Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için:

Aristoteles Alıntıları & En Çok Okunan Sözleri

Aristoteles En Beğenilen Sözleri



1. "Kimseden değil kendimden öğrendim."


- Retorik



2. "Görünmeyenleri anlamak için görünenlere bakmak gerekir."


- Nikomakhos'a Etik



3. "Hayat sadece bir amaç için çabalandığında anlamlıdır."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



4. "Kaderinizi şans değil, tercihler belirler."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



5. "Çoğunluğun küçük bir azınlığın kölesi olduğu bu devlet düzeninde, halk güçlülere isyan etti."


- Atinalıların Devleti



6. "'Söyleyeceklerim bu kadar. Beni dinlediniz. Olgular önünüzde. Yargınızı bekliyorum.'

Aristotales"


- Retorik



7. "Olması gerekenden fazlasına sahip olan mı yoksa olması gerekenden fazlasını veren mi haksızlık yapıyor?"


- Nikomakhos'a Etik



8. "Bir insan kendisine hakim değilse bu bilgiye sahip olmasının bir önemi yoktur."


- Nikomakhos'a Etik



9. "Bir insanın en etkili ikna edici yanı karakteridir."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



10. "Birini sevmek, kişinin kendisini sevdiğiyle tanım­lamasıdır."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



11. "Aptallar cehennemindeyken yalnız değildim."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



12. "Kalbini adadığın şeye sahip olamamak neredeyse hiçbir şeye sahip olamamak kadar kötüdür."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



13. "Asil ruhlu bir insan kin tutmaz. Çünkü yüce bir ruhun işareti, yaralarını hatırlaması değil, onları unut­masıdır."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



14. "Kendini tanımak tüm bilgeliklerin başlangıcıdır."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



15. "Kötülük tek bir bahaneye bakar."


- Retorik



16. "“

""


- Metafizik



17. "En zor zafer insanın kendisine karşı kazandığıdır."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



18. ""


- Metafizik



19. ""Kaderi belirleyen şey tercihtir, şans değil.""


- Sofistçe Çürütmeler



20. "Gerçek bir öğrenci, öğretmenine ondan daha uzağa erişerek minnettarlığını gösterir."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



21. "Bütün insanlar çıkarlarına saygı duyulduğu zaman ikna edilirler ve bu çıkarlar kurulu düzenin sürdürülmesini sağlar."


- Retorik



22. "Bazı şeylere sanatla ulaşmamız gerekir,
Diğerleri yazgı ya da şansla elde edilir.

Agathon-Tragedya"


- Retorik



23. "Bütün insanlar çıkarlarına saygı duyulduğu zaman ikna edilirler ve bu çıkarlar kurulu düzenin sürdürülmesini sağlar."


- Retorik



24. ""


- Metafizik



25. "Bize zorla dayatılan her şey rahatsızlık vericidir."


- Retorik



26. ""


- Metafizik



27. "Kimseden değil kendimden öğrendim."


- Retorik



28. ""

. ""


- Retorik



29. "İnandırıcı olmayan olanaklı şeylerdense, olası olan olanaksız şeyler tercih edilmelidir."


- Poetika



30. ""


- Metafizik



31. "Bazı şeyleri bir sanatın yardımıyla yapmamız gerekir.”"


- Retorik



32. "
. Simonides’e göre “

""


- Metafizik



33. "Platon duyusal şeyler ve ideaların dışında matematiksel nesnelerin varlığını kabul etmektedir."


- Metafizik



34. "Bazıları öğenin

, bazıları

, bazıları ise

olduğunu söylemektedirler. Ancak onlar insanların çoğunun söylediği gibi

'ın da öğe olduğunu söylememektedirler? Çünkü insanlar her şeyin

’tan olduğu görüşündedirler."


- Metafizik



35. "İyi yaşlılık, yaşlılığın ağır ağır ve acısız biçimde gelmesidir; çünkü çabuk yaşlanan ya da yavaşça ama ağrılar ve sızılarla yaşlanan bir insanın yaşlılığına iyi denemez."


- Retorik



36. "
Onlar başlangıçta açık güçlükler karşısında hayrete düşmüşlerdir. Daha sonra yavaş yavaş ilerlemişler ve ay, güneş, yıldızlara ilişkin olayları, nihayet dünyanın oluşumu gibi daha büyük sorunları ele almışlardır."


- Metafizik



37. ""

. ""


- Retorik



38. ""

""


- Metafizik



39. "Varlıkların öğelerini keşfetmek mümkün olsa bile, bunlar ancak tözlerin öğeleri olabilirler. O halde bütün varlıkların öğelerini araştırmak veya onları keşfettiğini düşünmek bir yanılgıdır."


- Metafizik



40. "Protagoras

dediğinde bundan bilen insanı veya duyan insanı kastetmektedir."


- Metafizik



41. "Kendilerine iyi davranılan insanlar kendilerine iyi davrananları daima sevmez."


- Retorik



42. "En güzel boyaları boca etse, karakalem bir resim kadar haz vermeyebilir."


- Poetika



43. "İbni Sina, bütün bilimlerde üstatlık derecesine ulaştıktan sonra ele aldığı

’i kırk defa okumasına ve tamamen ezberlemesine rağmen anlamamış olduğunu belirtir."


- Metafizik



44. "Kişi ruhunu dinginleştirmesi ve sağlamlaştırması ile "

", "

" olur."


- Fizik



45. "İdeaların diğer şeylerin nedenleri olmalarından dolayı Platon, onların öğelerinin her şeyin öğeleri olduğunu düşünmektedir."


- Metafizik



46. "[...] matematik, zamanımız filozoflarında, onu ancak başka şeyler için incelemek gerektiğini söylemelerine rağmen tüm felsefenin yerine geçmiştir."


- Metafizik



47. "İnsanın en iyi dostu sadece kendisi için değil, dos­tu için de en iyisini dileyendir."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



48. ""

. ""


- Nikomakhos'a Etik



49. "Diyalektik sadece bilgiyi eleştirmekle yetinir; oysa Felsefe somut olarak onu üretir. Sofıstik’e gelince o ancak görünüşte felsefedir, sahte felsefedir."


- Metafizik



50. "Hiçbir yönde bölünemez olmakla birlikte bir konumu olan şeye,

denir. Bir yönde bölünebilir olan

, iki yönde bölüne bilir olan

, her yönde, yani üç yönde bölünebilir olan

diye adlandırılır."


- Metafizik



51. "Her şeyde matematiğin kesinliğini aramamak gerekir. Matematiksel kesinlik sadece maddesi olmayan varlıklar söz konusu olduğunda istenmelidir. Dolayısıyla matematiğin yöntemi, doğabiliminin yöntemi değildir."


- Metafizik



52. ""

. ""


- Retorik



53. "Bizim dengimiz olmayan kişilerin bizim sahip olduğumuz kadar şeye sahip olmayı hak ettiklerinin kabul edilmesi bir adaletsizliktir."


- Retorik



54. ""


- Metafizik



55. ""Ölümlü olduğuna göre ölümsüz öfke barındırma göğsünde.""


- Retorik



56. "Gıpta bizi sahip olmadığımız iyi şeyleri elde etmek için girişimlerde bulunmaya özendirirken, kıskanç insan başkalarının sahip olduğu şeyleri yitirmesini ister."


- Retorik



57. "Sınırlı olan sonsuz olanın içinde."


- Fizik



58. ""

. ""


- Nikomakhos'a Etik



59. "Cesaret

yı esinlendiren erdem iken, korkaklık bunun zıddıdır."


- Retorik



60. "Hatip inandırmayı dinleyicilerin duygularını harekete geçirme yoluyla da başarabilir, çünkü

."


- Retorik



61. "İyi hazırlanmış yasaların bütün olası durumları öngörerek yargıçların mutlak yetkisine mümkün olduğunca az konu bırakması gerekir."


- Retorik



62. ""Ölümlü olduğuna göre ölümsüz öfke barındırma göğsünde.""


- Retorik



63. "Aristoteles, bizim ait olduğumuz Doğu İslâm dünyasında en iyi bilinen ve hakkında en çok konuşulan ve yazılan filozoflardan birisi, belki de birincisidir.

Orta Çağ İslâm düşünce dünyasının, özellikle felsefi düşünce dünyasının kendi sinden en çok beslendiği bir filozof olduğuna ise hiç kuşku yoktur. Orta Çağ’da Müslümanlar Aristoteles’i “

” adıyla adlandırmış ve Fârâbi’yi, bu nitelendirmeden ve şereflendirmeden mülhem olarak “

” diye çağırmışlardır. Bîr diğer büyük İslâm filozofu, Orta Çağ Batı Hıristiyan dünyası üzerinde en fazla etkide bulunmuş olan İbni Rüşt ise en büyük bir Aristoteles yorumcusu olarak ün kazanmıştır. İslam filozoflarına karşı en şiddetli saldırıyı yöneltmiş olan Gazali’nin de “filozof deyince aklına hemen Aristoteles’in gelmesi, onun İslâm dünyasındaki etkisinin büyüklüğü ve genişliği hakkında önemli bir ipucu olarak değerlendirilebilir."


- Metafizik



64. "[...] varlığı ve yokluğu hissedilmeyen şey, bütünün bir parçası değildir."


- Poetika



65. "Adaletsiz insanı adaletsiz yapan şey onun kötülük yapma niyetidir."


- Retorik



66. "“Ne de olsa varlığı ve yokluğu hissedilmeyen şey bütünün bir parçası değildir...“"


- Poetika



67. "“İnsan politik bir hayvandır.”"


- Poetika



68. "Başkalarının talihsizliklerinden zevk alan insan, başka­larının mutluluğunu kıskanan insanla özdeştir."


- Retorik



69. ""

. ""


- Retorik



70. "Bizi en çok şaşırtan rastlantılar kasıtlıymış gibi görünenlerdir, tıplı Mitys’in ölümüne neden olan adamın, Mitys’in Argos’taki heykeline bakarken, düşen heykelin altında kalıp ölmesi gibi."


- Poetika



71. "Asil ruhlu bir insan kin tutmaz. Çünkü yüce bir ruhun işareti, yaralarını hatırlaması değil, onları unut­masıdır."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



72. "Her ne kadar bazı insanlar beni defalarca kandır­maya çalışmış olsa da bir yerlerde, birilerinin güveni­mi hak ettiğine inanmaktan vazgeçmeyeceğim."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



73. "Adalet herkesin yasaların öngördüğü şekilde mal mülk sahibi olması erdemidir, adaletsizlik ise yasaları çiğneyerek başkalarının malını mülkünü gasp etmektir."


- Retorik



74. ""Yaşlılık ömre göre neyse, akşam da güne göre odur.""


- Poetika



75. "Diyalektik, mantıklı bir akıl yürütme gerektiren konularla, retorik de gündelik sohbetlerimizde tartıştığımız konularla ilgilenir."


- Retorik



76. "İnandırıcı konuşmanın amacı, kararlara götürmektir."


- Retorik



77. "Bu dünyada yalancılara güvenilebileceğine göre Tersinden de emin olun, aynı şekilde - bu dünya Nice doğru söz duyar da, inanmaz hiçbirine."


- Retorik



78. "Bir insan özgürse ve başka birisinin yönetimi altındaysa onun adalet anlayışıyla yöneten kişinin adalet anlayışı aynı olamaz. Yönettiğinize veya yönetildiğinize bağlı olarak durum değişir. Bunu kadınlar ve erkekler arasındaki iyilik ve cesaret kavramları arasındaki farka benzetebiliriz. Erkek, kadın kadar cesursa korkaktır, kadın aklı başında bir erkekten daha çok konuşuyorsa gevezedir."


- Politika



79. "Her ne kadar bazı insanlar beni defalarca kandırmaya çalışmış olsa da bir yerlerde, birilerinin güveni­mi hak ettiğine inanmaktan vazgeçmeyeceğim."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



80. "İnsanların tehlikeyi sakin karşılamalarının iki nedeni vardır: bu konuda deneyimleri olmayabilir ya da onunla başetme yollarını bilebilirler."


- Retorik



81. "“

. “"


- Nikomakhos'a Etik



82. "Maddesi olmayan şeylere gelince, onların hepsi mutlak olarak ve özleri gereği birdirler."


- Metafizik



83. "Günün birinde bir geyik gelerek otlakta otlamaya başlamış. Geyiği cezalandırmak isteyen at bir adamdan bu konuda yardım istemiş. Adam da ağzına gem vurmaya ve elinde mızraklarla sırtına binmesine razı olursa yardım edebileceğini söylemiş. At razı olmuş, ama adam sırtına binince geyikten intikam alamadığı gibi adamın kölesi olduğunu anlamış. "Sizler de düşmanlarınızı cezalandırmak isterken atın durumuna düşmemeye bakın.""


- Retorik



84. "“Ruhun güzelliği, bedenin güzelliği kadar çabuk görünmez..”"


- Aforizmalar



85. "Retorik, diyalektiğin benzeridir. Gerçekten de birilerini ikna ederken neden bazılarının bilinçli ve başkalarının rastgele davranarak başarılı olduklarını araştırabiliriz. O zaman herkes retoriğin bir sanatın konusu olduğunu kabul edecektir."


- Retorik



86. "Şanslılık bizi aile mutluluğu ve bedensel üstünlükler yolunda mümkün olan her şeyi kazanmaya götürür."


- Retorik



87. "


O halde diğer şeylerin de bu sözünü ettiğimiz varlıkları meydana getiren nedenlere benzer nedenlerce var olması ve varlığa getirilmesinin mümkün olduğu açıktır."


- Metafizik



88. "Değersiz insanların arkadaşlığının kötü bir etki­si vardır. Çünkü dengesiz oldukları için değersiz uğraşların peşinde koşarlar ve gerçekten de birbirlerine kötü etkide bulunurlar."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



89. "Hak edilmemiş her şey adaletsizdir..."


- Retorik



90. ""Bir insan kendisine hakim değilse bu bilgiye sahip olmasının bir önemi yoktur.""


- Nikomakhos'a Etik



91. ""İyiler bir çeşittir, kötüler ise çeşit çeşit.""


- Nikomakhos'a Etik



92. "“Bir insanın hiç deneyim sahibi olmadığı konularda konuşması aptallık ve görgüsüzlük belirtisidir.”"


- Retorik



93. "
. Mesela daha az yararlı da olsa, elde edilmesi güç olduğundan altın demirden üstündür."


- Retorik



94. "Hiçbir şeye imkânsız deme, Ne de yemin et olmayacak diye.."


- Retorik



95. "'çirkinlik ektiniz, kötü hasat kaldırdı­nız'"


- Retorik



96. "Bazı filozoflar tarafından “aracı” gerçeklikler olarak adlandırılan şeyleri yaratmak gerekecektir. Ancak bu “aracı” varlıklar nasıl vardırlar veya hangi ilkelerden çıkmaktadırlar veya onların niçin duyusal dünya ile İdealar dünyası arasında “aracı” olmaları gerekmektedir?"


- Metafizik



97. "Öğrenmek, sadece filozofların değil, diğer insanların da çok haz aldığı şeydir."


- Poetika



98. "Olabilecek en iyi şey, asla ulaşamayacağınız olandır: Hiç doğmamış olmak, var olmamak, hiçbir şey olmak. Yine de olabilecek en iyi şey yakın zamanda ölmektir."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



99. ""

""


- Metafizik



100. "Zaman öfkeyi yumuşatır."


- Retorik



101. "Erdemin öğeleri adalet, cesaret, özdenetim, görkem, yüce gönüllülük, cömertlik, merhamet, sağduyu ve bilgeliktir."


- Retorik



102. ""

. ""


- Retorik



103. "İnsanların şu ya da bu nitelikte olması karakterlerine bağlıdır, ama mutlu olmaları ya da tersinin olması eylemlerine bağlıdır."


- Poetika



104. "Retorik, diyalektiğin ve "politika" adıyla tanımlamamız gereken erdeme ilişkin bilimin bir koludur sonucuna varabiliriz. İşte bu yüzden

. Kitabın başında da söylediğimiz gibi, retorik diyalektiğin bir dalı ve benzeridir, çünkü her ikisi de belirli bir konunun bilimsel incelemesi değil, birer akıl yürütme yetisidirler."


- Retorik



105. "Bize en güvenilir bilgileri verdikleri halde duyularımızdan hiçbirine bilgelik olarak bakmayız. Çünkü onlar bize hiçbir şeyin nedenini, örneğin ateşin neden sıcak olduğunu söylemezler;
"


- Metafizik



106. ""Hayat sadece bir amaç için çabalandığında anlamlıdır.""


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



107. "Acıma hissi duyabilmek için, bir de en azından bazı kişilerin iyiliğine inanmamız gerekir. Hiç kimsenin iyi olmadığını düşünürseniz, herkesin kötü yazgıya layık olduğuna inanırsınız."


- Retorik



108. "Komedya, daha bayağı insanların taklididir ama kötülüğün her türünü ele almaz, gülünç olanı, yani çirkinliğin belli bir kısmını ele alır. Çünkü gülünç olan, insana rahatsızlık ya da zarar vermeyen bir kusur ve çirkinliktir."


- Poetika



109. ""Bütün acı verici şeyler hissedilir, ama en büyük kötülükler, haksızlık ve ahmaklık en az hissedilen şeylerdir, çünkü varlıkları acıya neden olmaz.""


- Retorik



110. "[...] hepimiz günün birinde öleceğimizi biliriz, ama bunun çok sonraki bir tarihte olacağına inandığımızdan ölümü pek düşünmeyiz."


- Retorik



111. "'Bir adamın kendisine güvenemezken söyledikleri­ne güvenmek korkunç bir şey.'"


- Retorik



112. "'Bir insan yazgıya değil kendine borçlu olduğu şeylerle övünmelidir'"


- Retorik



113. "[...] diyalektik söz konusu olduğunda, bazı akıl yürütme yöntemlerini bilinçli olarak tercih edenler

, sanata uygun akıl yürütenler de "

"dir."


- Retorik



114. "Herkesin gözünün önünde, açıkça yapılmış bir şeyden daha çok utanç duyarız. 'Utanç gözlerde oturur' deyimi buradan gelir...."


- Retorik



115. "Eğer birimler birbirlerinden farklı iseler, Platoncuların iki veya dört öğenin varlığını kabul edenler gibi konuşmaları gerekir. Çünkü bu filozoflardan her biri, öğe adını ortak olan şeye, örneğin genel olarak Cisim’e değil, aralarında ortak olan bir şey, yani cisim olsun veya olmasın, Ateş veya Toprak’a vermektedirler. Oysa Platoncular gerçekten Bir olan’ın Su veya Ateş gibi aynı türden bir şey olduğunu söylüyor gibidirler. Eğer öyleyse, sayılar tözler olmayacaktır. Kuşkusuz eğer kendinde Bir olan varsa ve eğer o ilke ise, “bir” sözcüğünün birden fazla anlamda kullanılması gerekir. Aksi takdirde bu öğreti imkânsızdır."


- Metafizik



116. "[...] yasa yapıcılar vatandaşların iyi şeylere alışmalarını amaçlarlar."


- Nikomakhos'a Etik



117. "Doğru olanı söylersen, tanrılar seni sever; yanlış olanı söylersen insanlar seni sever."


- Retorik



118. "Homeros öbür ozanlara her şeyden önce nasıl yalan söylemeleri gerektiğini öğretmiştir."


- Poetika



119. "Başkalarına yapılmış kötülükten daha kötüsü, daha kötü eğilimce kışkırtılanıdır."


- Retorik



120. ""Bir karakterin niteliği tercihlerinin niteliğinden anlaşılabilir, tercihinin niteliği de bu tercihin hangi amaçla yapıldığıyla belirlenir.""


- Retorik



121. "[...] bütün insanlar karakterleri açısından kötülüğe ve erdeme göre ayrışır. Ya bizden iyidirler, ya bizden kötüdürler ya da bize benzerler..."


- Poetika



122. "Bir insan çok çile çekmiş ve çok zorluk yaşamışsa geçmişi anımsadığında acılarından bile keyif alır."


- Retorik



123. "Her bilgi ve tercih iyiyi hedefliyorsa, söylediklerimizin sonucunda ulaşılacak en iyi nedir?"


- Nikomakhos'a Etik



124. "[...] özgür yurttaşları simgelediğinden Sparta'da uzun saç takdir edilir ve uzun saçlı bir erkeğe kölelere özgü işler yaptırmak çok zordur."


- Retorik



125. "Sağduyu bizi ya­rarlının peşinden koştururken, iyi karakter soylu olanın peşinden koşturur."


- Retorik



126. "Zaman ve devinim sonsuzdur."


- Fizik



127. "Sonuna kavuştu, zaten bu son için doğmuştu."


- Fizik



128. "Doğallık inandırıcıdır, yapmacıklık ise tersi; çünkü bizi dinleyenler önyargılıdırlar, kendilerine bir düzen hazırladığımızı düşünürler, sanki şaraplannı kendileri yerine biz sulandırıyormuşuz gibi."


- Retorik



129. "Bir şey söylemek isterdim sana
Ancak utanç bağlıyor dilimi

Alkaios"


- Retorik



130. ""Hazza karşı koymak öfkeye karşı koymaktan daha zordur.""


- Nikomakhos'a Etik



131. "Erdem konusu duygularla ve eylemlerle ilgilidir. Bir eylem istenerek yapılırsa övgü, eleştiri, acıma ya da affetme gibi durumlar söz konusu olabilir."


- Nikomakhos'a Etik



132. "“Atinalıların felsefeye karşı ikinci bir suç işlemelerini engelleyeceğim.”"


- Retorik



133. "[...] tragedya hedefine ulaşmak konusunda destandan üstündür."


- Poetika



134. ""Bir şey söylemek isterdim sana ancak utangaç bağlıyor dilimi.""


- Retorik



135. "Mutlu ve dostluk duygularıyla dolu olduğumuz zamanlardaki yargılarımız, sıkıntı içinde ve düşmanlık duygularıyla dolu olduğumuz zamanlardakilerle aynı değildir."


- Retorik



136. "Bütün insanlar doğal olarak bilmek isterler."


- Metafizik



137. "Özdenetimi yüksek insanları ve başkalarının işlerine karışmayanları da severiz, çünkü bunlar herkese adil davranırlar.”"


- Retorik



138. "Gerçeklerle doğrular doğaları gereği karşıtlarından üstün oldukları hâlde yargıçların kararı olması gerektiği gibi çıkmazsa, yenilgi hatibin kendi hatası olacağı ve hatip bu yüzden suçlanacağı için retorik yararlıdır."


- Retorik



139. "Çünkü hak edilmemiş her şey adaletsizdir, bunun içindir ki tanrılara bile hiddet gösterebiliriz."


- Retorik



140. "Kızgınlığın da cesaret olduğu zannedilir. Bazen insanlar kızgınlıklarından dolayı sanki cesurmuş gibi algılanırlar."


- Nikomakhos'a Etik



141. "Evet gerçekten de evrende büyüklük, düzen ve güzellik bir aradadır.."


- Politika



142. "Aristoteles’in varlık öğretisi (ontoloji) ve tanrıbilimini (teoloji) içeren bu eser, ayrıca bize onun

vb. gibi çeşitli önemli konular hakkındaki görüşlerini sergilemektedir."


- Metafizik



143. "[...] genç bir insanın siyaset konusunda fazla becerisi olamaz, çünkü henüz yeterince tecrübe kazanmamıştır."


- Nikomakhos'a Etik



144. "Değişim nerede olursa olsun tatlıdır."


- Retorik



145. "Evet, hısım bile kıskanır hısmını.

Hesiodos"


- Retorik



146. "Kimseden değil kendimden öğrendim."


- Retorik



147. "Gerçekten de bir kişinin ihtiyaçlarını görmezden gelmek onu küçümsediğimizi gösterir eğer ona değer verseydik ihtiyaçlarını bilmemiz gerekirdi.”"


- Retorik



148. "Eğer bir çocuk asil değilse ya da çirkinse onun mutlu olma şansı fazla değildir."


- Nikomakhos'a Etik



149. "Olabilecek en iyi şey, asla ulaşamayacağınız olandır: Hiç doğmamış olmak, var olmamak, hiçbir şey olmak."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



150. "Felsefe tarihinin en büyük filozoflarından biri Aristoteles ise, Aristoteles'in de tartışmasız en önemli ve tarih boyunca gerek Batı Hristiyan, gerekse Doğu Islâm düşüncesi üzerinde en geniş kapsamlı etkide bulunmuş eserlerinden biri Metafizik’tir.

Bu esere şimdiye kadar içlerinde Fârâbî, îbni Rüşt, St. Thomas, Albertus Magnus gibi birinci sınıf filozoflar da olmak üzere sayısız düşünür ve yazarlar tarafından küçüklü, büyüklü sayısız şerh, haşiye, açıklama yazılmış ve üzerinde de en büyük sayıda araştırma ve inceleme yapılmıştır."


- Metafizik



151. "Bizi zorlamayan her şey hoştur çünkü zorlama doğaya aykırıdır.”"


- Retorik



152. "
:


.”"


- Metafizik



153. "Zaman her şeyi ufalar; her şey Zaman’ın gücü altında yaşlanır ve Zaman’ın sapmasıyla unutulur."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



154. ""Öfkemizden habersiz olan birine kızamayız.""


- Retorik



155. "Şiirler, güzellikten yoksun ama gençliğin tazeliğine sahip kişilere benzetilir tazelik gittiğinde büyü bozulur, şiirler de düzyazıya çevrildiklerinde öyle olur."


- Retorik



156. "insanlar, ya hiç kötülük istemez ya da en azından iyinin kötü üzerinde bir dengesi olsun ister."


- Retorik



157. "Yaşamlarını ahlaki duygulardan çok uslamlama ile yönlendirirler. Ve gerçek şu ki, tutkuları sönmüştür, çıkar düşkünlüğünün köleleri olmuşlardır artık."


- Retorik



158. "Zorlamayla yapılan her şey ruha acı verir."


- Retorik



159. "İnsanlar adil görünmeyi adil olmaktan daha çok arzuladıkları için adaletin fazla değeri olmadığını düşünürler..."


- Retorik



160. "Ola ki, biri kalkıp olası olmayan şeylerin,
Çoğu kez insanların başına gelmesi olasıdır, diyebilir."


- Retorik



161. "'Bazıları acı içinde öldüler, ötekilerse yüz karası içinde kurtuldular'"


- Retorik



162. "Mutlak güzel şeyler ve insanın kendi çıkarını gözetmeksizin ülkesi için yaptıkları güzeldir."


- Retorik



163. "Hatip aynı zamanda diyalektik akıl yürütmede yapıldığı gibi savunduğu şeylerin karşıtlarını da savunabilecek donanıma sahip olmalıdır."


- Retorik



164. "Önyargı, acıma, öfke ve benzeri coşkuların uyandırılmasının temel olgularla hiçbir ilişkisi yoktur, bunlar du­rumu yargılamakta olan insana kişisel bir çağrıdan başka bir şey değildir."


- Retorik



165. "Haz duyma isteği hoş görünen bütün eylemlerin nedenidir."


- Retorik



166. "İnandırmayı etkileyen üç yol var.
Açıkça görülüyor ki, bunlara egemen olan insanın,
(1) mantıksal olarak düşünebilmesi,
(2) insan karakterini ve erdemini çeşitli bi­ çimleri içinde anlayabilmesi,
(3) coşkuları anlayabilmesi"


- Retorik



167. "Erdemler,

. Düşünce erdemleri eğitim sayesinde gelişeceklerinden zamana ihtiyaç duyulur. Karakter erdemleri ise alışkanlıkla elde edilir, bu nedenle adı da alışkanlıktan gelmektedir."


- Nikomakhos'a Etik



168. ""Çekmece ağaç değildir, ağaçtandır; ağaç, toprak değildir, topraktandır.""


- Metafizik



169. ""Uzun süreden beri var olan şey, doğuştan var olan şeye benzer.""


- Retorik



170. "Ey ölümlü insan, ölümsüz öfke emzirme göğsünde."


- Retorik



171. "Ender bulunan çok bulunandan üstündür. Mesela daha az yararlı da olsa, elde edilmesi güç olduğundan altın demirden üstündür. Ama başka bir açıdan bakıldığında, daha çok yerde kullanıldığı için, bol bulunan şey nadir bulunandan üstün olabilir, çünkü "sık kullanılan" "nadir kullanılandan" üstündür. "En iyisi sudur" özdeyişi de bu gerçeği vurgular. Genel olarak "zor" nadir bulunduğu için "kolay"dan üstündür, ancak başka bir açıdan bakıldığında, gerçekleşmesini daha çok istediğimiz için "kolay" "zor"dan üstündür."


- Retorik



172. ""Küstahlık bir tür küçümsemedir.""


- Retorik



173. "İnsanların çoğu iyilik ve mutluluğun hazdan kaynaklandığını düşünürler, bu nedenle hazza düşkün olurlar."


- Nikomakhos'a Etik



174. "Kendine daha çok yeterli olan diğerlerinden üstündür."


- Retorik



175. "Yapmakla dostlarımızı hoşnut ettiğimiz ya da düşmanlarımızın canını sıktığımız şeyler de iyidir"


- Retorik



176. "Ölümlü yaratıklar ölümsüz değil ölümlü düşünceler taşımalıdır."


- Retorik



177. "Korku, ilerdeki yıkıcı ya da ; acı verici kötü bir şeyin zihinde­ ki tablosuna bağlı bir acı ya da rahatsızlık olarak tanımlanabilir."


- Retorik



178. "Gerçek olan şeylerle ötekilerden daha iyi olan şeyler, doğaları gereği, kanıtlanması ve inanılması daima daha kolaydır."


- Retorik



179. "Zorlamayla yapılan her şey ruha acı verir."


- Retorik



180. "Her şey, ya kendisi bir ilke ya da bir ilkeye bağlı; '

' ise bir ilke-başlangıç taşıyamaz, çünkü bu onun sınırı olurdu."


- Fizik



181. "Evcil bir hayvan gibi yaşayan büyük çoğunluk adeta köle gibidir."


- Nikomakhos'a Etik



182. "Diyalektik ve retorik dışında hiçbir sanat karşıtlar üzerinde fikir yürütmez, çünkü birbirlerine zıt şeylerle sadece bu iki sanat uğraşır."


- Retorik



183. "Başkalarının karşı ko­nulmaz arzularına teslim olmak da, isteyerek ya da istemeyerek olsun, utanç vericidir, çünkü bunlara teslim olmaya direnmemek, erkekli­ğe yakışmayan ya da korkakça bir davranışı gösterir."


- Retorik



184. "İnsanlar yaradılışlarına göre ne idiyseler o olurlar; ama eylemleriyle mutluluğa ya da tersine ulaşırlar."


- Poetika



185. "Tanrı çok büyük mutluluklar verir,
İnsanlara karşı iyi niyetinden mi, hayır,
Ellerinden alınınca nasıl mutsuz olacaklarını göstermek için."


- Retorik



186. "Gündelik konuşmaya, alışılmışın dışında bir hava vermek iyidir; insanlar çarpıcı şeylerden hoşlanır, alışılmışın dışındaki şeyler çarpar onları."


- Retorik



187. "Erdem, tercihlerle ilgili bir huydur."


- Nikomakhos'a Etik



188. "Sizin için bir şeyin yapılmasını beklerken sözler vermemeli ve o şey yapıldığında bu sözleri yerine getirmeyi reddetmemelisiniz."


- Retorik



189. "Armağan her iki insan türünün arzularına hitap eder. Maddiyata önem verenler maddi yönünü, onura önem verenler de manevi yönünü önemser.”"


- Retorik



190. "Ruhta hareket ettiren neyin nesidir?"


- Ruh Üzerine



191. "Taklit etme insanlarda çocukluktan itibaren doğal olarak ortaya çıkar,

ve ilk öğrendiklerini taklit yoluyla öğrenmeleridir, ayrıca bütün insanlar taklitlerden hoşlanır."


- Poetika



192. ""İnsan her şeyin ölçüsüdür.""


- Metafizik



193. ""Mutluluk, kendi kendinle baş başa kalmakta görünüyor..""


- Nikomakhos'a Etik



194. ""Kalbini adadığın şeye sahip olamamak neredeyse hiçbir şeye sahip olamamak kadar kötüdür.""


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



195. "Eğer bir kişinin düşünceleri, söze gerek kalmadan yeterli düzeyde ortaya konabiliyor olsaydı, ne gerek kalırdı ki konuşmasına?"


- Poetika



196. ""Kurtulduktan sonra tatlıdır çektiklerini anımsamak.""


- Retorik



197. "Düşünmekten ve öğrenmekten alınan zevk, bizi düşündürecek ve daha fazla öğrenmemize sebep olacaktır."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



198. "Hatırlanmaya değer şeyler güzeldir ve hatırlanmaya ne kadar değerlerse o kadar güzeldirler."


- Retorik



199. "Eşit olmayanların eşit eylemleri kadar eşit olma­yan hiçbir şey yoktur."


- Hayatı Her Gün Yeni Baştan Keşfetmek



200. "Politik bir tartışmada, bir yargı oluşturan bir insan, kendi yaşamsal çı­karları hakkında bir karar veriyor demektir. Bu yüzden olguların, bir önlemin destekleyicisinin ileri sürdüğü şeyler olduğu haller dı­şında, herhangi bir şeyi kanıtlamasına gerek yoktur."


- Retorik



201. "Geçmiş zaman geri getirilemez, gelecek zaman belirsizdir."


- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger



202. ""İnsanlar vermekten çok sahip olmayı seviyorlar.""


- Nikomakhos'a Etik



203. "Kutsal şeylere saygısızlık etmiş olan bir insan daima hile yapabilir."


- Retorik



204. "Yasalar uzun düşüncelerden sonra yapılır, oysa mahkemelerdeki kararlar kısa süre içinde verilir, bu da davayı gören kişilerin, adaletin ve kişisel çıkarların isteklerini gereğince yerine getirmelerini zorlaştırır."


- Retorik



205. "'Savaşlarımıza son vermiyoruz, yalnızca erteliyoruz onları'"


- Retorik



206. "Bir zaman ben dostları olarak kaldım orda,
Bir başka gün ev sahibim oldular."


- Retorik



207. "Zenginler insanları yönetmek için gereken niteliklere sahip olduklarını düşündüklerinden kendilerini yüksek makamlara layık görürler. Özetlemek gerekirse, zenginlere özgü karakter tipinin refah içindeki bir aptalı andırdığını söyleyebiliriz. Ancak eskiden beri zengin olanlarla sonradan görmelerin karakterleri farklıdır. Sonradan görmeler zenginliklerini kullanma konusunda deneyimsiz olduklan için diğerlerinin bütün kusurlarını daha belirgin ve daha kötü şekilde taşırlar. Zenginler başkalarına zarar vermeyi amaçlayan suçlar değil, saldırı ve zina gibi küstahlık ve özdenetim eksikliğinden kaynaklanan suçlar işlerler."


- Retorik



208. "İnsanların şu ya da bu nitelikte olması karakterlerine bağlıdır, ama mutlu olmaları ya da tersinin olması eylemlerine bağlıdır."


- Poetika



209. "Edinilen bilgi az bile olsa hastalık ya da benzeri bir başka şey yüzünden büyük bir değişiklik olmadıkça bilginin kalıcı, zorlukla kaldırılabilenlerden olduğu görünüyor."


- Kategoriler



210. "Tüm sanatların, araştırmaların, eylemlerin ve tercihlerin amacı

."


- Nikomakhos'a Etik



211. "Kural olarak kötü insanlar ne zaman gücü ele geçirseler, başkalarına kötülük yaparlar. Bir de, kendilerine kötülük yapılmış olanlar ya da kendilerine kötülük yapıldığına inananlar korkutucudur; çünkü bunlar her zaman fırsat kollarlar."


- Retorik



212. "Homeros der ki öfke;

Bir bal damlası gibi akar insanın içine.

Çünkü hiç kimse öç alma olasılığı olmayan bir kişiye kızmaz; ve güç bakımından bizim çok üstümüzde olan kimselere nispeten da­ha az kızarız ya da hiç kızmayız."


- Retorik



213. "Kötülük işleyen biri ya eylemi bilmeli, onu kasıtlı yapmalıdır, ya da bilme­meli ve kasıtlı yapmamalıdır."


- Retorik



214. "Geceleri yatağında kitap okurken sol elinde bakır bir gülle tuttuğu, altına da bir leğen koyduğu söylenir. Uykuya daldığında güllenin leğene düşmesiyle çıkan gürültüden uyanıyor, okumaya devam ediyordu."


- Atinalıların Devleti



215. "Kıt akıllı kimseler de kıskançtırlar, çünkü her şey büyük görünür onlara."


- Retorik



216. "İnsanın da vaktiyle olduğundan daha insan olduğu söylenemez."


- Organon 1 - Kategoryalar



217. "'Bir ülke, insanlığın yargısıyla mahkûm edilmekle ağır bir borç öder'"


- Retorik



218. "Bedensel zevk, hoş görünen bütün eylemlerin nedenidir."


- Retorik



219. "Öfkeli kimseler öçlerini alamadıkları zaman büyük acı çekerler; fakat öç alma umudunu se­verler."


- Retorik



220. "Spartalılarda olduğu gibi, kadınların duru­munun kötü olduğu yerlerde insan yaşamının hemen hemen yarısı çürümüş, bozulmuştur."


- Retorik



221. ""

. ""


- Nikomakhos'a Etik



222. "Gıpta; başkaları bu iyi şeylere sahip olduğu için değil, biz kendimiz o şey­leri elde edememiş olduğumuz için duyulur."


- Retorik



223. "[...] bir şeyi tek bir insan için elde etmektense

."


- Nikomakhos'a Etik



224. "Zevk de iyi bir şey olmalı, çünkü bütün hayvanların doğasında onu amaçlamak vardır."


- Retorik



225. "Doğruları savunursan insanlar, yanlışları savunursan tanrılar senden nefret edecek."


- Retorik



226. "Konuşma, bi­ze, konuşanın inanılacak biri olduğunu düşündürecek biçimde ya­pıldığında, inandırma, konuşmacının kişisel karakteriyle başarılmış olur. İyi insanlara ötekilerden daha tam ve daha kolay bir şekilde inanırız: sorun ne olursa olsun bu genellikle doğrudur,"


- Retorik



227. "Dinleyicilerin inanç, arzu ve değerlerine dayanan bir argüman, daha etkili olabilir."


- Retorik



228. "Tanrı'nın kendi kendisiyle kaim olan fiili, en mükemmel ve ezeli-ebedi bir hayattır. Bundan dolayıdır ki biz

olarak adlandırmaktayız."


- Metafizik



229. "Kalabalığın kulağına cahillerin sözleri daha çekici gelir."


- Retorik



230. "insanlar yalnızca var olan gelirlerini artırmakla değil, giderlerini kısmakla da zenginleşir."


- Retorik



231. "Varolma şu andalıktadır..."


- Zaman Kavramı - Aristoteles; Augustinus; Heidegger



232. "Unutkanlık ilgisizlikten kaynaklanır, ilgisizlik de bir nevi aşağılamadır."


- Retorik



233. "Retorik, insanların ikna edici konuşma ve yazma becerilerini geliştirmeye yardımcı olan bir sanattır."


- Retorik



234. "Ama şimdi herkes payına düşeni aldığında..."


- Retorik



235. "Bir in­san modaya uygun giysiler giyiyor ve geceleri başıboş dolaşıp du­ruyorsa, ahlaksızın biridir, çünkü ahlaksız kimselerin davranış tar­zı budur."


- Retorik



236. "Yapmakla dostlarımızı hoşnut ettiğimiz ya da düşmanlarımızın canını sıktığımız şeyler iyidir.”"


- Retorik



237. "Hazlar uğruna hatalar yapar, acılar yüzünden güzel şeylerden kaçınırız."


- Magna Moralia (Yunanca Aslıyla)



238. ""Kent çocuklarını yitirince baharsız kalan yıla döndü""


- Retorik



239. "[...] kesinliğe ulaşmak ancak eğitimli bir insanın yapabileceği bir şeydir."


- Nikomakhos'a Etik



240. "Ölüm en uygunudur insan için,
Ölümü hak ettirecek işler yapmadan..."


- Retorik



241. "'Tanrı, ruhlarımız içinde bir lamba olsun diye aklı­mızı tutuşturdu'"


- Retorik



242. "Bir gün nefret edecekmiş gibi severler, bir gün sevecekmiş gibi nefret ederler.

Kapıları kapatmak lazım. Tecrübe ile sabit"


- Retorik



243. "Yasalar yönetmeli ve yöneticiler de bunu uygulamalı, işte o zaman anayasa var demektir."


- Politika



244. "Zıddı kötü olan şeydir iyi."


- Retorik



245. "Sahip olduğumuz şey­lerde azıcık bir eksiklik olduğunda kıskançlık duyarız; yüksek bir mevki ya da zenginlik düzeyinde olanlar bunun için kıskançlık du­yarlar - kendilerinin olan şeyi başkalarının aldığını düşünürler."


- Retorik



246. "Bir müzisyen dürüst bir insanın karşısına dikildiğinde hiddet duyulur, çünkü adalet müzikten daha güzel bir şeydir."


- Retorik



247. "Her eylem yedi nedenden birine ya da ötekine bağlı olmak zorundadır: şans, doğa, zorlama, alışkanlık, uslamlama, öfke ya da bedensel arzu."


- Retorik



248. "Ölmüş olanlar için yas tutmamızda ve ağlamamızda bile bir zevk öğesi vardır. Doğru, kaybından dolayı keder vardır, ama onu anımsamada ve yaptıkları ettikleriyle önümüzde, yaşıyormuş gibi görmede de bir zevk var­ ılır."


- Retorik



249. "Sağlık hem zevkin hem de yaşamın yara­tıcısıdır, bu nedenle de iyi şeylerin en büyüğü olduğu düşünülür, çünkü onun neden olduğu iki şey, zevk ve yaşam, sıradan insanlar­ca en değerli sayılan iki şeydir."


- Retorik



250. "aldı onur payımı, küçük düşürdü beni...

ve

koydu her şeyden yoksun bir yabancı yerine..."


- Retorik

Tüm kitapları ücretsiz okuyabilir veya indirebilirsiniz! Ayrıca son kitabımız İlahi Rezonans artık raflarda! İncelemek için: