Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için:

Georg Wilhelm Friedrich Hegel Alıntıları & En Çok Okunan Sözleri

Georg Wilhelm Friedrich Hegel En Beğenilen Sözleri



1. "

"


- Tarih Felsefesi - 2



2. "︎











︎"


- Tarih Felsefesi - 2



3. "







"


- Tarih Felsefesi - 4



4. "İlkin genel olarak Reformasyonu, her şeyi aydınlatan ve Orta Çağ­ların bitimindeki o şafağın arkasından doğan Güneşi irdelememiz gerekir; sonra Reformasyonu izleyen durumun gelişimini, ve son olarak önceki yüzyılın sonundan başlayarak Modern Zamanları

*****"


- Tarih Felsefesi - 4



5. "









"


- Tarih Felsefesi - 3



6. "







"


- Tarih Felsefesi - 3



7. "









"


- Tarih Felsefesi - 3



8. "





"


- Tarih Felsefesi - 4



9. "







"


- Tarih Felsefesi - 4



10. "


















︎"


- Tarih Felsefesi - 2



11. "







"


- Tarih Felsefesi - 4



12. "







"


- Tarih Felsefesi - 2



13. "





"


- Tarih Felsefesi - 4



14. "







"


- Tarih Felsefesi - 2



15. "








*****"


- Tarih Felsefesi - 3



16. "








*****"


- Tarih Felsefesi - 4



17. "**********







**********"


- Tarih Felsefesi - 3



18. "











"


- Tarih Felsefesi - 3



19. "







"


- Tarih Felsefesi - 3



20. "












*****"


- Tarih Felsefesi - 2



21. "







"


- Tarih Felsefesi - 3



22. "









"


- Tarih Felsefesi - 4



23. "












-
"


- Tarih Felsefesi - 2



24. "







"


- Tarih Felsefesi - 3



25. "





"


- Tarih Felsefesi - 4



26. "







"


- Tarih Felsefesi - 4



27. "






"


- Tarih Felsefesi - 2



28. "











"


- Tarih Felsefesi - 2



29. "






*****"


- Tarih Felsefesi - 4



30. "






*****"


- Tarih Felsefesi - 4



31. "







"


- Tarih Felsefesi - 3



32. "



"


- Tarih Felsefesi - 4



33. "







"


- Tarih Felsefesi - 4



34. "Tarihten öğrendiğimiz şey, insanın tarihten hiçbir ders alamıyor olduğudur."


- Akıl Dediğimiz Şey



35. "



"


- Tarih Felsefesi - 2



36. "








*****"


- Tarih Felsefesi - 2



37. "







"


- Tarih Felsefesi - 4



38. "



"


- Tarih Felsefesi - 4



39. "











"


- Tarih Felsefesi - 3



40. "







"


- Tarih Felsefesi - 4



41. "*****













*****"


- Tarih Felsefesi - 4



42. "





"


- Tarih Felsefesi - 4



43. "





"


- Tarih Felsefesi - 3



44. "Tarihten öğrendiğimiz şey, insanın tarihten hiçbir ders alamıyor olduğudur."


- Akıl Dediğimiz Şey



45. "




*****"


- Tarih Felsefesi - 2



46. "



"


- Tarih Felsefesi - 3



47. "

"


- Tarih Felsefesi - 4



48. "







"


- Tarih Felsefesi - 3



49. "






*****"


- Tarih Felsefesi - 2



50. "





"


- Tarih Felsefesi - 2



51. "









"


- Tarih Felsefesi - 2



52. "



"


- Tarih Felsefesi - 3



53. "







"


- Tarih Felsefesi - 3



54. "





︎"


- Tarih Felsefesi - 3



55. "








*****"


- Tarih Felsefesi - 3



56. "



"


- Tarih Felsefesi - 3



57. "



"


- Tarih Felsefesi - 4



58. "



"


- Tarih Felsefesi - 3



59. "













"


- Tarih Felsefesi - 2



60. "Genelin görüşünden bağımsız olmak, büyük bir şey başarmanın ilk resmi koşuludur."


- Akıl Dediğimiz Şey



61. "Din insan şuurunun Tanrıyla ilişkisidir."


- Din Felsefesi Dersleri



62. "Tıpkı din gibi, gerçekte felsefenin kendisi ibadettir."


- Din Felsefesi Dersleri



63. "İnsanlar, kendilerinden ne istediğini bilmedikleri her devletin parçasıdırlar.

Eğitim , insanı ahlaklı yapabilme ve eski Adem'i yeni bir Adem'e dönüştürme sanatıdır."


- Akıl Dediğimiz Şey



64. "Adem'den beri dünyada olmuş olan her şey iyi bir sebeple meşrulaştırılmıştır."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



65. "İstediğiniz aşksa köle olmak zorundasınız, eğer özgürlükse ölmeniz gerekir"


- Akıl Dediğimiz Şey



66. "Zekasını beğendiğin birinin
Görüntüsünü merak etme.
Zekasını kullanmayan birinin ise
Görüntüsünden etkilenme."


- Akıl Dediğimiz Şey



67. "Tanrı, us ve bilincimizin ötesine yerleştirildi mi, hem Tanrı’nın doğası neyse onunla uğraşmaktan hemde usu Dünya-tarihinde aramaktan kurtulduk demektir; o zaman başıboş varsayımlar ortada cirit atar. Dindar alçakgönüllülük, vazgeçme yoluyla ne kazandığını çok iyi bilir."


- Tarihte Akıl



68. "Gerçek , ne tezde ne de antitezdedir ; ancak ikisini uzlaştıran yeni bir sentezdedir."


- Akıl Dediğimiz Şey



69. "Etkiler nedenlerin işleyişinden önce bile vardır; zira varolmayan şey nedensellik yoluyla varoluşta belirtik kılınmaz."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



70. "İnsanların en zekice şeyi yaptıklarını düşündükleri an, aslında en ahmakça şeyi yaptıkları andır."


- Din Felsefesi Dersleri



71. ""Öte yandan emek çalışma durdurulmuş ve denetlenmiş arzudur geciktirilen yitistir. Başka bir deyişle emek oluşturur ve şekillendirir..""


- Tinin Görüngübilimi



72. "Felsefede ilk koşul hakikat sevgisidir, zihnin gücüne inançtır."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



73. "Tanrı, çocuklarında dar yürekler ya da boş kafalar istemez; tersine, tinleri kendi için yoksul ama onun bilgisinde varsıl olanları ve tüm değeri tanrının bu bilgisinde görenleri ister."


- Tarih Felsefesi



74. "Hayat, yanlızca değerli bir amaca hizmet ettiği sürece kıymetlidir."


- Akıl Dediğimiz Şey



75. "Ne çok gülmüşümdür, içinde binlerce kötülük bulunan, ama kendini iyi biri zanneden zayıflara."


- Bütün Yapıtları (Seçmeler) 1



76. "Felsefi çalışmaların ilk koşulu, gerçekle yüzleşme cesaretidir."


- Akıl Dediğimiz Şey



77. "“[B]ir sanatçının üretici hayalgücü, büyük bir tinin ve yüreğin hayalgücüdür, tasarımların ve şekillerin kavranmasıdır ve yaratılmasıdır…”"


- Estetik



78. "Tıpkı din gibi, gerçekte felsefenin kendisi ibadettir."


- Din Felsefesi Dersleri



79. ""Tanrı ölüler için değil, yaşayanlar için bir Tanrı'dır""


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



80. "Birey kendi halkının, kendi dünyasının evladıdır ki, bu dünyanın yapısı bu bireyin formunda bekirtiktir. Kendisini istediği gibi genişletebilir, ama nasıl ki kendi derisinden kaçamiyorsa kendi çağından da kaçamaz, çünkü tek bir evrensel zihne aittir, ki bu onun kendi tözü ve varoluşudur."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



81. "“Goethe, özellikle şarkılarında sembolik tasvirin de bir ustasıdır, yani yüreğin bütün bağlılığını ve sonsuzluğunu basit, dışsal ve ilgisiz görünen özellikler içinde açık kılmanın bir ustasıdır.”"


- Estetik



82. "“Sanat eserlerinde, uluslar, en zengin iç sezgilerinin ve düşüncelerinin tortusunu bırakmışlardır ve sanat çoğu kez onların felsefelerini ve dinlerini anlamanın anahtarı ve pek çok ulusta da biricik anahtarıdır.”"


- Estetik



83. "Varlık ancak yokluk kadar vardır."


- Karalama Defterinden Aforizmalar



84. "Mücadele eden bir yüreklilik, tahammül eden bir zayıflıktan daha iyidir."


- Akıl Dediğimiz Şey



85. "Acemi bir işe başlarken her zaman önce hataları bulur, alim ise her şeyde gerçek erdemi görür."


- Akıl Dediğimiz Şey



86. "Ayaklar altına alınmış olan haklarını sadece talep etmek yerine, onları kendileri elde ettikleri zaman aslında onlara sahip olmuş olacaklar."


- Akıl Dediğimiz Şey



87. "Bağımsızlık bir halkın onurudur."


- Tarihte Akıl



88. "Felsefenin ilk dönemindeki gelişmenin tikel karakterini, bu gelişmenin, bütünü hâlihazırda potansiyel olarak içeren tek bir zeminden çıkan basit bir belirlenimler, biçimlenişler, soyut nitelikler süreci olduğunu söyleyerek belirleyebiliriz, çünkü kıskanç bir şekilde Kendisinin yanı sıra hiçbir şeyin varolmasına izin vermeyen Tanrı, henüz belirlenmemiş ve dolaysız Evrensel, Varlık veya Düşünce, tüm Felsefenin hiç değişmeyen ama giderek derinleşen ve belirlenimlerin gelişmesiyle kendini sergileyip bilince getiren tözsel temelidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



89. ""... romantik sanatta ölüm yalnızca doğal ruhun ve sonlu öznelliğin yok olup gitmesidir...""


- Estetik



90. ""Felsefeye ulaştık; Tanrı’nın insana verdiği bundan daha büyük bir armağan ne gelmiştir ne de gelecektir.""


- Felsefe Tarihi 2. Cilt



91. ""Felsefeye ulaştık; Tanrı’nın insana verdiği bundan daha büyük bir armağan ne gelmiştir ne de gelecektir.""


- Felsefe Tarihi 2. Cilt



92. ""Halkın kendi arasında ifade ettiği görüşleri hor görecek derece de sağduyudan yoksun olan biri, asla büyük işler başaramaz. ""


- Akıl Dediğimiz Şey



93. "Günah burada sadece bilgiden oluşur; bilgi günah yüklüdür, ve insan onun yüzünden doğal mutluluğunu elden kaçırmıştır."


- Tarih Felsefesi



94. "En şanslısı, insanların baş döndürücü etkinliğinden uzak, sessiz bir huzur içinde, insanların nasıl yönetildiklerini bilmeden, her gün gördüğü şeyleri tanrının niye yarattığını araştırmadan, yaşayanlardır. Peki insan bunu yapabilir mi?"


- Karalama Defterinden Aforizmalar



95. "Her şey topraktan gelir ve gene toprağa döner,
Hepimiz aynı şekilde topraktan ve sudan geldik,
Toprak ve sudan ibarettir öyleyse
Doğan ve gelişen ne varsa."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



96. "Her felsefe kendi zamanının felsefesidir, bütün tinsel gelişim zincirindeki bir halkadır ve bu nedenle de ancak kendi tikel dönemine ait ilgiler açısından doyum bulabilir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



97. "Devlet bir kez kuruldu mu artık ortada hiçbir kahraman kalmaz. Onlar, medeniyetsiz koşullarda sahneye çıkarlar."


- Akıl Dediğimiz Şey



98. "“

güzel ve soylu bir yürektir; içsel olarak hiç de zayıf olmayan ama güçlü bir yaşama duygusundan yoksun olan Hamlet, melankolinin bunaltısı içinde boğulmuş bir halde, yanlış yollara sürüklenir gider; havayı koklamada üstüne yoktur; ortada kuşku duymak için hiçbir dışsal işaret, hiçbir temel bulunmaz ama yine de tekinsiz bir şeyler sezer, olanlar olması gerektiği gibi değildir; yapılan korkunç işi sezer.”"


- Estetik



99. "İnsanlığın doğası başkaları ile anlaşma üzerine diretmektir ve varoluşu yalnızca bilinçlerin ortaya çıkarılmış topluluğundandır."


- Tinin Görüngübilimi



100. "Hayaletlere veya şeytana inanmayan kişiye filozof dendiği zamanlar bile olmuştur."


- Felsefe Tarihi 2. Cilt



101. "Din insanın icadı değil ilahi ruhun ürünüdür,insanın içindeki etkinin, yaratımın ürünüdür."


- Din Felsefesi Dersleri



102. "İnsanların en zekice şeyi yaptıklarını düşündükleri an, aslında en ahmakça şeyi yaptıkları andır."


- Din Felsefesi Dersleri



103. "Kavramlara belirlilikleri içinde sarılmayı ve onlardan yola çıkarak bilmeyi öğrenmelidir."


- Mantık Bilimi (Büyük Mantık)



104. "Güzellik, yalnızca tinsel olanın kendini duyulara hitap edecek biçimde sergilemesidir."


- Akıl Dediğimiz Şey



105. "Tarihin seyri bize yabancı olan şeylerin oluşunu değil, kendimizin ve kendi bilgimizin oluşunu gösterir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



106. "Düşüş insanın ilksiz-sonsuz Mythosudur ki, insan tam olarak onun yoluyla insan olur."


- Tarih Felsefesi



107. "bir başkasıyla bağıntılı olmayan ve
bir başkasına bağlı olmayan şey özgürdür. Gerçek vakar ve doyum ancak bunda bulunacaktır ve bu özgürlüğe Zihni Düşünceden başka bir şey ulaştıramaz. Örneğin duyu-algısında ve duyguda kendimi sınırlanmış bulurum ve özgür değilimdir; ama bunun bilincine benim duygum olarak sahip olduğumda özgürümdür."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



108. "İstediğiniz aşksa köle olmak zorundasınız; eğer özgürlükse ölmeniz gerekir."


- Akıl Dediğimiz Şey



109. "İstediğiniz aşksa köle olmak zorundasınız; eğer özgürlükse ölmeniz gerekir."


- Akıl Dediğimiz Şey



110. "Gerçek, ne tezde ne de antitezdedir; ancak ikisini uzlaştıran yeni bir sentezdir."


- Akıl Dediğimiz Şey



111. "Faust insanlığın sınırlarını dar buldu ve gerçeklik üzerinden öteye itmek için bu sınırlara karşı vahşi bir güç gösterdi Değerli kafanın baskı altına alındığını ve ihmal edildiğini, aptal kafa ve alçakların onurlandırıldığını saptadı. Faust ahlaki kötülüğün temelini, insanın ebediyetle ilişkisini, insan türünü yönetenin insanın kendisi olup olmadığını, tedirginlik verici çelişkilerin nereden ileri geldiğini araştırmak ister. Şeylerin temelini, fiziksel ve ahlaki dünyanın görüngülerini fışkırtan zembereğin gizemini ve her şeyi düzenleyeni kavramak ister.

Boşuboşuna! Faust, erdem ile fenalığın kördüğüm olduğu, iyinin kötüden, kötünün iyeden kaynaklandığı, yaşam sahnesine koşar. Tin gittikçe daha çok karışır. O zorunluluk zincirinin özgür yaratıklara yılan gibi sarılarak gıcırdattığını, hiç kimsenin kendi eylemlerinin efendisi olmadığını ve bir şey değiştiremediğini görür. Göremediği ve kendisiyle yalnızca alay ediyor gibi görünen, derin karanlık ve korkutucu suskunlukla sarmalanmış bu güç karşısında, her şeyi öncesiz-sonrasız gidişine bırakmalıdır."


- Karalama Defterinden Aforizmalar



112. "Tarih aslında, insanlığın
"suçlarının, çılgınlıklarının ve felaketlerinin"
kaydından pek fazla bir şey değildir;
ama tecrübenin bize öğrettiği odur ki,
halklar ve devletler tarihten asla
bir şey öğrenmemişlerdir"


- Karalama Defterinden Aforizmalar



113. "İnsanın ruhunun ölümsüz olduğunu ve beden ortadan kaybolduğunda ruhun başka bir canlı varlığa geçtiğini söyleyenler ilk Mısırlılar olmuştur; ruh karadaki ve denizdeki tüm hayvanlardan ve keza kuşlardan geçtikten sonra tekrar insan bedenine girer ve bu devir 3000 yılda tamamlanır."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



114. "Cennet bir parktır ki, orada insanlar değil ama ancak hayvanlar kalabilir. Çünkü hayvan Tanrı ile birdir, ama yalnızca kendinde. Yalnızca insan Tindir, eş deyişle, kendi içindir"


- Tarih Felsefesi



115. "Grek karakterler de aslında bir sabitlik gösterirler; onların durumunda artık hiçbir çıkış yolunun mümkün olmadığı yerde karşıtlıklar ortaya çıkar ve bunların çözümü için bir deus ex machina’nın işe katılması zorunludur; yine de bu sabitlik [katılık], örneğin

’te olduğu gibi tamamen somuttur ve bütününde törel ahlakça haklı çıkarılmış bir “pathos”un nüfuzu altındadır."


- Estetik



116. "“…

’in karakterleri kendileriyle-tutarlıdırlar; onlar kendilerine ve tutkularına sadık kalırlar ve her ne olursa olsun, başlarına ne gelirse gelsin, bütün durumlarda kendi karakterlerinin sabit belirlenimine göre çırpınıp dururlar.”"


- Estetik



117. "Düşünmenin ürünü düşüncedir; bununla birlikte, düşünce henüz formeldir; biraz daha tanımlanır Kavram olur ve en nihayetinde kendinde ve kendi için belirlenmiş, bütünlüğü içindeki düşünce de İdea'dır. O halde yalnızca ve yalnızca İdea hakikattıir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



118. "“Gökyüzünün saflığı, havanın berraklığı, aynamsı bir göl, dalgasız deniz, bu bakış açısından bize haz verir. Müzikal notalar için de aynı şey geçerlidir. Sadece saf bir nota olarak saf bir ses tınısı sonsuz biçimde hoş ve etkileyicidir.”"


- Estetik



119. ""Sonlu ve sonsuz belirlenimleri aynı çatışmanın içindedir - ister zaman ve uzaya, evrene uygulansınlar, isterse Tinin içerisindeki belirlenimler olsunlar; tıpkı birbirleri ile ister bir tuval üze­rinde isterse palet üzerinde birleştirilmiş olsunlar, siyah ve beyazın griyi vermeleri gibi. Eğer evren tasarımımız onun üzerine sonsuz ve sonlu belirlenimlerinin aktarılması ile çözülüyorsa, her ikisini de kendi içinde kapsayan Tinin kendisi kendi içinde kendi ile çelişen birşey, kendi kendini çözen birşeydir.""


- Mantık Bilimi (Büyük Mantık)



120. "Düşünmek demek, bir şeyi evrensellik formuna taşımak demektir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



121. "Cicero felsefi tinden yoksun olduğu için, felsefeyi daha çok salt bir tarih meselesiymiş gibi görüyordu."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



122. "Goethe özelikle şarkılarında sembolik tasvirinde bir ustasıdır"


- Estetik



123. "İslam çoktandır Dünya Tarihinin toprağından yitmiş ve Doğunun rahatlığına ve dinginliğine geri çekilmiştir."


- Tarih Felsefesi



124. "Düşünmek demek, bir şeyi evrensellik formuna taşımak demektir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



125. "Kant şöyle diyordu; "Anlama yetisi, hayal gücünün düşlerine sınır koymak için biricik dayanağımızdır.""


- Estetik - Güzel Sanat Üzerine Dersler - I



126. "Basmakalıp düşünce, devleti bir arada tutan şeyin güç olduğu izlenimini yaratır, fakat aslında onu bir arada tutan tek bağ, herkeste var olan temel düzen anlayışıdır."


- Akıl Dediğimiz Şey



127. "Cahil insan özgür değildir, çünkü karşısında bel bağladığı bir dünya vardır."


- Akıl Dediğimiz Şey



128. "Tarihten öğrendiğimiz şey, insanın tarihten hiçbir ders alamıyor olduğudur."


- Akıl Dediğimiz Şey



129. ""Her şey Birdir ve Tanrı tüm şeylere yerleşmiştir; O değişmez olup başı, ortası veya sonu yoktur""


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



130. "Dindar ruhlar,başkalarının salt raslantı sandıkları birçok tek tek olayda,yalnızca genel olarak Tanrı 'nın takdirlerini değil,ama aynı zamanda Tanrı öngörüsünün yazgısını,bu öngürüdeki erekleri görmektedir.Yine de bu kabul etmeler ve görmeler tek tek olayların dışına çıkmama eğilimindedir:örneğin büyük bir bocalayış ve güçlük içinde olan bir kimseye hiç beklemediği anda bir yardım gelmişse,şükranını anlatmak için hemen Tanrı'ya ellerini açtığı için haksızlık etmememiz gerekir. Ancak burada varılmak istenen erek sınırlıdır :içeriği de yalnızca bu bireyin özel ereğidir."


- Tarihte Akıl



131. "Ben,bizdir ve biz bendir."


- Tinin Görüngübilimi



132. "Gerçeklik öyleyse insanın Tin yoluyla, evrenselin ve tekilin bilgisi yoluyla Tanrının kendisini kavmasıdır."


- Tarih Felsefesi



133. "Mantık en zor bilimdir, çünkü sezgiler ile ilgilenmez, ne de geometri gibi soyut duyusal tasarımları ele alır;"


- Mantık Bilimi (Küçük Mantık)



134. "Birşeyin sınırlı olduğunu biliyorsak onu zaten aşmışızdır."


- Din Felsefesi Dersleri



135. "Dinde olduğu gibi, değişmeyen,
tarihten ayrı olan sabit ve temel bir hakikate Felsefede yer yoktur."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



136. "Eğer bildiğimiz sadece Tanrının var olduğu ise, Tanrı soyutlamadır. Tanrıyı bilmek, ona ilişkin belirli, somut bir kavrama sahip olmak demektir."


- Din Felsefesi Dersleri



137. "Varlık, ancak yokluk kadar vardır."


- Mantık Bilimi (Küçük Mantık)



138. "Biliniyor sanılan meseleleri araştırmak felsefenin kendine has bir karakteristiğidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



139. "Evrensel zihin değişmeden duramaz."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



140. "Belli bilgi türlerine henüz ulaşılamamış olması veya şu ya da bu şeyin henüz eksik olması karşısında da hayal kırıklığı yaşamamalıyız. Dünya tarihi ağır ağır ilerler."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



141. "İstediğiniz aşksa köle olmak zorundasınız, eğer özgürlükse ölmeniz gerekir."


- Akıl Dediğimiz Şey



142. "Ama "derin-düşünen" Anlak felsefeyi gasp etti."


- Mantık Bilimi (Büyük Mantık)



143. "Biliniyor sanılan meseleleri araştırmak felsefenin kendine has bir karakteristiğidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



144. "Evrensel zihin değişmeden duramaz."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



145. "Belli bilgi türlerine henüz ulaşılamamış olması veya şu ya da bu şeyin henüz eksik olması karşısında da hayal kırıklığı yaşamamalıyız. Dünya tarihi ağır ağır ilerler."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



146. "Düşünce evrenin ilkesidir, evrenin özü düşünce
olarak belirlenecektir."


- Mantık Bilimi (Büyük Mantık)



147. "Duygu olarak duygu, insanların keyfî iradeyi hakikatin ilkesi yapmalarından ibarettir."


- Felsefe Tarihi 2. Cilt



148. "Kişi çok yanlı bilgi ve beceriler kazanabilir., deneyimli bri devlet memuru olabilir ya da kendini özel erekleri için eğitebilir. Ama insanın tinini daha yüksek bir erek için eğitmesi ve çabalarını buna yöneltmesi başka bir şeydir. Umabiliriz ki çağımızda gençlerde daha iyi bir şeyin özlemi doğmuştur ve salt dışsal bilgi samanı ile yetinmeyeceklerdir."


- Mantık Bilimi (Küçük Mantık)



149. "Tüm bir felsefe tarihi boyunca düşünen aslında tek bir öznedir, tek bir "Tin" dir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



150. "Lüks genel olarak dış zorunluluğa ait olmayan hazları ve uğraşları işaret ettiği ölçüde, felsefeyi o halde bir tür lüks olarak görmek mümkündür."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



151. "Duygu olarak duygu, insanların keyfî iradeyi hakikatin ilkesi yapmalarından ibarettir."


- Felsefe Tarihi 2. Cilt



152. "Kant aklın şüphesiz sonsuzu bilme arzusu olsa da gücü olmadığını söyler."


- Felsefe Tarihi 3. Cilt



153. "Her canlı, kendi içinde çelişmelerden geçerek gelişiyor..."


- Estetik



154. "... ama anlamadıkları şey şudur ki, filozoflar da onlara güler, çünkü onlar tam da ilelebet bir çukurda oldukları ve üstlerinde neyin varolduğunu göremedikleri için çukura düşmezler."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



155. "Yasalar örümcek ağı gibidir: küçük olanlar yakalanır, büyük olanlarsa onu yırtıp parçalar."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



156. "Eğer her şeyin doruk noktası Tanrı'nın
Doğayı yönetmesinde bulunuyorsa, özgür irade nedir o zaman? Tanrı tinsel olanı yönetmiyor mu, ya da daha ziyade O bizzat tinsel olduğundan, tinsel olanın içinde yönetmiyor mu? Ve tinsel alanı yönet-
mek veya tinsel alan içinde yönetmek Doğayı yönetmekten veya Doğa içinde yönetmekten daha yüksek bir şey değil mi? İnsani olana karşıt
şekilde genel olarak doğal şeylerde, ağaçlarda ve hayvanlarda açığa çıktığı üzere Tanrı'ya duyulan bu hayranlık, tanrısal olana ilişkin bilgisini ibis kuşundan veya kedi ve köpeklerden türeten antik Mısırlıların dininden çok mu uzak sanki? Ya da ineklere ve maymunlara büyük hürmet beslemiş olan ve hâlâ da besleyen ve bu hayvanların bakımı ve beslenmesiyle titizlikle ilgilenip de insanların açlık çekmesine müsaade eden bu hayvanları keserek veya hatta onların yemlerini yiyerek
açlıklarını gidermeleri durumunda suç işlemiş olacaklardır- antik ve modern Hintlilerin acınası koşullarından farklı mı?"


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



157. ""Özellikle

,

,

ve diğerleri gibi tragedyaların asıl konusu, daha önemsiz ve etkisiz başka karakterlerle çevrelenmiş böyle tek bir karakterdir. Örneğin Macbeth karakteri yükselme hırsı tarafından belirlenir. Macbeth başlangıçta tereddüt içindedir, ama sonra elini taca uzatır, onu elde etmek için cinayet işler ve onu elde tutmak için tam bir gaddarlıkla esip gürler.""


- Estetik



158. "Köleyi seven efendi sevgisinin nesnesini tüm görkemini, gücünü ve onurunu onun ayakları önüne sererek, asasını ve tacını unutarak yüceltir; ama öte yandan onu yine eşit ölçüde düşüncesizce kurban edecektir."


- Tarih Felsefesi



159. ""İnsan yasaya, dine ve ahlaka sahip tek varlıktır.""


- Mantık Bilimi (Küçük Mantık)



160. "Halkın kendi arasında ifade ettiği görüşleri hor görecek derecede sağ duyudan yoksun olan biri, asla büyük işler başaramaz."


- Akıl Dediğimiz Şey



161. "Tüm bir felsefe tarihi boyunca düşünen aslında tek bir öznedir, tek bir "Tin" dir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



162. "Lüks genel olarak dış zorunluluğa ait olmayan hazları ve uğraşları işaret ettiği ölçüde, felsefeyi o halde bir tür lüks olarak görmek mümkündür."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



163. "Duygu olarak duygu, insanların keyfî iradeyi hakikatin ilkesi yapmalarından ibarettir."


- Felsefe Tarihi 2. Cilt



164. "Kant aklın şüphesiz sonsuzu bilme arzusu olsa da gücü olmadığını söyler."


- Felsefe Tarihi 3. Cilt



165. "Tinsel olanı duyusal bir şekilde kavramak barbarların bir karekteristiğidir."


- Felsefe Tarihi 3. Cilt



166. "Ya Tanrı dışında hiçbir şey yoktur, ya başka her şey de ebedidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



167. "Eylemlerinin bir yönü kendini başkalarına açıklama,onların tasarımına göre davranma,onların isteklerine göre hareket etmedir.
Konuşmak insanlar arasında eylem,hem de özlü ve etkili eylem yerine geçer. Konuşmalarının kötüye alındığını görünce insanlar,söylediklerinin sözden öteye geçmediğini iddia ederler sık sık. Eğer söylediklerinin sözden başka bir şey olmadığı doğruysa,elbette suçsuzluklarını ileri sürebileceklerdir; çünkü böyle bir konuşma çene çalmadan başka bir şey değildir, çene çalmanın da olumlu bir yanı suçsuzluğudur."


- Tarihte Akıl



168. "Din eğer "cehennemin kapılarının onu yenemeyeceğini" ilan ediyorsa, aklın kapıları cehennemin kapılarından daha güçlüdür."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



169. "Ve korkunç olan, insanın kendilerine ve başkalarına yalan söylemeyi ve aldatmayı istemeleridir."


- Karalama Defterinden Aforizmalar



170. "Felsefe, doğası gereği içrek bir şeydir, ne toplum için vardır ne de onun için düzenlenmeye müsaittir."


- Akıl Dediğimiz Şey



171. "Grek bilincinin ulaşmış olduğu aşama güzellik aşamasıdır. Zira güzellik düşünseldir; zihinden türetilen düşüncedir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



172. "''Çok laf çok anlam demek değildir.''"


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



173. "Kendinden başlamak, kendinde yaşamak ise, henüz boş olduğu ya da daha ziyade kendisini boş kıldığı zaman, diğer soyut öznellik ucunu oluşturur; bu, saf biçimciliktir, modern dünyanın soyut ilkesidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



174. "Felsefe tarihinin işi geçip gitmiş olanla değil, canlı şimdiyledir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



175. "Doğuluları karakterize eden şey iradenin sonluluğudur, çünkü onlarda irade kendini henüz evrensel olarak kavramamıştır, zira düşünce henüz kendi için özgür değildir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



176. "Felsefenin bir yana itilmesi öyle sık cereyan eder ki, felsefe dikkate alınmaması gereken hayaletvari bir şey gibi düşünülür..."


- Din Felsefesi Dersleri



177. "Tinsel olanı duyusal bir şekilde kavramak barbarların bir karekteristiğidir."


- Felsefe Tarihi 3. Cilt



178. "Platon bilgiden anımsama diye
söz ettiğinde, bunun meseleyi sadece mecazlarla ve metaforlarla ifade etmek olduğunun daima farkındadır; o, eskiden teologların ciddi biçimde yaptığı gibi, ruhun doğmadan önce varolup varolmadığını ve doğmuşsa hangi yerde olduğunu sormamıştır. Platon'un böyle bir inancının olduğu söylenemez ve o hiçbir zaman meseleden teologların anladığı anlamda söz etmemiştir; keza, örneğin insan sanki mevcut yaşamı bir hapis gibi görmek zorundaymış gibi, eksiksiz bir durumdan Düşüş hakkında da hiç konuşmamıştır. Aksine Platon'un hakikat olarak ifade etmiş olduğu şey şudur ki, bireydeki bilinç akılda tanrısal
realite ve yaşamdır, insan bunu arı düşünce içinde algılayıp tanır ve bu bilginin kendisi bizzat göksel mekân ve harekettir."


- Felsefe Tarihi 2. Cilt



179. "Dil, uygarlığın da ötesinde kendi ileri kültür düzeyine sahiptir."


- Tarihte Akıl



180. "Doğru-olan kendi içinde geneldir, özseldir, tözseldir. Böyle olduğu için de yalnızca düşüncede ve düşünce içindir. Tinsel olan, yani tanrı dediğimiz şey ise gerçekten tözsel ve kendi içinde özü gereği bireysel olan öznel doğruluktur."


- Tarihte Akıl



181. "Mantık, saf anlayış gücünün (verstand) ve aklın kendine özgü belirlenimlerinin ve yasalarının bilimidir. Bu bakımdan onun üç yönü vardır: 1) Soyut ya da diyalektik olmayan, 2) Diyalektik ya da olumsuz akılsal, 3) Spekülatif ya da olumlu akılsal. Diyalektik olmayan yönü, katı belirlilikleri ve birbirlerinden ayrılıkları içinde kavramlarda durup kalır; diyalektik yönü, onları geçiş ve çözülüşleri içinde gösterir; spekülatif ya da akılsal yönü, karşıtlık içindeki birliklerini ya da geçiş ve çözülüşteki olumlu olanı kavrar."


- Mantık Bilimi (Büyük Mantık)



182. "Her felsefe kendi çağına aittir ve kendi sınırlılıklarına tabidir, çünkü gelişmedeki belli bir aşamanın tezahüründen ibarettir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



183. "Felsefede ilk koşul hakikat sevgisidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



184. "Hayvanlar kendi kendilerinin sahibidir; ruhları bedenlerinin hâkimidir. Fakat yaşamları üzerinde hiçbir hak sahibi değillerdir, çünkü bunu amaçlamazlar."


- Akıl Dediğimiz Şey



185. "Düşünceleri düşünce olarak tasarlamada yatan güçlük, daima duyusal formda ifade etme kolaylığıyla ilgilidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



186. ""Son olarak, iyi kendine'nin dünya-gidişine hile ile arkadan vurmak için içinde durduğu pusuya gelince, bu umut kendinde hiçbir şeydir. Dünya-gidişi uyanık, kendinden pekin bilinçtir ki ona arkadan saldırılamaz; yüzü her yöne dönüktür; çünkü o her şeyin onun için olduğu şeydir, her şey onun önünde durur.""


- Tinin Görüngübilimi



187. ""Öte yandan emek çalışma durdurulmuş ve denetlenmiş arzudur geciktirilen yitistir. Başka bir deyişle emek oluşturur ve şekillendirir..""


- Tinin Görüngübilimi



188. "İnsanların en zekice şeyi yaptıklarını düşündükleri an, aslında en ahmakça şeyi yaptıkları andır."


- Din Felsefesi Dersleri



189. "Platon bilgiden anımsama diye
söz ettiğinde, bunun meseleyi sadece mecazlarla ve metaforlarla ifade etmek olduğunun daima farkındadır; o, eskiden teologların ciddi biçimde yaptığı gibi, ruhun doğmadan önce varolup varolmadığını ve doğmuşsa hangi yerde olduğunu sormamıştır. Platon'un böyle bir inancının olduğu söylenemez ve o hiçbir zaman meseleden teologların anladığı anlamda söz etmemiştir; keza, örneğin insan sanki mevcut yaşamı bir hapis gibi görmek zorundaymış gibi, eksiksiz bir durumdan Düşüş hakkında da hiç konuşmamıştır. Aksine Platon'un hakikat olarak ifade etmiş olduğu şey şudur ki, bireydeki bilinç akılda tanrısal
realite ve yaşamdır, insan bunu arı düşünce içinde algılayıp tanır ve bu bilginin kendisi bizzat göksel mekân ve harekettir."


- Felsefe Tarihi 2. Cilt



190. "Her felsefe kendi çağına aittir ve kendi sınırlılıklarına tabidir, çünkü gelişmedeki belli bir aşamanın tezahüründen ibarettir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



191. "Felsefede ilk koşul hakikat sevgisidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



192. "Hayvanlar kendi kendilerinin sahibidir; ruhları bedenlerinin hâkimidir. Fakat yaşamları üzerinde hiçbir hak sahibi değillerdir, çünkü bunu amaçlamazlar."


- Akıl Dediğimiz Şey



193. "Düşünceleri düşünce olarak tasarlamada yatan güçlük, daima duyusal formda ifade etme kolaylığıyla ilgilidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



194. "Ayaklar altına alınmış olan haklarını sadece talep etmek yerine, onları kendileri elde ettikleri zaman aslında onlara sahip olmuş olacaklar."


- Akıl Dediğimiz Şey



195. "Din, kendisinin bilincinin en yüksek varlığa olan içsel, soyut ilişkisidir. Din üzerinde yoğunlaşma, kendini ilan ederek, bildirerek ilerleyen dünya işlerine kayıtsızlığı birlikte getirir. Bir kez içerdeki kalıcı oldu mu, dışarıya da vurur, uygulama başlar."


- Tarihte Akıl



196. "Tanrının kendini bize bildirmediğini iddia edecek olursak, bu tanrının kıskanç olduğunu söylemeye varır-, nasıl ateş başka bir şeyi tutuşturduğun için sönmezse, tanrı da kendini bildirmekle bir şey yitirmez."


- Tarihte Akıl



197. "Mantık genel olarak düşünmenin bilimi olarak alındığında, bununla bu düşünmenin bir bilginin salt biçimini oluşturduğu, Mantığın tüm içeriği soyutladığı ve bir bilgiye ait sözde ikinci bileşenin, Özdeğin başka bir yerden alınması gerektiği, böylelikle bu Özdeğin ondan baştan sona bağımsız olduğu Mantığın gerçek bilginin yalnızca biçimsel koşullarını verebileceği, ama olgusal gerçekliğin kendisini kapsayamayacağı, giderek olgusal gerçekliğe götüren bir yol bile olamayacağı, çünkü gerçekliğin sözcüğün tam anlamıyla özsel yanının, içeriğin onun dışında yattığı anlaşılır."


- Mantık Bilimi (Büyük Mantık)



198. "Genelin görüşünden bağımsız olmak, hayatta ve bilimde büyük ve akılcı işler başarmanın ilk resmi koşuludur."


- Akıl Dediğimiz Şey



199. "Eğer bağımlıysam,ben olmayan bir başkasıyla bağlantım var,dışımdaki yoksa ben de yokum demektir. Kendi kendimdeysem,özgürüm."


- Tarihte Akıl



200. "Doğu'da yalnızca tek bir birey, despot, özgürdür; Yunanistan'da bazıları özgürdür; Cermen dünyasında ise herkesin özgür olduğu, yani insanın insan olarak özgür olduğu sözü doğrudur."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



201. ""Tanrı’yı tamamen bilemeyiz, çünkü bunu yapabilme araçları bizim için hep yetersiz olacaktır.""


- Felsefe Tarihi 3. Cilt



202. "Takipçileri Lao Tzu'nun kendisi hakkında, onun, insan olarak, hep-varolan Tanrı olmuş Buda olduğunu söylerler."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



203. "İnsan düşünendir ve o bu şekilde düşünceler düşünür. Böylece ancak düşüncededir ki düşünce bir nesne haline gelir; akıl rasyonel olanı üretir: Akıl kendi kendisinin nesnesidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



204. "Kader bir özbilinçtir; fakat düşman olan bir özbilinç."


- Akıl Dediğimiz Şey



205. "İdea'nın duruş noktasından Din, Felsefeyi, Kavramı, evrensel düşünce belirlenimlerini değil, an­cak kendisiyle aynı düzlemde duranları kavrayabilir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



206. "Felsefe akıl yoluyla bilgiden, bütün insanların ortak bilgisinden başka bir şey değildir ve felsefe bu açıdan reddedilirse, o zaman tikel akla alan açmak için ruhun ortak rasyonelliği ilkesi de reddedilir."


- Din Felsefesi Dersleri



207. "Odysseus sağlığında bir tanrı gibi onurlandırılıp ölüler arasında da gücünü sürdürdüğü için ne geçmişte ne gelecekte ondan daha mutlu bir adam olmadığından ötürü, yeraltı dünyasındaki Akhilleus'a övgüler düzer. Bilindiği gibi Akhilleus bu mutluluğa hiç değer vermez ve Odysseus'un övgülerine şöyle karşılık verir: "Ballandırma bana ölümü, şanlı Odysseus, / bütün geçmiş göçmüş ölülere kral olacağıma / el kapısında kulluk edeydim keşke, / varlıksız, yoksul bir çiftçinin yanında ırgat olaydım.""


- Estetik



208. "Ölmeden önce kimse mutlu sayılamaz."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



209. "İnsan düşünendir ve o bu şekilde düşünceler düşünür. Böylece ancak düşüncededir ki düşünce bir nesne haline gelir; akıl rasyonel olanı üretir: Akıl kendi kendisinin nesnesidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



210. "Kader bir özbilinçtir; fakat düşman olan bir özbilinç."


- Akıl Dediğimiz Şey



211. "Yunanlıların ahlak bilinci yoktu. Birşeyin hak, ödev olup olmadığını, düşünmeye izin vermeyen devlet yasası tanımlıyordu. Ancak, devletin istediğinin iyi olduğunu görmüyorsa, kimse özgür değildir. Orada birey, töre adına ne varsa ondan kopmuştur: içsellik, biçimsel-olan şey varolan bu birlikten kopar. Kişisel ilgiler kendi haklılığını korurken, tözsel-olan da aynı zamanda kendini ortaya koymalıdır."


- Tarihte Akıl



212. ""Raslantısallık dış zorunlulukla aynı şeydir, yani dış koşullardan başka birşey olmayan nedenlere geri gider.""


- Tarihte Akıl



213. "Eğer Mantık Aristoteles'ten bu yana hiçbir değişime uğramamışsa - ve gerçekte modern mantık ders kitapları irdelendiğinde değişimler çoğu kez atlamalardan oluşur."


- Mantık Bilimi (Küçük Mantık)



214. "Mücadele eden bir yüreklilik, tahammül eden bir zayıflıktan daha iyidir."


- Akıl Dediğimiz Şey



215. "Tanrı çocuklarının dargörüşlü ve boşkafalı olmasını istemez, tanınmaktır onun isteği."


- Tarihte Akıl



216. "Gündelik gelip geçici olaylar o kadar hızlı geçer ki yapılması gereken şeyler için yeterli zaman kalmaz. Amaçlarına ulaşmadan ölmemiş kim var ki?"


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



217. "Felsefe hakikatin nesnel bilimidir, bilgiyi kavrayan zorunluluğun bilimidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



218. "Sanat eseri doğa ütünü değildir.İnsan etkinliği tarafından meydana gelir"


- Estetik



219. "“İlk ve tümüyle soyut belirlenimler Thales ve diğer İyonyalılarda bulunmaktadır; onlar evrenseli su ve hava gibi doğal bir belirlenim formunda kavramışlardı. İlerlemenin bu nedenle salt doğal bir belirlenimi geride bırakarak gerçekleşmesi gerekmektedir ve bunun da Pythagorasçılarda olduğunu görüyoruz. Onlar sayının töz ya da şeylerin özü olduğunu söylerler; sayı ne duyusaldır ne de arı düşüncedir, tersine duyunun duyusal-olmayan nesnesidir. Saf düşünce ise Elealılarda ortaya çıkmıştır ve onun duyusal formdan ve sayı formundan zorla özgürleştirilmesi söz konusu olmuştur ve dolayısıyla, gerçeğin çok değil bir olduğunu göstermek üzere belli tikeli olumsuzlayan düşüncenin diyalektik hareketi onlardan kaynaklanmıştır. Herakleitos Mutlağın tam da bu sürecin kendisi olduğunu ifade etmektedir. Elealılarda ise bu henüz öznel bir süreçti; o, nesnel bilince ulaşmıştı, çünkü Mutlak bunda hareket eden veya devinen şeydir.” s. 162-163"


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



220. "Düşünce, Tanrı'nın ortaya çıktığı zemindir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



221. "Platon’un gerçek değeri kullandığı mitlere dayanmaz. Düşünce kendine kendi içerisinde ve kendi öğesinde varoluş vermek için yeterli güce kavuştuğu anda, mit Felsefeyi ilerletmeyen gereksiz bir süs haline getirir. İnsanlar genellikle bu mitlerden başka hiçbir şeyi yakalayamazlar."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



222. "Felsefe tarihinin bize gösterdiği şey bir soylu zihinler dizgisidir, Aklın gücüyle şeylerin - doğanın ve tinin - varlığına Tanrı’nın varlığına nüfuz etmiş ve emekleriyle bizim için en önemli hazineyi, akla dayalı bilginin hazinesini kazanmış düşünce kahramanlarının bir sergisidir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



223. "En çelişkili görüşler teologlar tarafından tefsir yoluyla kutsal kitap temel alınarak açıklanır ve böylece kutsal kitap dediğimiz şey takma bir buruna dönüşür."


- Din Felsefesi Dersleri



224. "''Felsefesi bir mit formuna bürünenleri ciddiye almaya değmez.''"


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



225. "Zira güzellik düşünseldir; Zihinden türetilen düşüncedir, ama öyle bir şekilde ki, tinsel bireysellik henüz varoluşunu kendi içinde bir düşün­ce dünyasında eksiksizleştirmesi gereken soyut öznellik olarak henüz belirtik değildir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



226. "Felsefe gerçekte dünyanın bilgeliği değildir; dünyevi olmayanın bilişsel bir bilgisidir, dışsal varoluşun, ampirik hayatın ya da yapısal evrenin bilgisi olmayıp sonsuz diye adlandırdığımız ne varsa hepsinin bilgisidir."


- Din Felsefesi Dersleri



227. "Bugüne dek felsefe henüz Yöntemini bulmuş değildir; matematiğin dizgesel yapısını kıskançlıkla gözlemiş ve - belir­tildiği gibi - onu ödünç almış ya da yalnızca verili gerecin, görgül önermelerin ve düşüncelerin bir karışımı olan bilimlerin yöntemle­rine başvurmuş, ya da giderek tüm yöntemin yadsınması gibi kaba bir yolu denemiştir. Ama felsefi bilimin gerçek Yöntemi olabilecek biricik şeyin açımlaması Mantığın kendisinin incelemesine düşer; çünkü Yön­tem Mantığın içeriğinin iç öz-deviminin biçimi üzerine bilinçtir."


- Mantık Bilimi (Büyük Mantık)



228. "Birçok insan, mutluluğu burnunun üstünde unuttuğu gözlük gibi etrafta arar."


- Akıl Dediğimiz Şey



229. "Yalnızca hayvan, gerçek anlamda bütünüyle sorumsuz, suçsuzdur."


- Tarihte Akıl



230. "Tanrı, us ve bilincimizin ötesine yerleştirildi mi, hem tanrının doğası neyse onunla uğraşmaktan, hem de usu dünya-tarihinde aramaktan kurtulduk demektir; o zaman başıboş varsayımlar ortada cirit atar. Dindar alçak gönüllülük, vazgeçme yoluyla ne kazandığını çok iyi bilir."


- Tarihte Akıl



231. "Hiçbir şey kavramdan önce varolamaz, çünkü o her şeyin açık bir şekilde onun açısından salt bir uğrak olduğu yük­lemsiz mutlaktan ibarettir; bu nedenle, onun için kalıcı bir şekilde sabit ve mühürlü hiçbir şey söz konusu değildir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



232. "Dionysodoros şöyle der: "senin bir köpeğin var, bu köpeğin de bir yavrusu var ve o bir baba; o halde senin baban bir köpek ve sen de onun yavrusunun kardeşisin.""


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



233. "Üremenin ereği Varlığın bireyselliğinin aşılmasıdır; ama varoluşta kesin olarak bireyselliğin bu aşılmasına yol açan doğa, onun yerine evrenseli değil, başka bir bireyi ortaya koyar."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



234. "Her yerde kötülük görmek, olumluyu, sahiciyi gözden kaçırmak, en büyük sığlık belirtisidir.
İnsan yaşlanınca genel olarak daha ölçülü olur, gençler daima güç beğenir: yaşlılık insanların yargısına olgunluk verir, kayıtsızlıktan ötürü en kötü olanda karar kılmak değildir bu, tersine gün görmüş olarak, olayların tözsel ve kalıcı yanına eğilmek demektir."


- Tarihte Akıl



235. "Kopan bir ipe düğüm attığınızda ipin en sağlam yeri, o düğüm olur. Ama ipe her dokunuşunuzda canınızı acıtan yer o düğümdür."


- Tarihte Akıl



236. "Siz onurlu eylem adamları! Şunu iyi bilin ki sonuçta sizler fikir adamlarının şuursuz maaşlarından başka bir şey değilsiniz."


- Akıl Dediğimiz Şey



237. "Bilim ve bilgi, özellikle de felsefe, Batı'ya Araplardan gelmiştir."


- Akıl Dediğimiz Şey



238. "Çinlilere göre en yüksek olan ve şeylerin kökeni hiçliktir, boşluktur, tümüyle belirlenimsiz olandır, soyut evrenseldir ve buna da Tao veya akıl denmektedir."


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



239. "Birisinin açıklamaya başlaması benim için de yeterince kötüdür, çünkü zorunlu kaldığımda her şeyi kendim anlarım."


- Karalama Defterinden Aforizmalar



240. "Eleştirmenler ölü gömücülerdir. Fakat canlıları da gömseler, onlar yine canlı kalırlar."


- Karalama Defterinden Aforizmalar



241. "Sonu olan şeylerin doğasında, varlığın temeli olarak, ölümün tohumları mevcuttur: doğdukları an ölüme bir adım daha yaklaştıkları andır."


- Akıl Dediğimiz Şey



242. "Doğada yaşam, fiziksel olarak nesnel İdea olmakla, güzeldir. Canlı doğa güzelliği, güzel olarak ve güzel bir görünüş adına ne kendisi için ne de kendisinden ötürü meydana gelmiştir. Doğa güzelliği ancak bir başkası için, yani bizim için, güzeli kavrayan zihin için güzeldir."


- Estetik



243. ""Hayat, yalnızca değerli bir amaca hizmet ettiği sürece kıymetlidir.""


- Akıl Dediğimiz Şey



244. ""Evrensel zihin değişmeden duramaz. İşimiz tam da bu evrensel zihinle.""


- Felsefe Tarihi - 1. Cilt



245. "...sanat eseri
O,özünde bir soru,duyarlı ğöğüse bir hitap,zihne ve tine bir çağrıdır."


- Estetik



246. "En çelişkili görüşler teologlar tarafından tefsir yoluyla kutsal kitap te­mel alınarak açıklanır ve böylece kutsal kitap dediğimiz şey takma bir buruna dönüşür. Bütün sapkınlıklar kiliseyle beraber kitaba uydurulur."


- Din Felsefesi Dersleri



247. "Şunu itiraf edelim ki, akıl din olarak adlandırılan şeyle ilişki kurmak zorundadır."


- Din Felsefesi Dersleri



248. "Zordur insanın ne istediğini bilmesi."


- Tarihte Akıl



249. "Sonlunun sonsuzu kavramak istemesi bir küstahlıktır."


- Din Felsefesi Dersleri



250. "Birçok insan, mutluluğu burnunun üstünde unuttuğu gözlük gibi etrafta arar."


- Akıl Dediğimiz Şey

Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için: