medreselerin teşkilatlandırılmasında Türkistan’dan getirttiği meşhur astronomi alimi Ali Kuşçu’dan istifade etmiştir.”"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



14. "Türkiye için gerek Batı, gerek İslâm dünyası karşısında bir tek yükseliş yolu vardır. Atatürk devrimini, gerçek ruhuyla benimsemek ve şaşmaz bir şekilde izlemek"


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



15. "İbni Batuta, 1334’te Bursa’yı ziyaret ettiğinde Orhan’ı şöyle tanıtıyor. “ Bu sultan Türkmen hükümdarlarının en büyüğü, servet,toprak ve askeri kuvvetler bakımından en ileri olanıdır.”"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



16. "





"


- Osmanlı ve Dünya



17. "Gençliği hem tarihî, hem de kültürel olarak Osmanlı geçmişi ile özdeş­leştirmeden eğitmek için 1923’ten sonra özel çabalar sarfetti.

Haddizatında gençliğin modernlik, Türklük ve millîliğe bakışı Osmanlıya ait olan hemen herşeyin inkârı ve şiddetle reddine dayanıyordu.

*****"


- Osmanlı ve Dünya



18. "Siyasî birliği ve bunun beraberinde barışı sağlayabilmiş dört -topu topu dört- imparatorluktan en sonuncusu, Osmanlı İmparatorluğu olmuş­tur.

Dört Ortadoğu imparatorluğu içinde sadece Osmanlı İmpara­torluğu bölgenin tamamını bir süre için de olsa birleştirmeyi ba­şarmıştır.

******"


- Osmanlı ve Dünya



19. "









"


- Osmanlı ve Dünya



20. "







"


- Osmanlı ve Dünya



21. "



"


- Osmanlı ve Dünya



22. "





"


- Osmanlı ve Dünya



23. "







"


- Osmanlı ve Dünya



24. "Ortaçağ toplumunda emek, topraktan daha verimlidir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



25. "Vatanseverliğin bedeli ağırdı."


- Millî Mücadele Tarihi



26. "“Fütüvvet yani centilmenlik ve kardeşlik disiplini içinde ortaklaşa çalışma, yolcu ve fakirlere hizmet, dini bir hayır işi sayılmaktadır ve bu nedenle vakfa bağlanmaktadır.”"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



27. "Derin bir araştırma merakı karanlığın aydınlığa çıkması için yeterli olabilir."


- Halil İnalcık'ın Merceğinden Osmanlı



28. "“Mustafa Kemal bütün hayat felsefesini şu cümlede özetlemiştir: Hayat demek mücadele demektir.Hayatta muvaffakiyet mutlaka mücadeleyle mümkündür.Onun bu inanışı, bu mücadeleci, enerjik karakteri tarih boyunca Türklerin karakteri olmuştur.”"


- Millî Mücadele Tarihi



29. "







"


- Osmanlı ve Dünya



30. "



"


- Osmanlı ve Dünya



31. "






*****"


- Osmanlı ve Dünya



32. "Mustafa Kemal buna verdiği tarihi cevapta, “Bütün tarih-i alemde sizin İnönü Meydan Muharebesi’nde deruhte ettiğiniz vazife kadar ağır bir vazife deruhte etmiş kumandanlar enderdir.Siz orada yalnız düşmanı değil, milletin makus talihini de yendiniz.”"


- Millî Mücadele Tarihi



33. "Kredi kartı aldatıcı bir şeydir.İnsanlarımız zannediyor ki bu bedava olacaktır.Bu yüzden büyük iflaslara,ferdi facialara, intiharlara kadar gidiyor halk.Bu aşırı lüzumsuz tüketiciliktir.Türkiye bu durum içerisindedir bugün, iflas yakındır."


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



34. "






*****"


- Osmanlı ve Dünya



35. "



"


- Osmanlı ve Dünya



36. "


*****"


- Osmanlı ve Dünya



37. "







"


- Osmanlı ve Dünya



38. "Akasularının birbirine en fazla yaklaştığı bir yer olarak, Eski Dünyanın odak noktasını işgal ediyordu.

İmparatorluk, İran Körfezi ile Kızıldeniz’den Akdeniz’e uzanan ulaşım hatlarının her iki kıyısını birden ayağı altında tutuyor, Akdeniz’i Karadeniz ve Azak Denizi’ne bağlayan boğazlara hükmediyordu.

Bir zaman­lar Osmanlıya ait olan bu bölgeyi kuşatan iletişim hatlarının öne­mi, günümüzün dünya havayolları haritasında ortaya çıkmakta­dır.

Bu bölge, neredeyse bütün devriâlem seferlerinin geçtiği böl­gedir."


- Osmanlı ve Dünya



39. "











"


- Osmanlı ve Dünya



40. "“Bağnazlık; kültürü öldürür.”"


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



41. "





"


- Osmanlı ve Dünya



42. "“Ya ölüm! Ya kurtuluş!” diye haykırarak ayaklanmıştı. İzmir işgali karşısında bu milli heyecan ve birlik, gerçekten milli Türk devletinin kuruluşuyla biten mücadelenin büyük olayıdır.”"


- Millî Mücadele Tarihi



43. "



"


- Osmanlı ve Dünya



44. "






*****"


- Osmanlı ve Dünya



45. "



"


- Osmanlı ve Dünya



46. "“Amasya Genelgesi milli ihtilalin başlangıcı, milli iradeyi teşkilatlandırmaya çağıran belge, yani Türk devletinin kuruluşuna doğru ilk adımdır ve Mustafa Kemal’in gerçek amacını ortaya koymuştur.”"


- Millî Mücadele Tarihi



47. "











"


- Osmanlı ve Dünya



48. "






*****"


- Osmanlı ve Dünya



49. "















"


- Osmanlı ve Dünya



50. "Fâtih, kendisini iki karanın, Anadolu ve Balkanların sultanı ve iki denizin, Akdeniz ve Karadeniz'in hâkânı ve ayrıca Roma imparatorlarının taht-iline sahip bir hükümdar sıfatıyla kendisini Roma imparatoru saymaktadır. Onun fetihten sonraki faaliyetleri de bu çerçevede anlamak gerekir."


- Fatih Sultan Mehemmed Han



51. "





"


- Osmanlı ve Dünya



52. "“Ne kadar zengin ve refahlı olursa olsun bağımsızlıktan mahrum bir millet, medeni milletler nazarında köleden başka bir muameleye layık değildir…Türk; vakur, haysiyet ve şerefi yüksek bir millettir.”"


- Millî Mücadele Tarihi



53. ".
Bana Osmanlı arşivlerini verin, size bir kültür imparatorluğu kurayım.
."


- Şâir ve Patron



54. "





"


- Osmanlı ve Dünya



55. "




*****"


- Osmanlı ve Dünya



56. "



"


- Osmanlı ve Dünya



57. ""İnsan akıl ile yükselir,bilgi ile büyür.Her ikisi ile insan itibar görür..."


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



58. "Çanakkale ve İstanbul boğazlarının müttefik savaş gemilerine açılması, Karadeniz’e güvenli ve serbest geçişin sağlanması, Çanakkale ve İstanbul boğazları kalelerinin müttefikler tarafından işgali (m.1), sınırları ve iç güvenliği korumak için gerekenler hariç, Türk ordusunun derhal terhis edilmesi (m.5), silahların ve teçhizatların teslimi (m.20), Hicaz,Yemen,Suriye ve Irak’taki bütün Türk garnizonlarının en yakın müttefik kumandanlarına teslim olmaları(m.16), Türk kara sularında polis hizmeti görecek küçük gemiler hariç, Türk donanmasının teslimi (m.6) bütün demiryollarında müttefik kontrol subaylarının yerleşmesi (m.15) telgraf hatlarının ve kablolarının müttefiklerce kontrolü (m.12), müttefiklerin emniyetini tehdit edebilecek bir durum ortaya çıkarsa herhangi stratejik yeri işgal etme hakkı (m.7) altı doğu vilayetinde herhangi bir karışıklık halinde müttefiklerin bu bölgenin herhangi bir kısmını işgal etme hakkı (m.24)"


- Millî Mücadele Tarihi



59. "







"


- Osmanlı ve Dünya



60. "Hükümdar "her şeyden evvel fukarayı gözetmelidir"..."


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



61. "Mustafa Kemal bütün hayat felsefesini şu cümlede özetlemiştir: “Hayat demek mücadele demektir. Hayatta muvaffakiyet mutlaka mücadeleyle mümkündür.”"


- Millî Mücadele Tarihi



62. "Gençler pek hoşlanmıyor tarihten.Çünkü tarih her döneme göre başka bir şekilde ele alınıyor ve yorumlanıyor.Okullarda ise tarihin önemi gençlere yeterince anlatılmıyor. Kitaplar cazip değil."


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



63. "Osmanlı İmparatorluğu:nun her bakımdan gerçek kurucusu İstanbul Fâtihi Sultan Mehmed'dir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



64. ".
Milletleri millet yapan tarihleri ve kültürleridir. Tarihsiz bir millet, kişiliğini kaybetmiş bir bireye benzer.
."


- Şâir ve Patron



65. "











"


- Osmanlı ve Dünya



66. "



"


- Osmanlı ve Dünya



67. "
(veya en azından Arapça konuşan Müslüman halk­ların büyük çoğunluğunu)




"


- Osmanlı ve Dünya



68. "Hükm Allah'ındır, fakat kul elinden geldiğince gayret göstermekten geri kalmamalı, Peygamberin ve ashâbının izlediği yol budur."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



69. ""Beylik iyi bir şeydir. Fakat daha iyi olan kanundur ve onu doğru tatbik etmek lâzımdır.""


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



70. ".
Türklerin övünülecek bir tarihleri var. Tarih bilirseniz, ancak o zaman "Ne mutlu Türk'üm" sloganının bir anlamı olur.
."


- Şâir ve Patron



71. "" Milletleri millet yapan tarihleri ve kültürleridir.
Tarihsiz bir millet, kişiliğini kaybetmiş bireye benzer.""


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



72. "Osmanlı Devleti bir gazî devleti olarak doğmuş ve bu geleneği sürdürmüştür. Fâtih Sultan Mehmed, 1461'de Trabzon dağlarına yaya tırmanırken şöyle demiştir:
“Bu zahmetler Allah içindir. Elimizde İslâm kılıcı vardır.”"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



73. "Alp-eren, alp gibi savaşta değil kendi nefsine karşı cihad yapan kişidir.
Hz Peygamber' in dediği gibi:

Nefisle savaşma cihad'ı ekberdir."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



74. "Sultan unvanı alan ilk Osmanlı hükümdarı Orhan'dır (1336)."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



75. "Büyük Nutuk’ta diyor ki: “Esas olan Türk milletinin şeref ile yaşamasıdır. Bu ancak tam bir bağımsızlık ile mümkündür… Ne kadar zengin ve refahlı olursa olsun bağımsızlıktan mahrum bir millet, medeni milletler nazarında köleden başka bir muameleye layık değildir… ve Türk, vakûr, haysiyet ve şerefi yüksek bir millettir. Böyle bir millet için köle olarak yaşamaktansa yok olmak daha iyidir. Onun için ya istiklâl ya ölüm.”"


- Millî Mücadele Tarihi



76. ""Türkiye yeri gelmiş savaşla kazandığı birçok toprağı masada feda etmiştir.
Bugün 12 ada,musul, Nahçıvan ve kerkük hala kamuoyunun gündemine getirilmesi gereken meselelerdir""


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



77. "Siyâset ahlâka dayanır."


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



78. "Kendisine mahsus bir dahilî teşkilata borçludur; bu teşkilat ise teb’anın mesleği, şahsî yetenekleri ve dinî ve cemaî yakın ilişkileri ve yönetimin görevlerinin buna uy­gun olarak tanımlanmasını dikkate alır.

Bu çok-etnili ve çok- dinli Osmanlı devleti, bir sosyo-etnik denge vasıtasıyla iç tutarlı­lığını kurmayı başarmıştır; bu dengenin uzun ömürlülüğü ise devlet veya yönetim düzeyinde millî bir ideolojinin olmayışın­dan güç almıştır."


- Osmanlı ve Dünya



79. "Bugün dünyada 15 Arap, 5 Balkan, 1 Macar, 1 Kıbrıs, 1 İsrail, bir de Türkiye Cumhuriyeti olmak üzere, 24 bağımsız ülke Osmanlı İmparatorluğu'ndan çıkmıştır."


- Halil İnalcık'ın Merceğinden Osmanlı



80. ""Patrimonyal devlette her türlü nimet ve mertebe, yalnız hükümdardan kaynakladığı için, buna erişmek isteyen nâmzetler arasında kıyasıya bir rekabet, hased, entrika ve yal­takçılık egemendi ve toplumun ahlâkını yahut ahlâksızlığını oluştururdu.""


- Şâir ve Patron



81. "Osmanlı kuşatmalarında İslâm kanununa göre üç kez teslim olma teklifi yapılması zorunluydu. Reddedilir de, kahren alınan şehirde asker tarafından halkın esir, mallarının yağma edilmesi şerî'atça onaylanmıştır. Teslimde ise gayrimüslimlerin canları, malları ve dinlerini serbestçe icra etmeleri yeminle garanti edilirdi."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



82. "Osmanlılar kendilerini Allah'ın kılıcı saymakta idiler ve bu görüş Bizanslılar arasında da yayılmıştı."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



83. "Türkmen boylarının Anadolu 'ya yoğun göçü, Mogolların Azerbaycan 'da geniş otlakları gelip almalarıyla başlar."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



84. "Hazreti Peygamberin dediği gibi:

Nefisle savaşma cihad-ı ekberdir."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



85. ""İnsan akıl ile yükselir , bilgi ile büyür." (Kutadgu Bilig)"


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



86. "Milletleri millet yapan tarihleri ve kültürleridir. Tarihsiz bir millet, kişiliğini kaybetmiş bireye benzer."


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



87. "Osmanlılar gâzilerdir ve galiplerdir. Fisebilillâh Hak yoluna durmuşlardır, gazâ malını cem' edip hakka harc edicilerdir ve Hak'tan yana gidicilerdir. Din yoluna gayretludurlar, dünyaya mağrur degullerdir ve şarktan garba İslam dininin açıcılarıdırlar."


- Osmanlılar



88. "Fâtih, gelecekteki pâyitahtı, İstanbul'u harap bir şehir olarak almak istemiyordu. Ordusunda toplanan 100-250 bin kişiden birçoğu, İstanbul zenginliklerini yağma hayaliyle savaşıyordu."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



89. ""Aşık Çelebi'ye göre bir eserin değerini, patronun değeri belirler.""


- Şâir ve Patron



90. "Bir rivayete göre, Kanuni Süleyman'ın bulunduğu bir mecliste sormuşlar, "Efendimiz kimdir?" Doğal olarak herkes padişahı göstermiş, Kanuni son söz olarak, "Hayır,efendimiz köylüdür, raiyyettir" demiş."


- Devlet-i Aliyye - Tagayyür ve Fesâd (1603-1656)



91. "Osmanlı Hanedanı kesintisiz hüküm sürmüş dünyanın en uzun ömürlü hanedanıdır."


- Kuruluş - Osmanlı Tarihini Yeniden Yazmak



92. "Büyük Nutuk'ta diyor ki: "Esas olan Türk milletinin şeref ile yaşamasıdır. Bu ancak tam bir bağımsızlık ile mümkündür... Ne kadar zengin ve refahlı olursa olsun bağımsızlıktan mahrum bir millet, medeni milletler nazarında köleden başka bir muameleye layık değildir... ve Türk, vakûr, haysiyet ve şerefi yüksek bir millettir. Böyle bir millet için köle olarak yaşamaktansa yok olmak daha iyidir. Onun için ya istiklâl ya ölüm.""


- Millî Mücadele Tarihi



93. ""Aşık Çelebi'ye göre bir eserin değerini, patronun değeri belirler.""


- Şâir ve Patron



94. "Baştan aşşağı tarih, insanoğlunun dramıdır."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



95. "Öbür yandan Velidedeoğlu, Atatürk'ü putlaştıran zihni­yete karşı çıkmakta, "Bazı davranışlar Atatürk'ü putlaştırma iddialarına hak verdirecek şekilde sürüp gitmektedir" demek­tedir. Atatürk, kendisinin ve fikirlerinin öylesine putlaştırıl­masına göz yummazdı. Atatürk, kendisi hakkında diyor ki:
"Benim şahsen kuvvet ve kudretim, halkın bana gösterdiği emniyet ve itimattan ibarettir." (Mart 1923)"


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



96. "Atatürk fikir köleliğine karşıydı. Türk kadınını köle gibi kullanmaya, ağaya ve şeyhe taparcasına bağlılığa da karşıydı."


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



97. "Rum eşlerin ve onlardan doğmuş çocukların Türk halk kültürünün oluşmasındaki rolü küçümsenemez. Danişmendname, Saltukname ve Tevarihi Ali Osman'da Bizans halk hikayelerine, Yunan mitolojisine ait metinleri bu evlenmeler açıklar."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



98. "Nefisle savaşma cihadı ekberdir"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



99. "Yer adlarının değiştirilmesi tarihe ihanettir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



100. "O sırada bir adam gelerek gecikmeden dolayı özür diledi: Büyük Emir'in her Cuma dağıttığı sadakaları teslim etmiş. İsmail, sadaka dağıtımının Rumlar arasında âdet olup olmadığını sordu. Palamas, evet dedi ve ekledi: "Sadaka verme Tanrıya olan gerçek sevginin bir nişânesidir, bir insan Tanrı'yı ne kadar çok severse Tanrı da onu o derece günahlarından affeder.""


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



101. "Hazret-i Peygamber'in dediği gibi:

Nefisle savaşma cihâd-i ekberdir"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



102. "Şunu belirtelim ki, Mehmed, çelebiler arasında Timur'a karşı gelmiş tek sultandır ve Boğaz'daki kontrolü dolayısıyla imparator II. Manuel ile dostluğu, başarılarında önemli rol oynamıştır."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



103. "“Bu dünyadaki her ulus hayatta kalmak ister ve hayatta kalmak mücadeleye bağlıdır.”"


- İmparatorluktan Cumhuriyete



104. "Bazı tarihçiler, Barthold, Köprülü ve Wittek'in araştırmalarını görmezden gelip gazâ ideolojisi ve örgütlenmelerini tarihi bir faktör olarak hesaba katmazlar, bu ileri tarihçilik gibi algılanmaktadır. Aslında mitoloji, efsane, tarihi yürüten realitelerdir. İdeolojileri hesaba katmayan tarihçi, tarihi açıklamada yaya kalır."


- Osmanlılar



105. "“Büyük ve necip Türk Milleti! Anadolu’nun kesin zaferini tebrik ederken sana İzmir’den, Bursa’dan, Akdeniz ufuklarından orduların selametini de takdim ediyorum.”
Başkomutan Mustafa Kemal"


- Millî Mücadele Tarihi



106. "İtaat eden ve cizye vermeyi vermeyi kabul eden halka İslam devletince barış ve himaye güvencesi verilirdi."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



107. "Bu savaş, dünya tarihinde yaşamak azminde olan bir milletin, bütün dünyanın maddi kuvvetlerini yenecek bir kudret ve zafere erişeceğini ispat eden bir savaştı."


- Millî Mücadele Tarihi



108. "Düşman Ankara’ya elli kilometre kadar yaklaştı. Askerlik kurallarına göre kırılan hatlarımızı daha gerilere almak gerekirdi. Fakat bu yapılamazdı. Bu yenilgiye ve bozguna yol açabilir, Ankara düşebilirdi. Bu kanlı, inatçı, amansız bir savaştı. Gerilemek, yenilgiyi kabul etmek olmazdı. Bu ölümü kabul etmek olurdu. O zaman Mustafa Kemal bütün birliklere, en ileri hatlardaki yere kadar şu emrini duyurdu: “Hatt-ı müdafaa yoktur, sath-ı müdafaa vardır. O satıh, bütün vatandır. Vatanın her karış toprağı, vatandaşın kanıyla ıslanmadan terk olunamaz.”"


- Millî Mücadele Tarihi



109. "4.Murat Revan Seferi'ne giderken Anadolu'yu baştan başa harap halde görmüştü."


- Devlet-i Aliyye - Tagayyür ve Fesâd (1603-1656)



110. "Osmanlı İmparatorluğunun her bakımdan kurucusu İstanbul Fatihi Sultan Mehmedʼdir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



111. ""Türklerin karşılaştıkları genel bir kültür problemi de şu­dur: Hristiyan olmayan bir millet Batı milletler topluluğunun bir üyesi olabilir mi? Türkler, Müslüman kalmakla beraber Batı medeniyetinin hakkıyla benimsenebileceğine inanmış­lardır. Burada, Batı medeniyeti bir İslam milletini içine ala­cak mahiyette midir, meselesi yine ortadadır. Sonuç olarak, Atatürk devrimi ile Türkiye, yalnız İslam milletleri için değil, İslamiyet'in kendisi için de büyük önemi olan fiili bir durum yaratmıştır ve İslamiyet'in modern dünya önündeki prob­lemlerine samimiyet ve ciddiyetle bir çözüm şekli bulmaya çalışmaktadır.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



112. ""Atatürk inkılabı, bugün artık yalnız Türklüğün değil, hür dünyanın idealidir. Onun kurduğu milli devlet, uyanan mil­letlere bir ilham ve kuvvet kaynağı olmaktadır. Atatürk, bugün yalnız kendi milletinin değil, cihan tarihinin de yapıcı kuvvet­lerinden biri haline gelmiştir.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



113. ""Modern ilme inanan Müslüman, bilgisiz bir Müslüman'dan yüz kere daha Müslüman'dır.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



114. "Türkiye için gerek Batı, gerek İslam dünyası karşısında tek bir yükseliş yolu vardır. Atatürk devrimini, gerçek ruhuyla benimsemek ve şaşmaz bir şekilde izlemek."


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



115. "Türk–Moğol geleneğini izleyen Osmanlılarda, hükümdarlık için bir veraset kanûnu yoktu. Kimin tahta geçeceğini olaylarla Tanrı'nın iradesi belirlemelidir."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



116. "her edebî eserin kendi dönemi içinde değerlendirilmesi gerektiğini belirtmiş"


- Şâir ve Patron



117. "Rumeli'de Müslüman olma, Türk olma anlamına geliyordu."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



118. "Hiçbir imparatorluk, çöküşü anında bu kadar parlak bir zaferle (Çanakkale) batmamıştır."


- Millî Mücadele Tarihi



119. "Osmanlı Devleti 600 yıllık varlığını kendi bürokratik sistemine borçludur."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



120. "Akıllı hükümdar, kendi egemenliğini korumak ve gücünü artırmak istiyorsa, reayaya adaletle muamele etmeli, zulümden kaçınmalıdır: " ADALET MÜLKÜN TEMELİDİR""


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



121. "Fâtih, kendisini iki karanın, Anadolu ve Balkanlar'ın sultanı ve iki denizin, Akdeniz ve Karadeniz'in hâkânı ve ayrıca Roma imparatorlarının taht- iline sahip bir hükümdar sıfatıyla kendisini Roma imparatoru saymaktadır."


- Fatih Sultan Mehemmed Han



122. "Yeşil-başlı ördek olsam
Sular içmem gölünüzden"


- Şâir ve Patron



123. ""Eğer biz Osmanlı Arşivleri'ni kullanılır duruma getirirsek bir

kurmuş oluruz," demektedir."


- Halil İnalcık'ın Merceğinden Osmanlı



124. ""Örfün doğuş şekli incelenirse, kültürün niteliği daha iyi anlaşılır. Dışardan gelen bir adet veya mües­seseye karşı toplum, olumlu veya olumsuz bir tepki gösterir.
Onu beğenir, alır veya reddeder. İşte bu tepki, "ma'şeri vicda­nın" tepkisidir. Yabancı unsur kabul edilirken, değiştirilerek, o kültürün yapısına uygun bir hale sokularak ve manalandırıla­rak o cemiyete mal edilir, sindirilir. Bundan şu önemli sonuç çıkar ki, tam bir kültürleşme (acculturalition), bir kültürün bir milletten ötekine geçmesi, asla söz konusu olamaz.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



125. "Alp , '' varlığı korumak için ay ve yılda birbirleriyle kol kola savaş '' yapan bahadırlardır."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



126. "Bizim disiplinimiz, zamansız ve mekânsız genellemeler yapmak değil, zaman ve mekân içinde olayları incelemektir."


- Kuruluş - Osmanlı Tarihini Yeniden Yazmak



127. "Reayayı koruma geleneksel doğu devlet felsefesinin adalet prensibinin gereği olarak ifade ediliyordu."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



128. "19. yüzyıl Osmanlı felaketlerinin öğrettiği pratik bir gerçek vardır. Türk milleti, gazâ ve haçlı döneminin Osmanlı mirasından kurtulmalıdır. Osmanlı'yı Türkle aynı tutan Batı, Türklere hayat hakkı tanımaz. Tarihin içinden gelen bir taassupla Türk milletini yok etmek ister. Onun için Avrupa karşısında yeni Türk devletinin Osmanlı ile onun temel inanç politikasıyla ilişkisi kalmadığını göstermek gerektir. Bizans'ı canlandırmak isteyen Yunanlı, Avrupa'yı arkasına alarak daima bu haçlı anlayışından yararlanmak istemiştir. Atatürk, tarihten gelen bir bilinçle, yeni Türk devletinin geleceği için tam bir Avrupalı devlet ve millet olmayı bir ölüm kalım gereği gibi ortaya koymuştur. Bunun için 'inkılâplar yapacaktır. Buna karşı olanları milli iradeyle, Büyük Millet Meclisi'nin kararlarıyla bertaraf edecektir. Açıkça bellidir ki, bütün sorun, Büyük Millet Meclisi'nde inkılapları onaylayacak çoğunluğu sağlamaktır. O, bütün politik manevralarında milli iradeyi öne koymakla büyük bir siyaset stratejisti olduğunu da ispatlamıştır."


- Kısa Osmanlı Tarihi



129. "Yer adlarının değiştirilmesi tarihe ihanettir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



130. "Karanlığa adım atılmaz..."


- Halil İnalcık'ın Merceğinden Osmanlı



131. "Maalesef üniversitelerimiz çok zayıf.

. Kitap bile alamıyorlar. Amerika'yı Amerika'ya yapan, kütüphaneleri ve üniversiteleridir."


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



132. "Ertuğrul üç yüz kırk nefer kişisiyle terki Türkistan edip, Ankara yakınlarındaki Karacadağ'a yerleşmiştir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



133. "Veziriâzam İbrahim Paşa Zapolya'nın elçisine " Budin'i ikinci İstanbul yapacağız" derken, Habsburglara karşı gelecekteki planları açıklıyordu."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



134. "Bence Türkiye'nin en büyük meselesi, hepimiz için, herkes için

dir"


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



135. "(…) Büyük ve necip Türk Milleti! Anadolu’nun kesin zaferini tebrik ederken sana İzmir’den, Bursa’dan, Akdeniz ufuklarından ordularının selametini de takdim ediyorum."


- Millî Mücadele Tarihi



136. "Sultan Osman Hotin Seferi'ne azîmet eyledikte kendüsünden üç ay küçük kardeşi Şehzade Mehmed Hânı boğmaktan murâdı, seferde iken belki kardeşinin dimağında saltanat sevdâsı vardır diye günahsız mazlûmu boğarken anın sözü bu oldu ki 'ben ömrümde nice namurâd gitdimse, Hak ta'âlâ hazretlerinden istidam budur ki, sen de tahttan ve ömürden nâmurâd ve mahrûm olasın' demiş idi.''"


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



137. "Gazâya katılanların dinî bir emri yerine getirdikleri bilinciyle ganimeti Allah’ın bir bağışı (meşru karşılık) saydığını unutmamalıyız."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



138. "Ortaçağ toplumunda emek, topraktan daha verimlidir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



139. "Hazret-i Peygamber'in dediği gibi:
Nefisle savaşma cihâd-i ekberdir"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



140. "“Cedlerim (atalarım) Türk olmayan bir bölgeden (Çermik) gelmiş olsa bile, kendimi Türk sayarım, çünkü bir adamın milliyetini tayin eden ırkî menşei değil, terbiye ve duygularıdır”."


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



141. "Herkes dünya hırsına ve gösterişine kapılmış, sanat ve ilim gibi değerlere sırtını çevirmiş."


- Şâir ve Patron



142. "İtalya'da XIV. yüzyılda hümanizm, düşünce ve vicdan özgürlüğünü getirmiş olup edebî eleştiri ve lengüistik, bu hermenötik hareketin menşei ve temelidir."


- Türklük, Müslümanlık ve Osmanlı Mirası



143. "Matbaa 1742'de faaliyetini durdurmuş, ancak 1784'de yeniden faaliyete geçmiştir. Din konusundaki yazmalar çoğunlukla ilmiye mensupları tarafından istinsah (kopya) edilirdi; din, onların geçim kaynağı idi. İlk matbaanın işlememesinin nedenlerinden biri olarak, onların direnci ileri sürülmüştür. Asıl neden, o dönemde geniş halk kitlesinin okuma yazma bilmemesi ve din dışında konulara ilgi duymamasıdır."


- Türklük, Müslümanlık ve Osmanlı Mirası



144. ""Mustafa Kemal için, "günümüzün dünyasını biçimleyen bir lider" diyor Karaosmanoğlu. Emperyalistlere karşı direncin simgesi olan Kemal adı, Hint'te, Çin'de ve Asya'nın bütün sö­mürgelerinde "bir buçuk milyar insanın ağzında" kurtuluş pa­rolası olmuştur. Karaosmanoğlu, Atatürk'ün ölümünde, Güney Vietnam'ın merkezi Saygon'da kalabalık halk kitlelerinin tapı­naklarda toplanarak matem tuttuklarına bizzat tanık olmuş.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



145. "Her şeyi kabul ettireceklerine inandıkları, yorgun ve geleceğini metanetle beklediğini sandıkları Türkler şimdi, “Ya ölüm! Ya kurtuluş!” diye haykırarak ayaklanmıştı."


- Millî Mücadele Tarihi



146. "Osmanlılar Fatih zamanında güçlü topçu gücüne erişmeden önce, Rumilin'de birçok şehri uzun zaman "havâle" kuleleriyle abluka ederek almışlardı."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



147. "Onları üstün savaşçı yapan bir özellik de, kahramanların ve atlarının zırhlı olmasıdır. Ergenekon Destanı'nda Türklerin demirci olduğu, dağları eriterek özgürlük ve egemenliğe eriştikleri sembolik biçimde anlatılır. Göktürkler'in Avar egemenliğinden bu sayede kurtuldukları tarihi bir gerçektir."


- Türklük Müslümanlık ve Osmanlı Mirası



148. "İstanbul fethiyle beraber Fâtih üçüncü bir geleneği de benimsemiştir. Gerek Türk gerekse Bizans geleneğine göre, hanlığın veya imparatorluğun merkezine fiilen sahip olan kişi, imparatorluğun da haklı sahibidir. Fâtih, İstanbul'u aldıktan sonra kendisiniRoma İmparatorluğu'nun tek meşrû vârisi saydı."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



149. "'Ömr bâğına erişmesün hazân
Yirine kimse getürmesin cihân"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



150. "Fatih zamanında, Türk asıllı İran hükümdarı Uzun Hasan ile Venedikliler arasında, Osmanlı'ya karşı anlaşmalar vardı."


- Rönesans Avrupası



151. "Dünya bahçesine bir tek çiçek değil, tüm çiçekler renk ve koku katmalıdır."


- Türklük, Müslümanlık ve Osmanlı Mirası



152. "Velidedeoğlu'na göre, Atatürkçü olmak dindar olmaya engel değildir. "Atatürk dini kaldırdı" propagandası bir siyaset aracı gibi kullanılmıştır. Vicdan özgürlüğüne saygı gösteren kimse, Velidedeoğlu'nun deyişiyle, "camiye gitmeyene kafir, zındık, komünist denmez; camiye devam edene de yobaz diye hakarete yeltenilmez.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



153. "Ortaçağ toplumunda emek, topraktan daha verimlidir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



154. "Rumeli'de Müslüman olma, Türk olma anlamına geliyordu."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



155. ""insan akıl ile yükselir, bilgi ile büyür.""


- Osmanlı Hakimiyetinde Ortadoğu ve Balkanlar



156. "Osmanlı İmparatorluğu'nun her bakımdan gerçek kurucusu İstanbul Fâtihi Sultan Mehmed'dir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



157. "Türk geleneğine göre, bir hükümdarın çocuklarından her birinin babasının yerine geçme hakkı vardır ve veraseti düzenleyen bir kanun olmadığı için onun meşruiyeti tartışılamaz."


- Kuruluş Dönemi Osmanlı Sultanları (1302-1481)



158. "Anadolu'da ortaya çıkan tüm beylikler tipik patrimonyal devletçiklerdir. Patrimonyal devlette ülke ve reâya hânedân kurucusunun atadan mirası, mülkü gibi algılanır. Bu nedenle beylikler kurucusunun adını almıştır: Aydın-ili, Menteşe-ili, Saruhan-ili gibi. Osmanlı Devleti de kurucusunun adıyla Osmanlı beyliği diye anılmıştır."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



159. "Velidedeoğlu’na göre, Atatürkçü olmak dindar olmaya engel değildir. “Atatürk dini kaldırdı” propagandası bir siyaset aracı gibi kullanılmıştır. Vicdan özgürlüğüne saygı gösteren kimse, Velidedeoğlu’nun deyişiyle, “camiye gitmeyene kâfir, zındık, komünist demez; camiye devam edene de yobaz diye hakarete yeltenmez”."


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



160. "Söğüt'te ayrıca Ertuğrul'un oğlu Savcı lakabıyla anılan Saru-Yatı'nın mezarı bulunmuş, mezara bir kitabe konmuştur. Savcı hakkında kesin bir kanıt, Eskişehir-Söğüt yolu üzerinde Savcı adı altında bir köyün yakın zamanlara kadar haritalarda tespit edilmiş olmasıdır. Köyün Savcı olan adı, sonrada Aktaş'a çevrilmiştir (yer adlarının değiştirilmesi tarihe ihanettir)."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



161. "Dilde, yer ve kişi adlarında "temizleme", Osmanlı dönemi külliyelerinden kalma mimarî eserlerin sistemli tahribi, bir kültür savaşı niteliğini almıştır. Yalnızca bu olay, Osmanlı yüksek kültürünün kitleler üzerinde nasıl derinliğine bir kültürleşmeye yol açtığını göstermesi bakımından kayda değerdir."


- Osmanlılar



162. "1354'te gazîler esir Selânik başpiskoposu G. Palamas'a, İslâm egemenliğinin sürekli batıya doğru yayılışını, Tanrı'nın iradesi, bir alın yazısı olarak tasvir etmişlerdir. Osmanlılar, kendilerini Allah'ın kılıcı saymakta idiler ve bu görüş Palamas'a ait kayıtların ortaya koyduğu gibi, yalnız onların arasında değil, Bizanslılar arasında da yayılmıştı. İleride Martin Luther de, Osmanlılar hakkında aynı şeyi düşünecek, Allah'ın onları, Hıristiyanları günahlarından dolayı cezalandırmak için gönderdiğini söyleyecektir."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



163. ""İti­laf Devletlerine yenik düşen milletler arasında, galiplerin dikte ettiği ağır barış koşullarını reddeden ve eşit koşullarla onları yeni bir barış imzalamaya zorlayan ilk millet Türklerdir. Bu ba­şarı, Almanya'da derin yankı uyandırmış ve kuşkusuz II. Dün­ya Savaşı'na götüren yeni gelişmelere yol açmıştır.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



164. "Alp-eren, alp gibi savaşta değil, kendi nefsine karşı cihad yapan kişidir. Hazret-i Peygamber'in dediği gibi:

Nefisle savaşma cihâd-i ekberdir!"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



165. "Müslümanlar ve Müslüman devleti, İslâmiyeti yaymayı kutsal bir ödev olarak benimsemiştir. Ama bunun için doğrudan doğruya zorlama söz konusu değildir. Zorlama yerine vaat ve teşvik yolu seçilmiştir."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



166. ""Türk modernleşme hareketinde ki 20. yüzyıla kadar süren terredüt ve gecikmelerin sebebi Osmanlı Devleti'nin ,farklı kültürlere mensup milletlerden teşekkül etmiş bir imparatorluk olması ve hanedanın belli bir dönem ortak sadakatin yegane odak noktası oluşturması gerçeğinde yatıyordu . ""


- İmparatorluktan Cumhuriyete



167. ""Mustafa Kemal'in düşlediği devlet, bir yandan Sultan-Halife'nin şahsi egemen­liğinden, öbür yandan Avrupa'nın emperyalist sömürüsün­den ve egemenliğinden kurtulmuş, Avrupa devletleriyle eşit, haysiyetli, modern bir devlet ideolojisiydi. Mustafa Kemal, Samsun'a ayak bastığından bu yana, bu ideolojiyi bir aksi­yon haline getirmiş, fiili durumlardan yararlanarak onu adım adım uygulamış ve gerçekleştirmiştir.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



168. "Bağımsızlığı, hürriyeti üzerinde pazarlık yapmak, onu başka menfaatler için kısmen olsun gölgelemek, yardım dilenmek, Türk milletinin karakterine hiçbir zaman yakışmazdı. Yenilmez görünen güçlükleri, Mustafa Kemal ve onun Kuvâ-yi Milliye çocukları böyle yendiler. Onun sunduğu devletin geleceği, bu mücadele felsefesine bağlıdır. Yeni yetişen nesiller, gerçek Atatürkçülüğün bu prensibini, tam bir bilinçle benimsemişlerdir."


- Millî Mücadele Tarihi



169. "Osmanlılar 1352'de Bolayır'ı, 1354'te Gelibolu ve etrafındaki kaleleri alarak Trakya/Avrupa'da fütuhat ve yerleşme için güçlü bir Uc/serhad kurmuş ve Gelibolu merkezli sağ-orta-sol kol olarak örgütlenen akın üslerinden Trakya'da yayılmaya başlamıştı. Bu arada Anadolu'dan Türk halkı da aynı coğrafyaya gelmekteydi. Bizans'ın feryadı üzerine Papa ve Avrupa devletleri, İslâm'ın ilerlemesi karşısında büyük bir telaşa düşmüş ve ilk Haçlı saldırısı 1359'da Türklerin Anadolu'dan Rumeli'ye geçiş üssü olan Lapseki'ye yapılmıştı."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



170. "Tek bir nefes için ne korkulara katlanıyoruz!"


- Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ



171. "Fâtih, bilinçli olarak Bizans tahtına hak iddia edebilecek bütün hânedânları ortadan kaldırdı."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



172. "İtalya'daki Roma Helen Kültürü, zengin ve tüccar kentler, bankerlik, İstanbul'un fethinden kaçan entelektüeller, doğan Burjuvazi ve Kapitalizm için önemli birikim sağlamıştı."


- Rönesans Avrupası



173. "Karanlık günler yaşanıyordu. Bütün millet, saray da dâhil, bir tek nefes halinde savaşmayı bekliyor, bütün ümitler, bütün dualar Mustafa Kemal’in varlığında toplanıyordu. Türklüğün kaderi hiçbir zaman böylesine bir kahramanın ellerine verilmiş değildi."


- Millî Mücadele Tarihi



174. "Özgür düşünceli ulemanın akli ilimlerde uzmanlaşanlar arasından çıkması dikkate değer. Ali Kuşçu'nun öğrencisi Molla Lütfi bunlardandır. Matematikçi ve ila- hiyatçı olarak adını duyuran Lütfi, özgür düşüncesi ve batıl inançlarla açıkça alay etmesiyle tutucu ulemayı öfkelendiren bir müderrisdi. II. Bayezid döneminde kendisine karşı bir propaganda savaşı açılarak küfürle suçlanmış ve adı "deli'ye çıkarılmıştı. Söylenti ve kuşkular artınca, sultan bir ulema kurulu oluşturulup durumun tartışılarak iddiaların doğru olup olmadığının belirlenmesini emretti. Ulemanın yargılanmasında izlenen dava yöntemi buydu. Rakipleri onu zındıklıkla suçluyor, yüzlerce tanık aleyhte ifade veriyor, halk da duruşmayı büyük bir merakla izliyordu. Lütfi hiçbir zaman şirk, yani Tanrı'ya ortak koşma suçu işlemediğini sürekli vurgulamış fakat yargılayan ulema heyeti sultana Lütfi aleyhindeki kanıtların onun idamını gerektirdiğini bildirmiştir. Sultan tereddüt ettiyse de ulemanın ısrarı üzerine Lütfi'yi ölüme mahkûm etmiştir."


- Türklük, Müslümanlık ve Osmanlı Mirası



175. ""Ey hâkim! Memlekette uzun müddet hüküm sürmek istersen, kanunu doğru yürütmeli ve halkı korumalısın. Kanun ile ülke genişler ve dünya düzene girer, zulüm ile ülke eksilir ve dünya bozulur. Zalim, zulmü ile birçok sarayları harap etmiş ve sonunda kendisi açlıktan ölmüştür""


- Türklük, Müslümanlık ve Osmanlı Mirası



176. "Devlet kurmak, insan olmanın getirdiği bir zorunluluk ve insanlık tarihinin en temel ilerlemesi hatta bu ilerlemenin başlangıç noktasıdır."


- Kuruluş - Osmanlı Tarihini Yeniden Yazmak



177. ""Türkler, tarihleri boyunca ileri medeniyetleri benimse­mekte daima büyük esneklik göstermişlerdir. Burada Budist Uygur medeniyetini, Yahudi Hazarları, nihayet İslam kültü­rünün kabulünü hatırlamak yeter. Osmanlılar, tarihlerinin başlangıcından itibaren Batı'nın kendileri için gerekli araç­larını almakla tereddüt etmemişlerdir.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



178. "Riccaldo'nun eseri İslam'a karşı olmakla beraber Kur'an ve İslam üzerinde Batı'da yazılmış en yetkili kitap sayılır. O zamanlar Batı'da yaygın bir yanlış vardı: Hz Muhammed'in Hristiyanlığın bir mezhebini izlediği sanılıyordu. Riccaldo bu yanlışı düzeltti."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



179. "Burada önemle kaydetmek gerekir ki, divan şiirinde doğal coşku, lirizm değil, tasannu’ esastır. Saray kültürüne sahip hükümdarlarla devlet büyüklerine, çeşitli “fenler”in uygulandığı sanatkârâne eser hitab eder. Bu çeşit eserler; sembolik, zihnî incelik isteyen, tasannu’ ürünü eserlerdir. Buna karşı halka yönelen, meselâ Karacaoğlan’ın şiiri gibi, realist-naturalist nitelik gösteren şiir, sanat sayılmaz.50 Zâtî gibi “sanâyi’-i şi’rîye” denilen sanatları en iyi kullanabilen becerili şâir, en iyi şâir sayılır."


- Şâir ve Patron



180. "Eyyüb kıssasın dime her dinleyen bilür
‘Aşık gibi belâya düşüp inleyen bilür"


- Şâir ve Patron



181. "Fâtih, bilinçli olarak Bizans tahtına hak iddia edebilecek bütün hânedânları ortadan kaldırdı."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



182. "İtalya'daki Roma Helen Kültürü, zengin ve tüccar kentler, bankerlik, İstanbul'un fethinden kaçan entelektüeller, doğan Burjuvazi ve Kapitalizm için önemli birikim sağlamıştı."


- Rönesans Avrupası



183. "Kılıç , alpın en değerli silahıdır, onun “altın ve incisidir”."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



184. "Mustafa Kemal, 1923’te şöyle söylüyordu: “Düşmanlarımız aynı zamanda Osmanlı devletini kurmuş olan Türk milletinin de, unsur-i aslisinin de, bu memleketin hakiki halkının da, mahv ve müzmahil olduğunu zannettiler; işte bunda çok aldandılar.” “asırlardan beri düşmanlarımız Avrupa akvamı arasında Türklere karşı kin ve husumet fikirleri telkin etmişlerdir (…) Avrupa’da hala Türk’ün her türlü terakkiye hasım bir adam olduğu, manen ve fikren inkişafa gayrı müsait bir adam olduğu zannedilmektedir. Bu azim bir hatadır (…) işte Avrupa’da mütemadiyen mücadele ettiğimiz bu zihniyet mevcuttur.”
Atatürk için zaferden sonra da savaş bitmedi. Milli tarihin tanıtılması, onun için İstiklal Savaşının tamamlanması demektir. İşte Atatürk’te tarih şuurunun o derece yoğun ve kuvvetli olmasının sebep ve manası… Atatürk onun için Türk tarihinin tetkikine o kadar ehemmiyet vermiştir. Türk’e büyük tarihinin şuurunu tekrar kazandıran Atatürk, Türk tarihine gelecekteki yolunu da göstermiştir."


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



185. "Çünkü Müslümanlar için bir ülke bir kez Darülislam'ın parçası olmuşsa, orası daima İslam ülkesi sayılmaktadır ve buranın kaybının geçici bir kayıp olduğuna inanılmıştır."


- Kuruluş - Osmanlı Tarihini Yeniden Yazmak



186. "Söğüt'te ayrıca Ertuğrul'un oğlu Savcı lakabıyla anılan Saru-Yatı'nın mezarı bulunmuş, mezara bir kitabe konmuştur.Savcı hakkında kesin bir kanıt, Eskişehir-Söğüt yolu üzerinde Savcı adı altında bir köyün yakın zamanlara kadar haritalarda tespit edilmiş olmasıdır. Köyün Savcı olan adı, sonraları Aktaş'a çevrilmiştir. (Yer adlarının değiştirilmesi tarihe ihanettir.)"


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



187. "Modern ilme inanan Müslüman, bilgisiz bir Müslüman'dan yüz kere daha Müslüman'dır."


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



188. "Tek bir nefes için ne korkulara katlanıyoruz!"


- Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ



189. "Kutadgu Bilig'e göre iyi hükümet, hazinesini dağıtan hükümettir."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



190. "Herkes dünya hırsına ve gösterişine kapılmış, sanat ve ilim gibi değerlere sırtını çevirmiş.."


- Şâir ve Patron



191. "
, devletlerin tarihi değil, halkların tarihi olmalı, hakların yaşam koşulları araştırılmalıdır. Tüm medeni dünyada artık tarih böyle araştırılıyor."


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



192. "Türkiye için en önemli mesele, ekonomik bakımından büyük ve bağımsız bir duruma ve güce kavuşmaktır."


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



193. ""Ve her kimesneye evladımdan saltanat müyesser ola, karındaşların nizam - ı alem içün katl itmek münasiptir.""


- Osmanlı Hakimiyetinde Ortadoğu ve Balkanlar



194. "Papalar, bu dönemde ahlaksız tüccar papalara dönüştü."


- Rönesans Avrupası



195. "12. YY.'dan itibaren Moğollarla İslama karşı ittifak halinde olan Avrupa, 15. YY'da çok güçlenen Osmanlı'ya karşı yardım istemek üzere Çin İmparatoru'na Cristopher Colombus'u gönderdi."


- Rönesans Avrupası



196. "Fatih Sultan Mehmet, Osmanlı İmparatorluğu'nun gerçek kurucusudur. Avrupa ve Asya'da başkenti İstanbul olmak üzere, dört yüzyıl boyunca büyük Osmanlı İmparatorluğu'nun çekirdeği olacak bir imparatorluk kurmuştur."


- Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ



197. "Vatanseverliğin bedeli ağırdı."


- Millî Mücadele Tarihi



198. "Büyük Millet Meclisi ondan asker ve para istediği zaman Türk milleti buna en kötü şartlar içinde olsa dahi gönülden cevap vermekle büyük bir millet olduğunu gösterdi. Tarihçi bu büyük gerçeği ortaya koymazsa, Türk mucizesini açıklayamaz. Bizzat Mustafa Kemal, bunu çeşitli fırsatlarda işaret etmiş, ne yapılmışsa Türk milletinin eseridir diye bu gerçeği tanımıştır."


- Millî Mücadele Tarihi



199. "Kutadgu Bilig'e göre iyi hükümet, hazinesini dağıtan hükümettir."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



200. "Papalar, bu dönemde ahlaksız tüccar papalara dönüştü."


- Rönesans Avrupası



201. "12. YY.'dan itibaren Moğollarla İslama karşı ittifak halinde olan Avrupa, 15. YY'da çok güçlenen Osmanlı'ya karşı yardım istemek üzere Çin İmparatoru'na Cristopher Colombus'u gönderdi."


- Rönesans Avrupası



202. "Türk geleneğinde savaş-eri olarak gazîde bulunması gerekli on karakter sayılır: Cesaret, yılmazlık, kendine güven, güçlülük ve savaşganlık, atılganlık, dayanıklılık, yerinde metanetle durma, sabırlılık, fırsatları kollama, yoldaşına vefâ vasıflarıdır; bunlar Dede Korkut, Dânişmendnâme gibi Türk destanlarında kahramanların vasıflandırılmasında belirlenmiştir."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



203. "Barbaros, şehri top ateşi ile selamladı. Kaptanı Derya, Marsilya’da görkemli bir merasimle karşılandı. Onun şehre geleceğini duyan halk uzak yerlerden koşup gelmiş, bu efsane Korsanı yakından görmek için sabırsızlanıyordu. Şehir büyüklerinin verdiği ziyafette Barbaros taht gibi bir koltukta Fransızların merak dolu gözleri önünde azametle oturuyordu"


- Osmanlılar



204. ""Atatürk üzerine şimdiye kadar yazılan eserlerin en çok eleştiriye açık tarafı, tarihi koşulların ve aşamaların göz önün­de tutulmamasıdır. 1920'de TBMM'de Fahri Yaver-i Padişahi unvanıyla söylediği sözlerle, 1924'te hilafetin kaldırılması dolayısıyla söyledikleri arasında, tabii çelişkiler bulunacak­tır. Bundan başka, Mustafa Kemal'in belli bir tarihte, belli bir amaçla uyguladığı siyasi strateji göz önüne alınmaksızın o dönem anlaşılamaz. Atatürk, yalnız büyük bir askeri strate­jist değil, aynı zamanda usta bir siyaset stratejistidir.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



205. ""Mustafa Kemal'e göre İslam dini, her şeyden önce akla, mantığa dayanan tabii bir dindir. Onun içindir ki, insanlık için son din olmuştur (1922 ve 1923'teki beyanları). Ona göre gerçek İslamiyet, dine sonradan bulaşmış batıl inançlardan, hurafelerden arınmalıdır (1923 Martındaki beyanı).""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



206. "Osmanlı Devleti bir gazî devleti olarak doğmuş ve bu geleneği sürdürmüştür. Fâtih Sultan Mehmed, 1461'de Trabzon dağlarına yaya tırmanırken şöyle demiştir: "Bu zahmetler Allah içindir. Elimizde İslâm kılıcı vardır.""


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



207. "Mehmet, fethin ilk günü, kente bir alayla girdi, yağmayı durdurdu, Ayasofya’ya giderek namaz kıldı.
Kiliseyi camiye çevirdi ve ilân etti: “Bundan sonra tahtım, İstanbul’dur."


- Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ



208. ""İkinci Atina" sayılan Floransa'nın, Rönesans'ın merkezi olmasında en büyük hizmeti Medici ailesi görmüştür.
Mediciler, en büyük sanatkârları ve âlimleri saraylarında topluyorlar, onlara birçok eser yaptırıyorlar, onlarla samimi bir şekilde konuşuyorlardı. Saraylarında şaheserlerinden kütüphaneler, eskiçağ eserlerinden müzeler meydana getiriyorlardı. Mediciler'in patronaji sayesinde Rönesans'ın en büyük dehâları, şaheserlerini orada meydana getirdiler. Michelangelo, Mediciler'in sarayının bahçesinde kurduğu mektepte yetişmiştir."


- Türklük, Müslümanlık ve Osmanlı Mirası



209. "Avrupanın makine ürünü dokumalarının Türk ürünlerini pazarlardan çıkardığı 19. yüzyıla kadar, Anadolu dünyanın önemli tekstil üretim merkezlerinden biriydi."


- Osmanlı ve Avrupa



210. "Osmanlı istilâsını anlatan yerli kaynaklar, Pachymeres gibi Bizans kronikleri veya kilise rivâyetleri, Osmanlı fethinde gazâ ve zimmet dönemlerini ayırt etmezler; maalesef modern ta­rihçiler de bu rivâyetleri aynen kabullenir ve nasıl olup da gayrimüslim kitlelerin Osmanlı idaresi altında devam ettiğini açıklayamazlar."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



211. ""Mustafa Kemal'e göre İslam dini, her şeyden önce akla, mantığa dayanan tabii bir dindir. Onun içindir ki, insanlık için son din olmuştur (1922 ve 1923'teki beyanları). Ona göre gerçek İslamiyet, dine sonradan bulaşmış batıl inançlardan, hurafelerden arınmalıdır (1923 Martındaki beyanı).""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



212. "‘’… Silahlar ateş almaya başlayınca roketler uçacak ve o zaman düşünmek için vakit çok geç olacak""


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



213. "İmparatorluktan ayrılan diğer milletler gibi Türk milleti de yok edilemez hayat hakkına maliktir. Çünkü onun da uzun bir milli varlığı, bir medeniyeti, unutturulmuş bir millî tarihi vardır. Ve nihayet Türk milleti, cihanşümul medeniyetin düşmanı değil, dostudur."


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



214. "Hayatta kalmak, var olmak yalnız ve yalnız güçlü olmaya bağlıdır. Bu hedef, her şeyi haklı ve meşrû kılar."


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



215. "Tarih dipsiz bir kuyu gibidir. Ne kadar bakarsanız bakın tam anlamıyla görmek istediğinizi göremezsiniz. Ancak bu durum oradaki gerçeğin yok olduğu anlamına gelmez."


- Halil İnalcık'ın Merceğinden Osmanlı



216. "Ve her kimesneye evlâdumdan saltanat müyesser ola, karındaşların nizâm-ı âlem içün katl itmek münâsibdür. Ekser-i ulemâ dahi tecvîz itmişdür. Anunla âmil olalar."


- Fatih Sultan Mehemmed Han



217. "Tek bir nefes için ne korkulara katlanıyoruz."


- Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ



218. "İdeal devletin dayandığı kilit kavram adalettir."


- Kuruluş ve İmparatorluk Sürecinde Osmanlı



219. ""Mustafa Kemal'e, Harf İnkılabı için beş-on yıl bir hazırlık dönemi gerektiği söylen­miş; Atatürk, "Hayır! Bu iş üç ayda olur, yahut hiç olmaz. Bir kriz çıkar, bizim teşebbüs de Enver'inkine döner" demiştir.
''Atatürk, bütün inkılaplarını, savaş meydanındaki bir kurmay gibi hızla getirmiş ve uygulamıştır. Gerçekten Atatürk, inkılaplarını bir kurmay subayının yaklaşımıyla planlar: Hedefi ve hedefe ulaştıran koşulları açıkça maddeleştirir, sonra harekete geçer, planı süratle uygulamaya koyar.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



220. ""Aynı bürokratların, devletin çöküşünü, bu bürokratik düzenin ve kontrolün çiğnenmesine atfettikleri bilinmektedir.""


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



221. ""İnsan akıl ile yükselir , bilgi ile büyür." (Kutadgu Bilig)"


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



222. "Diplomaside en olumsuzu düşüneceksiniz. Ona göre tedbir alacaksınız."


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



223. "Mustafa Kemal meclise Hilafetin Saltanattan ayrılması ve Saltanatın lağvedilmesini teklif etti (1 Kasım 1922). İki hafta sonra, Sultan Vahdettin bir İngiliz savaş gemisi ile yurtdışına kaçtı, ancak halen daha dünya Müslümanlarının halifesi olduğu iddiasını devam ettiriyordu."


- İmparatorluktan Cumhuriyete



224. "Itibarı makamda ve gösterişte aramak, Osmanlı'dan gelen bir hastalıktır."


- Halil İnalcık’ın Merceğinden Tarih Bilinci



225. "Milletleri millet yapan tarihleri ve kültürleridir. Tarihsiz bir millet, kişiliğini kaybetmiş bir bireye benzer."


- Şâir ve Patron



226. "Arap seyyahı İbn Battuta, 1334'te Orhan gaziyi şöyle tanıtıyor. “Bu sultan Türkmen hükümdarlarının en büyüğü, servet, toprak ve askerî bakımından en ileride olanıdır."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



227. "Heyme ana, Osmanlı devleti'nin kurucusu Ertuğrul Gazi'nin annesi Osman Gazi'nin ninesi Devlet Anadır."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



228. ""İnsan akıl ile yükselir, bilgi ile büyür. Her ikisi ile insan itibar görür.-Kutadgu Bilig""


- Osmanlı'da Devlet, Hukuk ve Adalet



229. "Nefisle savaşma cihad-i ekberdir"


- Devlet-i Aliyye - Köprülüler Devri



230. "Arap seyyahı İbn Battuta, 1334'te Orhan gaziyi şöyle tanıtıyor. “Bu sultan Türkmen hükümdarlarının en büyüğü, servet, toprak ve askerî bakımından en ileride olanıdır."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



231. ""Ege Denizi'ni kendi içdenizi haline getirerek Türkiye'yi kuşatmak ve Akdeniz'den ayıran bir duvar kurmak için Yunanistan'ın çeşitli zamanlarda tek taraflı aldığı bu önlemler, maalesef Türk hükümetlerinin, "dostluğa riayeten" vaktinde protesto etmemesi sonucu, Türk devletini stratejik bakımdan ziyadesiyle zayıflatmıştır. Halen, Yunan Hükümeti bu "hak­larını" savunmak için tüm AB'yi arkasına alma çabasındadır ve durum Türkiye için çok tehlikeli bir aşamaya erişmiştir.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



232. "Osmanlılar, Karaman oğulları ve genellikle öteki Müslüman devletlerine karşı savaş açarken, bunu Şeriat'a uygun göstermek için ulemadan fetva alacaklardır. Küffara karşı gaza ile meşgul bulunurken geriden saldırarak gazilerin ödevine engel olanlara karşı savaş farz-ı ayn görülüyor, Karaman oğulları ve öteki beyler asi sayılıyordu."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



233. "İstanbul'un fethinden sonra Akşemseddin, fethin evliyanın eseri olduğunu söylediği zaman Fatih “Bu şehir kılıcımla alınmıştır.” yanıtını vermiştir."


- Osmanlı Tarihinde İslamiyet ve Devlet



234. "Hiçbir imparatorluk, çöküşü anında bu kadar parlak bir zaferle batmamıştır."


- Millî Mücadele Tarihi



235. "[...] İstanbul, Türk devletinin ve Türk varlığının yıkılmaz bir temelidir."


- Fatih Sultan Mehemmed Han



236. "Avrupalılar pamuklu iç çamaşırı giymesini Orta Doğu'da görmüş ve öğrenmişlerdir."


- Türklük, Müslümanlık ve Osmanlı Mirası



237. "Osmanlı padişahlarının en nüfuzlusu ve serbest fikirlisi olarak Fatih mutlak hükümranlık haklarını, devleti belli bir amaca göre düzenleme ve örfi kânun koyma doğrultusunda kullanmıştır. Kısacası, o, yasa ve kanûn hükümdarı olmuştur."


- Türklük Müslümanlık ve Osmanlı Mirası



238. "Bir açıklama arayan tarihçi, olayları ve davranışları kendisinin veya günümüzün etik kurallarına göre değil, aksiyon sahibinin niyet ve maksadına göre yorumlamak zorundadır."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



239. "Baştan aşağı tarih, insanoğlunun bir dramıdır."


- Osmanlı Tarihinde Efsaneler ve Gerçekler



240. "Dünyada her şey için, maddiyat için, maneviyat için muvaffakiyet için en hakiki mürşit ilimdir, fendir. İlim ve fennin haricinde bir mürşid aramak gaflettir, cehalettir, dalalettir. Memleketler muhteliftir, fakat medeniyet birdir ve bir milletin terakkisi için de bu yegâne medeniyete iştirak etmesi lazımdır."


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



241. "Osmanlılar, Karaman oğulları ve genellikle öteki Müslüman devletlerine karşı savaş açarken, bunu Şeriat'a uygun göstermek için ulemadan fetva alacaklardır. Küffara karşı gaza ile meşgul bulunurken geriden saldırarak gazilerin ödevine engel olanlara karşı savaş farz-ı ayn görülüyor, Karaman oğulları ve öteki beyler asi sayılıyordu."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



242. "İstanbul'un fethinden sonra Akşemseddin, fethin evliyanın eseri olduğunu söylediği zaman Fatih “Bu şehir kılıcımla alınmıştır.” yanıtını vermiştir."


- Osmanlı Tarihinde İslamiyet ve Devlet



243. ""Herkes dünya hırsına ve gösterişine kapılmış, sanat ve ilim gibi değerlere sırtını çevirmiş.""


- Şâir ve Patron



244. "IV. Murad ,kendisi hem içki düşkünü ,hem de içki yasağının en acımasız destekçisiydi ."


- Devlet-i Aliyye - Tagayyür ve Fesâd (1603-1656)



245. ""İlk defa Fâtih Sultan Mehmed, normal koşullar altında suçsuz olan kardeşini idam ettirmiş ve Kanûnnâme'sine kardeş katli maddesini koymuştur.""


- Devlet-i Aliyye - Tagayyür ve Fesâd (1603-1656)



246. "Hilafetin kaldırılmasından iki yıl önce, 14 Kasım 1922'de Lozan Konferansı'na giderken İsmet Paşa, Hint Müslümanla­rının temsilcilerine şu beyanatta bulunmuştu: "Hintlilerin is­tediği gibi, Halife'nin İslam'ın mukaddes makamları Mekke ve Medine üzerinde egemenlik iddiası, Türkiye'nin Arabistan'da egemenliğini devam ettirmesi şeklinde yorumlanacaktır; bunu da, ne Araplar ne de dünya kabul edecektir; kaldı ki, Türkiye milli devletinin böyle emperyalist bir iddiada bulunması söz konusu olamaz; biz öbür Müslüman milletlerin de özgürlüğü­nü candan isteriz. Aynı zamanda dini bakımdan hilafete bağlı­yız ama hilafeti bir siyasi araç olarak kullanmayız.""


- Atatürk ve Demokratik Türkiye



247. "Osmanlılar, İslam tarihinde de, dünya tarihinde de çok önemlidir."


- Halil İnalcık'ın Merceğinden Osmanlı



248. "Deniz savaşındaki başarısızlıktan cesaret alan imparator, padişaha elçi gönderip eskisi gibi haraç ödeme ve başka kolaylıklar önererek barış yapma ve şehri kurtarma umuduna kapıldı. O, barış için başından beri Osmanlı tarafında kuşatmaya karşı olanlardan, başlıca Çandarlı Halil'den cesaret almaktaydı (kuşatma sırasında Osmanlı tarafından imparatora mektuplar gidip geldiği biliniyor). Bu barış saldırısı, Halil Paşa ve yandaşları tarafından destekleniyordu. İdris-i Bitlisi, Farsça ağır bir inşa diliyle yazdığı Heşt Bihişt adlı büyük Osmanlı tarihinde, deniz savaşındaki başarısızlık üzerine imparatorun barış için elçi gönderdiğini ve Osmanlı karargahında barış yandaşlarıyla kuşatmaya devam için sultanı destekleyenler arasındaki anlaşmazlığı açık biçimde belirtmektedir. [...] Bozgun ruhu üzerine sultan bütün vezirleri ve kumandanları büyük bir meşveret meclisinde topladı. Bu mecliste Çandarlı ve taraftarları, son bir saldırı yapalım, sonuç alınmazsa çekilelim, diye yine karşı çıktılar."


- Fatih Sultan Mehemmed Han



249. "İslâm prensiplerine göre genellikle gazâ, farz-i kifâye'dir, yani ancak bazı koşullar yerine getirildiği takdirde yapılması gereken bir dinî ödevdir. Fakat İslâm ülkesi hayati bir tehlike altına düşerse, gazâ, emîrü'l-mü'minîn tarafından farz-i 'ayn ilân olunabilir. O zaman her Müslüman yetişkin er için gazâ zorunlu bir ödevdir, sefere gidemeyen bu ödev karşılığı hazîneye bir ödeme yapmak zorundadır."


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)



250. "“Fars kültürüne tutkun Selçuklu seçkin sınıfına hitap eden Celaleddin Rumî ile halk adamı Ahî Evren arasında düşmanlık vardı…”"


- Devlet-i Aliyye - Klasik Dönem (1302-1606)

Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için: