Dünya Okulu Kitap Bilgileri
Yazar: Salman Khan
Tahmini Okuma Süresi: 6 sa. 14 dk.
Sayfa Sayısı: 220
Basım Tarihi: Ekim 2021
İlk Yayın Tarihi: 2012
Yayınevi: Yapı Kredi Yayınları
ISBN: 9789750830808
Ülke: Türkiye
Dil: Türkçe
Format: Karton kapak
Dünya Okulu Kitap Tanıtımı
Eğitimde fırsat eşitliği için, herkese, her yerde, dünya standartlarında, ücretsiz eğitim.
Geleceğin okulları nasıl olacak, eğitim nasıl dönüşecek, öğretmen – öğrenci ilişkisi nasıl yeniden şekillenecek, sınıflarda hangi teknolojik yöntemlerle ders işlenecek? Tüm bu konuların yanı sıra bu kitapta Khan Academy’nin hikayesini de en samimi şekilde kurucusunun kaleminden okuyacaksınız. Khan Academy’nin nasıl teknoloji ve eğitimi bir araya getirerek insan faktörünü ön plana çıkarttığını anlatan “Dünya Okulu”, eğitim reformunun geleceğine ışık tutuyor. STFA’nın 1992 yılında kurduğu Bilimsel ve Teknik Yayınları Çeviri Vakfı, 2012 yılında Khan Academy kurucusu Salman Khan ile Khan Academy’nin ilk uluslararası iş ortaklığı anlaşmasını imzaladı. Anlaşma çerçevesinde dünyanın en büyük internet öğrenim platformu Khan Academy Türkçeleştirilerek tüm dünyada Türkçe konuşan herkese ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Khan Academy Türkçe, Ekim 2014 itibariyle 2 milyon ders vermiştir. Herkese kendi hızında ve kişiselleştirişmiş eğitim anlayışıyla dünya genelindeki eğitim reformunun en önemli paydaşlarından olan Khan Academy’nin sunduğu interaktif alıştırmalar, yönlendirme ve puanlama sistemleri ile öğrenci, öğretmen ve velilere yönelik raporlama gibi gelişmiş özellikler de binlerce eğitim videosu ile birlikte Türkçe olarak kullanıcılarla ücretsiz olarak buluşturulmaktadır. STFA, Khan Academy Türkçe projesi için Milli Eğitim Bakanlığı ile işbirliği protokolü imzalamış olup Fatih Projesi ve Eğitim Bilişim Ağı (Eba) kapsamında ortak çalışmalara devam etmektedir.
Khan Academy’nin kurucusu Salman Khan’ın 2012 yılında yazdığı “Dünya Okulu” isimli kitabı, Khan’ın eğitim reformu ve eğitim sisteminin geleceği ile ilgili görüşlerini derlediği vizyon açıcı bir çalışma. Eğitimde fırsat eşitliği için, herkese, her yerde, dünya standartlarında, ücretsiz eğitim.
“Sal Khan’ın eğitim sistemi üzerindeki etkisi hesaplanamayacak kadar büyük.”
- Bill Gates
“Sal’ın Khan Academy’si, kurulduğu 2006’dan beri sunduğu herkesin erişimine açık, özgürlük vadeden online eğitim modeliyle düşüncelerimizi kökten değiştiriyor.”
- Al Gore
“Herkese Bedava Eğitim, Sonsuza Kadar... Khanacademy.org ve Khanacademy.org.tr adreslerini şiddetle tavsiye ederim.”
- İsmet Berkan, Hürriyet Gazetesi Yazarı
“Dünyanın en büyük dersliği Türkiye’de... Stfa, her yıl 8 milyon kullanıcının faydalandığı dünyanın en büyük ücretsiz online öğrenim platformu Khan Academy’yi Türkçe’ye kazandırdı.”
- Nuran Çakmakçı, Hürriyet Gazetesi Eğitim Yazarı
“Khan Academy Türkçe eğitime büyük katkı yapacak... Geriye kalan, Khan Academy’nin imkanlarından Anadolu’nun en ücra köşesine dahi ulaşarak öğrencileri, öğretmenleri, ebeveynleri haberdar etmek.”
- Şelale Kadak, Sabah Gazetesi Yazarı
Dünya Okulu Kitaptan Alıntılar
1. "Eğitim ömür boyu sürmeli."
2. "İster 20 ister 80 yaşında olsun, öğrenmeyi bırakan kişi yaşlıdır. Öğrenmeyi sürdürense daima genç kalır. Hayattaki en önemli şey, kafanızın genç kalmasını sağlamaktır.
_Henry Ford"
3. "Peki öyleyse ev ödevi yapmak, ailelerin birlikte olabileceği zamanı değerlendirmenin en iyi yolu mu? Michigan Üniversitesi'nin gerçekleştirdiği büyük bir araştırma , daha
yüksek sınav başarısının ve daha az davranış bozukluğunun en güçlü göstergesinin, aileyle birlikte yenen yemeklerin sıklığı ve süresi olduğu sonucuna varıyor ." Düşünecek olursak,
bunda şaşıracak bir şey yok. Aileler gerçekten oturup konuştuklarında -ebeveynler ve çocuklar birbirleriyle fikir alışverişinde bulunduğunda ve birbirlerine gerçekten ilgi gösterdiğinde-çocuklar değerleri ogreniyor, motivasyon ve o zaman
kazanıyor; kısacası, onları hevesli ve dikkatli öğrenciler yapacak nitelikleri ve tavırları geliştiriyorlar. Bu, salt ev ödevi yapmaktan daha önemli."
4. "Öğrenciler yeteneklerine göre şubelere ayrılıyordu."
5. "Öğrenci öğretmeni düş kırıklığına uğratmak, istemiyor."
6. "... ilgisizliğin yerini sorumluluk duygusu, tembelliğin yerini çaba harcama alıyor."
7. "... Bilgi, karanlıktan ışık yaratıyordu. O öğrenciler, azimle ve odaklanarak, daha önce boşluktan başka bir şey olmayan bir yerde yanıtlar buluyordu."
8. "Tahtanın önüne geçmiş konuşan kafa olmak istemiyordum.
... Elektronik kara tahtada ders anlattım."
9. "Sonuçta işimden ayrılmadım, paramı biriktirdim ve ayrılmamı sağlayacak kadar maddi gücümün olacağı o zamanın gelmesini beklemeye başladım."
10. "Bilgisayarda videolar izlemek ve problem çözmek bir çocuğun egitiminin tamamını oluştursun gibi bir vizyonum hiçbir zaman olmadı, sanırım bu artık yeterince açıktır.
Tam tersine.
Ben eğitimi daha verimli kılmak , çocukların temel kavramları daha kısa sürede öğrenmesini, böylece başka öğrenme türlerine daha fazla zaman kalmasını sağlamak istiyordum. Yaparak öğrenmeye.
Üretici ve zihin geliştirici bir şekilde eğlenerek öğrenmeye. Buna gizlice öğrenmek diyebilirsiniz. Eğitimin bu diğer yanlarını sınamak için yaz kampları mükemmel bir deneme alanı sağlıyordu."
11. "Giderek karmaşıklaşan dünyada, eğer ortalama insanlar neyin neden olduğunu anlamıyorsa gerçek demokrasi ve insanların huzuru tehdit altındaydı."
12. "Testler...
Uzmanların beklediği sonuçlara yakın sonuçlar vermiyorlar mı? Politikacıların isteklerine uygunlar mı?"
13. "Bu nedenle bizim kamplar altta yatan ilkeleri gözler önüne serecek gerçek projeleri
vurgulayacak biçimde oluşturuldu büyük oranda. Bu biraz kuru ve soyut gelebilir, o yüzden size canlı bir örnek vereyim.
Kamplardaki zamanımızin çoğunu
robot yapmakla geçiriyorduk. Projelerden birinde öğrenciler gelişmiş dokunma,
Işık ve kızılötesi sensörleri olan programlanabilir legolar kullanarak
masaüstü sumo güresçileri yapacaktı.
Bu robotlar rakip robotu (ya da robotları) algılayıp masadan aşağı itmeliydi.
Karmaşıklık katmaya elverişli, açık
uçlu, basit bir oyundu bu.
Bazı öğrenciler, rakiplerini yanıltıp kendi kendilerine aşağı gitmelerini sağlamayı
deneyen zeki ve hafif robotlar yaptı. Bazıları çekiş gücünü ya da döndürme kuvvetini
en üste çıkarmayı hedefledi.
Ama en önemlisi çocuklar kendi benzersiz konseptlerini tekrar tekrar kurdu, test etti,
daha iyi hale getirdi."
14. "İster 8, ister 80 yaşında olsun, her öğrenci için her yeni video kişisel bir keşif olacaktı. Bir sonraki problem ve alıştırma seti, herkesin kendi temposu içinde ele alabileceği bir sınama olacaktı yavaş ilerlediği için kimse utanmayacak, etiketlenmeyecek, sınıfın ilerlemesi gerektiğinin duyurulduğu o korkulu an gelmeyecekti. Video arşivi asla yok olmayacaktı; öğrenciler gerek duydukları kadar yeniden izleyebilecek, bilgilerini
tazeleyebilecekti. Ve hata yapmaya izin verilecekti! İnsanın, omzundan bakan bir öğretmeni hayal kırıklığına uğratma,
bir sınıf dolusu arkadaşın önünde aptal görünme korkusu olmayacaktı."
15. "... Büyümek hergün bir sürü ev ödevi yapmak demektir. Oynamaya çıkamam çünkü evde kalıp ödev yapmam lazım; demeniz gerekir."
Dünya Okulu Kitap İncelemeleri
Her öğretmenin okuması gerekir diyeceğim de, Milli Eğitim Bakanlığı Eylül-2016 seminer döneminde öğretmenlere okunmalı ve üzerinde tartışılmalı diye ödev verdiği halde, bence öğretmenden çok sistemi yönetenlerin, politika belirleyicilerin okuması gereken bir kitap. Öğretmenler açısından kesinlikle faydalı ve vizyon açıcı bir yönü olsa da kitabın, sistemin değişmeden kitaptaki fikirleri hayata geçirmek mümkün görünmüyor. Kuzenlerine ders vermek için yaptığı yazılımla yola çıkan Salman Khan ucretsizkitap.com.tr üzerinde eğitim videoları ile zenginleştirdiği akademisinin başlangıçta bugün ki noktaya geleceğini hiç düşünmediğini ifade ediyor kitapta. Kar gütmeyen bir vakıf felsefisiyle, bağışlarla birlikte yürüttükleri çalışmalarda temel amaç öğrenmenin bireysellik üzerine ve bireyin öğrenme hızına göre, uygun adım marş eşliğinde değil de kişinin durumuna göre şekillenmesi ve internet üzerinden bilişsel teknoloji kullanımı ile derslerin kavranması ve okuldaki sistemin farklı bir boyuta geçmesi tezini savunan Khan kitap okunduğunda haklı olarak görünecektir. İşiniz, mesleğiniz ne olursa olsun okumanızı tavsiye ederim ki hem bir başarı öyküsüne, hem dünyadaki eğitim sistemi hakkında bilgilere, hem de Khan'ın fikirleri sonuç olarak faydalıdır.
Khan Academy’nin kurucusu olarak “Dünya Okulu” kitabında , eğitim reformu ve eğitim sisteminin geleceği ile ilgili görüşlerini ifade ediyor.
Hem bir eğitimci hem de anne/veli olarak kitabı faydalı bulduğumu söyleyebilirim.
Giriş bölümündeki “Herkese, Her Yerde, Dünya Standartlarında Bedelsiz Eğitim” ifadesi pek çoğumuzun eğitim konusundaki nihai beklentisi aslında.
Değişen gereksinimler karşında yetersiz kalan edilgen eğitim modellerinin artık yerini gelişen teknolojinin de yardımıyla daha etkin katılımlı modellere bırakması gerektiğini detaylıca anlatıyor.
“Eğitim söz konusu olduğunda teknolojiden korkmamak, onu kucaklamak gerek; akıllı ve duyarlı bir şekilde kullanıldığında, bilgisayar temelli dersler aslında öğretmenlere daha fazla öğretme fırsatı sunuyor, sınıf da edilgin oturma yeri olmaktan çıkıp karşılıklı yardımlaşma atölyesine dönüşüyor.”(sf37)
İlk iki bölümde tam öğrenme başta olmak üzere çeşitli öğrenme modellerine, eğitimin kişiye özelliğine, sınıf dinamiklerine, ev ödevlerinin niteliği ve gerekliliğine, öğrenci sorumluluklarına, eğitim maliyetlerine ve öğrencinin aktif katılımının önemine değiniliyor.
Üçüncü bölümde daha çok Khan Akademinin oluşum ve gelişim süreçlerini ve bu oluşumun gerçek hayatta nasıl karşılık bulduğunu okuyoruz.
Dördüncü ve son bölümde ise “Dünya Okulu” kavramı-daha dahil edici ve daha yaratıcı bir model- karşımıza çıkıyor. Öğrencilerin kendi hızında ilerlediği, sorumluluk aldığı ve aktif deneyimlere erişebileceği bir model.
Hem eğitimcilere hem de anne babalara umut vadeden bir kitap.
Keyifli okumalar dilerim.
Dünya Okulu, Khan Akademi’nin kurucusu Salman Khan’ın bu akademiyi nasıl kurduğu ve günümüze nasıl geldiğini anlattığı bir kitap. Kitap; yaz tatili, geçme notu, sınıftaki öğretmen sayısı, aynı yaştakilerin aynı sınıfta olması zorunluluğu gibi birçok konuya değiniyor.
Salman Khan, göçmen (Hindistan/ Bangladeş) bir ailenin çocuğu olarak eğitimde fırsat eşitliğinin olmadığını en iyi bilenlerden. Geleneksel eğitim modelindeki sıkıntıları fark edip aslında Tam Öğrenme modelinin benimsenmesi gerektiğini düşünüyor. Günümüz eğitimini gravyer peynire benzeten Khan, 2004 yılında önce matematikte sıkıntı yaşayan bir kuzenine yardımcı olmak için yola çıkıyor. Kendisinin deyimiyle bir dolap içinde başlayan bu yolculuk sonradan kar topu gibi büyüyerek günümüze geliyor. Tabi birçok sıkıntıyla karşılaşıyor ancak dersleri dinleyip eksikliklerini gideren kişilerin mailleri ,giderek çoğalan öğrenci sayısı ve Bill Gates’in bile çocuklarının bu videoları izlemesiyle iş bambaşka bir boyuta taşınıyor.
Dünya Okulu kitabını daha ziyade eğitimcilerin ve bu alana ilgi duyanların dikkatini çekecek bir kitap olarak görüyorum. Bu alana ilgi duymayanlara sıkıcı gelebilir. İncelemeyi kitaptan bir alıntıyla bitirmek istiyorum.
“Okul günlerimin eğitimime engel olmasına asla izin vermedim”.
Khan Akademi’nin kurucusu Salman Khan’ın eğitimle ilgili görüşleri ve Akademi’nin kuruluş hikayesi anlatılıyor. Nedir Khan Akademi? Bilgisayar temelli bir yazılım ve ücretsiz, dünyanın her yerinden herkesin ulaşabileceği, ders anlatım içeriklerinin bulunduğu bir internet sitesi. Amacı tüm dünya çocuklarına ücretsiz eğitim sağlamak.
Dünya üzerinde farklı dillere çevrilmiş versiyonları var. Türkçe’ye de çevrilmiş. Hatta MEB ile işbirliği protokolü imzalanmış ve bizim EBA yazılımımız ile ortak çalışmalar yapılmakta.
Eğitimle ilgilenen herkesin ilgisini çekecek bir kitap. Kitabı okurken farklı bakış açıları geliştirebiliyor insan. Bilgisayar destekli online eğitim gelecek yıllarda eğitimin tamamını oluşturmasa da önemli bir payını oluşturacak. Bu kaçınılmaz görünüyor. Bunun için yatırım yapan ülkelerin daha kazançlı çıkacağı aşikar. Uzaktan eğitimin değerini daha iyi anladığımız şu günlerde bu tür yazılımların ne kadar önemli olduğu tartışılmaz bir gerçek.
Eğitime kafa yoran insanlar, geleneksel eğitim anlayışına alternatif çözümler üretme peşindeler. Çünkü geleneksel eğitim yöntemi insanları tek tip yetiştiren, farklılıkları yok sayan, testlerde yüksek puan alanları başarılı kabul eden, diğerlerini başarısızlıkla etiketleyen ve saf dışı bırakan bir anlayışa sahip. Bu sadece bizim ülkemizde değil tüm dünyada yaşanan dramatik bir sorun. İşte bu sorunları detaylı bir şekilde anlatan Salman Khan, eğitimi yeniden düşünmemiz gerektiğini hatırlatıyor ve kendisinin bu konuda yaşadığı deneyimleri ve yaptığı çalışmaları anlatıyor. Bence okunması gereken bir kitap...
Kitabı her eğitimci, öğretmen ve kendini öğretme konusunda geliştirmek isteyen okumalı bence.
Tabi köklü değişiklikler için devlet çaplı bir proje gerekiyor bu malum ama topluluklar da bireylerden oluşuyor,
Ki bu kitapta bunun bir göstergesi kendi başına kuzenlerine verdiği eğitimle işe başlıyor Salman Khan sonrasında artan öğrenci sayısı ve internet ortamının eğitim için ne kadar verimli olduğunu keşfedip ucretsizkitap.com.tr ve KhanAcedemi sitesiyle bunu tüm dünyaya kar marjı olmadan sadece yardımlar aracılığıyla sürdürüyor.
En sevdigim bölüm hiç kimse bir seyler öğrenmek için geç kalmış degil ister 80 yaşında ol ister 20 yaşında öğrenmeyi istemek gerekiyor. Insan öğrenmeyi bıraktığında geriliyor ve beyni gerçekten küçülüyor her gün sürekli yeni şeyler öğreniyoruz ve bu bitmeyecek bir süreç....
Öğrenme sürecinin nasıl gerçekleşmesi gerektiği eğitim sisteminin yanlışları , olması gereken ve olmaması gereken eğitim açısından hepsine kitapta değiniliyor.
Ben internet sitesine de bakma imkanı buldum
Ve gayet yararlı bi site türkçe de pek çok video bulunuyor. Faydali bir kitapdı eğitimciler okumalı ve çocuklarını eğitmek isteyen anne babalar kesinlikle okumalı güzeldi.
Platonun şu sözleriyle inceleme mi tamamlıyım:
Öğretimin unsurları.. zihne çocuklukta sunulmalı ama herhangi bir zorlama olmamalıdır. Zorlama sonucu edinilen bilgi zihinde yer etmez. O nedenle zorlamaya başvurmayın, ilk eğitimin bir tür eğlence olmasını sağlayın; bu sayede çocuğun doğal, eğilimlerini öğrenmeniz daha kolay olur.
Iyi okumalar :)