Erol Güngör En Beğenilen Sözleri
1. "Sigara içenlerin mutlaka ahlâk-dışı davrandıkları söylenemez. Ama unutmayalım ki, kendi vücudumuza karşı da ahlâki ödevlerimiz vardır, ahlâklı insanın kendi vücut bütünlüğüne saygı göstermesi gerekir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
2. "Milletin hafızasında yeri olmayan bir toprak, vatan olamaz."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
3. "İnsan ne bir melektir; ne de şeytan. Ondan her türlü iyilikle birlikte her türlü fenalık da beklenebilir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
4. ""Zamanı Tanrı yaşar. İnsanoğlu hep ölmek için türemiş.""
- Tarihte Türkler
5. "Bizim hayatımız hakkında söz sahibi olanları her zaman kontrol edeceğiz ki kendimizi de kontrol etmiş olalım."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
6. "Taht uğrunda canlarını kaybedenler, ölümleriyle bizim yaşamamıza sebep olmuşlardır."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
7. "...ahlaki davranışlarımız, şahsiyetimizin büyük bir kısmını meydana getirir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
8. "Bir ülkenin hukuk sistemi, oradaki ahlâk sisteminin başlıca garantisidir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
9. "Haysiyetimizin kırılmasını istemiyorsak başkalarının haysiyetini kırmayacak şekilde davranmalıyız."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
10. "Vicdan dediğimiz kuvvet, ancak sıkı bir ahlâk terbiyesi neticesinde meydana gelir..."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
11. "Sosyal baskı her zaman doğru ve haklı istikamette olamaz. Böyle durumlarda "cemiyete karşı sorumluluk" derken anladığımız cemiyet, karşımızdaki somut insanlar değil, fakat vicdanımızda yer bulan ideal bir cemiyet kavramıdır."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
12. "En büyük idealleri yüksek ve mükemmel bir ahlâka erişmek olan kişiler, kendileriyle devamlı hesaplaşma halindedirler."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
13. "Makine medeniyeti hayatımıza sahte değerler getirmektedir. Vasıtalar gaye yerine geçmiş, insanlar gayeyi unutarak vasıtaları geliştirmeye ve onlar üzerinde çalışmaya önem verir olmuşlardır. Başarı denen şey, sonu olmayan bir yolda sürekli bir şekilde daha ileri gitmek veya yükseğe çıkmaktır."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
14. "Otomobil varken at arabasına, buhar gücü varken kol gücüne dönülemez. Şu halde yapılacak bütün iş, hayatın asıl gayesi olan insani değerlere ulaşmakta modern teknolojiyi nasıl faydalı bir vasıta olarak kullanabileceğimizi bulmaktadır. Çünkü manevi gelişme maddi gelişmenin arkasında kaldıkça insanlar arasındaki münasebetler kötüye gitmektedir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
15. "Vatanını seven insan, ondan hiç fayda ummadığı zaman da sever..."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
16. "Çatışmanın veya uyumsuzluğun olduğu her yerde bir ahlâk kaidesi tehlikeye düşmüş demektir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
17. "İnsanın anlayışlı bir muhatap bulması ne büyük saadettir !"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
18. "Bir hukuk sisteminin dine dayanması, onun sosyal temele dayanmadığını göstermez. Çünkü din en büyük sosyal müesseselerden biridir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
19. "Unutmayalım ki, tekrar yoluyla alışkanlık kazanma başlıca öğrenme usûllerinden biridir; sık sık ahlâk dışı davranışlar yapan insanın da ahlaksızlığa alışması pek mümkündür."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
20. "Bir sosyal psikolog, "bizim şahsiyetimiz, başkalarının bizde görmek istediği şeylere göre şekil alır" diyor. Bu söz tam doğru olmasa bile büyük bir hakikati ifade etmektedir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
21. "İnsanlar hukukun adalet tanımayan bir menfaat çatışmasından doğduğunu kabul ettikleri zaman mı, yoksa insan menfaatlarının üstünde ilahi veya tabii bir irade bulunduğuna inandıkları zaman mı adalet daha çok sağlanır?"
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
22. "Hiç kimse adaletsizliğe göz yummaz. Düzeltemediği adaletsizliği Tanrı'ya havale ederek onun düzeltilmesini ister."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
23. "Maddi medeniyetin verdiği imkanlar manevi bir felakete yol açacak şekilde de kullanılabilir. Şu halde bir cemiyetin en büyük vazifelerinden biri de maddi kalkınmaya paralel ve onunla aynı hızda gelişen bir ahlak terbiyesi vermek, bir manevi kalkınma yaratabilmektir ."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
24. "İçki, insan ahlakını doğrudan doğruya bozar: Alkol yüzünden şuurumuzu büyük ölçüde kaybettiğimiz için, ahlakın emir ve yasakları yerine hayvani benliğimizin ahlâk-dışı isteklerine uyarız."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
25. "Ahlâk insanlar arasındaki münasebetleri düzenleyen bir kaideler sistemi olduğuna göre, sosyal münasebetlerin görüldüğü her yer ve her durum bize ahlaki davranış örnekleri veriyor demektir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
26. "... ahlak her şeyden önce bir eğitim meselesidir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
27. "Bazı kimseler, cinsel davranış bakımından, çok serbest olan ülkelere bakarak, onların bu meseleyi çözdüğünü sanırlar ve tam bir serbestliğin gerekli çözümü getireceğini iddia ederler. Psikolojik bakımdan, bu türlü iddiaları ciddiye almak ve hak vermek hemen hemen imkansızdır; çünkü, cinsel serbestlik çok defa cinsel problemleri çözmek için bulunmuş bir yol olmaktan ziyade başka türlü bunalımlarını çözemediği için, cinsel serbestlikte tatmin arayan insanların sıkıntısını aksettirir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
28. "Bedeni cezalarla çocuğa doğru yolu öğretmeye kalkışanlar, çok defa bir "psikopat", yani ahlak bakımından deli insan yetiştirmiş oluyorlar."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
29. "Sadece küçülmekle kalmamış, kendimizi iyice küçük görmeye alışmış bulunmaktayız."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
30. "Unutmamalıyız ki, insanları birarada tutan şeyler maddi menfaatler veya pazarlıklardan çok manevi bağlardır."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
31. "Bütün filozoflar "iyi nedir" sorusuna karşı iyinin tarifini bulmaya kalkıştıkları için hataya düşmüşlerdir; çünkü "iyi" tarife gelen birşey değildir, yani kendinden başka birşeyle tarif edilemeyip sadece sezgi ile kavranabilir."
- Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar
32. ""Bir şey haddini aşınca zıddına dönüşür.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
33. ""Bir şey haddini aşınca zıddına dönüyor ""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
34. ""Sosyal olayları polis metodlarıyla anlamaya çalışanlar için suçlu bulmak zor değildir.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
35. "Üçüncü dünya ülkelerinde, sanat ve edebiyat gibi faaliyetler, fertlerin boş zamanları geçirmek için yaptıkları şeyler olarak görülüyor."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
36. "Türk milletinin düşmanı çoktur ve bu düşmanlar tarihin her devrinde bize karşı topluca hücum etmişlerdir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
37. "Türk hakimiyetinin sona erişinden yüzelli yıl sonra bir Yugoslav tarihçisine "Imparatorluğumuz yıkılmadan önce ne kadar mesud ve haysiyetliydik" dedirten kudret nedir?"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
38. "Halk zekidir,çünkü kendileri gibi kıymetli insanları seçmiştir;halk cahildir,çünkü kendilerinin kıymetini anlayamamıştır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
39. "Biz bir insanın davranışlarına bakarak, onlardan genel bir hüküm çıkarıyoruz ve o insan hakkında vardığımız bu genel hükme "şahsiyet"diyoruz."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
40. ""Ölmek üzere bulunan ihtiyar Kanuni Sultan Süleyman'ı bir yeni Nemçe seferinin eziyetlerine tahammül ettiren ve onu payitahtın rahat hayatından alıp savaş meydanının çetinliklerine ve muhakkak bir ölüme götüren müthiş vazife aşkı başka kimde vardır?""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
41. "Geçmişe hasretle bakmanın asıl sebebi, insanların kaçıp sığınacak bir yer aramak değil, fakat daha iyi bir dünya kurmak istemeleridir.
Kültür ve medeniyetin insan saadetini bozduğunu söyleyen Rousseau ve Freud dahil hiç kimse geçmişin sefalet ve adaletsizliklerini veya insan vücudundan tahammülü güç çabalar isteyen bir ilkel hayata dönüşü özlememişlerdir.
Kendi özel geçmişine hasret duyan bir ihtiyar ile eski devri yaşamadığı halde onu özleyen bir genci karşılaştıracak olursanız görürsünüz ki genç adam, önünde iyi günler görmek arzusuyla tutuşmaktadır; onun geçmişe bakışı aktiftir."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
42. ""Bütün milleyetçilik hareketleri zorunlu olarak halkçı olmakla beraber, programında halkçılık bulunan bütün siyasî cereyanlar milliyetçi değildir.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
43. "Başarısız modernleşme hareketlerinin sorumlusu eski nesiller olduğu halde bu başarısızlıktan daha çok gençler zararlı çıkmaktadırlar."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
44. "Bir milletin yaşama gücü onun kültüründe çok sağlam dayanakların bulunmasıyla mümkündür"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
45. "Halka dönüş ile geriye dönüşü birbirine karıştırmamak lazımdır. Atalarımızın kültürü milletimizin çocukluk çağını temsil eder; biz o çocukluk çağında sahip olduklarımızı yüzyıllarca geliştirdikten sonra olgun bir millet haline geldik."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
46. "" Fakir olduğumuz için kalkınamıyoruz, kalkınamadığımız için fakir kalıyoruz.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
47. "Bir dava mahşere kalmışsa, kullara fuzuli kadılık düşmez."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
48. "Ölenlerle yaşayanlar arasındaki irtibat hiç kesilmez . Onlara karşı mesuliyetlerimiz hep devam eder ."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
49. "Atalarımız ülkeler fethedip yağmacılık ile uğraştılar ha! Siz bütün bu yüksek aklınız ve ileri bilginizle 2 dönümlük bir yer fethedebilir misiniz?"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
50. "Cemiyet, her parçası öbürleriyle sıkı sıkıya bağlı bir bütündür, bir parçanın bozulması mutlaka bütünü de bozar."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
51. "Hiç kimse, ahlâka aykırı bir hareket yaparken "başkaları ne der" demekten kendini alamaz. Bir sosyal psikolog, "bizim şahsiyetimiz, başkalarının bizde görmek istediği şeylere göre şekil alır" diyor. Bu söz tam doğru olmasa bile büyük bir hakikati ifade etmektedir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
52. ""Karşısına çıkan bütün kuvvetleri çığ gibi ezen ve müthiş bir süratle ilerleyen Batı medeniyeti
bize sadece yeni bir teknik ve zihniyet inkilabı olarak değil, aynı zamanda memleketimizi parçalamaya çalışan ordular hâlinde girdi.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
53. "Aydınlarımızın çoğu daha doğru dürüst Türkçe yazmaktan dahi mahrum bulunuyor."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
54. "Türk münevverlerine göre din ancak geri kalmış halk kitlerinin kültürünü temsil eder.."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
55. ""Bir şey haddini aşınca zıddına dönüşür.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
56. "Bir cemiyetin kültürü, bir arada yaşayan insanların hayatın muhtelif problemlerine karşı denedikleri çözüm yollarından meydana gelmiştir.Bu çözüm tarzlarının bir kısmı zamanla sabit hâle gelerek cemiyetin bütününe mal olur ve onun kültürünü teşkil eder."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
57. "Dünya tarihinin en büyük destanını yazan bu milletin karakterini anlayabilmek için onun hükümdarlarının yaşadığı Topkapı Sarayı'na ibretle bakmak bile yeter."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
58. "- “(…) Büyük Harpten sonra İngiliz işgali altında kalan Arap memleketlerinde bütün tarih kitapları İngilizler tarafından yazdırılmış ve böylece Arap okullarında yeni nesillere şiddetli bir Türk düşmanlığı aşılanmaya çalışılmıştır. (…)
Unutmayalım ki, Batılı devletlerin Birinci Dünya Harbinden sonra Ortadoğu’ya ekmiş oldukları nifâk tohumları bize de çok tesir etmiştir. Arap deyince, yeni Türk nesillerinin aklına daima Türk ordularını arkadan vuran İngiliz maşası bedevî kabileleri gelir; Araplar da Türk deyince en çok İttihatçı Cemal Paşa’nın Suriye’de yaptıklarını hatırlarlar. Her iki tasavvur da yanlıştır, iki tarafı birbirine düşman etmek için İngilizler tarafından uydurulmuştur. Arapların bu yanlış tasavvurdan kurtulmalarını istiyorsak, biz de memleketimizdeki Batı kuklası münevverlerin sistemli bir şekilde yerleştirmeye çalıştığı Arap düşmanlığının bütün izlerini silmeliyiz. Unutmayalım ki, “ARAP DÜŞMANLIĞI PROPAGANDASININ TEMELİNDE İSLÂM DÜŞMANLIĞI VARDIR; İslâm dünyasının yan yana yaşayan iki büyük kitlesini birbirine düşman etmek, böylece her birini tek tek Batılılara esir etmek gayreti vardır...”"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
59. "Hıristiyan Araplardan bahsedilebilir, ama Hıristiyan bir Türk mantıken imkansız birşeydir. Bugün dahi, lâik cumhuriyetin otuz beşinci yılında, Türkiye'deki bir gayrımüslime Türk vatandaşı denebilir, ama asla Türk denmez.
-Bernard Lewis"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
60. "Öyle anlaşılıyor ki , vatan düşmanlarımızın bizden henüz almadıkları yerdi."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
61. "Marksizme dayanan rejimlerin hiçbiri demokratik olmamıştır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
62. "Türk gençliği büyükleri tarafından terk edilmiş çocuklara benzemektedir;bir kısmı kurtuluş vaadiyle aldatılıyor,bir kısmı da kendi başına kurtulmaya çalışıyor."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
63. "Ilk defa Osmanlıoğuları devletin bütünlüğü prensibini her türlü endişenin üzerinde tutarak, bu bütünlük uğruna evlâtlarını veya öz kardeşlerini dahi feda etmek cesaretini ve basiretini gösterdiler.Biz bugün devlet için bir uyuz kedimizi bile feda edemez hale geldiğimizden, onların bu tavrını anlayamıyor ve işi bir saltanat hırsı ile izah etmeye çalıyoruz."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
64. "Medeniyet insanlık tarihi boyunca daima tek istikametli ve ileriye doğru bir gelişme göstermiştir.."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
65. "Türk Münevverlerinin kendi kültürlerine sırt çevirişi karşısında hayrete düşen Yugoslavyalı bir tarihçi bize söyle demişti: "Öyle görünüyor ki Türklerden en son kurtulan Siz oldunuz""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
66. "Devamlı hata işleyen, hiçbir iş başaramayan, bu başarısızlığa rağmen kendini bir türlü düzeltmeyen, üstelik bir de yaptığı beceriksizlikler büyük felaketlere yol açınca hiçbir şey olmamış gibi pişkin davranan bir insan ‘’eğer gerizekalı değilse’’ mutlaka ahlaki karakterleri çok zayıf biri demektir."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
67. "“Üst üste yığılan kül tabakalarını aralayacak olursanız, Türk hayatında İslâm'ın bir kor hâlinde yattığı görülür.”"
- İslamın Bugünkü Meseleleri
68. "Hiç kimse başkalarının cinsel ihtiyaçlarını karşılamaya yarayan bir eşya veya mal değildir. "
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
69. "Avrupalıların bize düşman olduklarını kimse inkar edemez."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
70. "Her iki ifadenin arkasındaki motif aynıdır. İktidara gelenlerin de gelmeyenlerin de kendilerinden başka kimseye kıymet vermeyişleri. Halk zekidir, çünkü kendileri gibi kıymetli insanları seçmiştir; halk câhildir, çünkü kendilerinin kıymetini anlayamamıştır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
71. "Bin kelimelik uydurma dille yetiştirilen gençler arasından bin yıllık Türkçeye dayanarak yazan ve düşünen Yahya Kemal ayarında bir şair çıkması beklenebilir mi ?"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
72. "Bir zamanlar Ankara'nın modern cadde ve meydanlarına köylüler sokulmazdı."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
73. "" Dünya'da Türkler kadar eski bir tarihe sahip olan pek az millet gösterilebilir.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
74. ""Bir şey haddini aşınca zıddına dönüşür.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
75. ""Caminin dışındaki kimselerin 'içeridekiler' hakkında tavsiyelerde bulunmaları gerçekten garip görünüyor.""
- İslamın Bugünkü Meseleleri
76. "İnsanlar hakkında hüküm verme yolunu seçmedi, onları tahlil etmeye çalıştı."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
77. "Özetle ahlak bugün bir ilim değil fakat çeşitli ilimlerin inceleme konusu olarak karşımıza çıkar. Bu ilimlerden bizi asıl ilgilendirmez psikolojinin ahlakı nasıl aldığını ve ne gibi bilgilere ulaştığını gözden geçirelim"
- Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar
78. "Bir zamanlar Ankara'nın modern cadde ve meydanlarına köylüler sokulmazdı; Konya'da Alâeddin Sarayı'ndan son kalan duvar da çirkin bir manzara arzettiği için yıkılmıştır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
79. "Yeryüzünde tarihin en büyük, en yüce devletini kurmuş bir milletin kendisinden daha başka örnekler aramaya ihtiyacı yoktur ."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
80. "Milliyetçilik, milli kültürü bizzat bir medeniyet kaynağı haline getirmek ve cemiyeti soysuz değişmelerin açık pazar yeri halinden kurtarmak hareketidir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
81. ""Türk münevverlerinin kendi kültürlerine sırt çevirişi karşısında hayrete düşen Yugoslavyalı bir tarihçi bize şöyle demişti: "Öyle görünüyor ki Türklerden en son kurtulan siz oldunuz.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
82. "Osmanlı Türkleri kendilerini belki bütün diğer Müslümanlardan daha çok olmak üzere İslamiyet'le bir tutmuşlar, kendi hürriyetlerini İslamiyet'le kaynaştırmışlardı. Gariptir ki Türkiye'de Türk isminin hemen hiç kullanılmadığı devirlerde Batılılar bu ismi 'Müslüman' kelimesine eş manâda kullanıyorlar ve Müslüman olan bir Batılı için bu ihtida Fas'ta veya isfahan'da dahi olsa 'Türk oldu' diyorlardı.
-Bernard Lewis"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
83. "Biz büyük bir imparatorluğun ve büyük bir medeniyetin çocuklarıyız, bizim milliyetçiliğimiz sömürgecilerin işgalinden kurtulmak ve devlet kurmak için yapılan siyasi istiklal mücadelelerine, yahut sıfırdan başlayarak milli kültür yaratma hareketlerine benzemez."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
84. "…”Şu halde benliğin kazanılması sosyal bir hadisedir , toplum içinde olur.”"
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
85. "Andolsun, sizi korku, açlık, mallardan, canlardan ve mahsüllerden eksiltme gibi şeylerle deneriz; sabredenleri müjdele, ki onlara bir belâ eriştiği zaman
“Biz Allah içiniz ve O’na döneceğiz” derler."
- İslamın Bugünkü Meseleleri
86. "Kökü mazide olan bir atî."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
87. "İnsanları bir arada tutan şey, bazı manevi normlara , yani ahlak standartlarına ortak olarak inananlarıdır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
88. "Bizim daha düne kadar çocukluğumuzda, evlerimizde okunan kitaplar vardı. Bu kitapları sadece evlerimizde değil mahallenin bütün halkı arasında, kış gecelerinde okuma, yazma bilenler okurlardı ve öbürleri de dinlerlerdi. Yazıcızâde'nin eserleri Muhammediye, Ahmediye bunlardan bir kısmıdır. Biz çocukluğumuzda okurduk. Aşağı yukarı Taberi tarihini de ezber bile etmişizdir. Bunların bugün için aynı değeri taşıdığını söyleyemem. Şüphesiz ki birçokları bugünün insanı ve bugünün hayatı için gerilerde bir hatıra olarak kalmıştır. Ama onların yerinde ne vardır? Hiç bir şey yoktur. Ortada politikacıların tabiriyle yüzen-gezen bazı kitaplar var. Zaman zaman batıp çıkan fakat ne zaman bir memleketin aydın kitlesi kendi iradesiyle, muhakemesiyle, seçebileceği şekilde her türlü değerli eserle karşılaştıkça ancak onların süzülmesi sonunda bir memleketin müşterek kültürünü temin edecek ortak eserler çıkabilir."
- Sosyal Meseleler ve Aydınlar
89. "" Fakir olduğumuz için kalkınamıyoruz,kalkınamadığımız için fakir kalıyoruz.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
90. "...bizim kötü bulduğumuz davranışları yapan insana bile "ahlâksız"diyemeyiz; çünkü her insanın bir ahlâkı ve her toplumun bir ahlâk sistemi vardır."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
91. "Fakir olduğumuz için kalkınamıyoruz, kalkınamadığımız için fakir kalıyoruz."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
92. "Türkiye'deki politikacı elit mensuplarına Türk halkı hakkındaki kanaatlarını sorunuz. . İktidarı kaybedenlere göre aynı halk ileriyi göremeyen, kendi çıkarının nerede olduğunu bilmeyen, âlimden çok cahile kulak veren, kısa vadeli hırs ve iştahlarının esiri olan bir kitleden ibarettir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
93. "İnsanlar devlet için yaşıyor, devlet için ölüyorlardı, çünkü devlet onların inandıkları kültür kıymetlerini korumakla görevliydi."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
94. "medeniyet milletlerin birbirine benzer veya aynı olan taraftarını, kültür ise onları birbirinden ayıran tarafları temsil etmektedir"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
95. "İnsanın anlayışlı bir muhatap bulması ne büyük saadettir!"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
96. "Kendi toprağı üzerinde hırsız gibi korkak adımlarla dolaşan, başını dik tutmaktan ziyade boyun eğmeye alışmış, ne kendine ne de milletine güvenen, basit menfaatleri büyük başarı sanan, küçüklüklerini halka karşı kibir ve gururla kapatmaya çalışan adamlarda vakar (şeref, haysiyet, ciddiyet) aramak beyhude bir çırpınıştır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
97. "Anlatılanlara göre bir defasında Hunlar zor durumda kalmışlar ve Çinliler'den barış istemişlerdi. Çinliler barış için Mete'nin en sevdiği atını istediler, hemen verdi. Sonra Çinliler sınırda küçük bir arâzi istediler. Burası hiçbir işe yaramayan kurak, kumlu bir topraktı. Ama Mete buna çok sinirlendi ve şöyle dedi:
"Benden ne istedinizse verdim, çünkü onlar benim malımdı. Ama bu toprak benim değil, milletimindir. O toprağı korumak için savaşır canımı veririm.""
- Tarihte Türkler
98. "Geriye örnek alınacak sadece kendimiz kalıyorduk."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
99. ""Türk münevverlerinin kendi kültürlerine sırt çevirişi karşısında hayrete düşen Yugoslavyalı bir tarihçi bize şöyle demişti: "Öyle görünüyor ki Türklerden en son kurtulan siz oldunuz.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
100. "insanı dünyadaki yalnızlığından kurtarmak, ona kainatta belli bir yer vermek, hayatın maiyetini ve hikmetini anlamasına yarayacak bir izah şeması sunmak ve nihayet bütün bunları bilginin sınırlı gücüne değil de imana dayandırmak. Fakat hiçbir dünyevi, meteryalist doktrin bu fonksiyonu din kadar ifa edecek güce sahip olamaz. bu yüzden insanların dine olan ihtiyaçları hiç zaman ortadan kalkmayacağa benzemektedir."
- İslamın Bugünkü Meseleleri
101. "Psikopatlar akıl hastası değildirler, ama ahlâka aykırı bir hayat yaşayan ve yaptıklarından zevk alan insanlardır."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
102. "Baba otoritesinin disiplinci tavrı bilhassa erkek çocuklarda aranan bağımsızlık ve yeterlilik gibi vasıfların yerleşmesi için şart olmaktadır. Tamamen anne elinde yetişen erkek çocuklarda kızlara mahsus karakter vasıflarının ağırlık kazandığı görülüyor."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
103. "Türk milleti tarihin hiçbir devrinde devletsiz kalmadı, yoksa millet de kalmazdı."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
104. "Binbir günaha boyanmış alüftelerimiz bile Eyüp Sultan türbesi önünde diz çökerler."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
105. "Atatürk milliyetçiliği tabiri marksist ihtilal teşebbüslerine karşı alınan 12 Mart tedbirinden sonra devlet büyükleri tarafından ortaya atılmıştı."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
106. "Örflere aykırı davranılırsa toplumun tehlikeye düştüğünü söyleriz. Çünkü örfler şahıslararası münasebetlerden ziyade toplumun müesseseleri ile ilgilidir. Kadınlara karşı nazik davranmayan bir kimsenin bu hareketini şahsi görgüsüzlük diye yorumlarız, ama bir kadınla nikahsız yaşayan erkek toplumun "evlilik" müessesesine kaşı suç işlemektedir. Onun davranışı toplumu tehdit edici bir özellik taşımaktadır."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
107. "Ahlak disiplini adına, insanı, bütün zevk ve tutkularını dizginlemeye zorlamak, bunlar için hiçbir tatmin imkanı vermemekle onu ahlaklı yapamayız. Çocuğu, yakın zamanlarda moda olduğu gibi, son derece serbest yetiştirmek ise, onu her çeşit saldırganlığa alıştırmaktan başka bir işe yaramaz."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
108. ""Şu halde ahlâk her şeyden önce bir eğitim meselesidir.""
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
109. "...bir felsefeci"ahlakın gayesi yaşamak değil, yaşatmaktır" diyor. Şu halde, ahlak terbiyesi veren kişiler anne, baba,mürebbi, öğretmen,din adamı,hatta politikacı ve devlet adamı bu gerçeği daima göz önünde bulundurmalı, insanı bütün yönleriyle öğrenmeli ve öğretmelidirler."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
110. "Anadolu’nun birçok yerinde eski eserlerin kitabe taşları cesur yenilikçiler tarafından kazınarak , bu eserleri yapanların ve yaptıranların da nam ve nişanı tarihten silinmiştir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
111. "Hala bozgun psikoloji içinde yaşayan münevverler başlarını biraz çevirip de kendi halklarına bakarlarsa ondan daha büyük bir manevi güç kaynağı olmadığını anlayabilirler"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
112. "Milliyetçilerin millî kültür dâvası işte bu soysuzlaşmayı önlemeyi hedef tutmaktadır. Milliyetçilik, millî kültürü bizzat bir medeniyet kaynağı haline getirmek ve cemiyeti soysuz değişmelerin açık pazar yeri halinden kurtarmak hareketidir. Binaenaleyh milliyetçilik aynı zamandan bir medeniyet dâvasıdır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
113. ""Bütün dünya setre pantalon, kruvaze ceket ve fötr şapka giyecek olsaydı hayat herhalde pek sıkıcı olurdu.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
114. "Aile fertleri arasındaki sevgi, saygı ve sadakat bağları, eşler arasındaki yakınlığın romantik bir aşk halini alması, kıskançlık duyguları, evliliğin duygusal temellere de dayanan bir müessese olduğunu göstermektedir. Bu duygular hem ailenin kuruluşunda, hem de devamında büyük rol oynar."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
115. "Bizim gözümüzde halk , Marksistlerin proleterya kavramı gibi , bir sosyal sınıf değildir ; sınıf mücadelesinin taraflarından biri değildir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
116. "Türkçecilik hareketini Türk milliyetçiliğinin başarılı bir hamlesi olarak görüyoruz , çünkü milliyetçiliğin gayesi , milli kültürün münevverler elinde işlenmiş ve gelişmiş örneklerini halk kitlesine maledebilmektir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
117. "Münevverlerin genel kanaatine göre ise Türk halkı dinin veya dini liderlerin tesiri altında kaldığı müddetçe gerilemiştir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
118. "Standart Türk münevverine göre, yüksek tahsil ve ihtisas yapmış bir insanın dindar olması imkansızdır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
119. "Şunu hiçbir zaman unutmamalıyız ki, evlenmek her şeyden önce bir aile kurma demektir; aile ise, onu kuran erkekle kadının huzur içinde mutlu yaşamalarını sağladığı gibi onlardan sonra gelen nesiller için de en önemli eğitim yuvası olur. "
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
120. "Vaktiyle İktisat Fakültesi'nde uzun müddet hocalık yapmış olan Alman profesörlerden Alexander Rustow'un sokaklarda cıvıl cıvıl oyun oynayan çocuklara bakarak şöyle dediği söylenir: "Sizin ne fevkalâde eğitim sisteminiz var ki, şu parlak zekâları on yıl içinde işlemez hâle getiriyor"."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
121. ""Mazide özlenen şeyler bizim bugünkü hayatta mahrum kaldığımız kıymetlerdir. Mazinin hangi devrinde o kıymetler en yüksek mevkide ise o devre hasret çekiyoruz.""
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
122. "İnsanların gelecekte dini inançlarını terk etmeleri için görünürde hiçbir sebep mevcut değildir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
123. "Türk gençleri artık ekmek kavgasının ötesinde birtakım meselelerle uğraşabilecek bir cemiyette yaşamaktadırlar."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
124. "Modernleşmek için yapılan birçok teşebbüslerde devletin zayıflamasına ve böylece her türlü ileri hamle için en büyük dayanağın kaybolmasına yol açacak hareketlere bugün de rastlırıyoruz. Türk milliyetçileri kendilerine eski sorumsuz müneverlerden intikal eden bu kötü geleneği tamamen ortadan kaldırmak için çalışmalı ve bağımsız bir Türk kültürünün sağlam bir siyasi organizasyon olmadan gelişemeyeceğini gözden uzak tutmamalıdır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
125. "Türkiye'nin Batı medeniyetine girme Çabaları iki yüz yıl kadar uzun bir zaman sürmüştür ve daha ne kadar süreceği belli değildir. Sebep ne olursa olsun, bütün bu çabaların başarısız kaldığı inkâr edilemez."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
126. "Türk münevverindeki şahsiyet değişmesi üzerinde iyice durmamız gerekiyor"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
127. "Avrupalıların bize düşman olduklarını kimse inkar edemez."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
128. "Kapalı ekonomiler bizim bütün ihtiyaçlarımızı karşılayamadığı gibi , kapalı kültürler de daima kısır ve cılız kalıyor."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
129. "İnsanın anlayışlı bir muhatap bulması ne büyük saadettir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
130. "Hatunlar devlet işlerine karışırlar, hatta kendi başlarına hükümdar bile olabilirlerdi."
- Tarihte Türkler
131. "Kabe'nin müdafaasında bulunan Dedem Arap diye bir millet veya devlet tanımıyordu. o İngilizlere karşı devletimizin topraklarını korumak üzere savaşlarına inanıyordu. Bilgisine saygı duydum öğretmenimizin ilkokul görmemiş Dedemden cahil olduğunu anlamam için aradan uzun yıllar geçti bir gün İstanbul ve Edirne de elimizden çıksa öğretmenimiz herhalde oraların zaten Bizans toprağı olduğunu bizim yine Vatanımıza çekildiğimizi söyleyecekti."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
132. "Bütün milliyetçilik hareketlerinin ortak özelliklerinden biri belki en çok belirgin olanı halkçılıktır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
133. "Türkülerle inkılapçıların temelde ayrıldıkları nokta Türk milletinin batı medeniyetine intibakı için seçilecek yoldu."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
134. "Türk münevverleri yıllardan beri hep aynı rüya aleminde yaşayan uyur-gezerler gibidir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
135. "Bir şey haddini aşınca zıddına dönüyor."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
136. "Türk milleti dindar oldukça yükselmiş ve yücelmiş, dinden uzak kaldıkça da kudretini kaybetmiştir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
137. "Sûreleri Türkçe okuyarak namaz kılan bir reform meraklısına rastlanmamıştır,"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
138. "Türk'ün vatan anlayışı için şöyle pratik bir formül bulabiliriz:
" Nerede evliya kabri varsa orası Türk toprağıdır.Evliyası olmayan yerde Türk de yok demektir; eğer olsaydı mutlaka içlerinden ya bir şehit,ya bir ulu kişi çıkardı ve halkın gönüllerini kendi kabri üstünde birleştirirdi.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
139. "Türkiye'de insanlar öyle eleniyor ki, herhangi bir kasıt olmaksızın, akademik kariyerde bulunanlar genellikle vasat zekalı insanlar oluyorlar. Türkiye tesadüfün sevkiyle okuduğu için yüksek mevki kazanmış insanlarla doludur."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
140. "" İnsanın anlayışlı bir muhatap bulması ne büyük saadettir..! ""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
141. ""Türk münevverlerinin kendi kültürlerine sırt çevirişi karşısında hayrete düşen Yugoslavyalı bir tarihçi bize şöyle demişti:" Öyle görünüyor ki Türkülerden en son kurtulan siz oldunuz.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
142. "Ahlâkın taviz vermeye tahammülü yoktur; bir konuda zayıf davranır ve prensiplerinizden fedakarlık ederseniz bu fedakarlığın sonu gelmez."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
143. "Geleneksel kültürde dinin çok büyük bir yeri olduğu için,münevverlerinen çok hücumuna uğrayan da din oldu..""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
144. "Aklı olmayanın ahlâkı olmaz"
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
145. "Bazı münevverler Balkan Harbi'ndeki yenilgimizi bile bize Avrupalı olma zaruretini daha çok hissettireceği için hayırlı bir olay sayıyorlardı."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
146. "İslâmiyet akla hitap eden bir dindir, aklı yetersiz olanları dini vazifelerden sorumlu tutmaz."
- İslamın Bugünkü Meseleleri
147. "Milletini küçük düşürmek namussuzluktur."
- Türkiye'de Misyoner Faaliyetleri
148. "Kıyafetlerimiz şahsiyetimizin bir parçasıdır; o başkalarına bizim hakkımızda bir şeyler ifade ettiği gibi, bizzat kendimize karşı da belli bir manası vardır."
- Dünden Bugünden Tarih-Kültür-Milliyetçilik
149. "Sosyal ilimlerde kültür denince, bir topluluğun kendi hayati problemlerini çözmek üzere denediği ve uzun yıllar içinde standart hale getirdiği usuller ve vasıtalar anlaşılır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
150. "Türkiye'de mühendislik işlerini genellikle kalfaların, politika işlerini de mühendislerin yaptıklarını hatırdan çıkarmayalım."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
151. "İnsanları sevmek , onlara hizmet etmeyi gerektirir ; bu hizmetin de medeniyetçi olan bir milliyetçilikten daha başka bir yolda yapabileceği şüphelidir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
152. "Türkiye gibi hazırlıksız bir memlekette süratli nüfus artışının getirdiği en büyük felaket, cahilliğin de aynı süratle yayılması ve nihayet bizzat eğitim müesseselerini bile içine alacak derecede genişlemesidir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
153. "Türkiye'de batılılaşma hareketleri sonunda münevver (okumuş) tabaka Türk kültürüne büyük ölçüde yabancı kalmış, hakiki bir kültür yaratarak bunu milletin bütün tabakalarına yaymayı da başaramamıştır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
154. "Batı medeniyetinin pozitivist tavrı, onu yanlış anlayan münevverlerin geleneksel kültüre cephe almasına ve halktan kopmasına, mecburî kültür değişimleri de değiştirme teşebbüslerinin ters neticeler vermesine yol açmıştır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
155. "Bir toplumun kültürü, bir arada yaşayan insanların hayatın muhtelif problemlerine karşı denedikleri çözüm yollarından meydana gelmiştir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
156. "Türk köylüsü daha önce dedelerinin fatih bir millet olarak gittiği ülkelerde simdi temizlik işçiliği yapıyor, fakat o hala dedeleri gibi başı dik , ayıbı olmayan , nefsine güvenle yaşayan bir insandır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
157. "Yeryüzünde tarihin en büyük en yüce devletini kurmuş bir milletin kendisinden daha başka örnekler aramaya ihtiyacı yoktur."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
158. "" Bir milletin yaşama gücü onun kültüründe çok sağlam dayanakların bulunmasıyla mümkündür.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
159. "her insanın hasret duyarken sözünü ettiği geçmiş bu büyük zamanın bir parçasıdır."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
160. ""... Türkler yaratılıştan iyidirler. Bu hâllerini iklimin tesirine bağlamak doğru olmaz. Çünkü Rumlarda aynı memlekette dünyaya geldikleri hâlde mizaç itibarıyla Türklerden o kadar farklıdırlar ki, atalarının ancak fena huylarına, yani hilekârlıklarına, hainliklerine ve gururuna varis olmuşlardır."
(Du Lois, 1654)"
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
161. "İslam aydınlarının kendilerini yıpratan, enerjilerini büyük ölçüde boşa çıkaran siyaset çekişmelerinden mümkün olduğu kadar uzakta kalmaları, günlük hadiselere tepeden bakarak kalıcı çözümler üzerinde kafa yormaları gerekiyor. Herhalde bu davaya en büyük kötülüğü yapanlar, onu günlük siyaset kavgalarında taraflardan biri haline sokmaya kalkanlardır."
- İslamın Bugünkü Meseleleri
162. "Dikkati çeken bir başka nokta da, kopyacı talebelerin çocukluk çağında çoğunlukla dayak terbiyesi görmüş olmaları, dürüst ve vicdanlı olanların ise, manevi ceza ile yetiştirilmeleridir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
163. "kendi kişiliğinize karşı nasıl duygular
besliyorsunuz"
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
164. "Türk milleti için en büyük, en önemli müessese devlettir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
165. "Eğer teknoloji hem faydalı hem de zararlı yollarda kullanılabiliyorsa, kendisi tek başına ne zararlıdır, ne de faydalı. Kısacası, değerleri yaratan teknoloji değil, insandır."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
166. "Devamlı hata işleyen, hiçbir iş başaramayan, bu başarısızlığına rağmen kendini bir türlü düzeltmeyen, üstelik bir de yaptığı beceriksizlikler büyük felaketlere yol açınca hiçbir şey olmamış gibi pişkin davranan bir insan, eğer gerizekalı değilse, mutlaka ahlak karakteri çok zayıf biri demektir."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
167. "Eğer İslâm bir hayat tarzı ise, onu bazılarının istediği gibi vicdanların gizli köşelerine hapsetmekten kaçınmalıyız. İslâm'ı hayata açmak isteyenler onun her meselesini gün ışığına çıkarmak zorundadırlar."
- İslamın Bugünkü Meseleleri
168. "kendi kişiliğinize karşı nasıl duygular
besliyorsunuz"
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
169. "... modernleşmek için mutlaka Avrupalı olmak gerekmez. Zaten herhangi bir milletin bir başka millete ait kültürü olduğu gibi benimsemesi imkansızdır. Bu, tıpkı bir millete ait tarihin bir başka millet tarafından aynen yaşanması gibi olur. Tarih bir milletin hayatıdır; yani hayat içinde karşılaşılan ve büyük ölçüde başkalarınınkinden farklı olan şartların ve bu şartlara yapılan tepkilerin hikayesidir; kültür ise bu tepkilerden doğan inanç, norm ve davranış özellikleridir. Avrupalılaşmayı imkansız kılan şey işte budur."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
170. "Eski Türklerde devlet, hükümdarın oğulları arasında paylaştırılırdı. Bu yüzden Türk devletleri birbiri ardına kuruluyor ve kısa zamanda batıyorlardı. İlk defa Fatih devlet devamı için ayrılık çıkaran şehzadelerin idam edilebileceğini bir kaide halinde ortaya koydu. Bazılarının yanlış olarak "kardeşin kardeşi öldürmesi" diye basit bir kan dökme hadisesi olarak gördükleri bu kaide, bugün bizim şu topraklarda yaşamamızı sağlayan başlıca faktörlerden biri olmuştur. Taht uğrunda canlarını kaybedenler, ölümleriyle bizim yaşamamıza sebep olmuşlardır."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
171. "Gariptir ki Türkiye'de Türk isminin hemen hiç kullanılmadığı devirlerde Batılılar bu ismi 'Müslüman ' kelimesine eş manada kullanıyorlar ve Müslüman olan bir batılı için 'Türk oldu ' diyorlardı."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
172. "Önümüzdeki yıllarda medeni gelişmemizin daha süratlenmesi beklenebilir, ama kültür problemine çare bulunmadıkça medeniyetteki yeniliğimiz bizi dağılmaktan kurtarmayacaktir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
173. "Türkiye'deki politikacı elit mensuplarına Türk halkı hakkındaki kanaatlarını sorunuz. Seçimi kazananlar bu halkın kuvvetli sezgisinden, irfanından, keskin zekâsından, temyiz kudretinden bahsedeceklerdir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
174. "Din müesseselerine karşı yapılan gizli ve açık hücumlar, din hayatına yapılmakta devam eden müdahaleler sona erdiği takdirde, din istismarı tamamen ortadan kalkacaktır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
175. "İnsana ahlaki şahsiyetini asıl veren yer, onun yakın çevresidir: ailesindeki büyükler, okuldaki öğretmenleri, ve birlikte bulunduğu arkadaşları. Bunların etkileri insan hayatının ilk yıllarında, yani çocukluk ve ergenlik çağında çok büyük olur. Delikanlılık çağının sonunda insan
artık ahlaki şahsiyetini büyük ölçüde kazanmış demektir; daha sonraki hayat tecrübesi onu fazla değiştirmez."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
176. "Eğitim farklarının kültür ayrılığına yol açması sadece Türkiye'ye mahsus olmadığı gibi olağanüstü bir hadise de değildir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
177. "Halka dönüş hareketleri Türkiye'de milliyetçilik hareketlerinin de başlangıcını teşkil eder."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
178. "Avrupalının nefretinden kurtulabilmek için, üstün olan taraflarımızı, yani milletimizin tarihini reddettiler."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
179. "Bin kelimelik uydurma dille yetiştirilen gençler arasından bin yıllık Türkçeye dayanarak yazan ve düşünen Yahya Kemal ayarında bir şair çıkması beklenebilir mi?"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
180. "Türkiyenin eskiden İngiltere, Rusya, Fransa gibi düşmanları vardı; cumhuriyet neslinin nesillere düşman olarak tanıttığı millet yunanlılar olmuştur."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
181. "Satuk Buğra Han Müslüman olduktan sonra "Abdülkerim" ismini almıştır."
- Tarihte Türkler
182. ""Diktatörler bile zaman zaman balkonda boy göstererek alkışlanmaya ihtiyaç duyarlar.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
183. "Zamanı Tanrı yaşar.İnsan oğlu hep ölmek için türemiş."
- Tarihte Türkler
184. "Türkiye'nin bugünkü problemi, sebebi henüz mevcut olmayan neticelerle uğraşacak yerde, modern teknolojinin en kısa zamanda ve en az paha ile nasıl aktarılacağıdır. Çünkü bizim bugünkü sosyal ve kültürel sıkıntılarımızın, çöküntülerimizin hiçbiri de modern teknolojinin girişinden dolayı meydana gelmiş değildir. Tersine, modern teknoloji gelmediği halde, millî kültürden pek çok şey gidebilmiştir."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
185. "Şu halde Gökalp medeniyet denince bundan il-min, teknolojinin, ve siyasî, sosyal ve idarî organizas-yonun anlaşılması gerektiğini söylemektedir. Onun kültür dediği kavram esas itibariyle sanatı, dil ve edebiyatı içine alıyor. Bununla beraber, kültür kavramını daha geniş tuttuğu, bazen medeniyete ait gördüklerini de buraya kattığı görülmektedir. Şu tarif yine onun-dur: Hars halkın ananelerinden, teamüllerinden, örf-lerinden, şifâhî ve yazılı edebiyatından, lisanından, mûsikisinden, dininden, ahlâkından, bediî ve iktisadî mahsûllerinden ibarettir."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
186. "… Bir zamanlar yıkılan Grek medeniyetinin eserlerini nasıl Müslüman'lar muhâfaza ederek Batı'ya vermişlerse, şimdi de İslâm dünyasındaki herodian çılgınlığın kovduğu İslâm değerlerini Batı bize sunmaktadır. Batı bizim mûsikîmize değer verdiği için biz de değer vermeye başladık, Batı bizim el sanatlarımızı, mimarîmizi, gösteri sanatlarımızı, klâsik edebiyat ve tefekkürümüzü takdir ettiği için bizde de onlara karşı geniş bir ilgi uyanmıştır. Nihayet, bizim bazı aydınların vaktiyle tek yol dedikleri Batı medeniyetinin bizzat Batılılar tarafından yapılan şiddetli tenkidleri sonunda, kendimize müstakil bir hüviyet, bir şahsiyet aramamız gerektiğine inanmış bulunuyoruz..."
- İslamın Bugünkü Meseleleri
187. "Ahlâka en çok zarar veren durum, insanların tıpkı hayvanlar gibi sadece karın doyurma ve hayatta kalma endişesine düşmeleridir"
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
188. "... hiç kimse kendisinden farklı meziyetleri bulunmayan bir kimseyi kendine rehber ve lider edinmez."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
189. "Geleneksel bir kültür olamaz."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
190. "İnançlar da , yaşadığımız hayat içinde, en az fizik kanunları kadar gerçekliğe sahiptir , çünkü insanların hayatını onların inançları idare etmektedir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
191. "Ben bir gizli hazine (kenz-i mahfı) idim
Bilinmek istedim
Bu sebeple insanı yarattım
ve onunla tanındım."
- İslamın Bugünkü Meseleleri
192. "Bazı psikologlar (Freud ve taraftarları) insan şahsiyetinin, doğumdan sonraki beş yıl içinde teşekkül ettiğini söylerler ki, bu iddia insanın yetişmesinde ailenin rolünü zannettiğimizden çok daha büyük olarak gösteriyor. Biz bu iddiaya katılmamakla beraber, ailenin bilhassa karakter terbiyesi bakımından bütün diğer eğitim kaynaklarından daha önemli olduğunu rahatça söyleyebiliriz. Çocuk kendisini hayata intibak ettirici davranışları küçük yaşlarında öğrenir ve bu öğrenmeler kolay sökülüp atılamayacak kadar derin bir şekilde yerleşir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
193. "Türkler hiçbir zaman kendi soylarından ve kendi dinlerinden olmayanlara, yani yabancılara insanlık dışı muamele yapmamışlardır. Bizim fethettiğimiz yerlerin birer sömürge olmayışı da bu sebeptendir. Halbuki Avrupalılar anavatanları dışındaki yerlerin insanlarını aşağılık birer yaratık diye görmüşlerdir. Onların ülkelerini de istedikleri gibi kullanmışlardır. Bu türlü ahlâk-dışı bir anlayışın yakın devirdeki temsilcilerinden biri de meşhur İngiliz politikacısı Çörçil olmuş, bu devlet adamı Türklerin Hıristiyan olmadıkları için insan sayılmayacaklarını söylemiştir. Halbuki Hıristiyan devletlerin birbirlerine karşı da çok zalim ve gaddar davranmaları bu işin bir din farkından ziyade bir ahlâk terbiyesi farkından ileri geldiğini göstermektedir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
194. "Eski Türklerde devlet, hükümdarın oğulları arasında paylaştırılırdı. Bu yüzden Türk devletleri birbiri ardına kuruluyor ve kısa zamanda batıyorlardı. İlk defa Fatih devlet devamı için ayrılık çıkaran şehzadelerin idam edilebileceğini bir kaide halinde ortaya koydu. Bazılarının yanlış olarak "kardeşin kardeşi öldürmesi" diye basit bir kan dökme hadisesi olarak gördükleri bu kaide, bugün bizim şu topraklarda yaşamamızı sağlayan başlıca faktörlerden biri olmuştur. Taht uğrunda canlarını kaybedenler, ölümleriyle bizim yaşamamıza sebep olmuşlardır."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
195. "İnsana ahlaki şahsiyetini asıl veren yer, onun yakın çevresidir: ailesindeki büyükler, okuldaki öğretmenleri, ve birlikte bulunduğu arkadaşları. Bunların etkileri insan hayatının ilk yıllarında, yani çocukluk ve ergenlik çağında çok büyük olur. Delikanlılık çağının sonunda insan
artık ahlaki şahsiyetini büyük ölçüde kazanmış demektir; daha sonraki hayat tecrübesi onu fazla değiştirmez."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
196. "" … Şu noktada hemen bütün dünya müttefiktir ki, yeni Türk eski Türk'ün değerinde değildir. Bizim kumaşlarımızı, her türlü refah vasıtalarımızı, ayıplarımızla, kötülüklerimizi, mânâsızlıklarımızı benimsemiştir; fakat hislerimizle fikirlerimizi (yani ilim ve sanatı) henüz kabul etmemiş olduğu için, bu yarım-yamalak istihâle esnasında eski Osmanlı-Türk karakterinin bütün iyi taraflarını kaybetmiştir. Eski Türk'ün, Batı medeniyeti eserleri olarak şimdilik gördüğü şeyler tembel, kabiliyetsiz, imansız, para düşkünü, frenk taklidcisi, her türlü an'anenin düşmanı ve uşak ruhlu sürü sürü memurlardan ve atalarının papucu bile olamayacak küstah, hayasız bir çeşit "şık gençlik" gürûhundan ibarettir."
(De Amicis 1883)"
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
197. "Avrupalı olmaya imkan yoktur. Hacı olmak için Kabe'ye gitmek , evli olmak için karşı cinsten biriyle yaşamak ne kadar zorunlu ise, Avrupalı olmak için de onun gibi bir hayat yaşamak gerekir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
198. "Ermeniler doğuda yuzbinlerce Türk'ü, ana karnındaki çocuklar dahil olmak üzere öldürdüler...."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
199. "Devlet dediğimiz siyasi organizasyon bir milletin maddi ve manevi kültürünü ayakta tutmak, onu yaşamaktan ve gelişmekten alıkoyacak tehlikeleri ortadan kaldırmak için kurulur."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
200. "İnsanların toplu halde uzun zaman yaşamalarından doğan norm ve kıymetlerin yalnız başına yaşayan fertlerde de ortayı çıkması beklenemez ."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
201. "Türk kültürü kadar geliştirmiş ve yaymış başka bir kültür yoktur."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
202. "Bugünkü Batı dünyası, bilhassa Amerikalıların tesirinde olmak üzere milliyetçilik denince daha çok faşizm ve nazizmi anlatmaktadır. Hakikatte milliyetçilik bir kültür hareketi olmak dolayısıyla ırkçılığı, halka dayanan bir siyasi hareket olarak da otoriter idare sistemlerini reddeder."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
203. "Ordu-millette, işi savaş yaparak adam öldürmekten ibaret bir sosyal sınıf mevcut değildir. Ülkenin halkı ve hükümeti hangi gayelerle savaşa giriyorsa ordu da aynı gayelerle dövüşür savaş bitince de işine döner."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
204. "Onun nazarında savaş başkalarının malını gasbetmek veya kabilesinin intikamını almak için değil, inandığı büyük gerçeği duyurmak ve savunmak için yapılıyor. Bu yüzden bizim tarihimizde aman dileyene kılıç kalkmamış, hiçbir zaferden sonra en ufak bir gaddarlık görülmemiştir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
205. "Osmanlıcılık bizim tarihimizde Tanzimat'tan sonra ortaya çıkmış yarı fikrî , yarı siyasi bir cereyanın adıdır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
206. "Bütün milliyetçi hareketler zorunlu olarak halkçı olmakla beraber , programında halkçılık bulunan bütün siyasi cereyanlar milliyetçi değildir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
207. "Atatürkçülüğü manasız bir gayretten ibaret saymak hiç doğru olmaz. Atatürkçülük denen şey, elli yıllık genç cumhuriyetin yaşama çabasını temsil eder."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
208. ""...medeniyet milletlerin birbirine benzer veya aynı olan taraftlarını, kültür ise onları birbirinden ayıran tarafları temsil etmektedir.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
209. "Türkiye'nin Batı medeniyetine girme Çabaları iki yüz yıl kadar uzun bir zaman sürmüştür ve daha ne kadar süreceği belli değildir. Sebep ne olursa olsun, bütün bu çabaların başarısız kaldığı inkâr edilemez."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
210. ""Batı medeniyetinin süratle yayılması Batı dünyası dışındaki memleketlerde bazı faydalı neticelerle birlikte büyük ölçüde tahribata
da yol açmıştır. Medeniyetin getirdiği büyük maddi imkânlar kısa vadede önümüze o kadar parlak bir dünya çıkarıyor ki, bu parlaklık
gözlerimizi çok defa uzağı göremeyecek kadar kamaştırıyor.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
211. "Bazı ortak değerler yoksa, şahsi değerler insanı toplayıcı olmaktan çok dağıtıcı olabilirdi."
- Değerler Psikolojisi Üzerinde Araştırmalar
212. "Türk adı çeşitli Türk boylarından birinin adı idi. Bu kelimenin aslı "Türük" olup kuvvetli anlamına gelir."
- Tarihte Türkler
213. "...her hatalı hareket bir başka hatayı davet eder. Unutmayalım ki, tekrarlar yoluyla alışkanlık kazanma başlıca öğrenme usullerinden biridir; sık sık ahlâk dışı davranışlar yapan insanın da ahlâksızlığa alışması pek mümkündür."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
214. "… "Teknoloji, ilmî bilginin pratikteki uygulanışıdır"
Binaenaleyh elimizdeki imkânları iyi yollarda kullanmanın çaresini aramamız gerekiyor. İnsanları öldüren bombalar değildir, o bombayı yapan başka insanlardır. Eğer teknoloji hem faydalı, hem de zararlı yollarda kullanılabiliyorsa, kendisi tek başına ne zararlıdır ne de faydalı.
Kısacası değerleri yaratan teknoloji değil, insandır..."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
215. "… Bir ülke, bir başka ülkenin sadece teknolojisini veya sadece manevî kültürünü benimsemek istese bile bunu istediği şekilde gerçekleştiremez. Birtakım teknolojik değişmeler manevî kültürde de değişmelere yol açacak uygun bir zemin yaratır. Aynı şekilde inanç ve tutumlardaki değişmeler teknolojik değişmeleri hazırlar. Burada etkileşmenin tek yönlü -teknolojiden kültüre veya kültürden teknolojiye- olduğu ve belli bir teknolojik veya kültürel değişmenin mutlaka belli bir kültürel veya teknolojik değişmeyi doğuracağı iddialarının yanlış olduğunu belirtmekle yetiniyorum..."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
216. "… İslâm'dan önceki Türklerin hâkimiyet geleneği İlâhî bir kaynaktan geliyordu; İslâmiyet'ten sonra aynı ideal bu defa yeni dinin kıymetleriyle uzlaştırılmış, Türk hâkimiyeti gazâ ve cihad prensipleri etrafında tekrar bir İlâhî kaynak bulmuştur. Fetihlerin gâyesi artık Tanrı'nın yüce adını her tarafa duyurmak, İslâm'ın üstünlüğünü fiilen yürütmektir. Nitekim şimdiye kadar dünyada görülen imparatorluklar içinde sömürgeci karakter taşımayan yegâne imparatorluk Türklerin kurduklarıdır. Devlet ve nizâm fikrine verilen kudsiyet işte buradan gelmektedir; çünkü Türklerin hâkimiyet ideali ancak bu suretle gerçekleştirilmektedir. O kadar ki, din ve devlet aynı mânâ taşıyan birer mefhum hâline gelmiş, her türlü gayretin ve fedakârlığın din ve devlet uğruna yapılması bir nass olmuştur. Türklerin elindeki kılıç din ve devlet için çekilir, karşısındaki düşman da din ve devlet düşmanıdır. Devlet de din gibi "ebed-müddet"tir"
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
217. "Ahmet Hamdi Tanpınar şiir için "iç kale sanatı" derdi. Çünkü şiir en fazla çağrışım yüklü olan sanattır ve bu çağrışımlar her millet veya insan grubunun kendine has olan hafızasında saklanır. Gerçekten, şiir tıpkı bir iç kale gibi milletin varliğının çekirdeğini teşkil eder ve düşmana en son verilen odur. Onun gitmesiyle her şey bitmiş demektir."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
218. "Üretim "kar arttırıcı" açıdan ele alındığı için, kar arttırmaya yaramayan her şey (sosyal değerler) üretim hesaplarının dışında tutulmaktadır."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
219. "Hiç kimse kendisinden farklı meziyetleri bulunmayan bir kimseyi kendine rehber ve lider edinmez."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
220. "Hürriyet ancak kendi şuuruna varmakla elde edilir."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
221. "Ahlak kaideleri toplumun
bizden beklediği davranış prensiplerinden ibarettir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
222. "Türkiye'ye gelince, onun asıl talihsizliği bu medeniyet alışverişinde kendi milli kültürünün dıştan ziyade içten tahribata uğraması, böylece batılılaşmanın bozucu tesirlerine tamamen açık bir hale getirilmesidir."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
223. ""Bir şey haddini aşınca zıddına dönüyor." sözü uyarınca, aşırı ilericilik de nihayet gericilik haline gelmiş bulunuyor."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
224. "Bizim milliyetçiliğimizin Türk cemiyetinin geçmişinde ve bugününde derin kökleri vardır; Atatürk de bu köklü hareketin içinde yetişmiş insanlardan biriydi."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
225. "Türkler'in eski târihine âid bilgilerin pekçoğunu Çin târihinden öğreniyoruz. Çin târihleri M.Ö.2000-1000 yılları arasında ilk Türk hükümdârlarından bahsediyorlar. Böylece Türkler'in bilinen târihi dörtbin yıllık bir târihtir."
- Tarihte Türkler
226. "ltil (Volga) Bulgar devleti ilk Müslüman Türk devleti oldu. Cuma hutbelerinde "Allahım. Bulgar İl-teberini (hükümdar) doğru yola götür" deniyordu."
- Tarihte Türkler
227. "Hristiyan dünyasından hacı getirilmek için topraklarımız köstebek yuvası gibi delik-deşik edildiği halde,Türk halkının türbeleri ziyaret etmesi yasaktır,çünkü bizim münevverin pozitivizmi(!) Avrupalılardan ileri olduğumuz tek noktayı teşvik etmektedir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
228. "Biz kaybedilmiş bir medeniyetin çocuklarıyız."
- Dünden Bugünden Tarih Kültür ve Milliyetçilik
229. "İnsanın anlayışlı bir muhatap bulması ne büyük saadettir!"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
230. "Attila'nın hükümdarlık devri Hun İmparatorluğu'nun altın çagıdır. O tarihte Hunlar Volga Nehri'nin doğusundan bugünkü Fransa'ya kadar olan bölgeye hakim olmuşlardı. İdareleri altında çeşitli Türk boyları da dahil olmak üzere tam kırkbeş kavim yaşıyordu ki, bunların çoğu şimdiki Avrupa milletlerinin dedeleridir."
- Tarihte Türkler
231. ""Türk kültürü bizim nesillerimiz için bir müzelik eşya haline gelmiştir.""
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
232. "Ahlak kaideleri toplumun
bizden beklediği davranış prensiplerinden ibarettir."
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
233. "Bizim milliyetçiliğimizin Türk cemiyetinin geçmişinde ve bugününde derin kökleri vardır; Atatürk de bu köklü hareketin içinde yetişmiş insanlardan biriydi."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
234. "Türkler'in eski târihine âid bilgilerin pekçoğunu Çin târihinden öğreniyoruz. Çin târihleri M.Ö.2000-1000 yılları arasında ilk Türk hükümdârlarından bahsediyorlar. Böylece Türkler'in bilinen târihi dörtbin yıllık bir târihtir."
- Tarihte Türkler
235. "ltil (Volga) Bulgar devleti ilk Müslüman Türk devleti oldu. Cuma hutbelerinde "Allahım. Bulgar İl-teberini (hükümdar) doğru yola götür" deniyordu."
- Tarihte Türkler
236. "“İnsanın başkalarına saygı duyması için, önce kendine saygılı olması gerekiyor.”"
- Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak
237. "Nasıl olup da kendimizi Avrupa'ya tanıtacağız , bizim de onlar gibi artık medeni (!) olduğumuzu ispat edeceğiz ?"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
238. "Bir milletin bütün zümrelerinin o milletin kültürüne eşit derecede iştiraki imkansızdır."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
239. "Bir milletin yaşama gücü onun kültüründe çok sağlam dayanıkların bulunması ile mümkündür."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
240. "Dünyada Türkler kadar eski bir tarihe sahip olan pek az millet gösterilebilir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
241. "Politikacılık artık bir imtiyaz olmaktan ziyade bir meslek haline gelmiştir."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
242. ""Arayan aranılmışsa üç kat mübârektir.""
- İslam Tasavvufunun Meseleleri
243. "Türk halkı ilerde asker olacak çocuklarına korku vermemek için erkek evladını dövmez; sonra bu çocuk kendi canina kasteden düşmanı esir alarak köyüne getirdiği zaman herkes bu düşmana garip nazarıyla bakar ve öyle muamele eder. İşte ordu millet olmanın en güzel taraflarından biri de budur."
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
244. "Bizim İslâm olmayan atalarımız da, tıpkı Müslümanlar gibi, ruhlarının Tanrı'ya uçacağını düşünerek dövüşürlerdi"
- Türk Kültürü ve Milliyetçilik
245. "... bir insan topluluğunu bir millet haline getirmek, her şeyden önce, onları bir millet olduklarına inandırmakla mümkündür."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
246. ""Kari Manhiem 'İnsan, cemiyetin sosyal ve tarihî yapısı hakkındaki en vâzıh görüşe ya o cemiyet içinde yükselirken, ya da düşerken ulaşır.' ""
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
247. "Bir yerde Türk varsa devlet ile vardır, devleti yoksa Türk yoktur."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
248. "Eğer teknoloji hem faydalı hem de zararlı yollarda kullanılabiliyorsa, kendisi tek başına ne zararlıdır, ne de faydalı. Kısacası, değerleri yaratan teknoloji değil, insandır."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
249. ""... Türk son derece mütevekkildir. Bütün servetinin bir yangında kül olup gittiğini hiç sızlanmadan seyreder. Halbuki yanıbaşındaki Frenk, Ermeni, Rum yahut Yahudi, ye'sinden çığlıklar koparır ve hattâ bazen bir kaç parça eşya kurtarayım derken alevlerin içinde helâk olup gider. Müslüman Türk sebeb-i hayatı olan annesiyle babasının, sevgili karısının, yahut ihtiyarlık günlerinde son ümidi olan çocuklarının kendi kucağında can verdiklerini gördüğü hâlde ne gözyaşları döker, ne içini çeker, hattâ ne ağzından en ufak bir teessür sızıltısı çıkar; çünkü öyle davranacak olursa mukadderata karşı gelmiş olacağını düşünür. Er meydanlarında şecaatının mükâfatı olarak zafer kazanacak olursa yalnız Allah'a şükretmekle yetinir. Fakat muzafferiyet ümitleri uzun ve acı muvaffakiyetsizliklerle kırıldığı takdirde felâketini Allah'ın eliyle olmuş sayar; vuruşur ve şehid olur. Artık vazifesini yapmıştır, üst tarafı kendi elinde değildir..."
( Dr. A. Brayer)"
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik
250. "İnsanların davranışlarını izah ederken çok defa bu davranışlarla o kimselerin fikirleri,düşünceleri arasında bağ kurarız;fikirlerle davranışlar arasında bir sebep-netice münasebetlerin varlığını kabul ederiz."
- Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik