Gilles Deleuze En Beğenilen Sözleri
1. "“..bazı insanlar zehir akıtmaktan hoşlanırlar ki etrafındakiler de kendileri gibi zehirlensinler diye.”"
- Perikles ve Verdi
2. "''Hepsi boş, hepsi bir, hepsi geçmiş!..
Bütün pınarlarımız kurudu, deniz bile çekildi. Yer yarılmak ister, yutmak istemez ki ama derinlikler.
Ah! Nerede var hâlâ insanın kendini boğabileceği bir deniz?
Aslında, ölemeyecek kadar yorgunuz biz..''"
- Nietzsche ve Felsefe
3. "Aynı anda hem cellat, hem kurban olan, hem de teselli eden birinden daha iyi bir kurtarıcı olamaz.."
- Nietzsche ve Felsefe
4. "..''Kendinden bir şekilde emin olmak; aramanın, bulmanın ve hatta kaybetmenin imkânsız olduğu bir şey''"
- Nietzsche ve Felsefe
5. "Tanrı öldü, ama neden öldü?
Merhametten öldü, der Nietzsche.
Bu ölüm bazen rastlantısal bir ölüm olarak sunulur: Yaşlı ve yorgun, istemekten sıkılmış Tanrı,
''bir gün çok fazla merhamet gösterdiği için boğuldu.''
Bazen de bu ölüm bir suçun sonucudur:
'Merhameti utanç tanımazdı onun; en kirli köşelerime dek sızmıştı o. Bu fazla meraklı, fazla sırnaşık, fazla merhametli tanrı mecburdu ölmeye.
Beni sürekli görüyordu o: Ya böyle bir tanıktan intikam almak ya da kendimi öldürmek istedim.
Her şeyi gören, insanı bile gören Tanrı:
Mecburdu o ölmeye! İnsan böyle bir tanığın yaşamasına tahammül edemez.'"
- Nietzsche ve Felsefe
6. "Büyük olaylara olan inancımı kaybettim ben, onların çevresinde çok fazla toz duman var...
Ve sen de itiraf et artık!
Bu şamata ve duman dağıldığında pek az şey gerçekleştirilmiş bulunur."
- Nietzsche ve Felsefe
7. "Yaşamı, avcı kuşun kuzuyu sevmesi gibi sever o; yumuşak, sakat, ölmeye yakın."
- Nietzsche ve Felsefe
8. "''Ruhumuzla sevmeyi bilememiştik, böylece büyüyü bozmuştuk.''"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
9. "Bilgeliğin dostu, kendini içinden sağ çıkılamayacak bir maske üzerinden belirleyen biri gibi, bilgelik üzerinden belirler kendini; bilgeliği yeni, tuhaf, tehlikeli ve gerçekte pek de bilge olmayan amaçların hizmetine sokan biridir."
- Nietzsche ve Felsefe
10. "Temaşanın doruğu bu". Bu temaşa sorunu da başka bir biçimde söylenmeli: ''Zamanda geçmiş nasıl yer alabiliyor? Şimdi, nasıl geçebiliyor? Geçen an eğer şimdi olarak henüz geçmemişse ve şimdi olarak da hâlâ gelmemişse hiç geçemeyecektir. Eğer şimdinin kendisi geçmiyorsa, şimdinin geçmiş olması için yeni bir şimdi beklemek gerekiyorsa, zamanda genel olarak bir geçmiş yer alamayacaktır, söz konusu şimdi de geçmeyecektir: Bekleyemeyiz, anın hem şimdi hem geçmiş, hem şimdi hem de gelmekte olan olması gerekiyor ki geçsin. Şimdinin, geçmiş ve gelmekte olan olarak kendisiyle eş var bulunması gerekiyor. Anın diğer anlarla ilişkisini anın şimdi, geçmiş ve gelmekte olan olarak kendisiyle bireşimsel ilişkisi kuruyor.''"
- Nietzsche ve Felsefe
11. "''Hiçbir kurulu güce yaramaz. Felsefe, rahatsız etmeye yarar. Kimsenin rahatını
bozmayan, kimseyi kızdırmayan felsefe, felsefe değildir.''"
- Nietzsche ve Felsefe
12. "''Güç İstenci'nin en önemli cümlelerinden biri de şudur: "Zayıflara karşı her
daim savunulmalıdır kuvvetliler". Şunlar etkindir, şunlar tepkindir sonucunu çıkarmak için bir kuvvetler dizgesinin olgu durumuna veya kuvvetlerin kendi
aralarındaki mücadelenin akıbetine yaslamlamaz.''"
- Nietzsche ve Felsefe
13. "Aynı anda hem cellat, hem kurban olan, hem de teselli eden birinden daha iyi bir kurtarıcı olamaz.."
- Nietzsche ve Felsefe
14. "''Tiranı teşvik edip yaratan, zayıfların birliğidir.''"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
15. "Çatlak ‘neredeyse haberimiz olmadan meydana gelir, bunun farkına gerçekten bir anda varırız’. Daha az rahatsız edici olmayan, hatta çok daha rahatsız edici olabilen bu esnek moleküler çizgi yalnızca içsel ya da kişisel değildir: o aynı zamanda her şeyi oyuna sokar, ama başka bir ölçekte ve başka biçimlerde, başka türden ve ağaç-yapılı değil köksapsı dilimlenmelerle. Bir mikro politika."
- Bin Yayla
16. "Tanımak, anlamak, harekete geçmek gerekir. Dünya hayal kurmak için değil, başka bir şekle dönüştürmek içindir."
- Spinoza: Pratik Felsefe
17. ""... nasıl ki despotların örselenmiş ruhlara ihtiyacı varsa, örselenen ruhların da bir despota ihtiyacı vardır.""
- Spinoza: Pratik Felsefe
18. "''Doğada ne İyilik ne de Kötülük vardır; Doğada ahlaki bir karşıtlık değil, etik bir farklılık vardır.''"
- Spinoza ve İfade Problemi
19. ""Her şeyi anlamak zorunda değilsiniz. Anlamak yalnızca dünyayla ilişkimizin bir düzeyinden ibaret, tümü değil.""
- Spinoza ve İfade Problemi
20. "Kadın erkeğe eşit olduğunda, erkek titrer."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
21. ""İçinde yaşanılan an, geleceği kemiren geçmiştir.""
- Bergsonculuk
22. "''Olumsuz her yerdedir, ama her şey olumsuzlama değildir. Yıkımlar halâ yaratımların ya da başkalaşımların öteki yüzüdür; düzensizlik bir başka düzendir, ölümün çürüyüşü aynı zamanda yaşamın oluşumudur.''"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
23. "Hep istediğinizi yapın ama önce isteyebilen kişiler olun."
- Nietzsche ve Felsefe
24. "''İstediği kadar karışık olsun, duygu bir fikri varsayar.''"
- Spinoza ve İfade Problemi
25. "''Her şey geçip gider, bu yüzden her şey
layıktır geçip gitmeye.''"
- Nietzsche
26. "Çoğunluk oluş diye bir şey yoktur, çoğunluk asla bir oluş değildir. Oluş ancak azınlığa dair olabilir."
- Bin Yayla
27. ""İnsan soyunun başlıca iki düşmanı, kin ve pişmanlıktır."
*"
- Spinoza: Pratik Felsefe
28. "Filozof en iyisini yapmaya çabalar, ama bunun gerçekten en iyisi mi olduğunu bilemeyecek, hatta bu soruyla ilgilenemeyecek kadar çok işi vardır. Şüphesiz yeni kavramlar, bizim olan sorunlarla, bizim tarihimizle ve özellikle de bizim haline-gelişlerimizle bağlantı içinde olmak zorundadırlar."
- Felsefe Nedir?
29. "Bir şeyin ne kadar anlamı varsa o kadar da kendine egemen olabilecek kuvvetler vardır."
- Nietzsche ve Felsefe
30. "Kavram olarak hakikât tümden belirsizdir. Her şey, düşündüğümüz şeyin anlam ve değerine bağlıdır. Kavradığımızın anlamına ve inandığımızın değerine bağlı olarak lâyık olduğumuz hakikâtler vardır."
- Nietzsche ve Felsefe
31. "Limana girdiğimi sanıyordum, ama açık denize savruldum."
- Felsefe Nedir?
32. "Dostluğun gözlemlerle ve sohbetlerle beslenmesi mümkündür fakat aşk, sessiz yorumlardan doğar ve onlardan beslenir. Sevilen kişi bir gösterge, bir "ruh"gibi görünür."
- Proust ve Göstergeler
33. "Aynı anda hem cellat, hem kurban olan, hem de teselli eden birinden daha iyi bir kurtarıcı olamaz.."
- Nietzsche ve Felsefe
34. "Dost der Zerdüşt, beni kendimin üstüne çıkmaya ve yaşamak için de üste çıkmaya iten, ben ve benlik arasında hep bir üçüncüdür."
- Nietzsche ve Felsefe
35. "Neden insanlar, sanki özgürlükleri için savaşırlarmışcasına kölelikleri için savaşırlar?
Neden sadece özgürlüğü elde etmek değil, özgürlüğe katlanmak da bu kadar zordur?"
- Spinoza: Pratik Felsefe
36. "İyilik veya Kötülük yoktur, iyi ve kötü vardır. "İyiligin ve Kötülügün ötesinde, en azından şu anlama gelmez: İyinin ve kötünün ötesinde.""
- Spinoza: Pratik Felsefe
37. "Şunu anlamalıyız: İntikam alma içgüdüsü bizim psikoloji, tarih, metafizik ve ahlâk dediğimiz şeyin özünü meydana getiren kuvvettir."
- Nietzsche ve Felsefe
38. "Bizdeki şu hakikât istenci, kendisinin bilincine bir sorun olarak varıyorsa bütün bir hayatın anlamı ne olacak bizim için? Hakikât istenci bir kez kendisinin bilincine vardığında, bu hiç kuşku yok ki ahlâkın ölümü olacaktır."
- Nietzsche ve Felsefe
39. "''Ataerkil ya da Apolloncu sistem kendini, Amazonlar ve hatta Dionysosçu yoldan çıkmış biçimlerin içinde anaerkilliği de yozlaştırarak dayatır.''"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
40. "Düşünce; ''Her türlü buyruğu daha en başından yok eden Buyruk!''"
- Foucault
41. "Tiranı teşvik edip yaratan, zayıfların birliğidir."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
42. "''Bilinç, gözümüz açıkken gördüğümüz rüyadır.''"
- Spinoza: Pratik Felsefe
43. "Şimdi öz yadsınıyor ama görünüş tutuluyor: Her şey sadece görünüştür, bize kalan bu yaşam da kendisi için görünür olarak kalıyor."
- Nietzsche ve Felsefe
44. "“Anlam veren tek şey tekrar değil, farktır, değişme, bozulma, “yanlış nota” olarak ifade edilen şeydir.”"
- İki Delilik Rejimi
45. "''Olgulara inanmakla hata yaparız, çünkü yalnızca göstergeler vardır.
Gerçeğe inanmakla hata yaparız, çünkü yalnızca yorumlar vardır.''"
- Proust ve Göstergeler
46. "Her mağaranın ardında daha derin bir başka mağara vardır ,daha derin bir başka mağara olmak zorundadır .Yüzeyin altında daha geniş ,daha yabancı ,daha zengin bir dünya ,her zeminin altında ,her temelin ötesinde bir uçurum vardır ."
- Anlamın Mantığı
47. "Yalvarıyorum kardeşlerim, yeryüzüne sadık kalın ve size yerüstü umutlardan söz edene inanamayın! Zehir saçar onlar, farkında olsalar da, olmasalar da!
Yaşamı aşağılayanlardır onlar, kuruyup gitmeye yüz tutmuş ve zehirlenmiştir onlar, yeryüzü yaka silkti böyle kişilerden: yok olsalar ya hepten!
Bir zamanlar tanrıya küfretmekti en büyük günah, ama tanrı öldü ve böylelikle bu günahkârlar da öldü. Şimdi en büyük günah, yeryüzüne küfretmek ve anlaşılmaz olanın ciğerine yeryüzünün anlamından daha çok itibar etmektir!"
- Nietzsche
48. "Sevmekten vazgeçtiğimiz insanın pişmanlıklarının tadını çıkarmaya yetecek kadar ona aşık olacağımızı düşleriz."
- Proust ve Göstergeler
49. "''Herkesin ölümsüz olduğunu söylemek değildir söz konusu olan, herkesin ebedi olduğunu söylemektir ve bunlar asla aynı şey değildirler.''"
- Spinoza ve İfade Problemi
50. "Eğer sağlam durursanız, üzerimize çöken bütün bu kuzey sisi dağılır ve altından şaşkınlık verici bir mimari çıkar."
- Kant Üzerine Dört Ders
51. "Ruhumuzla sevmeyi bilememiştik, böylece büyüyü bozmuştuk."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
52. ""Bilinç genellikle sadece bir bütün üstün olan diğer bir bütünün buyruğuna girmek isteyince ortaya çıkar... Bilinç, bağlı olabileceğimiz bir
varlığa göre doğar" Böyledir bilincin uşaklığı: "Üstün bir bedenin şekillenmesinin" kanıtıdır sadece.''"
- Nietzsche ve Felsefe
53. "''Hakiki gerçekliğe ulaşmak için dünyanın efendisi gibi görmeli, buyurmayı ve yaratmayı öğrenmeli... Yeterli aklın olmadığı yer burasıdır.''"
- Nietzsche ve Felsefe
54. "Âşık olmak taşıdığı ya da yaydığı göstergelerle birisini bireyselleştirmektir."
- Proust ve Göstergeler
55. "Yaşamıyor, sadece yaşamın bir biçimini sürdürüyoruz. Biz sadece ölümden nasıl korunacağımızı düşünebiliyoruz ve yaşamımızın tümü bir ölüm tapısı."
- Spinoza: Pratik Felsefe
56. "Acılarımız bizi izleyip gözeten tanrılara haz verir."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
57. "Yaşamıyoruz, sadece yaşamın bir benzerini sürdürüyoruz, sadece ölümden kendimizi nasıl sakınacağımızı düşlüyoruz..."
- Spinoza: Pratik Felsefe
58. "Fikrin duyguya göre önceliğinin çok basit bir nedeni var: Sevmek için, istediği kadar belirsiz olsun, istediği kadar karışık olsun, sevilen şeyin bir fikrine sahip olmak gerekir. İstemek için de istediği kadar karışık, istediği kadar belirsiz olsun, istenen şeyin bir fikrine sahip olmak gerekir. "Ne hissettiğimi bilmiyorum" dendiğinde bile, istediği kadar karışık olsun, nesnenin bir temsili vardır. Ne kadar belirsiz olursa olsun...
Demek ki fikrin duyguya göre hem kronolojik, hem de mantıksal bir önceliği vardır. Yani temsili düşünme tarzlarının temsili olmayan düşünme tarzlarına önceliği."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
59. "Spinoza'̹da̹ açık̹ olarak̹ bir̹ "hayat"̹felsefesi̹ vardır:̹Bu̹ felsefe̹ tam̹ tamına,̹ bizi̹ hayattan̹ koparan̹ şeylerin,̹ hayata̹ karşı̹ duran,̹bilincimizin̹ koşullarına̹ ve̹ yanılsamalarına̹ bağlanmış̹ tüm̹ aşkın̹
değerlerin̹ toptan̹ bir̹ reddinden̹ ibarettir.̹ Hayat,̹ İyilik̹ ve̹ Kötülük,̹ kusur̹ ve̹ yetenek,̹ günah̹ ve̹ kurtuluş̹ kategorileriyle̹ zehirlenmişt.̹Hayatı̹ zehirleyen̹ şey,̹kindir;̹buna,̹ kendine̹ karşı̹ duyulan̹ kin̹ de̹ dahildir,̹ yani̹ suçluluk̹ duygusu.̹"
- Spinoza: Pratik Felsefe
60. "Tanrı, kendisini iyi ve kötüye göre yargılayan bir yargıç yapan bir anlayış gücüne, bir istence ve tutkulara sahip midir?
Gerçekte bizler kendimiz ve durumumuz dışında hiçbir şeyle yargılanmıyoruz."
- Spinoza: Pratik Felsefe
61. "''Sade’ın dehası ile Masoch’un dehası bütünüyle farklı; dünyaları iletişime kapalı;
roman teknikleri ilgisizdir. Sade kendini, betimlemelerin müstehcenliğini kanıtlamaların duygusuz sertliğiyle birleştiren bir biçim içinde ifade eder; Masoch ise, soğuğun içinde estetik bir askı doğurmak için yadsımaları çoğaltan bir biçim içinde.''"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
62. "Aynı dili konuşuyoruz, yine de sizi anlamıyorum..."
- Felsefe Nedir?
63. "Felsefeyle şizofreni sık sık birbirlerine yaklaştırıldı"
- Felsefe Nedir?
64. "Benim üzerimdeki hakimiyetinin yasayla kutsanmasını, hayatımın senin ellerinde olmasını, bu dünyada hiçbir şeyin beni senden koruyamamasını veya kurtaramamasını istiyorum."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
65. "Bazı alışılmadık hazların belleği harekete geçirmesi gibi acı da aklı aramaya zorlar."
- Proust ve Göstergeler
66. "Düşünce "yalnızca" sonsuza götürülebilecek olan devinimi talep eder. Düşüncenin hak olarak talep ettiği şey, seçtiği şey, sonsuz devinim ya da sonsuzun devinimidir. Düşüncenin imgesini kuran odur."
- Felsefe Nedir?
67. "Bu dünya için kendini paralaman gülünç."
- Kafka
68. "İçimizdeki yasanın adı vicdandir."
- Kant Üzerine Dört Ders
69. "Tanrıça güldü.
“Düş görüyorsunuz,” diye seslendi, “uyanın!"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
70. "Kişi kendini sevecekse, kendinden nefret etmesi gerekmez mi önce?"
- Nietzsche
71. "Kendimi sanki ateşliyken gördüğüm bir düşten aniden uyanmış gibi veya günlerce her an kendisini yutabilecek dalgalarla boğuşmuş da sonunda karaya ulaşmış bir kazazede gibi hissediyorum."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
72. "Daha uzağa gitmek istiyordu —yalnız, bu daha uzak önceden var değildir, onu inşa etmesi gerekiyordu.”"
- Kant Üzerine Dört Ders
73. "...hayata karşı kin ve utanç duyan insan, giderek ölüme daha çok tapan, despot ile kölenin, papaz, yargıç ve askerin kutsal birliğini oluşturan, daima hayatın ensesinde, onu sakatlayan ya da yavaş yavaş öldüren, yasalarla, mallarla, görevlerle, imparatorluklarla onun üstüne çullanan ya da boğmakla uğraşan özyıkım içindeki bir
insan."
- Spinoza: Pratik Felsefe
74. ""Geçmişin bize iki şimdi arasında kıstırılmış gibi göründüğü doğrudur; o, olmuş olduğu eski şimdiyle kendisine göre geçmiş olduğu şimdiki şimdi arasındadır.""
- Bergsonculuk
75. "Gerçek, asla önceden oluşmuş iyi niyetin bir ürünü değil, düşüncedeki bir şiddetin sonucudur."
- Proust ve Göstergeler
76. "Felsefe kitapları ve sanat yapıtları da bir halkın gelişini önceden hissettiren, düşlenemeyen acıların toplamını içlerinde taşırlar.
Onların ortak yanı direnmektir, ölüme, tutsaklığa, hoş görülemeyene, utanca, şimdiki hale direnmek..."
- Felsefe Nedir?
77. "Aşkta olduğu gibi doğada ya da sanatlara söz konusu olan haz değil gerçekliktir."
- Proust ve Göstergeler
78. "Kant'a göre güzel, nesnenin biçiminin hayal gücünde yansımasıdır.
Yüce ise, hayal gücünün kendi sınırıyla karşıkarşıya gelişi, dehşete düşmesidir."
- Kant Üzerine Dört Ders
79. "ölüm
ve doğum
hiçbir şekilde
simetrik
değildir."
- Spinoza: Pratik Felsefe
80. "Düşünmüyoruz ve davranmıyoruz bunun yerine işaret ediyoruz."
- Proust ve Göstergeler
81. "Fikir ile duygu, doğaları bakımından birbirlerinden farklı, birbirlerine indirgenemez iki düşünme tarzı ya da türüdür. Ancak şöyle bir ilişkileri vardır: İstediği kadar karışık olsun, duygu bir fikri varsayar."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
82. "Beni neden terk ettin?"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
83. "Neden insanlar fazlasıyla akıldışıdırlar? Neden kendi kölelikleriyle övünürler?
Neden insanlar sanki özgürlükleriymiş gibi kendi kölelikleri "ugruna" savaşırlar? Neden özgürlüğü kazanmak kadar ona katlanmak da bu denli zordur?"
- Spinoza: Pratik Felsefe
84. "Ahlak yasası bir ödevdir; itaatten başka bir sonucu ve amacı yoktur.Bu itaat kaçınılmaz olabilir, emirler fazlasıyla akla yatkın olabilir.Ama sorun bu değildir. Ahlaki ya da toplumsal olsun, yasa hiçbir bilgi sağlamaz. Hiçbir şeyi bilinir hale getirmez. En kötü durumda yasa bilginin oluşumunu engeller (despotun yasası). En iyi durumda ise, bilgi için hazırlık yapar ve onu mümkün hale getirir."
- Spinoza: Pratik Felsefe
85. "Limana girdiğimi sanıyordum, ama ... açık denize savruldum"
- Felsefe Nedir?
86. "Çünkü hiçbir şey yaratıcıya, taşıyıcı kadar zıt değildir."
- Nietzsche
87. "''Minör edebiyat, minör bir dilin edebiyatı değil, daha ziyade, bir azınlığın majör bir dilde yaptığı edebiyattır.''"
- Kafka
88. "“Bazı insanlar zehir akıtmaktan hoşlanırlar ki etrafındakiler de kendileri gibi zehirlensinler diye.”"
- Perikles ve Verdi
89. "Tüm girişimler başarısız oldu, insanoğlunun değişken varlığı içindeki en değişken şeye, yani aşka — kutsal törenler, nikâhlarla, yeminler ve sözleşmelerle — süreklilik getirmek için kalkışılan tüm girişimler başarısız oldu."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
90. ""Düşünmek her zaman yorumlamaktır, yani bir göstergeyi açıklamak, geliştirmek, deşifre etmek, çevirmektir.""
- Proust ve Göstergeler
91. "Gerçek bizi düşünmeye ve doğruyu aramaya zorlayan bir şeyle karşılaşmaya bağlıdır."
- Proust ve Göstergeler
92. "Seven kişi sevilen kişinin kendisini tercih etmesini jestlerini ve okşayışlarını kendisine saklamasını ister. Fakat sevilen kişinin jestleri bize yönelik oldukları ve bize ayrıldıkları anda bile hala bizi dışlayan o bilinmeyen dünyayı ifade eder."
- Proust ve Göstergeler
93. "''Spinoza'da açık olarak bir -hayat- felsefesi vardır. Bu felsefe tam̹ tamına,̹ bizi hayattan koparan şeylerin, hayata karşı duran, bilincimizin koşullarına ve yanılsamalarına bağlanmış tüm aşkın değerlerin toptan bir reddinden ibarettir. Hayat iyilik ve kötülük, kusur ve yetenek, günah ve kurtuluş kategorileriyle zehirlenmiştir.''"
- Spinoza: Pratik Felsefe
94. "Erkeğin artık yalnızca kaba bir doğası vardır ve ancak düşünümle değer kazanır; kadın ise kabalığın karşısında sert, düşünümün karşısında hissî bir tavır almıştır. Soğuk, buz her şeyi halletmiştir: Hissîliği erkeğin düşünümünün nesnesi, acımasızlığı ise kabalığının cezası haline getirmiştir. Soğuk bir ittifak yapmış olan dişil hissilik ile acımasızlık erkeğin düşünce üretmesine sebep olur ve mazohist ideali oluşturur."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
95. "... her şey karşılaşmaların tesadüfüne terk edilmiş haldedir. Karşılaşmaların tesadüfünde ne olup bitebilir ki?"
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
96. "Öznenin bölünmesi/farklılaşması hikayesi şundan ibarettir her zaman: emreden sensin, sahibi olmadığınız gibi öznesi de olmadığınız bir düzene boyun eğdiğiniz ölçüde emri kabul edersiniz.."
- Kapitalizm Ve Şizofreni 1
97. "Her bir çeşit toplumun nasıl bir makine biçimine karşılık geldiği gösterilebilir :
- Basit mekanik makineler hükümran toplumlara,
- termo-dinamik makineler disiplinci toplumlara,
- sibernetik makineler ve bilgisayarlar kontrol toplumlarına
denk gelir..."
- Kapitalizm Ve Şizofreni 1
98. "Oedipus'u, saçmaya, komiğe varana dek büyütmek, Babaya Mektup'u yazmak gerekiyordu.
Psikanalizin hatası, oyuna gelmek ve bizi de oyuna getirmektir. Çünkü psikanaliz, bütün artı-değerini edindiği nevrozun meta değeriyle yaşar. Babaya karşı başkaldırı bir komedidir, trajedi değil."
- Kafka
99. "ben kadın olarak erkeklerin birer yalancı olduğunu düşünüyorum"
- Felsefe Nedir?
100. "Size bilgi verildiğinde aslında size neye inanmanız gerektiği söylenir."
- İki Konferans
101. "Deşifre etme ve yorumlama olmadan hiçbir gerçek keşfedilemez, hiçbir şey öğrenilemez."
- Proust ve Göstergeler
102. ""Birinde ufak bir delilik izini yakalayamazsanız, onun dostu da olamazsınız""
- Anti-Ödipus
103. "İnsan ümit ettiği müddetçe yaşarmış."
- Bindirmeler
104. "" Lucrece'in demiş olduğu gibi, "İktidarların hastalıklı kişilere ihtiyaçları vardır ki, bunlar hastalıklarını sağlıklı kişilere geçirebilsinler! ""
- Kapitalizm Ve Şizofreni 1
105. "Spinoza kederli tutkunun iyi bir şey barındırdığını düşünenlerden değildir. Spinoza tüm yaşam olumsuzlamalarını, yaşamı kendi adlarına yerdiğimiz tüm değerleri, Nietzsche’den daha önce yerer. Yaşamıyor, sadece yaşamın bir biçimini sürdürüyoruz. Biz sadece ölümden nasıl korunacağımızı düşünebiliyoruz ve yaşamımızın tümü bir ölüm tapısı."
- Spinoza: Pratik Felsefe
106. "Felsefi kavramlar birbirine uymayan parçalanmış bütünlerdir, zira kenarları çakışmaz. Bir yapboz oluşturmaktan çok, zar atımlarından doğarlar."
- Felsefe Nedir?
107. ""Algıyı mümkün kılan şey benlik değil, yapı olarak başkasıdır.""
- Anlamın Mantığı
108. "Söylem yeteneği insana has gayri insaniliği konuşturur"
- Perikles ve Verdi
109. "''Bazı alışılmadık hazların belleği harekete geçirmesi gibi acı da aklı aramaya zorlar.''"
- Proust ve Göstergeler
110. "Sade’ın dehası ile Masoch’un dehası bütünüyle farklı; dünyaları iletişime kapalı;
roman teknikleri ilgisizdir. Sade kendini, betimlemelerin müstehcenliğini kanıtlamaların duygusuz sertliğiyle birleştiren bir biçim içinde ifade eder; Masoch ise, soğuğun içinde estetik bir askı doğurmak için yadsımaları çoğaltan bir biçim içinde."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
111. "Söylem yeteneği insana has gayri insaniliği konuşturur"
- Perikles ve Verdi
112. "''Bazı alışılmadık hazların belleği harekete geçirmesi gibi acı da aklı aramaya zorlar.''"
- Proust ve Göstergeler
113. "Onların ortak yanı direnmektir, ölüme, tutsaklığa, hoşgörülemeyene, utanca, şimdiki hale direnmek."
- Felsefe Nedir?
114. ""Aynı anda hem cellat, hem kurban olan, hem de teselli eden birinden daha iyi bir kurtarıcı olamaz..""
- Nietzsche ve Felsefe
115. "Tüm renkler karışır, renkler yükselmez. Bu griliktir."
- Spinoza: Düşüncenin Hızları
116. "Aynı dili konuşuyoruz, yine de sizi anlamıyorum..."
- Felsefe Nedir?
117. "En başta, kederin kendisini sonra nefret, iğrenme, alay, korku, acı, morsus conscientiae, acıma, içerleme, kıskançlık, aşağılama, pişmanlık, öz-aşağılama, utanç, pişmanlık, öfke, öç, ve vahşet... duygularını inceler. Spinoza’nın çözümlemesi nefret ve güven içinde bile bunları kölelerin duyguları yapmaya yetecek keder tohumları bulmaya kadar gider."
- Spinoza: Pratik Felsefe
118. "Neden insanlar, sanki özgürlükleri için savaşırlarmışcasına kölelikleri için savaşırlar? Neden sadece özgürlüğü elde etmek değil, özgürlüğe katlanmak da bu kadar zordur?"
- Spinoza: Pratik Felsefe
119. "Yaşamıyor, sadece yaşamın bir biçimini sürdürüyoruz. Biz sadece ölümden nasıl korunacağımızı düşünebiliyoruz ve yaşamımızın tümü bir ölüm tapısı …"
- Spinoza: Pratik Felsefe
120. "Sesli nesne müzikal olduğu zaman insanileşir."
- Kapitalizm Ve Şizofreni 1
121. "Felsefenin gizi, en başından beri kayıp olduğu için, gelecekte keşfedilmeyi bekliyor."
- Nietzsche
122. ""İnsanların arasına gittim, ama henüz varamadım yanlarına.""
- Nietzsche
123. "Her şeyden önce hislerimi sevdiğim kişiye itiraf etmek, bildirmek bana aşkın temel gerekli sahnelerinden biri gibi gelmiyordu artık; ayrıca aşkı da dışsal bir gerçeklik gibi görmüyordum."
- Proust ve Göstergeler
124. "''Her birimiz kendi mahrem azınlığımızı, kendi mahrem çölümüzü kendi içimizde keşfetsek de bu her zaman azınlıklara özgü kolektif koşullarda, minör edebiyat ve siyaset koşullarında gerçekleşecektir.''"
- Kafka
125. "Önemli olan herkesin birbirinden bir şeyler almış olmasıdır. Ama asla herşeyi değil."
- Diyaloglar
126. "Sanat sahiden de kaosla kavga eder, ama oradan bir anlık süreyi ışıklandıran bir görüyü, bir Duyumu fışkırtmak için."
- Felsefe Nedir?
127. "Felsefeyi düşünüm sanatı yapıp çıkmakla ona pek büyük paye verildiği sanılır, oysa her şey elinden alınmaktadır"
- Felsefe Nedir?
128. "- Boşa harcadığımız zaman
- Kayıp zaman
- Ele geçirilen zaman
- Yakalanan zaman
zamanın dört çizgisidir.
Her gösterge cinsinin özel bir çizgisi olsa da, yine de bunların diğer çizgilere katıldıklarını, gelişerek onların alanına tecavüz ettiklerini fark ederiz."
- Proust ve Göstergeler
129. ""Fikirler kederlerin yerini tutar; - Ne var ki fikirler sadece zaman açısından kederin, yerini tutar, çünkü görünüşe bakılırsa, zaman açısınden kederin yerini tutar.""
- Proust ve Göstergeler
130. "''Kafka, yakınlığı önlemek için, mekansal uzaklığı, sevilen varlığın uzak konumunu korur ve sürdürür: Kendisini tutsak olarak konumlayan, sevdiğini görmesini ve ona ulaşmasını önleyen engelleri çoğaltan da Kafka'dır.''"
- Kafka
131. "Aşkın çelişkisi şundan ibarettir: Kıskançlıktan korunmak için güvendiğimiz araçlar aşkımızı larşı kiskançlığa, bir tür özerklik, bağımsızlık atfederek onu gelistiren araçların kendisidir."
- Proust ve Göstergeler
132. "Ahlâk yasası bir ödevdir; itaatten başka bir sonucu ve ereği yoktur. Bu itaat gerçekten elzem olabilir, buyruklar iyi temellendirilmiş olabilir. Ama sorun bu değildir. Yasa, ister ahlâkî ister toplumsal olsun, bize hiçbir bilgi sunmaz, hiçbir şey bilmemizi sağlamaz.....
Ama her durumda, bilgi ile ahlâk arasında ve buyruk- itaat ilişkisi ile bilinen-bilgi ilişkisi arasında doğa farkı kendini gösterir durur."
- Spinoza: Pratik Felsefe
133. "''Spinoza, verdiği Tanrı tanımının gerçek bir tanım olduğu kanısındadır. Tanımın gerçekliğinin kanıtlanmasından anlaşılması gereken, tanımlanmış nesnenin gerçek bir oluşumudur. Etika’nın ilk önermelerinin anlamı da budur: varsayımsal değil oluşumsal.''"
- Spinoza ve İfade Problemi
134. "Tanrı onu cezalandırdı ve bir kadının ellerine bıraktı."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
135. "Kadın ne kadar teslimiyete yatkın davranırsa, erkek o hızla soğukkanlılığını kazanacak ve buyurganlaşacaktır; kadın ne kadar zalim ve sadakatsiz olursa, erkeğe ne kadar kötü davranırsa, erkekle ne kadar çılgınca oynarsa, ne kadar az acıma gösterirse, erkeğin iştahını o kadar kabartacak, onun tarafından sevilecek ve tapınılacaktır."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
136. "Algıyı mümkün kılan şey benlik değil ,yapı olarak başkasıdır."
- Anlamın Mantığı
137. "Başka bir şey aramak yerinde olur belki de.
Birçok şey öğrenebileceğimiz bir kitap var, "Yaşam ...""
- Kapitalizm Ve Şizofreni 1
138. "En büyük şimdiden yola çıkıp,ancak daha küçük bir şimdi hakkında söylenen bir geleceğe ve geçmişe gitmiyoruz artık ;aksine ,sınırsız olan gelecekten ve geçmişten , durmadan altbölümlere ayrılan saf bir anın en küçük şimdisine gidiyoruz."
- Anlamın Mantığı
139. ""Her türden hurafeyi benimsemeye hevesli olanlar, dışsal mal mülkü en ölçüsüzce arzu eden kişiler olmaktan kurtulamazlar""
- Spinoza: Pratik Felsefe
140. ""Bir durumun ne kadar anlamı varsa o kadar da kendine egemen olabilecek kuvvetler vardır.""
- Nietzsche ve Felsefe
141. "Yaşam düşünceyi etkinleştirir, düşünce yaşamı olumlar."
- Nietzsche
142. "ahlak dersi vermek için anlamamak yeterlidir"
- Spinoza: Pratik Felsefe
143. "Kıskanç aşık, sevdiği kişideki kapalı mümkün dünyaları geliştirir. Duyarlı insan şeylerin içerdiği ruhları özgürleştirir."
- Proust ve Göstergeler
144. ""Her şey uçurumla başlıyor.""
- Anlamın Mantığı
145. "Mutlu musun?”
“Henüz değilim."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
146. "Keder insanı zeki kılmaz. Kederlenince hapı yutmuşsunuz demektir işte bu yüzdendir ki iktidarların yönetilenlerin üzüntülerine ihtiyacı vardır."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
147. "“Kadın erkeğe eşit olduğunda erkek titrer.”"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
148. "Bir erkeği sonsuza kadar kendine bağlamak için öncelikle ona sadık kalmamak gerekiyor. Hangi iffetli kadına bir aşüfteye tapınıldığı gibi tapınılmıştır ki?"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
149. ""En tehlikeli gizlilik,kabahatin kendisinin, suçlunun zihninde gizlenmesidir çünkü.""
- Proust ve Göstergeler
150. "''Ruhumuzla sevmeyi bilememiştik, böylece büyüyü bozmuştuk.''"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
151. "Kederli tutkuların konumunu belirleyen şey, bir bütün olarak bu duygulanımlar kuramıdır. Kederli tutkular, meşrulaştırılmaları nasıl olursa olsun, edim gücümüzden en çok ayrıldığımız, batıl inançların yapıntıları ve zalimin büyülemelerine kapılarak en çok yabancılaştığımız anlar, gücümüzün en düşük derecesini temsil eden tutkulardır."
- Spinoza: Pratik Felsefe
152. "Spinoza’nın yöntemi sentetik, kurgusal ve ileri gidimli olup, nedenlerden sonuçlara doğru ilerler. Fakat bu, nedenin içinde kendimizi sanki büyüyle oluşturabiliriz anlamına gelmez. “Esas düzen” nedenden sonuca gider, fakat esas düzen dolaysız olarak takip edilemez. Analitik olduğu gibi sentetik olarak da, açıkça bir sonucun, en azından “verili” bir şeyin bilgisi ile başlanır."
- Spinoza: Pratik Felsefe
153. "Her birimiz başkalarının rüyalarının az ya da çok kurbanıyızdır."
- İki Konferans
154. "İyi davranışları karşılığında kölelere ödül verilir, özgür insanlara değil."
- Spinoza: Pratik Felsefe
155. "Nietzsche şöyle yazmıştır: "Ve bazen deliliğin kendisi, ölümcül, fazlasıyla kesin bir bilgiyi saklayan bir maskedir.""
- Nietzsche
156. "Nerede zayıflar yendiyse, nerede güçlüler mikrop kaptıysa,nerede hâlâ köle olan köle artık efendi olmayan efendiye galip geldiyse,yasanın ve erdemin hükümdarlığıdır orası."
- Nietzsche ve Felsefe
157. "Bir filozof kavramlarını elden geçirmekten, hatta onları değiştirmekten vazgeçmez"
- Felsefe Nedir?
158. "Deleuze'un söyleyeceği gibi biz her zaman şeylerin ortasından başlarız; düşüncenin başlangıcı yoktur."
- Spinoza: Pratik Felsefe
159. "Aşk erdem tanımıyor, bedel tanımıyor, seviyor, bağışlıyor ve her şeye katlanıyor, çünkü buna mecbur"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
160. "Gerçekte, önemli olan, filozofun “üzerine” düşünme hakkını elinden almaktır. Filozof yaratıcıdır, düşünce üreten değildir."
- Müzakereler
161. "Felsefe, aptallığı utanılacak bir şey hâline getirmeye yarar."
- Nietzsche ve Felsefe
162. "İdeal kadın ayıyı veya kurdu avlar; bir tarım topluluğunu örgütler ya da onun başkanlığını yapar; erkeğin yeni bir doğum yaşamasını sağlar."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
163. "Varoluş ancak mümkün olarak vardır."
- Quad ve Diğer Televizyon Oyunları - Bitik
164. "Aşık olmak, taşıdığı ya da yaydığı göstergelerle birisini bireyselleştirmektir."
- Proust ve Göstergeler
165. "“İnsan zamandaki kesiklikten başka bir şey değildir.""
- Kant Üzerine Dört Ders
166. "Bilinçsizin, düşüncenin bilinçsizinin keşfi, bedenin bilinmeyeni kadar anlamlıdır."
- Spinoza: Pratik Felsefe
167. "Bilinen şey hakkında değil, aranan şey hakkında ders yapılır."
- Müzakereler
168. "Kuşkuculuğa rağmen etkin bir dayanışmayı yalnızca edebiyat üretebilir; ve eğer yazar kendi dayanıksız cemaatinin kıyısında ya da uzağındaysa, bu konum onu, başka bir potansiyel topluluğu ortaya çıkarmak,
başka bir bilincin ve başka bir duyarlılığın araçlarını oluşturmak için daha da yeterli kılar."
- Kafka
169. "Bir kurtarıcının bakış açısından, “yaşam azizliğe ulaştıran yol olmalıdır”; Dionysos’un bakış açısından ise “yaşam, kendinde, inanılmaz bir acı birikimini haklılaştırmak için yeterince azizdir.”"
- Nietzsche ve Felsefe
170. "Hakikat, asla önceden oluşmuş iyi niyetin bir ürünü değil, düşüncedeki bir şiddetin sonucudur."
- Proust ve Göstergeler
171. "Mahpus, yani mahpus ruh, her zaman çeşitliliğin bir iç içe geçmesinin ve sarılmasının varlıgına işaret eder."
- Proust ve Göstergeler
172. "Dünya hiç bu kadar az dünya olmamıştı, sevgiden ve değerli armağanlardan bu kadar yoksun olmamıştı hiç. Bilginlere özgü meslekler tüm bu uçarı endişenin ortasındaki fenerlerden ve sığınaklardan başka bir şey değiller artık; onların temsilcilerinin kendileri her geçen gün daha endişeli hale geliyorlar, her geçen gün daha az düşünce ve sevgi sahibi oluyorlar."
- Nietzsche
173. "Kayıp zamanı arayış aslında gerçeği arayıştır. Adının kayıp zaman arayış olması yalnızca gerçeğin zamanla özsel bir ilişkisi olmasından dolayıdır."
- Proust ve Göstergeler
174. "Çapkınca gülümsüyor."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
175. "Yapı olarak 'Öteki' olası bir dünyanın ifadesidir; ifade edilen, onu ifade edenin dışında henüz varolmayan olarak kavranandır."
- Anlamın Mantığı
176. "Tiranı teşvik edip yaratan, zayıfların birliğidir."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
177. "''Spinoza amor'dan, yani sevgiden bahsediyordu, cinsellikten bağımsız olarak; tıpkı sevinç ile kahkahanın aynı şey olmadıkları gibi, sevgi de cinsellikten ayrı düşünülebileceği bir boyuta yerleştirilmek zorunda.
Bu bir platonizmi asla gerektirmiyor, çünkü platonik aşk denen şey bir bütünleşme mantığına dayanıyordu ve Spinoza’nın açıkça söylediği gibi, sevginin yalnızca bir sonucuydu, nedeni değil.''"
- Spinoza ve İfade Problemi
178. "Spinoza her türden ölümsüzlük düşüncesine karşı çıkar. Bize der ki: Hayır, hayır, herkesin ölümsüz olduğunu söylemek değildir söz konusu olan, herkesin ebedi olduğunu söylemektir ve bunlar asla aynı şey değildirler."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
179. "Fitzgerald :" Tüm yaşam tabii ki bir yıkım sürecidir." diyordu.
Bu «tabii ki» bir içkinlik belirtisidir: İnsanın kendisinin insanlık dışı olan bir ilişkisi..."
- Kapitalizm Ve Şizofreni 1
180. "“Öyle bir biçimde yaşa ki, tekrar yaşamayı dileyesin.”"
- Nietzsche
181. "Felsefe bir konstrüktivizmdir ve konstrüktivizmin de tümüyle farklı yapıda iki tamamlayıcı yüzü vardır: Kavramlar yaratmak ve bir düzlem çizmek. Kavramlar tıpkı yükselip alçalan sayısız dalgalar gibidir, ama içkinlik düzlemi onları katlayıp açan yegâne dalgadır. Düzlem, onu bir uçtan ötekine katedip geri dönen sonsuz devinimleri sarmalar, ama kavramlar her seferinde yalnızca kendi öz birleştiricilerini kateden sonlu devinimlerin sonsuz hızlarıdır. Epikuros'tan Spinoza'ya, Spinoza'dan Michaux'ya, düşüncenin sorunu sonsuz hızdır, ama bu hızın kendi kendisinde sonsuzcasına devinecek bir ortama, düzleme, boşluğa, ufuğa gereksinimi vardır. Kavramın esnekliği kadar ortamın akışkanlığı da gereklidir. "Yavaş varlıklar" olan bizleri ortaya çıkarmak için ikisi birden gerekir."
- Felsefe Nedir?
182. "Felsefe, bugüne dek anladığım, yaşadığım gibisi, yüksek dağda, buz içinde gönüllü yaşamaktır."
- Nietzsche
183. "Ama aslında zayıflar, köleler, galibiyeti kuvvetlerini birbirine ekleyerek değil, ötekinin kuvvetlerini azaltarak kazanırlar."
- Nietzsche
184. "Uzayda yalnızca cisimler, zamanda ise yalnızca şimdi vardır... Zamanda sadece şimdi var-olur ve geçmişle geleceği birleştirir, kendine eritir, ama zamanda sadece geçmiş ve gelecek içten-içe-olur ve şimdiyi sonsuzca böler."
- Anlamın Mantığı
185. "Spinoza’ nın formülü şudur: Felsefe hayat üzerine bir meditasyondur, ölüm üzerine değil.
Çünkü ölüm her zaman kötü bir karşılaşmadır."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
186. "İnsanlar kendileriyle uyum içinde oldukları zaman size karşı daha az pislik davranırlar. Hayatta en başta kuşku duymak gereken şey, kendileriyle uyumlu olmayan kişilerdir."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
187. "''Psikanaliz arzulamayı genellikle cinsellikle ilişkilendirmiş, cinselliği de cinsiyet ilişkileri açısından analiz etmiştir. Buna göre bir erkek bir de kadın cinsiyeti vardır fakat kadın cinsiyeti na-mevcuttur. Yani kendi başına özerk bir varlığı yoktur, erkek cinsiyetine bağlıdır, Onun değillemesi olarak vardır. Temel cinsiyet erkektir ve kadın onun üzerinden tanımlanır.''"
- Anti-Ödipus
188. "Etkin olmaksızın gerçek, soyuta kaçmaksızın ideal olandır kavram..."
- Felsefe Nedir?
189. "Fakat mutluluk hemen yerini ölümün ve hiçliğin kesinliğine bırakır."
- Proust ve Göstergeler
190. "Lawrence’a göre, edebiyatın en üstün nesnesi: «gitmek, gitmek, kaçıp kurtulmak... ufuğu geçmek, başka bir hayata girmek...»"
- Diyaloglar
191. "Georges Bataille, Nazizm ve Sade edebiyatının ilişkisi konusundaki tüm tartışmalann geçersizliğini çoktan göstermiş olması gereken bir metninde, Sade’ın dilinin, esasen bir kurbanın dili olması nedeniyle paradoksal olduğunu açıklar,"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
192. "Embriyon, evrim, bunlar güzel şeyler değildir. Gelecek onlardan geçmemektedir, gelecekte ne geçmiş, ne gelecek ne de şimdiki zaman vardır, tarih de yoktur."
- Diyaloglar
193. "Olumsuz her yerdedir, ama her şey olumsuzlama değildir. Yıkımlar hala yaratımların ya da başkalaşımların öteki yüzüdür; düzensizlik bir başka düzendir, ölümün çürüyüşü aynı zamanda yaşamın oluşumudur. O halde olumsuz her yerdedir, ama yalnızca ölümün ve yıkımın kısmi süreci olarak."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
194. "Temsil-etmeyişi açısından her düşünme tarzı duygu adını alacaktır. Bir istek, bir arzu, bir irade, kesin bir şekilde, bir şey istediğimi anlatır; istediğim şey bir temsil nesnesidir; istediğim şey bir fikirde verilidir; ama istemem bir fikir değildir, bir duygudur; çünkü temsili olmayan bir düşünme tarzıdır."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
195. "Fikir temsili karakteri bakımından tanımlanan bir düşünme tarzıdır. Bu bize daha şimdiden fikir ile duygu arasında bir ayrım yapma şansı veriyor; çünkü hiçbir şeyi temsil etmeyen bir düşünme tarzına bundan böyle duygu adını vereceğiz. Peki, bu ne demektir? Şimdi gelişigüzel, birinin duygu veya his adını verdiği bir şeyi ele alın. Mesela bir umut, bir bunaltı, bir aşk... Bu temsili değildir. Elbette sevilen bir şeyin bir fikri mevcuttur; umut edilen şeyin bir fikri vardır; ama olduğu haliyle umut ya da aşk kendi başlarına hiçbir şeyi, kesin olarak hiçbir şeyi temsil etmezler."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
196. "Yorum yapmıyoruz. Bir araya gelişin, işlevsel bir ket vurmayı, arzunun deneysel olarak etkisizleştirilmesini sağladığını söylüyoruz yalnızca: Tıpkı çatının ya da tavanın engellediği arzu gibi, kendi itaat edişinden başka bir şeyden haz duyamayan itaat etmiş arzu gibi, kendi görünüşünden başka bir şeyden haz
duyamayan, çerçevelenmiş, dokunulamaz, öpülemez, yasak fotoğraf. Aynı zamanda da, itaati ve çoğalmayı dayatan arzu, yargılayan ve mahkûm eden arzu."
- Kafka
197. "İnsan ölümlü olduğu için ölmez."
- Kapitalizm Ve Şizofreni 1
198. "Sonuç nedenin mirasçısıdır."
- Anlamın Mantığı
199. ""Ne kurtulmamız gereken bir doğum ve ölüm çemberi var,ne de ulaşmamız gereken üstün bir bilgi" : boş gökyüzü zihnin en yüksek düşüncelerini de doğanın derin çemberlerinide reddeder."
- Anlamın Mantığı
200. "Beckett'in metni kusursuz bir şekilde açıktır: Burada söz konusu olan, uzamı bitirip tüketmektir. Karakterlerin yorulacağı ve adımlarının giderek daha fazla sürüklenir olacağından hiç kuşku yoktur."
- Quad ve Diğer Televizyon Oyunları - Bitik
201. ""Şeytani güçler, mesajları ne olursa olsun, bir gün onların içeri girmelerini sağlayacağı için zaten dehşetli bir sevinç duydukları kapılara şöyle bir dokunurlar yalnızca.""
- Kafka
202. ""Her belirti bir sözdür, ama her şeyden önce bütün sözler belirtidir.""
- Proust ve Göstergeler
203. "Nietzsche’nin en büyük sözlerinden biri şudur: “Her zaman, kuvvetlileri zayıflara karşı korumak gerekiyor.”"
- Nietzsche
204. "“En bağışlanamaz yanın bu işte; gücün var ve hükmetmek istemiyorsun.”"
- Nietzsche
205. ""Ben sizinkilerden değilim.""
- Diyaloglar
206. "Yaram benden önce de vardı, ben onun yeniden doğuması için dünyaya geldim"
- Diyaloglar
207. "Hakikâtlerin düşünmeye yol açtığı yere, düşünmeyi etkin ve olumlu bir şey yapan kuvvetlerin iş başında olduğu yere varmaya zorlanmazsak, düşünemeyiz de..."
- Nietzsche ve Felsefe
208. "Zihin Üstüne Deneme’de de olanaklı en çabuk şekilde Tanrı fikrine ulaşmak için verili bir doğru fikirden başlar. Spinoza’nın Tanrı ile başlaması gerektiği inancı öyle yaygındır ki en iyi yorumcular bile Deneme metninde uçurumlar olduğunu ve Spinoza’nın düşünmesinde tutarsızlıklar bulunduğunu düşünürler."
- Spinoza: Pratik Felsefe
209. "Bürokratik bir Eros.
Kapitalist bir Eros.
Hatta faşist bir Eros."
- Kafka
210. ""Büyük edebiyatlarda ancak bir anlık konuşmaya neden olan şey, küçük edebiyatlarda herkesin ölüm kalımıyla ilgili bir karar niteliği taşır.""
- Kafka
211. "Bir topluluğun egemen ve yasal düzeni hâkimin adil kararına bağlıdır. Sadece hakimlik görevinde bulunanlar yurttaştır"
- Perikles ve Verdi
212. "Neden bazıları özgürlükleri olmasın diye uğraşıp savaş verir?"
- Perikles ve Verdi
213. "Tüm yaşamında ve düşünme dizgesinde Spinoza, insanların memnun olduğu sahte görünüşlere karşı duran pozitif olumlayıcı bir yaşam tarzını amaç edinmişti. Sadece bununla yetinmeyip yaşama karşı nefret duyuyorlardı ve ona karşı utanç içindeydiler. Ölüm kültürünü arttırarak her zaman için yaşamı yok etmek ile, yaralama ile doğrudan ya da yavaş yavaş öldürmeyle uğraşan, zalim ile köle, papaz, yargıç ve askerin birliğini oluşturarak, yasalarla, mallarla, görevlerle, imparatorluklarla onu yere sererek ya da boğarak uğraşan bir insanlık, işte Spinoza’nın dünyada buldukları. Evrenin ve insanlığın aldatılışı, Spinoza’nın bu dünyada tespit ettiği şeydir."
- Spinoza: Pratik Felsefe
214. "İnsan ölümlü olduğu için ölmez (yalancı olduğundan dolayı da yalan söylemez) ne de «Sevgi» olduğu için aşık olur: İnsan ölür, çünkü hayvan yerine konulur; çünkü öldürülür."
- Kapitalizm Ve Şizofreni 1
215. "Tekil kuraldan şaşandır."
- Leibniz Üzerine Beş Ders
216. "Büyük insanlar dip tarafından yutulurlar, aşağı yuvarlanırlar ve fazlasıyla derin oldukları için hiçbir şeyi anlamazlar."
- Anlamın Mantığı
217. "Gregor hamamböceği olur, yalnızca babasından kaçmak için değil, daha
çok, babasının çıkış bulamadığı yerde bir çıkış bulmak için, müdürden, ticaretten ve bürokratlardan kaçmak için, sesin uğuldamaktan başka bir şey yapmadığı bu bölgeye ulaşmak için."
- Kafka: Minör Bir Edebiyat İçin
218. "Herhangi bir şey yapmak gerekmiyor, bulmak gerekiyor. Kendi inceliğini bulmak gerekiyor - yani çekilmek değil, bir parçası olarak girebileceğim daha üstün bireylikleri icat etmek gerekiyor - çünkü bu bireylikler önceden yoklar."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
219. "“Size sitem etmek niyetinde değilim. Siz tanrılar katında bir kadınsınız gerçi, ama her şeyden önce, bir kadınsınız, aşkta da bütün kadınlar gibi zalimsiniz.”
“Siz buna zalimlik mi diyorsunuz,” diye"
- Sacher-Masoch’un Takdimi
220. "Olumsuz her yerdedir, ama her şey olumsuzlama değildir. Yıkımlar halâ yaratımların ya da başkalaşımların öteki yüzüdür; düzensizlik bir başka düzendir, ölümün çürüyüşü aynı zamanda yaşamın oluşumudur."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
221. "Bir topluluğun egemen ve yasal düzeni hâkimin adil kararına bağlıdır. Sadece hakimlik görevinde bulunanlar yurttaştır"
- Perikles ve Verdi
222. "Neden bazıları özgürlükleri olmasın diye uğraşıp savaş verir?"
- Perikles ve Verdi
223. "Düşünce, düşünmeye zorlayan ve düşünceye bir şiddet uygulayan bir şey olmadan bir hiçtir."
- Proust ve Göstergeler
224. "Spinoza’nın en önemli kuramsal tezlerinden biri
adıyla bilinir; Paralelizm zihin ve beden arasında her tür gerçek nedenselliği reddettiği gibi, birinin diğerine üstünlüğüne de izin vermez."
- Spinoza: Pratik Felsefe
225. "Benimle uyuşmayan nesne, bütünlüğümü parçalar, ve beni alt kümelere ayırır, en uç aşamada, benim kurucu bağımla uyumlu olmayan ilişkilere girer (ölüm). Bilinç güçsüz bir bütünlükten daha üstün bir bütünlüğe doğru ya da tam tersine doğru uzanan bir geçit ya da bu geçidin farkındalığıdır. Bu tamamen geçişlidir fakat Bütün’ün bir özelliği ya da özel bir bütün değildir. Bu sadece bilgisel bir değere sahiptir ve dahası bu bilgi zorunlu olarak karıştırılmış ve çarpıtılmıştır."
- Spinoza: Pratik Felsefe
226. "'Yersizyurtsuzlaşmada' hep daha ileri gitmek... Kanaatkârlığın verdiği güçle."
- Kafka
227. "Her yaşam elbette bir yıkım sürecidir, diyordu Fitzgerald."
- Perikles ve Verdi
228. "Aslında zayıflar, köleler, galibiyeti kuvvetlerini birbirine ekleyerek değil, ötekinin kuvvetini azaltarak kazanırlar."
- Nietzsche
229. "“Batıl inançların her türlüsünü en heyecanlı şekilde benimseyenler çok dengesizce dışsal avantajları isteyen birine dönüşmekten kurtulamazlar.”"
- Spinoza: Pratik Felsefe
230. "Eylemler algılanımlarla sınırlanır algılanımlar eylemler olarak sürer"
- Müzakereler
231. "“Bir gece, masasına oturmuş, başı ellerinin üzerinde... ölmüş başını kaldırıyordu ölmüş ellerini görmek için...”"
- Quad ve Diğer Televizyon Oyunları - Bitik
232. "Şimdiden kurtulan “oluş” öncenin sonradan, geçmişin gelecekten koparılmasına ya da ayırt edilmesine izin vermez. Aynı anda iki yöne birden gitmek, iki yöne birden çekmek “oluşun” özüne aittir."
- Anlamın Mantığı
233. "“Gerçek şu ki, cinsellik her yerdedir: bir bürokratın evraklarını okşama, bir yargıcın adaleti sağlama, bir işadamının parayı dolaşıma sokma, burjuvazinin proleteryayı düzme tarzında vb.
(..)
Ne libidonun bir yere geçmek için ne eğreltilemelere ne de başkalaşımlara ihtiyacı vardır. Hitler faşistleri tahrik etmiştir. Bayraklar, milletler, ordular ve bankalar birçok insanı tahrik eder.”"
- Anti-Ödipus
234. "Sevmiş olduklarımız bizi acı vermişlerdir, hepsi teker teker fakat oluşturdukları kırılmış zincir, aklına sevinçli bir gösterisidir. O zaman akıl sayesinde başlangıçta bilemeyeceğimiz bir şeyi keşfederiz."
- Proust ve Göstergeler
235. "Sanat etle birlikte değil, ama evle birlikte başlar; bu yüzdendir ki mimarlık, sanatların birincisidir."
- Felsefe Nedir?
236. "Sevilen kişinin yalanları Aşkın hiyerolifleridir. Aşk göstergesi yorumcusu kaçınılmaz olarak yalanların da yorumcusudur. Onun kaderi tam da şu düsturda dile getirilmiştir: Sevilmeden sevmek."
- Proust ve Göstergeler
237. "Sadece benzerler ayrıdır ve sadece farklı olanlar benzerler."
- Fark ve Tekrar
238. "Her şey, sanki her birimizin kendine özgü bir duygulanma gücüne sahip olduğuna varmaktadır."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
239. "Etik ile Ahlak arasında temel bir fark bulunur. Spinoza ahlak yapmaz; çok basit bir nedenle: Hiçbir zaman, ne yapmamız gerektiğini sormaz; her zaman nelere muktedir olduğumuzu, neyin gücümüz dahilinde olduğunu sorar. Etik, bir güç sorunudur, bir kudret sorunudur; hiçbir zaman bir ödev sorunu değildir. Bu anlamda Spinoza derin ölçüde ahlaktan uzaktır. Ahlak sorunu, iyilik ile kötülük konusuna gelince; Spinoza'nın mutlu bir yaradılışı vardı, çünkü bunların ne anlama geldiklerini bile bilmiyordu. Anladığı şey sadece iyi ya da kötü karşılaşmalar, gücün artışları ve azalışlarıydı. Nietzsche üzerinde bıraktığı etkinin bu kadar yüksek olmasının nedeni budur."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
240. "Diyalektik bizi yabancılaşmış özellikleri tekrar üzerimize almaya çağıran sanattır."
- Nietzsche
241. ""Seks, artık isminin doğrudan söylenemeyeceği şekilde saflaştırılmaya çalışılan bir dilin örtüsü altında, kendisine ne herhangi bir muğlaklık tanımak ne de soluk aldırmak isteyen bir söylem tarafından kontrol altına alınmış, adeta avlanmıştır. Modern toplumlara özgü olan şey seksi gölgede kalmaya itmiş olmaları değil, onu bir sır haline getirerek kendilerini sürekli ondan bahsetmeye adamış olmalarıdır.”"
- Foucault
242. "İnsan soyunun başlıca iki düşmanı, kin ve pişmanlıktır"
- Spinoza: Pratik Felsefe
243. "Tüm şiir, tüm şeytansılık kadında yoğunlaşır. Bu, benim için tam bir külttür. Ben şehvette kutsal bir yan bulurum , evet eşsiz kutsallık kadındadır ve varoluşun en büyük görevini üstlendiği için, türün devamı öncelikle onun işi olduğu için kadında ve onun güzelliğinde bir tanrısallık vardır; ben kadında doğanın beden bulmuş halini, Isis’i görürüm , erkekte de onun rahibini, kölesini.
Kadın erkeğe karşı, ihtiyacı kalmadığı anda kendine hizmet edeni püskürten doğaya benzer biçimde acımasız davranırken, erkeğin ondan gelen eziyetlerden, hatta ölümden şehvetli bir mutluluk duyduğunu görürüm."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
244. "Kedigillerin ruhani ve duyarlı insanlar üzerindeki büyüye benzer yatıştırıcı etkisinin ve kuyruklarının hareketindeki tatlılığın, bu kıvılcımlar saçan şirin elektrik depolarının, bir Muhammed, bir kardinal Richelieu, bir Crebillon, bir Rousseau, bir Wieland tarafından baştacı edilmelerinin nedeni budur."
- Sacher-Masoch’un Takdimi
245. "''Tanrılar öldüler: ama gülmekten, tek olduğunu söyleyen bir Tanrı 'yı duyunca.
Açıkça burada değil mi tanrısallık? Tek bir Tanrı’nın değil de tanrıların olmasında. Tek olduğunu söyleyen şu Tanrı'nın ölümü kendi başına çoğul: Tanrı’nın ölümü çoğul anlamlı bir olay. Bunun için de Nietzsche gürültücü "büyük olaylar"a değil, ama her olayın anlamının sessiz çokluğuna inanır.''"
- Nietzsche ve Felsefe
246. "Anı arzuya ket vurur, kopyalarını çıkarır, katmanlara indirir, bütün bağlantılarını keser."
- Kafka
247. "Her yaşam elbette bir yıkım sürecidir, diyordu Fitzgerald."
- Perikles ve Verdi
248. "Sanat etle birlikte değil, ama evle birlikte başlar; bu yüzdendir ki mimarlık, sanatların birincisidir."
- Felsefe Nedir?
249. "... Hazzetmediğim Pierre'i gördüğümde bana bir fikir, Pierre fikri veriliyor; hoşlandığım Paul'ü gördüğümdeyse, bana bir Paul fikri veriliyor... Benimle ilişkileri içinde bu fikirlerin her birinin belli bir gerçeklik veya yetkinlik derecesi var. Paul fikrinin, benim için, Pierre fikrine göre daha fazla içsel yetkinliği olduğunu söyleyeceğim; çünkü Paul fikri beni memnun ederken Pierre fikri acı veriyor bana. Ve Paul fikri Pierre fikrini takip ettiği zaman varolma gücümün veya eyleme gücümün arttığını, desteklendiğini söylemek uygun olur burada. Aksine, tersi olursa; beni neşelendiren birini gördükten sonra beni kederlendiren birini görürsem, eyleme gücümün bastırıldığını, engellendiğini, ya da susturulduğunu söylerim."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders
250. "Öyle bir şeyi hiçbir zaman yapamazdım demek kadar kolay bir şey yoktur. Ve tersine vaktimizi böyle şeylerle harcayıp dururken gerçekten gücümüz dahilinde olan şeyleri es geçip dururuz. Neye muktedir olduklarını bilmeden ölen ve hiçbir zaman bilemeyecek olan o kadar çok insan var ki."
- Spinoza Üzerine Onbir Ders