Geometri Kitap Bilgileri
Yazar: Mustafa Kemal Atatürk
Tahmini Okuma Süresi: 1 sa. 22 dk.
Sayfa Sayısı: 48
Basım Tarihi: Şubat 2012
İlk Yayın Tarihi: 1937
Yayınevi: Özlem Yayınevi
ISBN: 9786054532100
Ülke: Türkiye
Dil: Türkçe
Format: Karton kapak
Geometri Kitap Tanıtımı
Atatürk’ün üstün ve deha bir insan olmanın yanında iyi bir asker ve dünyanın benimsediği büyük devlet adamı olmanın ötesinde, bir düşünce adamı olduğu bir gerçektir.
Bunlarla sınırlı kalmayıp Türk dilinin zenginleştirilmesi adına o güne kadar Avrupa'da ve ülkemizde "geometri" kullanılan terim ve şekillere Türkçe isimler vererek dilimize büyük bir katkı sağlamıştır. Bugün okullarımızda okutulmakta olan geometri konular içinde yer bulan terim ve şekillerin adları büyük önderin yazdığı kitapta yer alan konulardı.
Bu değerli eser Atatürk'ün kaleme aldığı gemetri konularının özüne dokulumadan; fotoğraflar, açıklamalar ve sözlük bölümleri ilave edilerek basılmıştır.
Geometri Kitaptan Alıntılar
1. "Savaş onun için sadece sonuçtu. En büyük savaş, cahillikle savaştı."
2. "“Mustafa Kemal’le buluştuğumuz zaman kendi kütüphanesindeydi. Okumayı ve araştırmayı seven insanlar, kendi kitaplıkları arasında, olduğundan da güçlü ve büyük görünürler.”"
3. "“Yanal yüzleri tepe denilen noktadan başlayan ve bir poligonun kenarlarında biten üçgenlerin meydana getirdikleri bir katıdır. Poligon, piramidin tabanı olur. Mısır’da bu şekiller büyük birer mezardır. Piramitler Türklerin de en eski yapı şekillerinden biridir.(ör:askeri çadırlar)”"
4. "Atatürk, içten, özden, yüreği açık bir Ata idi, kılıcı ile ulusunu kurtaran, kalemi ile de onu yükselten..."
5. "Piramitler, Türklerin en eski yapı şekillerinden biridir."
6. ""Geometri", çizgilerin, yüzeylerin ve hacimlerin belli bir ölçü ile genliklerini ölçmeyi öğreten bir ilimdir."
7. ""Atatürk, içten, özden, yüreği açık bir Ata idi; kılıcı ile ulusunu kurtaran, kalemi ile de onu yükselten…"
Agop Dilâçar"
8. "“Atatürk hep matematikle uğraşırdı. Eski geometri terimleri çok ağdalı idi. Ben bile uzun uzun bu terimleri okuduğum halde, şimdikiler karşısında güçlüğünü daha iyi anlıyorum. Pedagojide bir gerçek var: Fikir yolunun açık olması, bir ipucunun bulunması lazımdır. Yoksa bir külçe gibi çöker.""
9. ""Geometri", çizgilerin, yüzeylerin ve hacimlerin belli bir ölçü ile genliklerini ölçmeyi öğreten bir ilimdir."
10. "Dayire gibi olan şeylere “Tekerlek” te denir."
11. "Savaş onun için sadece sonuçtu. En büyük savaş, cahillikle savaştı."
12. "Mustafa Kemal’le buluştuğumuz zaman kendi kütüphanesindeydi. Okumayı ve araştırmayı seven insanlar, kendi kitaplıkları arasında, olduğundan da güçlü ve büyük görünürler…"
13. "Atatürk, içten, özden, yüreği açık bir Ata idi, kılıcı ile ulusunu kurtaran, kalemi ile de onu yükselten…"
14. ""Geometri", çizgilerin, yüzeylerin ve hacimlerin belli bir ölçü ile genelliliklerini ölçmeyi öğreten bir ilimdir."
15. "Bir düzgün poligonun alanı, iç yarıçapının yarısı ile çevresinin çarparığına eşittir."
Geometri Kitap İncelemeleri
Atatürk, Sivas Kongresi’nin toplandığı Sivas Lisesi’ne, Lise Müdürü ve Matematik öğretmeni Ömer Beygo ve Başyardımcısı Felsefe öğretmeni Faik Dranaz ve öteki ilgililerle Kongre salonuna geldiler. Burada önce, 4 Eylül 1919da tarihî kongrenin toplandığı Kongre salonunu ve özel odasını gezdi ve o günkü dekoru aynen korunan bu oda ve salonda o güne ait hatıralarını anlattı. Sonra topluluk halinde Lisenin 9/A sınıfında programdaki Hendese (Geometri) dersine girdi. Bu derste bir kız öğrenciyi tahtaya kaldırdı. Öğrenci tahtada çizdiği koşut iki çizginin başka iki koşut çizginin kesişmesinden oluşan açıların Arapça adlarını söylemekte zorluk çekiyor ve yanlışlıklar yapıyordu. Bu durumdan etkilenen Atatürk, tepkisini, “Bu anlaşılmaz Arapça terimlerle, öğrencilere bilgi verilemez. Dersler, Türkçe, yeni terimlerle anlatılmalıdır.” dedi ve tebeşiri eline alıp, tahtada çizimlerle “zaviye”nin karşılığı olarak “açı”, “dılı” nın karşılığı olarak “kenar”, “müselles”in karşılığı olarak da “üçgen” gibi Türkçe yeni terimler kullanarak, bir takım Geometri konularını ve bu arada Pythagoras teoremini anlattı.
Atatürk, dilimize karşılığı “koşut” olan “muvazi” kelimesinin yerine kullandığı “paralel” teriminin kökenini açıklarken Orta Asya’daki Türklerin, kağnının iki tekerleğinin bir dingile bağlı olarak duruş biçimine “para” adını verdiklerini anlattı. Atatürk, bu derste aynı zamanda ders kitaplarının birkaç ay içinde Türkçe terimlerle yazdırılıp bütün okullara ulaştırılmasını emir buyurdu.....
Atatürk’ün çok bahsedilen ama okunmayan kitabı.
Atatürk bu kitapta 129 geometri terimini tanımlamıştır. Gayet kolay ve güzel kelimeler seçmiş, bizler için işi kolaylaştırmış.
Terimlerin tanımını verdikten sonra kolay örneklerle pekiştirmiş. Tabi ne kadar basit desek de hâla yapamayan insanlar var..
Sorunumuz
Bugün Atatürk’ü geometri kitabı yazdığı için öven çoğu insanın da kitabı okumamış olmaları...
Atatürk hâla tartışılan, farklı görüşlerin çatışmasında kalan bir isim. Olay şu ki bu insanlar kitaplarını okumadan savunuyor ve düşmanlık yapıyor.
Bugün Atatürk’ü tanıdığını iddia edenlerin çoğunun okuduğu “Nutuk” kitabıdır. Ben okumadım çünkü Nutuk kitabı popüler bir kitap olduğu için yayınların kendi istekleri üzerine eklenmiş, çıkarılmış, müdahalede bulunulmuş haliyle satışa sunulmakta. Eğer bir gün ilk basımlarından bulursam mutlaka okuyacağım bir kitap. Ben Atatürk’ü tanımak için okunacak kitabının “medeni bilgiler” olduğunu düşünüyorum. Pdf okumaya başlamıştım ama kitabın basımında Atatürk’ün kendi el yazısıyla da yazdığı kısımlar bulunduğu için kitabı alıp okumaya karar verdim...
Sonuç olarak, Atatürk hakkında konuşmak için Atatürk’ün kendi yazdığı kitapları okumalı.
Körü körüne savunup, körü körüne düşman olmamalı.
Keşke milletimiz her görüşü, kişiyi ya da kişileri tadında yaşasa...
Bugünkü halimizin sebebi yine abartılı duygularımızdan ve okumayışımızdandır.
Öncelikle bu kitabı yazdığı için Atamıza minnet ve şükran borçluyuz. Onca derdin, sıkıntının, hastalığın içinde bu kitabı yazarak eğitime ve dile ne kadar önem verdiğini görmüş oluyoruz. Ölümünden bir buçuk yıl önce bu kitabı yazmak onun sadece bir asker, siyasi değil bilim insanı olduğunu da gösterir. Gerçekten hangi lider vardır ki bu kadar özelliği kendinde barındırsın. O çağının çok ötesindeydi ve Türk milletinin başına gelmiş en iyi şeylerden biriydi. Onu anlamak çok önemli. Onun fikirlerini, yaptıklarını, yazdıklarını okumak görevimiz. Bu yüzden bile bu kitap okunmalı.
Ben bir matematik öğretmeni olarak da bu kitabı okumam gerektiğini biliyordum. Görevime de başlamadan okudum. Özellikle matematik öğretmenleri okumalı bence. Lise öğrencilerinin okumasını çok tavsiye etmem ama lise mezunları, 20 yaş üstü okumalı bence.
Kitap neyin nereden geldiğini ve belki de alışık olmadığımız farklı gösterimleri verdiği için bilgilendirici. Terimlerin şu anki halleri ile öncesi farklı olabiliyor. Zaten o zamandan günümüze de Türkçemiz bayağı değişmiş. Kitabı okurken Türkçe'nin eski kullanımlarını da görmüş olup bilgi sahibi oluyoruz.
Kitapta zaten bildiğim şeyler vardı ve bildiklerimi tekrar etmiş oldum. Faydalı idi. Zaten çok kısa olduğundan hemen bir çırpıda okunabilir. Herkesin okuması dileği ile...
Atama sonsuz teşekkürler...
Merhaba.
''...içten, özden, yüreği açık bir Ata... kılıcı ile ulusunu kurtaran, kalemi ile de onu yükselten...''
- Zafer Toprak
12 Temmuz 1932'de Türk Dili Tetkik Cemiyeti kuruldu. Müteakiben Türkçeyi sadeleştirmek, olabildiğince yabancı sözcüklerden, özellikle de yabancı bilim, fen, sanat ve teknik terimlerden arındırmak için Dil Devrimi başladı. Terimlerin Türkçe karşılıklarının düşünüldüğü ve listelerin oluşturulduğu komisyonlar kuruldu ve bu komisyonlar belirli tarihlerde kurultaylarda fikirlerini sundular.
''riyaziye'' için kurulan komisyonu kendi denetimi altında tuttu. Neden ''riyaziye'' yerine ''matematik'' demeye başladık?
1936'da III. Türk Dil Kurultayı toplandı ve hemen ardından 1936-1937 yılları içerisinde Mustafa Kemal Atatürk
adlı kitabını yazdı.
Açıkçası henüz geometri öğrenmeye başlayan bir çocuğun bu kitabı baştan sona okuması ya da en azından öğretmenlerinin bu kitabı temel alması gerektiğini düşünüyorum. Şahsen geometriyi bu kitaptan öğrenseydim mutlu olurdum.
-
''Dünyada her şey için, maddiyat için, maneviyat için, hayat için, muvaffakiyet için en hakiki mürşit ilimdir, fendir.''
- Mustafa Kemal Atatürk
Hâkimiyeti Milliye, 25 Eylül 1924
-
Keyifli okumalar!
Birçok kez duyduğum bu eseri Isparta Kitap Fuarı sayesinde edindim. Farklı yayınlardan basılmış olduğunu gördüm. Benim aldığım yayın evi Türk Dil Kurumu Yayınları. % 50 indirim yapmış bu esere herkes okusun diye. Normalde 6 TL olan bu eser ( CİLTLİ ) indirimle 3 TL. Yani almayan, okumayan kanımca pişman olur.
Kitaba gelecek olursak eser Türkçe'nin bilim dalı olarak gelişmesini, zenginleşmesini isteyen Atamız tarafından, onun ürettiği Türkçe terimlerle yazılmış. Atamızın Türkçe'ye daha doğrusu bir milletin diline verdiği önemi görüyoruz. 47 sayfa ve tamamen Geometri bilgisiyle dolu bir eser.
Sadece terimleri kendisini üretmesi bile gerçekten büyük bir zeka ürünü. Kitap içerik olarak Geometri'nin kurallarını içeriyor. Karenin alanı, daire çapı falan filan vesaire ama bunları Türkçe'ye yansıtmak ve günümüze uyarlamak için uğraşmış Atamız. Tüm terimleri Türkçe'ye çevirmeye çalışmış. Çokgen - Poligon / Direget - Boyut / Oput Açı - 90 derecelik açı gibi kelimeler mevcut. Tüm kelimelerin açıklamaları da en arka sayfada yer almakta. Bazı terimleri örneklerle açıklamış Atamız.
Her şeyden ziyade belki çok hafif bir Geometri bilgisini kağıda dökmek gibi gelebilir. Edebi bir şey beklemek kanımca zor ama bununla birlikte şanlı bir mazisi olan, savaşların içinden gelen ve bir ülke kuran liderin binlerce kitap okuması bence çok büyük başarıdır. Üstüne de Türkçe'nin gelişmesi için yabancı olan kelimelerin tamamını öğrenerek bunu dilimize uyarlaması kesinlikle bir dahilik olmalıdır. Elbetteki tavsiye ediyorum.