Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim) Kitap Bilgileri
Yazar: Immanuel Kant
Tahmini Okuma Süresi: 3 sa. 51 dk.
Sayfa Sayısı: 136
Basım Tarihi: 2020
İlk Yayın Tarihi: 1803
Yayınevi: Say Yayınları
ISBN: 9789754686722
Ülke: Türkiye
Dil: Türkçe
Format: Karton kapak
Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim) Kitap Tanıtımı
Özgürlük sevgisi doğal olarak insanda o kadar güçtür ki, bir kere özgürlüğe alıştığında, artık her şeyi onun uğruna feda edecektir. Sırf bu sebepten ötürü talim-terbiyenin disiplin kısmı çok erken dönemlerde yerini almalıdır, çünkü bu yapılmadığı zaman, hayatta daha sonra kişiliği değiştirmek kolay olmayacaktır. Disiplinden yoksun [yani kendi kendine sınırlama becerisi gelişmemiş] insanlar gelip geçici her arzuyu, her hevesi takip etmeye yatkındırlar. Bunu vahşi kavimler arasında da görürüz, onlar her ne kadar bir müddet Avrupalılar gibi iş yahut vazifelerini yerine getirseler de, hiçbir zaman Avrupalılara, Avrupalıların tarz ve tavırlarına alışamazlar. Onlardaki, Rousseau ve diğerlerinin tassavvur ettikleri gibi, soylu özgürlük duygusu değil, fakat bir tür barbarlık –deyiş yerinde ise hayvanlık, henüz gelişmemiş insani tabiattır. Dolayısıyla insanlar kendilerini erken yaşlarda aklın buyruklarına boyun eğmeye alıştırmalıdır.
Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim) Kitaptan Alıntılar
1. "~
.
~"
2. "~
vardır ki her ne kadar buna inanmasalarda
.
~"
3. "Tanrıyı hoşnut edebilmemizin yegane gerçek yolu daha iyi bir insan olmaktan geçer."
4. "~
.
Eğitim, terbiye ve öğretimi tazammum eder.
.
~"
5. "~
.
Çünkü onlar bundan faydalanamazlar…
~"
6. "~
…
~"
7. "Ahlakı tesis etmek istiyorsak, cezayı kaldırmalıyız!"
8. "~
Tabiat insana yalanın ardından kendisini hemen eleversin diye
vermiştir.
~"
9. "Hayvani dürtüleriyle insanı insanlıktan, kendisi için tayin ve takdir edilmiş hedeften yüz çevirmekten alıkoyan şey talim terbiyedir. Sözgelimi talim ve terbiye onun tehlikeye fevri ve vahşice atılganlığını dizginler. Serkeşlik ise özünde kanun-kural tanımazlıktır. İnsan talim terbiye ile insanlığın kanunlarına tabi kılınır ve sınırlamayı, haddi-hududu hissedecek bir konuma getirilir."
10. ""Eğer bir çocuk kötü davranışlarından ötürü cezalandırılır, iyiliğinden ötürü ödüllendirilirse bu durumda o sadece ödül için doğru davranacaktır; ve hayata atılıp da iyiliğin her zaman ödüllendirilmediğini, kötülüğün de cezalandırılmadığını gördüğünde sadece hayatta nasıl muvaffak olabileceğini düşünen ve hangisini kendi yararına görürse buna göre doğru ya da yanlış davranan bir insan olacaktır.""
11. "~
.
~"
12. "~
Eğer din ahlaki dürüstlülüğe titizliğe eklenmez ise hiç bir faydası olmaz.
~"
13. "~
şekilde bilmek mi yoksa
ve şümullu olarak bilmek mi daha iyidir?
~"
14. ""İnsan ancak eğitimle insan olabilir.""
15. "Tanrı'yı hoşnut edebilmemizin yegane gerçek yolu daha iyi bir insan olmaktan geçer."
Eğitim Üzerine (Ruhun Eğitimi-Ahlaki Eğitim-Pratik Eğitim) Kitap İncelemeleri
Aydınlanma geleneğinin öncüsü sayılabilecek olan Kant, eğitim üzerine yazmış olduğu bu kitabında, ampirizm ile rasyonalizm'i eğitim hayatında uygulanabilirlik noktasında çok mantıklı ve kabul edilebilir bir şekilde açıklamıştır. Kant, felsefesinde teorik ile pratiğin özünde hayatta ne ölçüde etkili olabileceğini çok iyi anlmış ve anlatmıştır. Galiba diğer filozoflardan farkı da bu ayrımda ortaya çıkıyor. Zihninin sınırlarını aşarak bilgiyi, eğitimi ve ahlak anlayışını yaşanabilir bir zeminde var olabileceğini ispatlamasıdır. Çok farklı bilim dallarında derinlemesine olan bilgisini, savunduğu felsefesi içerisinde bütünsel olarak ele alması kitabı sadece bir eğitim meselesi olmaktan çıkarıyor. Zira eğitim tek başına kapsamlı bir konu olsa da ne kadar bilim dalı varsa hepsiyle birşekilde organik bir bağı vardır. Ve doğumdan ölüme kadar bunların hepsi bir şekilde insana temas ediyor.
Felsefesini ortaya koyarken insan yaşamındaki kurallardan değerlere oradan yargılar ve düşüncelere kadar çok pratik ve kullanılabilir bir hazine insanlığa armağan ediyor.
Sonuç olarak bir düşünce bütün bütün uygulanmaz ise de bütün bütün terk edilmez. Belli oranda kendi milletine faydalı olduğu da bir gerçek. Bireyden topluma toplumdan bütün insanlığa kadar alınabilecek çok değerli pratik bilgiler mevcut. Herkes heybesine göre alabilir.
Felsefe yapmadan ve spoilere girmeden ancak bu kadar açıklayabildim. Umarım anlaşılmıştır. Aksi halde bir saçmalarım kimse birşey anlamaz:D
Kant'ın 18.yy'da yazdığı ve bugün modern eğitim anlayışı içerisinde de yer alan fikirlerini açıkladığı eseri. Eğitim felsefesi.
Eserin içeriğine geçmeden önce çevirmen Ahmet Aydoğan(Say Yayınları) tarafından yazılan 20 sayfalık giriş kısmı da en az içerik kadar anlamlı ve güzel. Eser tanıtımı ve eğitim hakkındaki genel eleştirilerini dile getirmiştir bu bölümde.
"Bir ülke ki orada "düşünce" en değersiz nesne muamelesi görür." der.
Her görüşü bugün doğru olarak kabul edilmese (çocukların roman okumamasını söylemesi gibi) de birçok eğitim-öğretim yöntemi ve bilimsel iddiası modern anlayışın ilkelerinde yer alır.(yaparak-yaşayarak öğrenme gibi)
İtaat kavramı üzerinde çokça durmuş ancak salt itaatin ileriki yaşamda zararları olabileceğini düşünmüş olacak ki, itaatin yanında özgürlüğün verilmesi gerektiğini de belirtmiştir. Bu ikisinin aynı anda verilmesi ile ilgili verdiği örnekler çok doyurucu olmasa da dönemi için anlaşılabilir.
Anne sütü, cinsel eğitim, bebek ve çocuk bakımı gibi konuların öneminden de 200 yıldan fazla bir zaman önce bahsetmiş.
Bugün bu tarzda yazılmış yüzlerce kitap bulunabilir, ancak bu kitabı çekici kılan çok çok önce büyük felsefecilerden biri tarafından yazılmış olmasıdır.
Eğitimcilerin ve öğretmenlerin okuması gereken bir kitap, aynı zamanda eğitimi hayatın bir parçası olarak görenlerin de.
Migros'ta avare avare dolanırken "9.90'a bir Kant kitabı ha, hemen alayım, çevirisi filan kötü çıkarsa gazete kağıdı niyetine kullanırım" diyerek aldığım fakat beni ziyadesiyle memnun eden bir kitap oldu. Çevirisi de bazı ayrıntılar haricinde hiç fena sayılmaz. Rahatsız edici typolar veya anlaşılmayan yahut bunun orijinali böyle değildir dedirten cümleler yok.
Öncelikle çocuğun eğitimi üzerine fikirler edinmek amacıyla okurken bir yerden sonra durdum, düşündüm ve kitabı çocuğun eğitimi değil, evvela kendi eğitimim amacıyla okumaya devam ettim. Çocukluğumuzda bize nasıl bir eğitim verildi, hangileri doğru hangileri yanlış bir eğitimdi, farkındalık edinerek ilerledim. Bu bakış açısı önemli olsa gerek. Zira bir çocuk asla bir kitap okunarak edinilen teorik bilgileri kabaca uygulayarak veya telkin ederek eğitilemez. İnsan ancak kendisini eğitebilir ve çocuklara da ancak örnek olabiliriz. Bu bakış açısıyla okuyunca kendi adıma çok önemli farkındalıklar ve içgörüler edindim. İnsanın içine işleyen yanlış eğitimden kaynaklı arızaları tespit edebilmesi son derece elzem. Bu yanlış eğitimlerin etkisinden sıyrılabilmek ve insanın kendisini gerçekleştirebilmesi için bu şart. Kant, fikirlerini sebeplendirerek açıklıyor, ve ortaya koyduğu sebepler son derece ikna edici.
Kant, bu kitapta talim ve terbiye disiplinin neden erken yaşlardan itibaren verilmesi gerektiğini çok güzel bir şekilde anlatmaktadır. Çünkü Kant'a göre özgürlük sevgisi doğal olarak insanda çok güçlüdür ve insan alıştığı bir şeyi kolay kolay terk edemez.Bu sebeple de her şeyi onun uğruna feda edebilir. Bunun için Kant'a göre talim ve terbiye disiplini çocuğa verilmesi konusunda geç kalınması halinde daha sonradan çocuğun kişiliğini değiştirmek ve eğitmek kolay olmayacaktır. Talim ve terbiye disiplininden yoksun olan bir insan her arzuyu isteyebilmekte ve deyim yerindeyse vahşi kavimlerde de bunun görüldüğü bir gerçektir. Kant'ın deyimiyle de "Eğitimden geçmemiş insan kaba, talim terbiye görmemiş insan serkeştir (baskaldirmandır)." Bu sebeple de bireye küçük yaştan itibaren talim ve terbiye disiplini verilmesi çok önemlidir. Çünkü bir çağın kaba ve serkeş olması beraberinde gelecek nesilleri de kaba ve serkeş yapma ihtimali çok yüksektir. Bu da insanlığın kendi kendine cehennem yaratması demektir.
Kant'ın bu Eğitim Üzerine adlı eserinde özelikle üerinde durduğu terbiye, disiplin ve eğitim (fiziki eğitim, kültür eğitimi, ruhun eğitimi, ahlaki eğitim ve pratik eğitim) bireye küçük yaştan itibaren aksatılmadan verilmesi gerekir.
Son olarak bu eseri bilhassa ebeveynler ile evebeyn olmaya aday her birey ve öğretmenler okumalıdır.
Kant eğitim için şunları söylüyor insan eğitime ihtiyaç duyan tek varlıktır eğitimden anlamamız gereken ahlaki terbiye ile birlikte umumi Talim ve Terbiye anlamalıyız Çünkü eğitimde disiplin ve öz disiplin çok önemlidir. Bununla birlikte hayvani dürtülerimiz ile bizi serkeşliğe yani(kural tanımazlığa)iten bu durumdan kurtulmamız için talim ve terbiyeye baş vurmamız gerektiğinden de bahsediyor çünkü insan bazı durumlarda kural tanımaz ve bazen halkın kuralları dışana çıkan bir varlık haline gelebiliyor ve hatta bu durumun yani insanın doğası gereği serkeşliğinin önüne geçebilmek için mahkemeler ve bunu doğuran cezalar düzenleniyor yani insanlar bir nevi devlet tarafından terbiye ediliyor. Çünkü insanın doğal serkeşliğini dizginlemek talim ve terbiyenin bir amacı haline gelmiş durumda. Kant'ında dediği gibi Disiplinden bir haber yani kendi kendini dizginleme becerisi gelişmiş insanlar her arzu ve hevesi takip etmeye yatkındırlar.Yani bir insanın ergenliğini ele alırsak Sınırsız bir biçimde kendi iradesini heveslerini takip etmesine izin verilirse belli bir kanunsuzluk yakasını bırakmayacaktır. Ve tabii gençliğinde haddinden fazla bir ebeveyn eşliğinde gözetilmesi yararına değildir ileride kendini savunamama yaptıklarının farkında olamama sürekli yanında Ona yardım edecek bir ebeveyne ihtiyaç duyma halinde olacaktır ve bu da ne yazık ki mümkün değildir.Bence gayet başarılı ve bir o kadar da mufassal bir ahlak rehberi.